• Marthos
    *****

    I dnes, po více jak sedmdesáti letech, vyzařují mnohé protektorátní filmy určitý umělecký přesah, zachovávajíc si také překvapivě apolitický vztah k soudobým událostem. Postoj, který se zdá možná nepochopitelný, byl ovšem dokonalým strategickým plánem, jak alespoň na chvíli uniknout tíživým dilematům nacistické okupace. Smích se ozýval stále méně, na ulicích se začaly objevovat výstražné červené plakáty se jmény popravených a nad Prahou visel neblahý Heydrichův stín. Také proto byl vřele vítán sebemenší pokus o rozptýlení, což v míře ne právě malé poskytoval asi nejvýrazněji Vlasta Burian, který se v Cikánově komedii převtělil v poněkud svérázného a roztržitého profesora botaniky, podnikajícího krkolomnou anabázi k urychlenému odchodu náhle se návrativší manželky. Pevnou půdu pod nohama Burianovi zaručoval především kvalitní scénář, střídajíc elegantně jednotlivá prostředí i postavy, a samozřejmě nezbytně nutná herecká partnerství. V tomto ohledu se zdá být méně obvyklým obsazení hlavních rolí ženským trojlístkem, v němž se vedle Věry Ferbasové a Zity Kabátové prosadila zejména sympatická Světla Svozilová, majitelka příjemného vzhledu i osobitého komického potenciálu. Na svých místech jsou naopak vždy připravení Burianovi pobočníci v čele s Jaroslavem Marvanem a Čeňkem Šléglem, v jejichž hvězdném stínu se zatím nenápadně objevuje v rámci jednoho ze svých epizodních vystoupení také devatenáctiletý Josef Kemr. Odlehčený komediální příběh, v němž se co chvíli prozpěvují chytlavé melodie o lásce a milování, byl ve své době nepochybně vítaným únikem ze světa plného starostí, strachu a nejistoty. A jako takový slouží bez nejmenšího zaváhání opět i dnes.(4.10.2008)

  • NinadeL
    **

    Světla Svozilová ve vaně je fajn. Věrka s Raoulem ujdou, Mary Norrová to občas být může. Zita by teda za hřích nestála a u ostatního trpím.(16.2.2009)

  • sportovec
    ****

    Pravidlo zpravidla s Burianem stojících a padajících filmů jakoby tu bylo zcela prolomeno. Zřejmě erbovní kus reperoáru Burianova divadla je zdařile převeden do filmové podoby, v níž si režie podává ruku se scénáristy i hereckými protagonisty. Burian je tradičně skvělý, na výši svých úkolů jsou však i ostatní: Marvan, Kabátová, Svozilová, Romanová, Šlégl (jehož výkon voní "kocharovštinou" Burianova barona Prášila), Ferbasová a ve svých drobných úlohách si neméně zdatně vedou i Filipovský, Nedbal, Neumann a věčný herec malých rolí Trégl. Prvorepublikové zapomnění bylo určitě účinnou náplastí i pro dobové publikum, které ještě nepřekonalo šok z tíhy perzekuce druhé heydrichiády, a právě prožívalo těžkou depresi z nacistických úspěchů na blízkovýchodní i východní frontě. Úsměvná, nápady i gagy hýřící salónní veselohra patří určitě k tomu nejlepšímu z Burianova i Cikánova odkazu.(16.4.2008)

  • Frenegonda
    ****

    Tehle film má geniální interiéry... FUNKCIONALISMUS na vrcholu(18.10.2007)

  • Skip
    ****

    Vyřešit tuhle zapeklitou situaci do sedmi hodin to dá hodně běhání. Ale klobouk dolů před soukromým docentem botaniky.(29.3.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace