poster

Nero, císař římský (TV film)

  • Itálie

    Imperium: Nerone

  • Španělsko

    Nerón

    (Španělsko)
  • Velká Británie

    Imperium: Nero

    (Velká Británie)
  • SK název

    Nero

Drama / Válečný

Itálie / Španělsko / Velká Británie, 2004, 90+94 min

Komentáře uživatelů k filmu (17)

  • Karlos80
    **

    Země vzniku: Itálie v koprodukci Šp a VB? To sotva. Vůbec to tak tedy v jistých okamžicích nevypadalo. To bych opravdu nečekal. Nevím, kde jinde by měli znát autoři a nejen ti svou vlastní a nesmírně bohatou historii než právě zde v zemi, které více než před dvěma tisíci lety nejdříve vládli králové a později, po období republiky, za císařství císařové, jako byl např. Nero. Země a město Řím, které vládlo celému světu, určovalo politiku, klasickou kulturu, umění, obchod atd.. Vyjmenuji jen některé z největších hloupostí, které mně daly pořádně zabrat: Tigellinus odpravil Neronova otce i matku, Seneca si ve vyhnanství na Korsice liboval, Nero si na břehu řeky beze svědků podřezal žíly, Octavia se utopila. Jinak samotného císaře Nera mi bylo celkově a nakonec tak trochu líto. místama působil, tento spíše romantický herec značně komicky a v této roli by tomu tak být rozhodně nemělo.. Ještěže postavy, co se týče historie, jakžtakž seděly, na rozdíl od důležitých dat a mezníků. Ty dva díly s přítomností těch všech velice nepřesvědčivých herců pro mě byly opravdová muka. Velmi nepovedený film, a to hned v mnoha ohledech, z nichž jsem vyjmenoval jen ty nejpodstatnější..Vyzdvihl bych akorát hudbu, celkem věrohodně vypadající kostýmy, některé interiéry a exteriéry (všechny mně zde ale také neseděly) a pár hereckých výkonů, to je tak všechno.(28.10.2007)

  • Faidra
    *

    Při křesťanské krvi vpité do písku arény, co to mělo znamenat? Na tomhle masakru vlastních dějin že se podíleli Italové? Když si tak vzpomenu na kdysi zahlédnutý díl seriálu Okouzlení, evidentně ano - srovnatelné (tj. strašlivé) herecké výkony, vlezlou hudbu a migrénu způsobující dialogy mají oba počiny společné. Historické nesmysly už zde vyjmenoval kolega Karlos, tudíž se zmíním jen o přehrávajícím Mathesonovi, který se historickému Neronovi podobá asi jako já Dolphu Lundgrenovi, a scénáři, předkládajícím nám psychopata v císařském purpuru coby chudáka kluka, kterému všichni ubližují. Z nekonečných snah udělat snad ze všech zrůd světa sympaťáky, kteří to všechno mysleli dobře a zlá doba a okolí jim nedovolily projevit svou jemnější stránku, se mi už obrací žaludek naruby. A palec pro změnu dolů, Veličenstvo.(16.7.2008)

  • elizabeth_ba
    **

    Už příběh Augusta a Julia Caesara bych nazvala zajímavou pohádkou. To ale ještě není nic proti tomuhle příběhu o lásce Lucia a Acte. Dalo by se to považovat za vcelku pohlednou podívanou, kdyby to nemělo být o pátém císaři římském, celým jménem Neronovi Claudiovi Caesarovi Augustovi Germanicovi, původním Luciu Domitiu Ahenobarbovi. Opět se stalo, že si autoři vzali pár historických postav (sice výjimečně ze správné doby) opsali si pár faktů a se zbytkem nakládali velmi volně... Takže jen pro pořádek Caligula fakt nevládl 10 let, Octavia nezemřela před Britanicem, ani se nevrhla do moře, Tigellinus nezabil Agrippinu a Poppea,... a vůbec, nějak mě to vypočítávání chyb nebaví a nebavilo by ani vás... Takže summa summarum to máme za 2... A ještě jedno upozornění, tohle je Nero...(8.12.2014)

  • L_O_U_S
    **

    Viděl jsem pouze druhý díl, takže si tak úplně nejsem jistý, zda mi přísluší snímek hodnotit. Oceňuji, že zde Nero nebyl za absolutního tyrana (dokonce nepodpálil Řím, což se shoduje s tvrzeními moderních historiků), ale to, že se dal na scestí vinou zhrzené lásky, chlastu a harpyje Poppei, přijde jako hloupost i mně. (55.)(8.10.2006)

  • ic
    **

    První polovina byla výrazně lepší.(18.8.2010)

  • valdstein0
    *

    Tak tohle se nepovedlo.(24.8.2010)

  • Nach
    odpad!

