poster

Vaterland - Lovecký deník

Thriller

Česko, 2004, 100 min

Režie:

David Jařab

Scénář:

David Jařab

Kamera:

Marek Jícha

Hudba:

Jan Ponocný
(další profese)
  • Tom_Lachtan
    ****

    Co je zač Lovecký deník? Nevím, ale to mi vůbec nebrání v tom, abych si tuhle dost specifickou záležitost užil - přitom poprvé jsem Lovecký deník, když my mohlo být tak cca třináct a už tehdy se mi líbil, navíc je to jeden z těch filmů, které mě vlastně donutili se o kinematografii víc zajímat.(15.5.2012)

  • Šandík
    ***

    Vaterland je film, který rozhodně má řadu chyb. Amatérsky působící herectví či kamera je možná záměr, ale to nic nemění na faktu, že dojem z filmu razantně snižují... Přesto bych se rád velmi razantně ozval proti nařčení, že film: "nemá být pochopen, je jen samoúčelnou hříčkou pro zmatení diváka a pro potěchu menšinové skupiny filmových masochistů – tzv. erudovaných kritiků, kteří dokáži o každém jednom filmovém políčku sebevětší pitomosti napsat dvoustránkovou stať"... Základní sdělení filmu je totiž po mém soudu natolik očividné, že se tápání kolem jeho pointy jeví značně překvapivým. K mylnému dojmu, že film ve skutečnosti nemá žádný výklad nepřispívá pochopitelně ani autorovo tvrzení, že film otázky nastolí teprve časem... Rozeberme si tedy námět od začátku: Reálie filmu jsou zdánlivě jednoznačné - oblast bývalých Sudet po pádu komunistického režimu a potomci jakéhosi německého příslušníka nižší šlechty. Africké či možná jihoamerické motivy (hudba, stánek u cesty, fotografie domorodců) na počátku filmu evokují (oblíbený) obraz českého pohraničí jako krajiny svou (ne)civilizovaností Afriku či Jižní Ameriku připomínající. Dojem pouhého "přibarvování Afrikou" se začne drolit při společné večeři. Pak se objeví jiný pozoruhodný motiv, tentokrát známý z westernů - muži při návštěvě restaurace odevzdávají zbraně. Jak ze "Sedmi statečných" působí také motiv absence žen, přičemž i vysvětlení tohoto jevu je nakonec shodné. Dojem příběhu z Jižní Ameriky dokresluje i podivná řeč domorodců. Další reálie ovšem hovoří už newesternově - jejich vyzněním jsou totiž evidentně lovecké výpravy kamsi do nitra Afriky, Asie či Jižní Ameriky. Jistě ne náhodou se lovená zvířata tak nápadně "podobají lidem". Pozoruhodný je výraz "civilizovaného evropanství" při pokusu domorodců zabít ulovené "zvíře", i závěrečné fotografování vytvářející charakteristický "lovecký fetiš" v podobě skupinového snímku. Sexuální kontext lovu je poměrně zjevným poukazem na animálnost lidské sexuality. Shrnuto a podtrženo ironizuje Vaterland především "evropské" představy o civilizaci a civilizovanosti, o nadřazenosti a primitivnosti, a to se zvláštním důrazem na lidskou animálnost. Nutno ovšem upozornit na to, že Vaterland rozhodně není jenom jakousi proklamací, ale má zároveň i ambici vytvářet dramatický fantazijní příběh, který nelze bezezbytku jenom vyložit. Přesto se všem po mém soudu vyložit dá poměrně dobře a je z hlediska výkladu myšlenkově poměrně konzistentní. Rozhodně to není film "o ničem"... 7/10(11.2.2009)

  • topi
    ****

    Povedený originální snímek s vynikající hudbou!! Nezapomenutelné jsou skoro všude bzučící mouchy.(2.7.2011)

  • Deimos
    *

    TV/// Obsazení 5/10 Děj 1/10 Hudba 4/10 Efekty 4/10/// +trio Karel Roden, Petr Forman a Roman Zach, sem tam hudební téma, okolní krajina -děj!, herecké výkony, pomalé tempo…/// Co tohle jako ku*va bylo!!! Už dříve po recenzi v Premiere mě tento film zaujal, byl jsem opravdu zvědavej. Jenže, čekal jsem úplně něco jiného. Hodinu se nic neděje, potom lov a pak se až do konce taky nic neděje. Nuda, podivnost, prostě ztráta času. Nebýt obsazení tak po dlouhé době můj první odpad./// Celkem 29%///(8.3.2007)

  • Houdini
    *

    Český Lev 1 : Výprava(7.3.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace