Reklama

Reklama

Moje úloha je pomsta

  • Japonsko Fukušú suru wa ware ni ari (více)
Trailer

Obsahy(1)

Imamurův film, na základě knižní předlohy Rjūzō Sakiho, rekapituluje příběh jednoho zločinného běsnění jedince, jež zasáhlo Japonsko na přelomu let 1963 a 1964. Příběh rekapituluje jako zuřivou vzpouru proti společenským strukturám. (tomtomtoma)

Videa (1)

Trailer

Recenze (13)

majo25 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný film o japonskom masovom vrahovi, ktorého život sledujeme skrz retrospektívy. Technika síce zďaleka nie je dokonalá, spracovanie nie je vyšperkované, ale postupom času má takto prerozprávaný príbeh odpovedať na kladené otázky - hlavne prečo sa to dialo. Či vlastne odpovie, si musí každý divák odpovedať sám, nie je to totiž jasné. A nielen v tom je film rozpačitý. Divne poňatý záver tiež prikladá nejaké polienka. Na druhej strane dobré herecké výkony, typicky japonská kultúra a mentalita a nečakane aj veľa sexu, drsnosti a otvorených dialógov. Nevadí ani dlhšia stopáž. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Zpočátku jsem byl jen zvědav - zvláště vzhledem k jeho předchozímu a následnému filmu - jak režísér první třídy Šóhei Imamura, přistoupí k tématu, které mě příliš nezajímá, a kterému se raději vyhýbám. Svou prvotřídnost nicméně osvědčil i v tomto filmu, a vlastně téma ani motiv nebyly příliš vzdálené "Hluboké touze" ani "Baladě". Možná zacházím příliš daleko, ale domnívám se, že jedním z prvních plánů jeho filmu je řešení svobody a nutnosti. V případě pětinásobného vraha Iwaa Enokizu (ve filmu, ve skutečnosti Nishiguchi Akira) spočívá (svoboda) v bytí čím nejsem, dokud to jde, a přijetí důsledku (nutnosti), až to už nepůjde. Rodinné prostředí, křesťanská výchova, ani vztah jeho otce ke své snaše (Iwaově manželce) neprokazují žádný motiv pomsty... ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Imamura nevyumělkovaným stylem předvádí "kariéru" jednoho malého podvodníčka a vraha, který v sobě nemá ani špetku svědomí. Špíny, která se zrodila ze špíny. Špíny, která nezná strach ze smrti, boha ani policie. V Imamurově podání se rozhodně nedočkáme idealizace zločinu a romantických představ o zločincích. Velká část filmu spíš připomíná odtažitou kriminální rekonstrukci. Jen scény s osobami, s kterými se vrah Iwao zná déle a jsou mu bližší, dávají možnost do něj a jeho okolí nahlédnout o něco hlouběji. Silné *** ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Má je pomsta (Židům 10, 30/ Římanům 12, 19) je Imamurovou filmovou antropologickou studií o lidském nitru, zohyzděném přepjatým přijetím vnější okolnosti. Šóhei Imamura zadaptoval stejnojmennou (Má je pomsta) knižní předlohu z roku 1975 japonského spisovatele Rjūzō Sakiho, píšícího o zločincích. O práva filmová se v Japonsku rozhořel poměrně ostrý spor, z něhož nakonec vítězně vzešla Imamurova produkční společnost, jež přes svůj pozdější vstup do šarvátek a her nakonec jako první uzavřela s autorem písemnou dohodu. Imamura skládá kamínky antropologické studie, přizpůsobuje si ji svému záměru a s potutelným úsměvem jízlivosti kreslí pak temnější portrét japonské společnosti. Pokorné otcovo ponížení jako veškerý pramen absolutní revolty proti společnosti. Revolta postupem času však stupňuje opovržení společností i tu náruživě poživačnou touhu po všem tom materiálním, tělesném, vnímaném jako útěcha i vysvobození zároveň. Název knihy i filmu má své paradoxní zvýraznění a rovněž opodstatnění ke způsobům a všem následkům zběsilé revolty proti řádu, když se tak záhy zabily ideály. Duše ztracené jak v konfliktu tradičních kulturních hodnot a spotřebního demokratického ideálu, tak v jejich bolestech a stereotypech. Důvěřivě nebo zlověřivě se přijímají naděje, iluze vysvobození, impulsy. Cesta je to nekompromisní, stejně tak jako všechny následky. Hrdinou antropologického pitvání je Iwao Enokizu (věrohodný Ken Ogata, a jako malý chlapec Daisuke Sano), jeho troufale rebelantská cesta životem a jeho vzpoura proti všemu, když dospěl k přesvědčení, že podvod je často náročnější a složitější než vražda. Prostředí je stylově bezútěšné: se svým bývalým milencem ambivalentně stále spojená a po romantickém vysvobození lačná hostinská Haru Asano (Majumi Ogawa), Iwaova manželka se svým vlastním svébytnějším způsobem svého romantického naplnění Kazuko Enokizu (Micuko Baišó), Haruina matka se šrámem a se stínem vlastního provinění Hisano Asano (Nidžiko Kijokawa), pokorný křesťan a morálně pevný Iwaův otec Šizuo Enokizu (Rentaró Mikuni). Z dalších rolí: Iwaova churavějící matka Kajo Enokizu (Čóčó Mijako), zástupce tabákové firmy s osudovou slabostí k alkoholu Tanedžirô Šibata (Taidži Tonojama), nebohý řidič náklaďáku Daihači Baba (Gorô Tarumi), ze spárů Iwaa unikající milenka Čijoko Hata (Moeko Ezawa), Haruin samolibý milenec (Kazuo Kitamura), důvěřivá matka uvězněného syna (Kin Sugai) či z osamělosti "vysvobozený" právník Kawašima (Joši Kató). Má je pomsta je krvežíznivým tancem absolutní lidské revolty s ponurou špínou lidských duší. Lidský egoismus dosahuje své radikální podoby. ()

Rudovous 

všechny recenze uživatele

Pro mnohe snad neatraktivni tema zdanlive zbavene jakeho koli dovtipovani se, presto vybrouseny klenot japonske kinematografie. Jednim slovem uzasna rezije. Imamuruv rukopis je radost, i pres hnus ve filmu obsazeny, sledovat. Exelentni vykon nedavno zesnuleho Kena Ogaty a v roli jeho otce Rentara Mikuniho jez si roli ne nepodobnou te Ogatove zahral ve filmu A Fugitive from the Past. Poslednich deset minut filmu je hodno zapisu do filmovych citanek-hodne rozhnevana filmova metafyzika, ale opravdu se neni cemu divit. ()

Reklama

Reklama