Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Vladimír GodárHrají:
Oldřich Navrátil, Ivan Martinka, Ľuboš Kostelný, Igor Bareš, Anna Cónová, Petra Špalková, Anna Šišková, Lucie Žáčková, Martin Jůza, Csongor Kassai (více)Obsahy(1)
Príbeh o štyroch robotníkoch, ktorí sa jedného dňa ocitnú bez práce. Keďže je pod ich úroveň zaevidovať sa na úrade práce a tobôž prejsť nejakou rekvalifikáciou, rozhodnú sa situáciu riešiť po svojom a založia si vlastnú firmu. Za posledné peniaze si odkúpia nákladné auto a vrhnú sa do podnikania. Nič však nie je také jednoduché ako sa zdá byť, nie len v podnikaní, ale ani s milujúcimi, hašterivými, smutnými manželkami a nepodarenými deťmi. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (141)
Určitě jeden z nejlepších českých (či československých) porevolučních filmů - funguje řemeslně, vypadá skvěle, ostravština je o světelné roky autentičtější než strašlivá pražská lašština v Želarech, dialogy živé a vtipné, herci výborní a sympatičtí (až na Martinka), scénář nezhovadilý, režie sebevědomá. Pro Ostraváka učiněný požitek, pro ostatní skvělý film. ()
Nepříliš optimistická tragikomedie z nepříliš optimistické současnosti, zdobená kvalitními hereckými výkony (dostal mě obzvlášť Igor Bareš). Zasazení pestré mozaiky charakterů do "děvuchy věrné" bylo výborným tahem, viz taxikářovo vyprávění ze života. Atmosféra jako z Nohavicových písniček, solidních 80% ()
Po řadě převážně britských sociálních komedií se konečně objevila i jedna místní. Nejlepší nápad určitě byl její situování do Ostravy. Dialogy v místním dialektu jsou parádní a díky filmařskému pragocentrismu zní neoposluchaně. Ještě lepší je herecké obsazení nejen čtyř hlavních rolí, ale i jejich partnerek. Všechny postavy totiž působí jako (ne)obyčejní živí lidé, kterým jsem neměl problém uvěřit skoro všechno, co předváděli. Celkově je to velice povedený film, kterému by ale neuškodil silnější konec. ()
Možno najmenej artový Šulíkov film. Na seba takmer neupozorňuje, postavy sú dôležitejšie. Dôležitý genius loci, do Ostravy po tomto filme na dovolenku nikto nepôjde. Ošarpané pajzle, bary, herne, hnusné byty. Napriek tomu sa tu cítime s postavami- babrákmi príjemne po celú dobu. Majú svoje vážne problémy, ale majú samých seba. Stačí to? V niektorých, tých najťažších fázach života, možno aj áno. ()
Škoda, že scénář často naznačí a nedotáhne. Autoři zalidnili film spoustou postav, ale skáčí (zejména mezi jejich partnerkami) strašně nahodile, bez jakéhokoliv ladu a skladu. Menší počet postav by rozhodně prospěl. A některé scény by si zasloužily vystřihnout (nemluvě o poslední scéně, která je hodně bezradná). Post Scriptum - Sluneční stát je název utopistického díla Thomase Campanelly. Že by vyjádření Šulíkovy a Leščákovy nevíry v uplatnění v novém zaměstnání? ()
Galerie (18)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (10)
- Název filmu údajně odkazuje na stejnojmenný textu z roku 1623 od utopistického filozofa Tommase Campanelliho. Ten byl za hlásání empirické filozofie přírody vězněn po 27 let a ve svém nejslavnějším díle „Slunečný stát“ popisuje vizi sociálně spravedlivého státu. (imro)
- Kostel, který hlavní hrdinové filmu vykrádají, se nachází v Karviné-Loukách a je jediným pozůstatkem kdysi běžně osídlené vesnice, která musela v souvislosti s těžbou černého uhlí zmizet. (Zilin)
Reklama