Reklama

Reklama

Hrdý Budžes

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

Husákovská normalizace očima Helenky Součkové, žákyně 2. třídy ZŠ v Ničíně... Když v roce 1998 poprvé vyšla útlá knížka Ireny Douskové s poněkud tajuplným názvem "Hrdý Budžes", málokdo tušil, jak velké popularity dosáhne. Příběhy Helenky Součkové, žákyně 2. třídy základní školy, trpící hloubavostí a nadváhou a potažmo i nastupující husákovskou normalizací, se odehrávají v tehdejší stranické baště – uranové Příbrami. Bylo proto logické, že právě příbramské divadlo uvedlo Helenčiny příběhy na divadelní scénu. A našlo si, jak se ukázalo, i geniální představitelku hlavní hrdinky. Bára Hrzánová byla za tuto roli v roce 2003 odměněna Cenou Thálie. Česká televize představení zaznamenala ještě v tomto roce a od té doby je s velkým diváckým ohlasem reprízováno dodnes. Základem inscenace je knížka spisovatelky Ireny Douskové, která popisuje – do jisté míry autobiograficky – zážitky osmileté Helenky s husákovskou normalizací. Bára Hrzánová se podle svých slov s postavou Helenky z herecké rodiny snadno ztotožnila. Protože jestliže Irena Dousková vyrůstala v divadle ovládaném příbramskými komunisty, pak malá Bára Hrzánová učinila tutéž zkušenost, ovšem v divadle v Českých Budějovicích. Pokud si chcete s nadhledem a humorem (a možná i s trochou nostalgie) zavzpomínat na dobu před více než třiceti lety, jsou k tomu Helenčiny příhody z počínající normalizace na uranovém maloměstě jako stvořené. (Česká televize)

(více)

Recenze (278)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

".........Proč se ta Olga Jeřábková otrávila plynem, když byla vždycky tak hezká, milá, svěží , hebká, žádoucí, veselá? Ale potom jsem slyšela, že jí uštvaly ty svině, tak to museli bejt komunisti nebo Rusáci, protože Rusáci a komunisti jsou svině, akorát se to nesmí řikat".............."já jsem to slovo nikdy před tim neslyšela, ale strašně se mi líbilo, takže když na mě babička zavolala: Helenko, k večeři. Tak jsem jí odpověděla: děkuju, ještě nemám hlad, ty kurvo".................." tělocvik nebyl vůbec vymyšlenej kvůli cvičení, ale kvůli mučení tlustejch a nevohrabanejch dětí a já jsem vobojí. Včera byl na cvičišti sportovní den, protože Vladimír Iljič Lenin měl narozeniny, stoupla jsem si na start a děti volaly: Moby Dick dotoho!".............promiňte, nešlo to jinak. Báro, hluboce se ti klaním. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dvě hodiny argumentů, proč o herectví Báry Hrzánové nepsat jinak než v superlativech. 80% Zajímavé komentáře: sportovec, Senátor ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Dívčina Helenka a její hezká, milá, svěží, hebká, žádoucí a veselá exkurze do nelehkého dospívání počátkem sedmdesátých let na maloměstě. Bářiny k dokonalosti vysoustružené monology vyšperkované o potřebný nadhled z Hrdého Budžese dělají, no jeden velký tajem. Ale víte co? Já vám ho prozradím, ten tajem je, že tohle je jedna z nejlepších zaznamenaných komediálních inscenací posledních let. Ale pššt ať se to moc nerozkřikne... ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Bára Hrzánová byla opravdu úžasná, její výkon stál určitě za 5*.Na hře mi trochu vadili ti dva ve vedlejších rolích a hlavně to omleté téma, které už mě prostě nebaví. Jinak velmi dobré a vtipné . ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Vskutku famózní výkon Barbory Hrzánové. To bez debat. V první půli jsem se velmi slušně bavil, ke konci už nadšení malinko utuchalo, ale i tak skvělá zábava. A opakuji, Hrzánová nebezpečně se přibližující geniálnímu výkonu. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

U záznamů divadelních her pravidelně usínám (s výjimkou Cimrmana samozřejmě), ale sledovat Báru Hrzánovou v Budžesovi je čistá radost. A i když se mi zdá, že jde vlastně spíš než o divadlo o převyprávění knížky, byl jsem (i díky vcelku nápadité realizaci) hodně příjemně překvapen. Ale stejně bych to celé viděl nejraději naživo. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Čtvrtou hvězdu hlavně za to, jak to Hrzánová utáhla prakticky sama. Jinak si myslím, že je to divadlo zbytečně dlouhé a celkem jednoduchý koncept nebylo potřeba natahovat na celé dvě hodiny, ale to je jenom můj problém. ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Velice zábavná divadelní hra, ale obávám se, že jsem na ní ještě nebyl dostatečně zralý. Potřeboval bych se na ni podívat znova.. Jednak kvůli oživení a jednak kvůli docenění.. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Jako klasicky jsem si říkala, že nejméně v polovině těch míst, kterým se lidé smáli, by se dalo dost dobře i brečet. Až mi skoro i bylo líto, že to lidé v sálu berou zřejmě jako "pouhou" komedii. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Par excellence Bára Hrzánová, to co předvedla v Hrdém Budžesovi bylo neskutečné. Kromě úvodu takřka neslezla z pódia a svým herectvím mě opravdu dostala. Sice některé věci nebyly tak úplně humorné, spíš mrazivé, já to bral především jako výbornou komedii plnou vtipných hlášek živě pronášených hlavních představitelkou. Stejně tak její "Secký" mě slušně odrovnával. Zkrátka jasných 5*, kvalitní zábava. "Na kostele zvoní zvon, se*u, ser*eš, se*e on. Na mou věru jak tak se*u, tak mi přišlo na mysl, jak s*al kníže Přemysl. A pod tím bylo napsáno: Horší než-li Rusák je ten čů*ák Husák. A pod tím bylo napsáno: Dělej mi to zezadu. Tomu jsem nerozuměla. Ptala jsem se u večeře Kačenky, co by to mohlo jako znamenat a Kačenka celá zrudla, zakuckala se a že taky ale vůbec neví, co by to mohlo znamenat." ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Budžese jsme měli v doporučené četbě a jak to tak bývá, nikdy jsem se ke knize nedostala. Co se týče divadelní inscenace, převládá u mě zklamání. Stejně jako někdo u her Járy Cimrmana ani nehne brvou a druhý se válí po podlaze smíchy, tak i tady se diváci dělí na dva tábory, soudě podle reakcí v divadle a komentářů. Hrzánová hraje svůj part výborně a je až neskutečné, že není vůbec těžké jí uvěřit onu osmiletou holčičku. Některé intermezza byla vyloženě trapná a J. Vlčková (ta copatá) to se svou teatrálností přeháněla. L. Jeník působil přirozeně, ale nechápu, proč si ani po pause nevyměnil to propocené tričko:). Párkrát jsem se zasmála, ale jak nad tím tak přemýšlím, připadá mi, že většina humoru nevychází z geniálního monologu, ale hlavně z intonace a práce s hlasem plus mimiky/gestiky Hrzánové. Kostýmy jsou však geniální, což se ale nedá říci o chudé scénografii - a já si kladu otázku, jestli to byl účel a nebo prostě nebyly peníze. Škoda, že se mrazivé repliky utopily ve srandičkách, protože takhle je to jen trochu lepší Kája Mařík, kterého jsem na kazetách tak ráda poslouchala:).„Na jevišti právě probíhá pausa - to je jako přestávka, to se tak u divadla řiká!“ /// „Už jsem úplně celá ve Vánocích!“ ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Nejen české umění má velkou tradici v zpodobování skutečnosti jakoby dětskýma očima. Zdánlivě naivní a nezralý pohled svou bezprostředností a smyslem pro absurdní detail dokáže odhalit prvky a souvislosti, které dospělým - často i vzdělaným, poučeným, a přímo odbornicky dospělým - zrakům unikají. Nicotnost tvrdé normalizace sedmdesátých let, zoufalý pokus nomenklatur zastavit čas a vývoj, až programové znicotovování jakýchkoliv hodnot a kterékoliv kvality očima osmi- devítileté holčičky nabývá ve zvlášť silných momentech tohoto zvláštního případu divadla jednoho herce až pitoreskního rázu. Dousková s neuvěřitelnou minuciézností (tvořivě domýšlenou Hrzánovou - určitě to není "tajem") - kreslí přesvědčivou podobu krajského (okresního?) močálu výstižně nazývaného Nížínem a postihuje také řádění nižšího stupně normalizace (v tomto ohledu jakoby to byl pandán normalizačního seriálu OKRES NA SEVERU se známou Pláteníkovou úvahou o tom, že vedoucí tajemník okresního kremlu je něco jako osvícenecký absolutistický panovník). Trousit další chvalozpěvy na Thálií poprávu ověnčený výkon Hrzánové nemá smysl; spíše si pozornost zaslouží celý režijní koncept této dramatizace, zvolený způsob jeho invenčního pojednání a koncentrace až desítek odlišných prostředí i rolí na ploše neuvěřitelně malé a v neposlední řadě i zralý profesionální výkon obou spoluherců. To všechno potvrzuje starou polistopadovou pravdu, že doba, kdy kvalita se soustřeďovala především v Praze a do Prahy (něco málo zbylo i na Brno a Ostravu a opravdu spíše omylem "trošíčku trochu" na Plzeň), nenávratně minula. A že mnoho skutečné kvality se dnes najde i na regionálních, zdánlivě zcela neatraktivních scénách. Třeba v kdysi hornické a uranové a ještě předtím i zlaté a stříbrné Příbrami. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Hrdý Budeš vytrval, a hlavně stále trvá! Neoptimističtěji laděná kniha celé trilogie (Oněgin byl rusák, Darda) Ireny Douskové, doporučuji jak přečíst, tak i vidět (nejlépe několikrát) Jako vhodné doplnění je i návštěva Ireny Douskové a Báry Hrzánové v baru Krásné ztráty. ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Velmi no-óbl soudružka holčička s dětským pohledem na svět, infantilním batohem do školy a Vladimírem Iljičem Leninem za zády. S hlasem Báry Hrzánové a hlavně mým hurónským podkresem. Jako smíchem, to se tak u divadla říká. Co to znamená? Že Hrdý Budžes je pecka a mě zvedl neuvěřitelně náladu. Soudruhům, zdar! I když? ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Výkon Barbory Hrzánové jest hodný jen a pouze samým superlativům, o tom nemůže být pochyb. I já bych jí na konci představení aplaudoval ve stoje. Ovšem, zde se hodnotí celky, nikoli jednotliví herci. A jako celek pro mě Hrdý Budžes zase tak převratným zázrakem není, dost možná i kvůli subjektivní averzi vůči všemu, co je spojené s dobou, do níž je příběh situován. ()

Hromino 

všechny recenze uživatele

Hrzánová, kterou jinak jako herečku moc nemusím, tu opravdu těžce válela a úspěšně mě dostávala do kolen. Divadelní Pelíšky? Proč ne. A stejně byl nejlepší nápis na toaletě: „...horší než-li rusák je ten č**ák Husák.” ()

Reklama

Reklama