    Italové interpretovali jednoho z největších římských tyranů po svém a výsledkem je osobnost, kterou pomalu můžeme považovat za národního hrdinu. Vydání se po této cestě se mi zdá poněkud nešťastné, což docela přesně definuje celý film. Rozhodně se jedná o dílo, kterému by jste se měli vyhnout a rozhodně ho ani na vteřinu nebrat z historického hlediska, vážně. 10% (za kostými)(11.1.2012)

  • Natabar
    **

    Od TV Nera jsem nečekal zázraky, nicméně alespoň pouhé zajímavé pobavení snad ano. Nenabídl ani to. Dost ubohé. Historicky překroucené (proč je teď pitomá móda být rádoby průkopníkem, který objeví že ta a ta zrůda dějin byla vlastně chudáček a oběť?!). Matheson herecky příšerný (a na postavu Nera absolutně nevhodný).(22.1.2009)

  • sallyann
    **

    Hans Matheson je dobrý herec, ale tohle mu vyloženě nesedlo.(19.8.2010)

  • Almásy
    odpad!

    jeden z najgeniálnejších životom rímskej histórie vidieť takto dojebaný... nemyslel som že sa také niečo vôbec dá.(19.8.2010)

  • Morholt
    *

    Podle moderních historiků sice Nero nebyl takovým vyšinutým tyranem, jak nám ho podávají především křesťanské anály, ale tohle je přeci jenom trošku moc. Začalo to už v úvodu, kdy byl zavražděn Neronův otec, který ovšem ve skutečnosti zemřel na vodnatelnost. Agrippina je zde vykreslena zprvu jako milující manželka a matka, ale v reálu byla dekadentní Římankou, která se v dobách hrůzovlády jejího bratra Caliguly dobrovolně zúčastňovala jeho incestních orgií. Že Nero vyrůstal na venkově je sice pravdou, ale nikoliv do jinošských dob. Caligula byl zavražděn v době, kdy byly Neronovi čtyři roky a vzápětí byla císařem Claudiem jeho matka povolána z vyhnanství a byly jí navráceny všechny statky jejího manžela, které po svatbě se senátorem Crispem, kterého otrávila, ještě více rozšířila. Nero tak byl rozmazlován od útlého věku, takže doba strávená mezi obyčejnými lidmi ho nijak nepoznamenala. A takhle by se dalo v příšerných historických nepřesnostech pokračovat dál. Prakticky co scéna, to nesmysl. Včetně té Neronovy poslední. Film mě neoslovil ani herecky. Matheson místy působil jako karikatura a ani ostatní herci, víceméně neznámí, tohle mizerné dílko nijak nepovznesli. Snad jediní, kdo trochu obstáli, byli představitelé Agrippiny a Senecy. Líbivé tak byly jen kostýmy a pár momentů, které Nerona uchránily před odpadem 10%(14.11.2014)

  • ElChe
    odpad!

    Co na to říct, snad jenom, že je mi teď i toho Nerona trochu líto, tohle opravdu zeslonili(22.5.2007)

  • HarveyDent
    *

    HaHaHaHaaaaaa ty bláho. Hans Mathesn je vážně tragéd. Když se v první půlce tváří jako hodný lidumil vypadá jako blázen a když se v druhé půlce tváří jako blázen, vypadá jako rozčilená štětka. Tohle je vážně ubohost.(29.1.2009)

  • Arccos
    **

    Nero je sporná postava římské historie. Možná nemusel být až takový tyran, jak mu přisuzuje tradice. To ale nic nemění nic na hlouposti tohoto TV zpracování jeho života. Míra pokroucení historických reálií je značná. Jako bychom spíše sledovali nějaký plytký smyšlený příběh zasazený do rádobyhistorického Říma a ne životopis jeho císaře. Že je navíc film italský, musela se do filmu napumpovat i křesťanská věrouka. Nebudu vyjmenovávat všechny historické nesmysly, raději si na to téma něco přečtěte a udělejte si úsudek sami. Z filmového hlediska navíc nic moc.(28.1.2009)

