poster

Drákula

  • český

    Dracula

  • USA

    Dracula

  • slovenský

    Dracula

Horor / Romantický / Drama / Thriller

USA, 1992, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • igi B.
    *****

    Jestli kdokoli může mít právem problém z tradičních vítězství formy nad obsahem, v tomto případě je toto domělé vítězství více než na místě. Nádherná adaptace klasického - vlastně "romantického" hororu se skvělým hereckým ztvárněním, kamerou, výpravou... Zkrátka tak vynikající film, že mu lze cosi vytýkat vskutku jen velmi subjektivně... Film pro znalé, zralé a náročné... Nic pro milovníky pitomých strašáků po desáté večer na Nově či kerýho čerta (vampýra). - - - P.S. Zde (na Nově) uvedeno s bohužel tradičně hrozným čašským dabingem, který zcela zničil atmosféru filmu. To je tedy opravdu horor. Opravdu mi tihle debilní dabingoví nýmandi - co si ve svém lůzráctví úchylně myslí, že jsou větší umělci než dabovaní protagonisté - pijou krev.(8.1.2006)

  • POMO
    ***

    Dokonalá ukážka dokonalého víťazstva formy nad obsahom. Coppola akoby sa snažil čo najdôveryhodnejšie a zároveň najefektívnejšie preniesť Stokerove fantázie do sugestívnych filmových obrázkov, ale zabúdal pri tom na postavy a samotný príbeh. Po vizuálnej a hudobnej stránke je tento film úchvatným. Výprava, kostými, kamera (hlavne hra s tieňmi), jednotlivé surrealistické obrazy, to všetko je v prekrásnej harmónii s hudbu Poliaka Wolciecha Kilara. A casting! Reeves ako elegantný Jonathan, Winona ako krehká Mina, Hopkins ako démonický Van Helsing, Tom Waits ako "hmyzofil" Renfield a hlavne Oldman ako odpudzujúci a zároveň hypnotizujúci gróf Dracula, tí všetci akoby sa pre tieto role narodili. Lenže nech je to všetko, čo vidím na plátne, akokoľvek úchvatné, načisto to postráda srdce príbehu, ducha, ktorý by ma napriek znalosti látky dokázal na tie dve hodiny opäť vtiahnuť do príbehu a nedať mi do konca vydýchnuť. Coppolova DRACULA je gotický horor podľa klasickej predlohy, pri ktorom by ma nevyrušovalo vyžieranie popcornu. A to by sa mi napríklad pri Herzogovom NOSFERATOVI (1979) stať nikdy nemohlo.(27.5.2002)

  • Tom Hardy
    **

    Vezmu Drákulu ze dvou pohledů. 1) Jako člověk nezasažený předlohou jsem byl zasáhnut atmosférou a pěknou (leč trochu moc Schumacherovsky barevnou) výpravou, překvapen řadou karikatur a tísnivých scén, což bylo na slabší (ale slušné) 4 hvězdičky. 2) Po přečtení knihy jsem občas netušil, zda se nemám začít smát. Z přemýšlivého Arthura je úchylný podivín, ze živelné Lucy pomalu nadržená děvka, ze ctnostné Miny je nevěrná puberťačka a chladně racionální Drákula se chová jako nebezpečný maniak již od prvních minut (scéna, kdy tasí meč na krk Jonathana je přinejmenším divná). Van Helsing v knize budí respekt a úctu, ve filmu vypadá jako posedlý starý blázen a naprosto postrádá nonšalantní nádech své předlohy (těží pouze ze samotného Hopkinse). Tyto podivné postavy, které mi moc neseděly již před přečtením knihy (takové malé muzeum kuriozit), jsou tedy pouhou exhibicí samotného filmového díla a nikoli knižní předlohy. Často jsou ve filmu hrátky se stínem, který však v předloze Drákula nehází a též se zapomnělo (až na závěr) na hostii, jednu z nejdůležitějších částí protiupířího arzenálu. Děj se často odklání od předlohy (úvod, uvěznění Jonathana) a v některých momentech jsem nabyl dojmu, že snad sleduji úplně jiný příběh. Především "románek" Miny a Drákuly je trpkým poupravením děje. Fakt, že jde o pouhý výplod samotného filmu, by zas tolik nevadilo, ale tyto scény značně podkopávají jednu ze základních myšlenek knihy a sice absolutní věrnost tomu, koho milujeme (tento klíčový prvek knihy je vůbec ve filmu celkem často opomíjen a díky tomu není tak úplně jasné, proč některé postavy jednají jak jednají). To, kde se film a kniha rozcházejí, by vydalo na esej o několika stránkách a z některých zdejších komentářů jsem nabyl dojmu, že řada lidí, kteří zde hodnotí jako "věrné předloze", buď nikdy předlohu nečetli a nebo si z ní už naprosto nic nepamatují. Ale abych nekřivdil, několik scén je úchvatným převedením knihy, je jich však pomálu. Mé výsledné hodnocení filmu je tedy hodnocením člověka, jehož kniha naprosto uchvátila a nezávisle na faktu, že atmosféra ve filmu funguje tak, jak má, je nyní pro mě osobně Drákula F. F. Coppoly "pouhým" solidním gotickým hororem a především pak těžce nezvládnutou adaptací, u které by možná i šlo akceptovat změny v ději, kdyby ovšem v úvodu filmu nebylo hrdě proneseno Bram Stoker's Dracula...(10.7.2005)

  • Rogue
    *

    Ačkoliv úvodní titulky hrdě hlásají Bram Stoker's Dracula, nepamatuji se, že by Stokerova kniha byla tak špatná, nudná a přeslazená. Téměř antihororová atmosféra Draculy hraje všemi barvami, transilvánský hrabě je poněkud gay a Copola klepe kamerou... Ať už jsou herci jakkoliv dobří a jméno režiséra jakkoliv blyštivé, tenhle film je zkrátka jen špatný.(27.12.2004)

  • Marigold
    ****

    Po formální stránce vyvážený mix moderní filmařiny a starého kulisové stylu. Po stránce obsahové přeci jen trochu slabší, ale jakožto fanoušek vampírských filmů kvituji Coppolův příklon na stranu hraběte Draculy a zdůraznění romantické linie celého příběhu. Spíš než monstrum je tedy Dracula prokletý rebel, bojující s boží mocí a vedený hlasem lásky víc než hlasem krve. Pro někoho možná kacířské, ale mně se takový romantizující pohled na Stokerův příběh líbí. Navíc se mi velmi zamlouvá Gary Oldman, a to jak v roli věkem prožraného starce, tak v roli uhrančivého gentlemana. Holt spíše než horror je to taková "gothic romance", spíš než portrét děsivého monstra je to zlidštění pana hraběte ze Sedmihradska...(28.1.2004)

  • - Výdělky z Drákuly zachránily společnost Zoetrope před bankrotem kvůli předchozí $27 milionové ztrátě. (fannah)

  • - Oblečení, které má na sobě Dracula v závěrečné scéně, kdy umírá, je inspirováno obrazem Gustava Klimta, pod názvem „The Kiss“. (Pavlínka9)

  • - Role Renfielda byla nabídnuta Ianu Durymu a Steve Buscemi. (fannah)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace