Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Strhující psychologický thriller s vynikající atmosférou a nádherným herectvím. Psychologické týrání ženy vlastním manželem, který jí se zvráceným potěšením dohání až k šílenství. Prohnaný zloděj a vrah je důmyslný ve své vytrvalosti, se kterou čeká na vhodný okamžik, aby se pokusil zmocnit své kořisti. Průběh filmu s jeho atmosférou je strhující ve své proměně osobnosti v lidskou trosku a ve svém postupném pomalém odkrývání skutečného stavu věcí. Pianista Gregory Anton (skvělý Charles Boyer) je sadista lidské duše, trpělivý ve svém čekání na svou šanci a zároveň nedočkavý při cestě za svým cílem. Zvrhle si užívá vyvíjeného a zvyšovaného psychického tlaku na svou manželku, se kterou manipuluje s důmyslnou zručností. Dědička velké operní pěvkyně Paula Alquist, později Anton (dobrá Ingrid Bergman, jako malá Terry Moore) se pod velkým tlakem svého manžela postupně mění v lidskou trosku s pošramocenými nervy, nízkým sebevědomím a velkou pochybností o realitě a svém zdravém rozumu. Je mu vydána, aby z ní po kouskách odřezával další a další kousek lidské duše a důstojnosti, aby byla neustále ponižována a uváděna v mylnou představu o svém konání. Z dalších rolí: asistent Scotland Yardu Brian Cameron (Joseph Cotten), odhalující pravý stav skutečností v rodině Antonových a rozkrývající starý zločin a vraždu, stará slečna Bessie Thwaites (Dame May Whitty), zvědavá a vlezle neodbytná osoba, hubatá služka Nancy (Angela Lansbury), poslouchající svého pána, nahluchlá kuchařka Elizabeth (Barbara Everest), pěvecký učitel Maestro Guardi (Emil Rameau), a strážník Williams (Tom Stevenson), pomáhající při chytání zločince. Úchvatné, strhující, působivé, zneklidňující, destruktivní, bouřlivé, temné. Vynikající dílo divadelního rázu. ()
Reziser George Cukor /The Philadelphia Story/ natocil nadherny film- noir, ktory je dostatocne mrazivy a nervydrasajuci aj po vyse 70 rokoch. Film je o mladom pare, ktory sa nastahuje do starsieho domu. Samotny postarsi dom je masakrozne strasidelny, nechcel by som v nom byvat teda. Po istej chvili pohody sa zacnu diat mysteriozne zalezitosti - miznu veci, na pojde sa ozyvaju mysteriozne zvuky. K tomu vsetkemu zacne manzel Gregory /Charles Boyer - Jak Ukrast venusi, Barefooted in the Park/ podozrievat manzelku Paulu Alquist /skvela Ingrid Bergman - Casablanca/ a nicit jej postupne psychoterorom zivot. Pritom pani manzelke zacina hrozit psychicky kolaps - a tu uz konci veskera sranda. Film Gaslight je tak trochu mrazivy psychofryler a tak trochu aj film - noir : temny, drasavy film plny pochmurnosti, temnych charakterov a cynickych dialogov. Gaslight stoji hlavne na genialnych hereckych vykonoch Ingrid Bergman a Charlesa Boyera. Okrem tejto hlavnej dvojice tu hral este aj Joseph Cotten /Obcan Kane/ a otravnu spisovatelku si zahrala Angela Lansburry /neskor si zahrala s Elizabeth Taylor vo filme Cracked Mirror - tusim az roku 1980/. Okrem hereckych vykonov je plusom aj vyborny scenar a zrucna rezia. Ako bola pre mna Cukorova Philadelphia Story len prazdnou hollywoodskou nacackanou konzervackou /za ktoru mimochodom dostal James Stewart Oscara - to tu vsak nepatri/ , ale tuna uz trafil Cukor do cierneho. Tu ide fakt o nadcasovy filmovy kult, kde zub casu prakticky nepracuje. Ako pikoska moze posluzit ten fakt, ze pani Ingrid Bergman stravila isty cas v sanatoriu, kde osobne pozorovala spravanie sa istej pacientky, ktora utrpela silny psychicky sok. Plnym pravom 100 % ()
Už po pár minutách jsem si uvědomila, že jsem tenhle stařičký thriller o ženě, která se hroutí pod promyšleným deptáním svého manžela, kdysi viděla. Skvostný klenot tolik kontrastující s drahými produkcemi současných filmů staví hlavně na scénáři, hercích a kameře. Scéna, kde je Paula konfrontována s nálezem Gregoryho hodinek ve své kabelce, je herecké i režijní absolutorium. ()
Křehká Paula se po násilné smrti své tety, slavné operní pěvkyně, uchýlí do Itálie. Dochází na hodiny zpěvu, snaží se zdokonalit a navázat na tetin odkaz. Tady se blíže seznámí s korepetitorem Gregorym a po krátkém vztahu důvěřivě přijímá jeho nabídku k sňatku. Štěstím opojená Paula odsouhlasí Gregoryho návrh vrátit se do Londýna. Novomanželé se postupně zabydlují v domě, tetiny věci a nábytek Gregory přesune na půdu a vše nechá nově zařídit. Přesto se Paula dobře necítí, v domě se dějí nevysvětlitelné věci, ztrácejí se různé předměty, plamínky v plynových lampách zhasínají a tísnivá atmosféra na ni bolestně doléhá. Krutá hra na kočku a myš začíná… ()
Príbeh spolu s občasným jednaním postáv sú síce hodne naivné, ale atmosféra je tu vynikajúca. Krásna ukážka toho, ako láska dokáže človeka oblbnúť a zaslepiť. V tomto prípade ide o mladú Paulu, ktorá sa krátko po svadbe postupne prepadá do stavu, kedy už nevie čo je pravda a čo klam, myslí si, že zošalela... Nuž, nie je ľahšej koristi od zaľúbenej ženy. 80/100 ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Angela Lansbury musela nosiť topánky na platforme, aby vyzerala vyššia, panovačnejšia a zlovestnejšia v porovnaní s Ingrid Bergman. (Arsenal83)
- Po dokončení filmu sa štúdio MGM pokúsilo o zničenie všetkých propagačných plagátov predošlej verzie filmu z roku 1940. Táto snaha bola nakoniec neúspešná, avšak pôvodná verzia filmu bola vídaná len zriedkavo. (TheRoller)
Reklama