Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jacob Singer se vrátil z Vietnamské války. Chce dál žít svůj život, ale nemůže. Pronásledují ho podivné představy a duchové. Neví, co je skutečnost a co jeho noční můra. Není si jist, jestli skutečnost vůbec existuje. Má pochybnosti o tom, jestli vůbec ještě je mezi živými. Chtěl by se někomu svěřit, ale netuší, kdo je jeho přítel a kdo jen další přízrak... (Guild Home Video)

(více)

Zajímavosti (26)

  • Scéna v blázinci posloužila jako inspirace k videoklipu Avenged sevenfold - Nightmare. (Nathaniell)
  • Ve filmu zmíněná látka BZ byla inspirací pro fiktivní drogu žebřík. Jedná se o jednu z mnoha život neohrožujících paralizujících chemických zbraní vyvinutých v průběhu studené války. Droga nebyla nikdy použita v boji. (KRYSIOPICE)
  • Některé obrazy byly inspirovány forografiemi Joela-Petera Witkina. Nejlépe zřetelný obraz beznohého muže s kapucou, který třese hlavou, je zvárněn podle Witkinovi fotografie "Man With No Legs" z roku 1976. Dále je film po vizuální stránce ovlivněn především dílem malířů Williama Blaka, H. R. Gigera a Francise Bacona. (Seabeast)
  • Bruce Joel Rubin řekl, že je scénář silně inspirován "Tibetskou knihou mrtvých", tibetsky "Bardo thödol", biblickým příběhem "Jacob's ladder" a oscarovým krátkometrážním filmem La rivière du hibou (1962) od Roberta Enrica, založeným na novele "An Occurrence at Owl Creek Bridge" z roku 1980 od Ambrose Bierce. (Seabeast)
  • Nemocniční nosítka, která nesou Jakuba (Tim Robbins), byla úmyslně nevyvážena Adrianem Lynem. Jedno kolo jen lehce nadzvedl od podlahy, což způsobilo jeho chrastění a točení. (Seabeast)
  • Funková skladba "My Thang" od Jamese Browna, která je slyšet v bujaré párty scéně, se nachází na Brownově dvojalbu z roku 1974 nazvané příhodně "Hell", v překladu "Peklo". (Seabeast)
  • Drogový aspekt příběhu byl inspirován knihou "Acid Dreams: The CIA, LSD and Sixties Rebellion" od Martina Leeho a Bruce Shlaina. (Seabeast)
  • V původním scénáři autor Bruce Joel Rubin vytvořil typické biblické peklo plné okřídlených démonů, rohatých ďáblů s kopyty, lidí se zobáky a podivnými objekty ležících náhodně okolo. Rubin byl inspirován dílem Hieronymuse Bosche. Ačkoliv se toto obecné ztvárnění démonů Lyneovi líbilo, přesto nabyl pocitu, že by to na diváky mohlo působit komicky. Rozhodl se tedy přepsat scénu Jacobova (Tim Robbins) sestupu do pekla; jedná se o scénu v nemocnici, kde je Jacob vezen na lůžku skrze metaforické peklo. (Seabeast)
  • Adrian Lyne se nechal slyšet, že většina dialogů v úvodní scéně mezi vojáky byla improvizovaná samotnými herci, zejména konverzace mezi Georgem (Ving Rhames) a Jacobem (Tim Robbins) týkající se masturbace. (Seabeast)
  • Bruce Joel Rubin napsal scénář začátkem 80. let na základě snu, ve kterém byl uvězněn v metru. Nicméně dlouho nemohl najít pro film producenta, protože studio moc duchařským filmům otevřené nebylo. Teprve po úspěších filmů Duch (1990) a Angel Heart (1987), které se staly hitem, studio svůj postoj ke scénáři přehodnotilo. Poté, co byl zvolen režisér, tak sám Rubin strávil přes rok s Adrianem Lynem na jeho vylepšování. (Seabeast)
  • Režisér Adrian Lyne se ujišťoval, že Jakub (Tim Robbins) a jeho vize se nikdy neobjeví spolu ve stejném záběru. (Seabeast)
  • Všechny filmové efekty byly natočené přímo na place, bez dodatečné postprodukce. Například scéna s "třesoucí se hlavou" je docílena natočením herce za rychlosti 4 snímků za sekundu. Herec jen mával hlavou, ale ramena nechal pevně na místě. Poté při normální snímkové frekvenci 24 snímku za vteřinu působí výsledek jako neuvěřitelně rychlý a hluboce znepokojivý. (Seabeast)
  • Rozmazaná tvář na dalším plakátu k filmu ilustruje novátorskou práci kamery, kterou Adrian Lyne ve snímku použil, a která odráží nejasnou hranici mezi skutečností a fikcí. (Pavlínka9)
  • Před zahájením natáčení museli Tim Robbins, Pruitt Taylor Vince, Eriq La Salle, Ving Rhames, Brian Tarantina, Brent Hinkley a Anthony Alessandro absolvovat 5denní vojenský výcvik. (Listeroman)
  • Podle původního scénáře se měla stanice metra Bergeb Street, kterou Jacob (Tim Robbins) na začátku snímku navštíví, jmenovat Nostrand Avenue. (Listeroman)
  • Je možné všimnout si, že všechny reklamy na zastávce metra Burgen Street jsou zaměřeny proti drogám. (Listeroman)
  • Adrian Lyne s ťažkým srdcom prepísal na konci filmu scénu zahŕňajúcu biblický Jakubov rebrík. Pôvodne do nej scenárista Bruce Joel Rubin chcel zapojiť masívne schodisko, ktoré by stúpalo až do mrakov, s davmi ľudí, ktorí by ho lemovali. Lyne sa však obával všeobecného odmietnutia. Pôvodnú myšlienku teda nahradil schodiskom, ktoré stúpalo iba do Jakubovho domu - podľa princípu, že nebo je všade tam, kde sa človek cíti najšťastnejší. (misterz)

Reklama

Reklama