Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Jacques HaitkinHudba:
Charles BernsteinHrají:
John Saxon, Ronee Blakley, Heather Langenkamp, Amanda Wyss, Jsu Garcia, Johnny Depp, Charles Fleischer, Joseph Whipp, Lin Shaye, Robert Englund, Joe Unger (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nancy (Heather Langenkamp) prožila smrt svých přátel. Matka a její blízké okolí si myslí, že se zbláznila a vytváří si vlastní postavu, která je zabila. Jenže postupem času napovrch vyplouvají důkazy, že vrahem je Freddy Krueger (Robert Englund), který se jí zjevuje prostřednictvím snů. Nancy zjistí, že v minulosti zabil 20 dětí a rodiče se sami pomstili, když selhaly vyšetřující orgány. Nezbývá jí než se vydat do posledního nerovného boje s Freddym a záchranou jí může být právě její otec (John Saxon). (Rodriguez)
(více)Videa (2)
Recenze (719)
Jedna, dvě, Wes Craven boduje. Tři, čtyři, na vaši fantazii silná zbraň míří. Pět, šest, strachem zatni pěst. Sedm, osm, sekvělí scénář, kamera. Devět, deset, hororová legenda. Dosti poezie ve stylu Elmstreet, teď k serióznímu (no jen se nesmějte) hodnocení. V hororové historii se oběvilo několik legendárních postav, Dráculou počínaje, přes frankensteinovské monstrum, Mychaela Myerse, Jasona Voorhese a samozdřejmě Fredyho Krugera. A když se postava kterou si vymyslíte stane legendární, pak už o filmu nelze říct nic záporného. Nápad a pointu jež je životně nutná pro přežití příběhu to má a mít vždycky bude. A kontrast sen/realita, který dává scénáristovi úplně volnou ruku je využit bezezbytku. Jasně mohlo to být ještě lepší, ale u takovéhleho typu příběhu už by to byla sázka do loterie. Opravdu dobře jsem se bavil a Johnny Depp byl ve své první filmové zkušenosti naprosto přesvědčivý. Zkrátka jeden z těch nezapomenutelných hororů let 80tých co ani v současné uspěchané době neztratil nic ze své působivosti. danke mistr Craven. ()
Jak už to u filmových sérií bývá, i v případě NOES jsou některé díly slabší a jiné silnější. Původní Cravenova Můra patří jednoznačně k těm druhým. Navíc jde o nejhorrorovější film série. Ještě zde není tak patrná comicsová estetika, nadhled a černý humor pozdějších sequelů, ovšem napětí a správně dávkovaná hrůza vytěžují originální nápad více než dobře. Mou srdeční záležitostí je sice zejména Můra č.3 (aka Dream Warriors), ale debut Freddyho K. má i tak můj plný respekt. ..... Často se vedou spory o tom, zda NOES je či není slasher (tedy zástupce horrorového subžánru, zabývajícího se vyvražďováním teenagerů). Osobně se kloním k názoru, že tenhle snový svět je se svými zvláštními pravidly přece jen trochu jinde, než svět Halloweenů, Pátků třináctého či Vřískotů. Ostatně, i to, že Craven si vymínil, že po celou dobu natáčení nesmí na place padnout slovo "slasher", o něčem vypovídá. ()
Po 37. rokoch má úvodná časť Nočnej mory v Elm Street stále svoje čaro. Hudba Charlesa Bernsteina je bezchybná, atmosféra všadeprítomného zla podmanivá, tvorcovia od začiatku po koniec kvalitne stupňujú napätie a originálne prevedenie vrážd (najmä „vcucnutie“ do postele) som si plnohodnotne užil aj v roku 2021. Napriek menovaným kvalitám ma však Freddy príliš nevystrašil a absencia hrôzy pri horore je vždy značné mínus. ()
„Jedna dve, Freddy ide. Tri a štyri, k tebe mieri. Päť a šesť, ide ťa zjesť. Sedem osem, stratíš rozum. Deväť desať, stáť, nikdy nesmieš spať.