poster

Exil

  • Francie

    Exils

  • slovenský

    Exil

  • anglický

    Exiles

Drama / Dobrodružný / Hudební

Francie / Japonsko, 2004, 104 min

Režie:

Tony Gatlif

Scénář:

Tony Gatlif

Kamera:

Céline Bozon
(další profese)
  • Slarque
    ****

    Gatlifovy etnické příběhy mě dosud nijak zvlášť nezaujaly, ale tahle potrhlá road-movie to změnila. Může za to podstatnou měrou ústřední herecký pár a perfektně využitá hudba. I tak by to bylo za tři, kdyby mě nedostala nejdelší scéna celého filmu – rituální očistný tanec připomínající epileptický záchvat. Dvojice, která předtím poslouchala něco mezi hip-hopem a nabeatovanou world music, došla k hudebnímu zážitku, jaký ani ta nejalternativnější evropská hudba nenabízí a já na to koukal málem hypnotizovaně a podupával si nohama do rytmu. Dokonalý úlet.(25.1.2005)

  • Flipper
    **

    Záber na holý chrbát a zadok nás upozorňuje, že nejde o konvenčnú splátaninu, ale o niečo alternatívne. Exils je však priamy odkaz na cestu. ći už cestou za koreňmi, láskov, alebo zobrazuje podstatu cety samotnej. Dlhé zábery na ubiehajúcu krajinu, obhrýzanie nechtov, ľudia putujúci za svojími cestami. Keďže podstata cesty a cestovania je tu dobre zachytená, divák získava všetko čo cestovanie obnáša: nudu a akúsi sa neskôr opakujúcu rutinu. To by bolo všetko ok, lebo dve pristrihnuté hlavné postavy sú priemnymi spoločníkmi. Záver filmu je však nepodarený až hrôza. Po absolvovaní každej cesty by mal byť nejaký cieľ, ktorý v tomto prípade neprichádza a mi sa pozeráme na asi 15 minútový Alžírsko-rituálny tanec z nulovou pointov. Chytil som pri jeho sledovaní mierny mikrospánok a to je vlastne všetko. Dve hviezdy dávam za krásny paradox spania medzi cigánmi a opľúvaním sa šampanským.(3.11.2009)

  • venus
    ****

    Nespoutané, až přímo naturalistické! Energetická hudba a tanec dokonale přibližují emoce hlavních postav – Zana a Naimy. Cestují spolu do Alžírska, kde chtějí najít svůj původ, zcela bez starostí, téměř bez peněz, jedou nazdařbůh, nevadí jim, že neznají tamní jazyk, kulturu, zkrátka nic. Jakousi pointu či vyvrcholení jejich divoké cesty je ale to, co ve filmu nenajdete. Já osobně to vnímám jako chybku, nu ale posuďte sami.(24.1.2006)

  • PinokKio
    ****

    Ačkoliv všichni z Alžíru utíkají za svobodou a nadějí do Evropy, dvojici Zana a Naimu táhnou rodné kořeny opačně. Jejich svoboda spočívá spíše ve vzpomínkách, tedy alespoň Zanova. Naima si už tolik jistá není - a nejenom tím, kde nebýt cizinkou. K Tony Gatlifovy neodmyslitelně patří svoboda duše, léto, cikáni a snědý Romain Duris (že by jeho alter ego?). Ovšem neodmyslitelným prvkem všech jeho filmů je hudba - a nejen díky ní mám jeho filmy rád. Směsice cikánských, alžírských i tanečních písniček zní překvapivě stejně (čímž nám snad dává najevo, že kořeny máme všichni spíše v sobě), ať už jste u sebe na gauči či tisíce kilometrů daleko. Chvílemi mne hudba dostávala do tranzu, stejně jako výtečnou a živočišnou Naimu v závěru filmu. Ačkoliv film občas ztrácel rytmus a směr, stejně jako naši hrdinové při plavbě do Alžíru, tak já jim to odpustím, protože se také rád ztrácím. 70% film, 100% soundtrack.(31.1.2009)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $1,903,390(1.7.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace