Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Člověk, který probírá kostnatými, nedočkavými prsty kameny svítící ve špercích, je starý. Vypadá jako zrůdné, vrásčité dítě, které nemůže odtrhnout oči od nádherných hraček... "Krásné diamanty! Indické. Za císařství by jen tenhle náhrdelník stál dvakrát sto tisíc franků.. Ale teď ztrácejí diamanty na ceně." Stařec, který tu sedí v bídně zařízené světnici nad hromadou skvostů, je odborník. Rozumí tomu, na co se dívá. Rozumí tomu, co dělá... Gobseck je lichvář. Obchodník s penězi, hmotnými statky, ale také s lidskými strastmi a strachem, s nouzí a hrozbou krachu. "Nevím nic o jeho minulosti, jen to, že poznal skoro celý svět. Možná jako korzár, jako hledač pokladů, jako obchodník s otroky - bůhví," řekne o Gobseckovi jediný člověk, jehož lichvář nezařadil do své hry jako toho, kdo má být poražen - advokát Dervilla. Gobseck je ústřední postavou novely Honoré de Balzaca, kterou do televizního scénáře převedl J. Z. Novák. Inscenaci natočila v roce 1985 režisérka Eva Sadková s Josefem Kemrem v hlavní roli. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Gobseck je klasikou od Honoré de Balzaca, ktorý síce nepatril medzi mojich francúzskych literárnych obľúbencov 19. storočia, ale klasiku je potrebné poznať. A pokiaľ túto klasiku sprostredkuje kvalitná režisérka s kvalitnými hercami, medzi ktorými tróni Josef Kemr, ktorý sa pre túto úlohu narodil, výsledkom je vydarené dielo. Tieto diela francúzskeho romantizmu sú na míle vzdialené od súčasnosti, a aj keď nemajú praktické využitie dožičia hodnotný zážitok. Trochu ma rušila krásna Beethovenova hudba, ktorá bola hlučnejšia ako bolo vhodné a navyše ju pripísali nejakému Rusovi. Som zvyknutý na nadhodnocovanie českých produktov a tak ostanem u svojich troch hviezdičiek, aj keď som bol spokojnejší, než by sa z ich hodnoty zdalo. ()

xentrixx 

všechny recenze uživatele

Jedním slovem vynikající. Asi nejeden divák si po zhlédnutí uvědomí, co je prapodstatou dobrého divadelního a filmového představení - kvalitní předloha, dobré herectví a práce režiséra. K bohatému zážitku potom opravdu stačí jen pár kostýmů, dva tři interiéry, čtyři pět skvělých herců a nepočetný štáb. Josef Kemr mistrně balancuje na hraně odpudivosti, nakonec je mu však člověk skoro až vděčný za to, jakým způsobem překází podvod vypočítavé a nevěrné hraběnky v podání R. Rázlové.... "Bohatí mají jediné životní přání - být ještě bohatšími " ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Čas jsou peníze. Balzac dokázal téměř bezvýhradně vytvářet postavy ovládané nějakou osudovou vášní. Snad vůbec k nejlepším náleží vykreslení slizké osobnosti lichváře Gobsecka, který se zásluhou excelujícího Josefa Kemra stává také jedním z nejpůsobivějších odkazů stejnojmenné televizní dramatizace. Zahrát emocionálně odpudivou figuru, žijící v zahnívajícím pokoji nad neskutečnými poklady tak, aby v závěru vzbuzovala kromě jiného i lítost, dokáže jen velký umělec. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Kým byl Balzakův Gobseck v minulosti? Snad někým, kdo „poznal skoro celý svět. Možná jako korzár, jako hledač pokladů, jako obchodník s otroky…“ Kým je Gobseck ve skvělém podání mistra nad mistry Josefa Kemra? „Tvrdý obchodník s penězi, který se na ně dívá jako na zboží, které lze kupovat a prodávat.“ Nebo snad jen chudák, jako každý lakomec,“ který „neměl rád nikoho, ani sebe a proto  nefňuká“? Každopádně nejodpornější postavou této bravurní televizní inscenace určitě není. Tou je z mého pohledu Regina Rázlová coby hraběnka, která si tak dlouho podřezává pod sebou vlastní větev, až za to krutě zaplatí. I když i u ní platí, že "neštěstí dokáže být nejlepší učitel." PS.: Nějak nechápu, jak může zde být za autora hudby vydáván Eduard Nikolajevič Artěmjev, když v titulkách je jasně napsáno, že hudba byla vybrána z děl Ludwiga von Beethovena. Že jde o moc krásnou (zejména klavírní) hudbu, snad ani nemusím moc zdůrazňovat . ()

Pete 

všechny recenze uživatele

Další z velmi povedených ČT divadelních inscenací - adaptací klasiků. Geniální Kemr, kterému zdatně sekunduje zbytek obsazení. Akorát mě trochu iritovala kamera, která jakoby nedokázala zabrat herce v tom správném detailu, a především až obtěžující hudba, kdy klavírní preludovaní působilo v některých scénách rušivě nevhodně. Škoda, protože tady bylo zaděláno na plný počet. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama