Reklama

Reklama

Obsahy(1)

17. července roku 1942 začala jedna z největších bitev II. světové války. Bojovalo se o průmyslové město na Volze, tehdejší Stalingrad a velení obou armád - sovětské i německé - si byla vědoma, že právě zde se rozhodne o konečném vítězství. Příběh, inspirovaný stejnojmennou knihou amerického historika Williama Craiga, líčí - v dramatickém rámci krvavého válečného střetu - souboj ruského ostřelovače Vasilije Zajceva s německým rozvědčíkem majorem Konigem. Ten dostal za úkol zlikvidovat vojáka z Uralu, který má pro sovětskou válečnou propagandu nesmírnou cenu. Jeho nadřízený Danilov z něj doslova "stvořil" zářivý prototyp skromného, prostého a přitom neohroženého hrdiny, schopného bez zaváhání položit život za vlast. Netuší, že si tím také postavil do cesty soka v lásce. Německá strana věří a doufá, že smrt Vasilije by alespoň na čas ochromila bojeschopnost rudoarmějců u Stalingradu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (758)

DaliX 

všechny recenze uživatele

Pred chvíľkou som to dopozeral a nevychádzam z úžasu. Je pravdou, že filmy z prostredia druhej sv. vojny mám veľmi rád, ale tento sa obzvláśť vydaril, dokonca by som povedal, že je hnaď za Ryanom môj druhý najobľúbenejší. Film ktorý je nakrútený podľa skutočných udalostí rozpráva príbeh o dvoch odstreľovačoch počas útoku nemeckej armády na Stalingrad. Jude Law v úlohe ruského odstreľovača Vasilija Zajceva, Rachel Weitz v úlohe krásnej Tanii a Ed Harris ako chladnokrvný nemecký Major Konig sú výborná voľba. Film sa ani tak nesústreďuje na ohromujúce bitvy hoci tam sú ale ani to nepotrebuje, ale na boj jeden na jedného a čo je skvelé, napätie vám nedá vydýchnuť až do záverečnej head shot scény ktorú som si nadmieru vychutnal. Takisto vizuálne efekty, emócie a hudba od Jamesa Hornera, to sú aspekty, ktoré robia film nevídaným a zaujímavým. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Pre mňa najlepší novodobý vojnový film po Ryanovi. Zážitok samozrejme kazí tá angličtina, ale tak či onak sa Law, Fiennes, Weiszová i Hoskins vizážou výborne hodia do úloh Rusov. Najlepší Annaudov film z tvorby "po zlatom období" (Medveď, Boj o oheň, Meno ruže). A podobne ako v Mene ruže, aj tu Annaud najviac vyráža dych veľmi realistickou erotickou scénou. To funenie v bunkri medzi chrápucimi vojakmi je proste úžasné. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Ač technicky dobře natočeno a s mnoha výborně vygradovanými scénami, nemohu dát více, neboť shrnout celou stalingradskou bitvu do takřka westernového příběhu nepřátelství, lásky a zrady mi vzhledem k jejím rozměrům a významu připadá dosti nepatřičné. Dalším mínusem je pak typická západní představa ruské reality. Asi kdyby film zůstal čistě u té hry na kočku a myš (přesně tak jak to píše Tyler) a nestrkal do toho slzoproudý hollywoodský děj (hlavně tu vyloženě pitomou a nudnou romantickou linku), dal bych víc. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Úvodní bojová pasáž je naprosto fantastická a svou vizuální špinavostí a šokujícím naturalistickým charakterem se emocionálně takřka vyrovná úvodní půlhodince v Ryanovi. Annaud vůbec znovu potvrzuje, jak objemnou obrazovou imaginací a působivým vypravěčským talentem byl obdařen, vrcholné scény ve spíše psychologicky orientovaném zbytku filmu patří pořád k tomu nejlepšímu ve svém žánru (hlavně nervy drásající a umně protahovaná scéna se "zpětným zrcátkem" je dech beroucí) a atmosféra stalingradského pekla se zadře hluboko pod kůži, byť v prvních minutách nastavila sama sobě nezdolatelnou laťku. Všechny zmíněné highlighty včetně unikátního souboje dvou megacharismatických sniperů (díky démonickému rozměru Eda Harrise ani nevíme, komu vlastně fandit) jsou ale soustavně narušovány nefungujícími vedlejšími motivy ohledně trochu sentimentálně zdůrazňované romance či pro vývoj děje nepotřebné politiky, které natahují stopáž neúměrně ke klíčovému atraktivnímu dění. Annaud si to měl pohlídat a nesklouzávat k laciným hollywoodským zvratům, a bylo by to jasně za 5*... ()

choze 

všechny recenze uživatele

Rok 2001 byl rokem válečných filmů z druhé světové s milostnými trojúhelníky (TMAVOMODRÝ SVĚT, PEARL HARBOR, NEPŘÍTEL PŘED BRANAMI) a paradoxně u mě nejvíc zabodoval ten, na který jsem se těšil nejmíň a sice NEPŘÍTEL. Hned úvodní čtvrthodinka s příjezdem do Stalingradu, ve které jsme spolu s hrdinou hozeni do stalingradského mlýnku na maso, je - podobně jako u ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA nebo NÁVRATU DO COLD MOUNTAIN - naprosto šílená a dá vám okamžitě pocítit tu hrůzu z absolutního válečného zmaru. Následuje špičková odstřelovačská scénka v kašně, kterou odstartuje souboj sovětského a německého snipera, o kterém vypráví zbytek filmu, komplikovaný funkčním milostným trojúhelníkem mezi hrdinou, jeho holkou a kámošem, který nevyhnutelně postaví kamarády proti sobě. Jednotlivým střetům nechybí napětí, zvraty a odstřelovačské vychytávky a jsou prokládány působivými emotivními scénami jako Kulikovovo vyprávění o tom, jak přišel o zuby, vyprávění Táni o smrti jejích rodičů nebo milování Vasilije a Táni v kolektivní "ubikaci" aj., které dobře prodávají herci i parádní Hornerova hudba. Moc se mi líbila postava schopného mladého politruka (Fiennes) a celá jeho propagandistická linie. Suma sumárum, můj nejoblíbenější válečný film. ()

Galerie (119)

Zajímavosti (48)

  • Náklady na výrobu přesáhly 68 milionů dolarů, na reklamu 12 milionů dolarů. Tržby jen v USA za první víkend byly téměř 14 milionů dolarů. (BloodMax)
  • Když se Danilov (Joseph Fiennes) skrývá před Němci mezi mrtvolami ve fontáně, je díky zimě vidět, jak "mrtvý" voják vedle něj vydechuje. Stejně tak voják ležící na zádech vedle Zajceva (Jude Law) v záběru po střelbě. (profeek05)
  • Při premiéře v Paříži byl film na plakátech uváděn pod názvem "Stalingrad." (Karlos80)

Reklama

Reklama