Režie:
Emile ArdolinoScénář:
Eleanor BergsteinKamera:
Jeffrey JurHudba:
John MorrisHrají:
Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Brucker, Kelly Bishop, Lonny Price, Max Cantor, Neal Jones, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Frances Housemanová, přezdívaná Baby, tráví s rodiči léto v hotelu pro movitější hosty. Tady se dosud poslušná dcera seznámí nejen s divokým rytmem tance, který je konzervativními hosty považován za hříšný, ale také s tanečním instruktorem Johnnym Castlem. A když Johnnyho taneční partnerka Penny zjistí, že je v jiném stavu, a nemůže se zúčastnit vystoupení v sousedním hotelu, souhlasí Johnny, že místo ní zatančí s Baby. Začnou intenzivně trénovat a společné hodiny tance je natolik sblíží, že jejich vztah přeroste v lásku. Opravdovost citů však musí projít řadou těžkých zkoušek nejen na parketu, ale především v ovzduší konzervativní morálky, která jejich vztahu nepřeje. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (959)
Romantická hudební podívaná, určená primárně dívkám a ženám, ale pobavit se u ní může i nejeden muž. Jeden z těch filmů, kde jsou písně do příběhu vkusně zakomponovány, takže neruší a naopak zaujmou (nejvíc rocková Hungry eyes). No a všestranný Patrick Swayze byl skvělý jako herec i tanečník. Hříšňák je klasika. ()
Nestárnoucí a naprosto zasloužená romantická, taneční a feel good klasika. V pubertě jsem ji viděl x-krát, protože ji máti se ségrou pořád protáčely, a kupodivu mě bavila, i když jsem jinak čučel jen na akčňáky a na horory. A s odstupem času chápu proč mě bavila. Má totiž opravdu dobrý, příkladně čistě napsaný příběh, který mě po letech překvapil tím, jak málo vlastně je - i přes početné a efektní taneční scény - o tanci, který by mohl být nahrazen jinou činností. A pak tím, jak je feministický, což bych od tanečního filmu opravdu nečekal, vzhledem k tomu, že při tanci tradičně vede muž. Film je totiž příběhem o rychlém dospění naivní, hodné, ale nikoli hloupé tátovy holčičky skrze její aktivní pomoc osudovému muži-tanečníkovi a to i za cenu toho, že se tak dostane do konfliktu s dosavadním mužem č. 1 v jejím životě - jí obdivovaným otcem. Což souvisí se třídními rozdíly... To celé je opatřeno příjemnou retro atmosférou čarovanou hlavně náloží dobových hitů, dobrými herci (kouzelně vyvalená Jennifer Grey, sympatický a sexy morous Swayze) a perfektně to vystihuje nudu a trapnost rodinných dovolených, kterou všichni dobře známe :) ()
V rámci žánru špička. Proč tomu vyčítat přílišnou romantiku, cheesy hlášky nebo předvídatelnost? Neřekla bych, že zrovna o to v těchto filmech jde - o nečekané zvraty a absolutní originalitu. Dnes už kultovní soundtrack a velmi, velmi sympatická dvojice protagonistů. Jennifer Grey je jako Baby roztomilá, ne tuctově hezká a přesto přitažlivá a v této roli přirozená. Swayze skvěle kombinuje živelnost, rozervanost, floutkovství a "citlivost" (však kdyby jí neměl, byl by to na houby hlavní hrdina). Taneční čísla jsou výborně natočena, prostě tancuje se tam hodně a kouká se na to moc pěkně. Romantika jak řemen. ()
Vrcholom kariery, nedávno zosnulého amerického herca, Patricka Swayzeho je "Dirty Dancing". Navždy zostane filmovým fanúšikom známy predovšetkým ako vášnivý, mladý tanečník Johnny Castle z tohto snímku, ktorý v roku 1987 natočil režisér Emile Ardolino. Nemám ku tancu žiadne vlohy. Nedokážem vyjadriť svoje emócie týmto spôsobom. Preto tanečné filmy moc nemusím. Zvlášť tie z posledných rokov, ktoré sú plné hip hopu, street dance a podobných opičích exhibícií. "Hriešny tanec" je však celkom v pohode, najmä jeho rock´n´rollové pasáže. Patrick Swayze a Jennifer Grey vytvorili sympatický pár. Seklo im to spolu. *** ()
Pozor, osahuje SPOILERY!!!___Dirty Dancing je legendou mezi romantickými filmy. Podle této předlohy by se dalo udělat mnoho jiných tematicky podobných filmů se zaručeným úspěchem. Je pozoruhodné, že americkým producentům z továrny na sny se něco takového nepodařilo zopakovat. Proto jsem se rozhodl pomoci a vypsal jsem si na papír přesný postup, vycházející z originálu, kterého je třeba se držet. Kde to máme: Čtyři vejce, lžíce cukru, mlíko....... Ne tak to neni ten papír....Tak raději od začátku bez papíru......Léta páně 1963 si to Housemanovic rodinka rázovala po silnici do hotelu pana Kellermana. Kennedy byl ještě naživu (zastřelen v listopadu) a Beatles teprv začínali (v USA). Baby celá natěšená na práci u Mírových sborů ještě nevěděla, že