“ Nočná mora z Elm Street je zo svätej trojice (Halloween, Piatok 13) môj najobľúbenejší kus. Kým k Myersovi a Voorheesovi som sa dostal až ako puberťák, Freddy je mojou súčasťou od detstva, keď som jednotku a dvojku prvý raz videl o polnoci v piatok na Nove a na neprístupnú, dodnes drsnú trojku ma dokonca starší brat prepašoval do kina, za čo mu bola počas premietania osobne dohovoriť riaditeľka kina, aby to už viac nerobil. Snové scény sú ohromné, snové, nepríjemné, zlovestné a halucinogénne. Krvavé efekty tvrdé i desaťročia od vzniku (posteľová scéna je pocta Kubrickovmu Osvieteniu, kde sa hektolitre krvi vyvalia pre zmenu z výťahu). Legenda okolo Kruegera bola takou nosnou, že v pohode vystačila na niekoľko sequelov, prequelov, remakov, crossoverov a seriálov. V neposlednom rade má jednotka echt atmosféru osemdesiatok (kvázi bezstarostné americké predmestie). Kasting je výborný v čele so sympatickou hlavnou hrdinkou, jej rovesníkmi (najviac zaujme 21-ročný debutant Depp) a rozhodne potešia dospeláci. Tí bývajú vo vyvražďovačkách odsúvaní z rôznych príčin na vedľajšiu koľaj, ale tento slasher je výnimočný aj práve tým, že im dáva prekvapivo veľký priestor. To poteší najmä u Johna Saxona ostrého ako nová žiletka. Postupné rozlietanie príšerného tajomstva tínedžermi, ktoré pred rokmi spôsobili ich rodičia, je výborne vypointované, zlovestné a strašidelné. Craven by hrdinku možno urobil neschopnou ťapou, keby sa do situácie nevložila jeho dcéra a nezačala sa otca pýtať, prečo sú sakra ženy v hororoch vždy neschopné chudery, ktoré zakopávajú o vlastné nohy. A tak sa z Wesa stal progresívny režisér, čo mu zostalo už až do smrti (viď. postavy Gale a Sidney vo Vreskotoch, Rachel McAdams v Nočnom lete alebo Meryl Streep v Hudbe môjho srdca). Ako Piatok 13, i Cravenov slasher mal problémy s financovaním. Natáčanie sa nieslo v znamení chuťoviek (Englund sám seba nechtiac temer podrezal, keďže rukavica pozostávala zo skutočných ostrých súčiastok), pikošiek (kvôli nedostatku času pár vecí natočil Wesov rovesník a kamarát Sean S. Cunningham, režisér Piatku 13), chaosu (režisér a producent o poslednú scénu súperili tak dlho, že nakoniec nikto nevedel, akú strihač pri premietaní šéfom z Paramountu pustil a keď sa producent dozvedel akú, stopol natáčanie, aby sa stihol dolepiť „jeho“ koniec) a zaujímavostí (Craven záporáka pomenoval po zmrdovi, ktorý ho kedysi na škole šikanoval). Nakoniec sa všetko podarilo úspešne prekonať a dotiahnuť film do kultovej popkultúrnej časti americkej kinematografie. Jedného z policajtov si zahral Joseph Whipp, ktorý v r. 1996 v Cravenovom Vreskote povýšil z radového člena policajného tímu na šerifa Woodsboro. ()
Je tu R.E.M., ale nepůjde se na koncert. To jen jeden zuhelnatělý pederast začne teenagerům lézt do snu, aby jim dosti názorně předvedl, co je to ztráta nevinnosti, bezpečného předměstí a hlavně krve! Legendární Cravenovo dílo těžící z nápaditého prolínání snu s realitou, znepokojivých syntezátorů C.Bernsteina, masky neposedného klienta popáleninového centra a pár skutečně skvostných scén (smrt Tiny, konec s kabrioletem). Objektivní kvality opaku krásného snu z Jilmové ulice jsou i díky ostrému chrupu času na hranici žánrového průměru, ale je potřeba ocenit originalitu, která se, jak ukázal čas, dostává do slasher filmů jen velmi obtížně. Dokonce bych řekl, že je jednodušší donutit Freddyho dát ten svetr do pračky.. ()
Galerie (178)
Zajímavosti (132)
- Původní Cravenův koncept Freddyho Kruegera (Robert Englund) byl podstatně hrůznější. Z kůže mu vystupovaly zuby, z vředů vytékal hnis a skrz hlavu mu prosvítala část lebky. Maskér David B. Miller ale prohlásil, že herec by takto nemohl být přesvědčivě nalíčen a animatronická loutka by se špatně natáčela a nepůsobila by dobře vedle živých herců, takže bylo od této podoby nakonec upuštěno. (HellFire)
- Dom, v ktorom prebiehalo natáčanie, sa nachádza v losangeleskej štvrti Západný Hollywood, má 250 metrov štvorcových, tri spálne, bazén a záhradný domček. Bol postavený v roku 1919 a v roku 2013 bol na predaj za 1,55 milióna eur. (Raccoon.city)
- Heather Langenkamp (Nancy) odkazuje na film v seriálu Just the Ten of Us (od r. 1987) drobnou poznámkou k rezavému noži trčícímu z desky: „To vypadá jako něco z Noční můry v Elm Street.“ (HellFire)
Reklama