  • tartan
    *

    Pozeral som to len chvíľku, ale na viac ako jednu hviezdičku to nie je. Odhliadnuc od nehoráznych historických nepresností mi bolo najviac zle z toho, ako je tu podaný samotný Nero - už len ten herec sa fyzicky do tej úlohy absolútne nehodí. Nero bol ješitný hlupák a blázon s obludným egom a nie takýto patetický sráč. Rozhodne na to, aká šťavnatá téma to je, tak je tento film vrcholne nezaujímavý a sterilný.(28.1.2009)

  • Galenius
    *

    Co... tohle... je... Zatím jsem viděl jen první díl a nevěřím svým očím. Vždy jsem se domníval, že pokud někdo chce natočit film o historické osobnosti, zvlášť pokud je to někdo takový jako třeba zde Nero, musí mít alespoň základní historické znalosti (alespoň se podívat do nějaké encyklopedie). Na začátku ve filmu mladý, osmiletý až desetiletý Nero... Ve skutečnosti narozen v roce 37, Agrippina vyhnána v roce 39, tj. byly mu dva. Claudius se stal císařem v roce 41, kdy byly Neronovi 4 - ve filmu zamilovaný, zhruba šestnáctiletý mladík atd. Claudius s vousem. Podobných nesmyslů jsou už jen v prvním dílu mraky. Na odpad tento film není... možná.(22.1.2009)

  • VictorMartel
    odpad!

    Zase si jednou nějaká luza může myslet, že se jí dostalo opravdového poučení o jednom z nejvýznamnějších momentů dějin. Nero zde totiž nikoliv jako anticaesar, nýbrž jako antichrist! - nikoliv jako zrádce impéria, nýbrž jako zrádce křesťanů! Obětováním jich předcházeným pachtěním se s nimi jim dáno ještě více za pravdu, než kdyby jimi Nero pohrdal od začátku, Nero, chovanec Senecův. Papež vyhrál! Itálie v sobě tím vatikánským cítěním popřela svou vlastní aristokratickou minulost až do opovržení - není tedy asi, jak dokládají i jiné případy, mnoho jiných národů menšího ponětí o kulturně politickém smyslu této aristokracie než v zemi jejího původu. Spousta komentářů mě už předběhla, ale co mně osobně nejvíce vadí, je předně jiná věc: budu si muset opravdu přečíst Sienkiewiczovo Quo vadis, abych se dověděl, jestli i u něj, positivisty - připomínám -, je Neronův zločin vyobrazen jako selhání vůči nikoli mu původnímu cítění aristokratickému, nýbrž vůči té proslule mučednické morálce křesťanské, které se v tomto filmu zase dostává tolik úcty, kolik předstírané úcty se dostávalo od toho do Akté možná opravdu bláznivě zamilovaného císaře plebejcům (vždyť přece už Platón vykládá v osmé knize Politeie, jak tyranida vzchází právě z demokracie/anarchie; konkrétní Neronův případ pak tuto theorii potvrzuje alespoň v tom ohledu, že z vlastní krutostí a zhýralostí [immanitas a luxuria; Tacitus, Historiae 1, 16] živené potřeby vládnout demokraticky, tj. působit na, moc tyrana ve vzájemné prospěšnosti konsolidující, prodejnost množství, nadbíhal prostému lidu, s nímž měl společný zájem v podvracení senátu a aristokracie obecně). Je na čase uvažovat o tom, jestli má být vůbec dovoleno režisérovi pracovat bez nějakého zákonem o zachovávání historické hodnověrnosti určeného minima philologicko-psychologické výpomoci. Ještě jednou. Nero se neprovinil vůči křesťanům, těm pomohl, jako každý jiný, kdo je pronásledováním a mučením v očích později je přijímající masy morálně a nábožensky verifikoval. Nero se jakožto nezvedený panovník provinil vůči vlastní tradici, jíž byl svou funkcí zodpovědný. A tento film to psychologicky vyprofilovat nezvládl.(27.1.2012)