příštích 14 dní si na Mírové sbory ani nevzpomene (Tak třeba za rok v Saigonu). O Hříšném tanci koluje celá řada klišé, jakože romantický kýč, slaďárna pro ženský atd. Těmto šablonám nahrává fakt, že už 3 desetiletí u filmu dojatě pláčou dívky a ženy mnohého věku, při pohledu na upoceného PATRIKA SWAYZEHO kroutícího boky v rytmu mamby. Ostatní si asi říkají 2x retro (80s, 60s) více peklo. Pozornému diváku ale neunikne fakt, že pod růžovou dekou pohádky o mladé holce, co si splnila svůj tajný sen, se skrývá něco mnohem více. Jedná se především o tzv. Kellermanovký komplex společnosti 60. let (pojmenováno podle hoteliéra Maxe). Tento se projeví hlavně v závěrečné scénce filmu, ale provází nás po celou dobu. Opravdu nevím, proč tolik zlidověla hláška „Baby nebude sedět v koutě.“, když hlavní roli má v závěrečné scénce právě Max Kellerman. Sentimentální dojetí pana Kellermana se svým „Mám pocit, že to končí.“ jeho stařecký rozjímání nad koncem sezóny, je něčím víc. Cítí, že mu ujíždí vlak a nestíhá držet tempo s novou vlnou 60. let. Slaví konec sezóny každý rok, ale tentokrát je pro něj o mnoho těžší představa, že ještě nějaká další sezóna bude. Celý život on a jeho rodina provozovali hotel. Dělali to dobře a fungovalo to. Má v sobě pýchu a hrdost na to, co dokázal. Chce pokračovat v tradici, ale už to nejde dělat stejně a nedokáže si to přiznat. Ani to, že se může mýlit. Doba se již změnila, ale představa, že by měl něco dělat jinak, je nepřijatelná. Kýčovitý sentiment společné písně______ „Join hands and hearts and voices Voices, hearts and hands At Kellermans the friendships last long As the mountains stand“ _________je přesně v duchu Kellermanovské tradice a mentality. Ta sice není špatná, ale zůstala myšlenkama 20 let nazpět. V roce 63 již působí směšně a tím ideálně kontrastuje se závěrečným tanečním vystoupením. V momentě, kdy se Kellerman připojí ke všeobecnému tanečnímu veselí, nastává rozhodující zlom v jeho smýšlení. On se sice již nezmění, na to je již příliš starý a zakonzervovaný, aby se změnil a začal dělat věci jinak, zůstává ale smířený. Už se přestal bránit věcem, před kterými do té doby zavíral oči a odmítal je. Pro něj je to vysvobození. Je to šťastný konec jeho kariéry, kdy neodejde zhrzený a zatrpklý do důchodu, ale s klidem uvolní své místo novým trendům nastupující květinové mládeže. Sám pak může s dlouholetými přáteli, rodiči těchto dětí, vzpomínat na staré časy, aniž by je dusil konzervativními večírky. Celkovou změnu přístupu generace otců, křečovitě držících klín v kormidle společenských mravů, doplňuje otec Baby svým závěrečným výrokem „Když se zmýlím, tak to přiznám.“, který zde má dvojí význam. Mezigenerační konflikt, o jehož síle svědčí i dobový Lennonův výrok „Nevěř nikomu, komu je přes 30.“, končí smírem. Tohle Kellermanovské procitnutí činí konec mnohem více dojemným, než se původně čekalo a je to myslím hlavně z důvodu, že to nebylo prvoplánově divákovi podsouváno. Konec filmu je vlastně i konec dlouhodobé konzervativní vize poválečné společnosti v USA, která vzala za své v 60. letech. Zde je tento celospolečenský přerod pěkně vyobrazen do pozadí romantické linky v prostředí rekreačního horského střediska. Aneb než řeknete o filmu, že je to romantická slaďárna bez obsahu, raději se nad ním nejprve zamyslete. Hudba totiž není jediným kladem filmu. :-) 80% () (méně) (více)
Galerie (64)
Zajímavosti (85)
- Ve vrcholné scéně, v níž Johnny (Patrick Swayze) říká: "Baby nebude sedět v koutě," se tato věta Patrickovi nesmírně hnusila a snažil se, aby vůbec nezazněla. To se mu ale nepodařilo. (pufina)
- ,,A keď jej niekto niečo vyčítal, hneď sa rozrevala", napísal herec Patrick Swayze (Johnny Castle) vo svojej biografii o herečke Jennifer Grey (Baby Houseman). Patrick nemal Jennifer veľmi v láske kvôli jej neprofesionálnym výstupom počas natáčania. Často prerušovala nakrúcanie svojimi výbuchmi smiechu a trápnymi bláznovstvami. (maestrotatum)
- Do role Marjorie Housman, matky Baby (Jennifer Grey), byla původně obsazena Lynne Lipton, se kterou bylo natočeno několik scén. Krátce po začátku natáčení ale onemocněla a její role připadla Kelly Bishop, která do té doby měla ve filmu jen menší roli. Přesto je možné Lynne Lipton ve filmu zahlédnout, a to v úvodních scénách, kdy rodina přijíždí do Kellermanova resortu. V autě vedle řidiče sedí žena s blonďatými vlasy, přestože vlasy Kelly Bishop měly hnědý až červený odstín. (Luxocculta)
Reklama