Reklama

Reklama

Obsahy(1)

17. července roku 1942 začala jedna z největších bitev II. světové války. Bojovalo se o průmyslové město na Volze, tehdejší Stalingrad a velení obou armád - sovětské i německé - si byla vědoma, že právě zde se rozhodne o konečném vítězství. Příběh, inspirovaný stejnojmennou knihou amerického historika Williama Craiga, líčí - v dramatickém rámci krvavého válečného střetu - souboj ruského ostřelovače Vasilije Zajceva s německým rozvědčíkem majorem Konigem. Ten dostal za úkol zlikvidovat vojáka z Uralu, který má pro sovětskou válečnou propagandu nesmírnou cenu. Jeho nadřízený Danilov z něj doslova "stvořil" zářivý prototyp skromného, prostého a přitom neohroženého hrdiny, schopného bez zaváhání položit život za vlast. Netuší, že si tím také postavil do cesty soka v lásce. Německá strana věří a doufá, že smrt Vasilije by alespoň na čas ochromila bojeschopnost rudoarmějců u Stalingradu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (758)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Velkolepost některých scén je až zarážející, přece jen hořící trosky Stalingradu se ve válečných filmech nevidí každý den, a pokud mě paměť neklame, Horner k tomu nehrál nikdy (ačkoliv budete asi sem tam mít velmi nedobytný pocit, že už jste to někde slyšeli:P ). A souboj elitních sniperů je lákavé téma, není liž pravda? A Ed Harris jako major König je nezapomenutelný. Je to film, který stojí za to vidět i kvůli Bobu Hoskinsovi v roli Nikity Chruščova a nejen za jeho výstup dávám 80%. I když za tu Rachel Weisz, která je ve filmu tak nějak navíc, jsem váhal, jestli to není až příliš... ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Úvodní bojová pasáž je naprosto fantastická a svou vizuální špinavostí a šokujícím naturalistickým charakterem se emocionálně takřka vyrovná úvodní půlhodince v Ryanovi. Annaud vůbec znovu potvrzuje, jak objemnou obrazovou imaginací a působivým vypravěčským talentem byl obdařen, vrcholné scény ve spíše psychologicky orientovaném zbytku filmu patří pořád k tomu nejlepšímu ve svém žánru (hlavně nervy drásající a umně protahovaná scéna se "zpětným zrcátkem" je dech beroucí) a atmosféra stalingradského pekla se zadře hluboko pod kůži, byť v prvních minutách nastavila sama sobě nezdolatelnou laťku. Všechny zmíněné highlighty včetně unikátního souboje dvou megacharismatických sniperů (díky démonickému rozměru Eda Harrise ani nevíme, komu vlastně fandit) jsou ale soustavně narušovány nefungujícími vedlejšími motivy ohledně trochu sentimentálně zdůrazňované romance či pro vývoj děje nepotřebné politiky, které natahují stopáž neúměrně ke klíčovému atraktivnímu dění. Annaud si to měl pohlídat a nesklouzávat k laciným hollywoodským zvratům, a bylo by to jasně za 5*... ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Rok 2001 byl rokem válečných filmů z druhé světové s milostnými trojúhelníky (TMAVOMODRÝ SVĚT, PEARL HARBOR, NEPŘÍTEL PŘED BRANAMI) a paradoxně u mě nejvíc zabodoval ten, na který jsem se těšil nejmíň a sice NEPŘÍTEL. Hned úvodní čtvrthodinka s příjezdem do Stalingradu, ve které jsme spolu s hrdinou hozeni do stalingradského mlýnku na maso, je - podobně jako u ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA nebo NÁVRATU DO COLD MOUNTAIN - naprosto šílená a dá vám okamžitě pocítit tu hrůzu z absolutního válečného zmaru. Následuje špičková odstřelovačská scénka v kašně, kterou odstartuje souboj sovětského a německého snipera, o kterém vypráví zbytek filmu, komplikovaný funkčním milostným trojúhelníkem mezi hrdinou, jeho holkou a kámošem, který nevyhnutelně postaví kamarády proti sobě. Jednotlivým střetům nechybí napětí, zvraty a odstřelovačské vychytávky a jsou prokládány působivými emotivními scénami jako Kulikovovo vyprávění o tom, jak přišel o zuby, vyprávění Táni o smrti jejích rodičů nebo milování Vasilije a Táni v kolektivní "ubikaci" aj., které dobře prodávají herci i parádní Hornerova hudba. Moc se mi líbila postava schopného mladého politruka (Fiennes) a celá jeho propagandistická linie. Suma sumárum, můj nejoblíbenější válečný film. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Pekný film s dobrými hereckými výkonmi a drsnou realitou obrany Stalingradu, Jude Law je proste dobrý herec i keď táto rola iste nebola z najľahších, ..kamera vynikajúca..Tento film sa oveľa viac približuje realite a tá je hneď na úvod podaná tak realisticky a intenzívne, až to mrazí. Boj o Stalingrad je pozadím pre boj dvoch ostreľovačov - skvelého Lawa a snáď ešte lepšieho Harrisa. Fakt pôsobivý vojnový film, ktorému vyčítam len trochu pokrivkávajúce tempo v závere filmu a miestami nedotiahnuté digitálne scény. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Poměrně chladný příběh špičkového ostřelovače sice Annaud prokládá pro něj typicky monumentální a do detailu propracovanou výpravou, avšak samotné válečné řádění není tak realistické a tak bombasticky natočené aby vtrhlo diváka do děje a příběh dvou elitních sniperů je v druhé polovině až nepříjemně sterilní a zdlouhavý v mnoha pasážích. Rovněž neustálá přítomnost anglického jazyka v tak východním konfliktu, jakým bitva o Stallingrad je, je neuvěřitelně rušivý. Potěší výborný Ed Harris, dostatek krve a několik úchvatných sniperských přestřelek, ale jinak vzhledem k marketingové kampani a veškerého hašteření a povyku kolem pouze průměrná žánrovka. ()

Galerie (119)

Zajímavosti (48)

  • Ve skutečném životě neměl vztah Vasilije (Jude Law) a Tanii (Rachel Weisz) šťastný konec. Jak se blížil konec války, oba mysleli, že ten druhý již nežije. Tania později zjistila, že je Vasilij nejen živý, ale oženil se. (prochy10)
  • Vasilij Zajcev (Jude Law) žil na Uralu, kde byla jeho vášní lov zvěře. Díky této praxi byl po vypuknutí války zařazen ke střelcům. Již za první měsíc se mu podařilo dostat 32 německých vojáků, a proto byl pověřen řízením školy pro odstřelovače. Jeho svěřencům se říkalo "zajčata" a během války se jim podařilo zasáhnout více jak 3000 cílů. (jenik71)
  • Vasilij Zajcev (Jude Law) byl služby schopný do ledna 1943, kdy utrpěl zranění očí. Zrak mu vrátila operace, kterou provedl profesor Filatov. Poté se vrátil do bojů a do konce války byl povýšen na kapitána. (DZOUKR)

Reklama

Reklama