poster

Přísahám a slibuji (TV seriál)

Drama

Československo, 1990, 4 x 90 min

  • honajz
    ***

    Ne všechny scény a motivace postav jsou zde dobře napsány, některá černobílá klišé rovněž zabíjejí zajímavý nápad a myšlenku (tedy že ne všichni Němci byli zlí, že i Češi se chovali hnusně, že v lékařství by nemělo nepřátelství mít co dělat apod.), žel i Abrhám a postavy kolem něho mi přijdou takové nijaké a nanicovaté, Janžurová svými vtipnými vsuvkami je spíše na škodu, a tak nějak není jasné, kam celkově seriál směřuje a co chce přesně říci.(30.12.2014)

  • dopitak
    ***

    Začátek seriálu mě celkem uchvátil, a to i přesto, že z něj přímo čišela jeho nízkorozpočtovost. Bohužel později už to tak dobré nebylo. Osobně nemám nic proti Zuzaně Bydžovské, ale tady mi hrubě nesedla a je asi hlavní příčinou, proč hodnotím jenom třemi hvězdičkami. Kdyby děj neutíkal tak dopředu a zůstali jsme pořád v roce nebo ve dvou od konce války, scénárista se zaměřil víc na detaily než na notoricky známý a smutný poválečný politický vývoj, dalo se z toho vytlouct víc.(1.2.2008)

  • flanker.27
    ****

    Opětovné uvedení mne vyloženě potěšilo. je to už drahně let, co byl seriál naposledy vysílán. Kvalitní těsně poválečný příběh doktora na Liberecku, vzhledem k době vzniku na přelomu 80. a 90. let už nebyl zatížen ideologií minulého režimu a ještě nebyl zatížen tou současnou.(5.5.2014)

  • sportovec
    ****

    Zatímco na lékaře Otu Duba jsem vždy slyšel jen chválu, s jeho literárními aktivitami to tak jednoznačné nebylo. Určitá idylizující tendence i apriorní sklon nadržovat dobru působily poněkud kontraproduktivně vůči záměrům, které do svých románů a novel (převážně) vkládal. Z druhé strany bylo zřejmé, že se vždy jedná (až na akceptovatelné výjimky) o skutečné umění. Román, nazvaný podle českého překladu svrzujících slov klasické akademické přísahy (Spondeo ac polliceor), patří k tomu nejlepšímu, co Dub napsal. Scénárista Bedřich Zelenka - svými kvalitami plně srovnatelný s klasikem Dietlem - i režisér Filip literární předlohu ještě podstatně vylepšili a plně využili její atraktivní námět. Herecké výkony prakticky bez rozdílu toto úsilí dále pozvedly. Zmiňovaná až jednorozměrná kladnost hlavního hrdiny (pomiňme určitovou Dubovu autostylizaci) je v tomto případě plně na místě - tito lidé opravdu žili a opravdu byli obětaví a nezištní. Všeobecně se věřilo a doufalo, že zdrcující zkušenosti z hrůzných let Mnichova, Druhé republiky i protektorátu narovnaly vztahy mezi lidmi, posílily solidaritu a že takto nastolený mír už nikdy nikdo nebude zpochybňovat (sr. v tomto ohledu skvělou Svěrákovu OBECNOU ŠKOLU). Pochopitelně, že skutečnost Třetí republiky byla složitější. Ale protože doba byla černobílá, i padouši byli zavrženíhodnými padouchy a zločinci zločinci. (Přechodů se jaksi nedostávalo, vždyť i válka také ve svém zázemí byla černobílá). Více bych v této souvislosti proto rád zdůraznil přesnost postižení a také odstínění odcházejících německočeských lékařů a zdravotních sester i výstižné postižení regionální atmosféry někdejšího hlavního města samozvané župy Liberce (včetně wervolfů). Klady v tomto případě vysoce převažují nad slabinami. A tak na závěr zbývá jediné povzdechnutí: Proč již dávno toto pozoruhodné, v každém případě nadprůměrné dílo nebylo převedeno na DVD nosiče?(2.12.2007)

  • gudaulin
    ***

    Scénář byl napsán ještě na sklonku éry reálného socialismu a stejně tak byla vlastně zahájena i výroba, takže snímek spadá spíš do produkce pozdních 80. let a odpovídá částečně svým dějem dobově poplatným představám o poválečné etapě počešťování pohraničí. Skutečnost byla trochu složitější a méně černobílá. Abrhám hraje až příliš ušlechtilou, trošku jednorozměrnou postavu. Přes výše uvedené jde o mírný televizní nadprůměr. Celkový dojem: 60 %.(11.1.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace