poster

Štěstí

Drama

Česko, 2005, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    **

    Kdybych se nemusel připravovat na rozhovor s Bohdanem Slámou a na text o VENKOVSKÉM UČITELI, asi bych se na ŠTĚSTÍ už nikdy v životě nepodíval a rozhodně bych si ho nepořizoval na DVD._____ Jedná se o zajímavý přiklad filmu, který jednak oslovuje festivalovou porotu svým sociálním tématem a zakomponováním vztahů do "vyprávění" a jednak se zamlouvá spoustě českým kritikům a i divákům, protože je to "film s velkým srdcem, jenž v člověku probouzí sociální cítění". Tím ale jakákoliv zajímavost a diskuze u tohohle filmu končí, protože autentičnosti se nedosáhne prostřednictvím kompozičně promyšleného rámování a práce s hloubkou ostrosti, kdy v druhém plánu jsou banality v podobě kontrastu přirody a průmyslové krajiny, a ŠTĚSTÍ je v zajetí "syndromů českého polistopadového filmu"._____ Herci jsou obsazeni dle svých zavedených rolí, a tak Liška a Vilhelmová hrají postavy jako ze svých předchozích filmů, nejvýrazněji z NÁVRATU IDIOTA, a pokud je někomu dovoleno vymanit se ze "šarže" - případ Polívky a Geislerové -, stejně do ní nakonec spadne, protože scénář postavám neposkytuje dostatek prostoru. Odkazování a silná inspirace v české nové vlně je patrná a ukazuje tak omezený rozhled tvůrců a všech na filmu se podílejících, jenže nejedná se ani o inspiraci zdařilou - kontemplativní vlny se nedosáhne tím, že osudovost se vyznačí blesky, vyšinutost jedné z postav extravagantním oblékáním a lacinými scénami koupání... Ten film neukazuje, proč postavy činí to, co činí, a chce nechat promlouvat obrazy, ale ty jsou plné otravných klišé (kozy v kuchyni) a kýčovité estetiky (to oblečení, ta jakože-vyhrocenost...)._____ Vedle VÁCLAVA vrcholná ukázka "českého chcípáckého filmu", u kterého máme soucítit s postavami na okraji, abychom se cítili tak chápaví a pohnutí (tak leda sami sebou). Je to snobárna a kýčovitá sračka, která se tváří, kdovíjak není duchaplná či oduševnělá, přitom se jedná o okázalou banalitu. A nic víc.(18.1.2007)

  • tron
    *****

    „Ty si príliš mäkkosrdcový. Sa na to musíš vysrať." Jeden z minima českých filmov, ktorý pokladám za majstrovský. Ak mu k dokonalosti niečo chýba, je toho skutočne iba málo. Sláma je poriadny režisér a scenárista, dokáže zdanlivo obyčajný príbeh obohatiť tuctom myšlienok naraz v jednej scéne. Je pravda, že na scenári sa dalo zapracovať o čosi lepšie (zdanlivo kľúčová postava Anny Geislerovej brzdí tempo a narúša celistvú atmosféru) a že Bolek Polívka na seba svojou „slávnou tvárou“ strháva zbytočnú pozornosť. Ale film má úžasnú atmosféru „civilizačnej daždivej poetiky“ a to, čo predvádzajú Liška s Táňou Vilhelmovou (ale i Huba či Kronerová) je fenomenálne. Film sa zadrie pod nechty a rovnakou vierou zabaví ľudskosťou, ako zmrazí (tiež ľudskosťou). Nasledujúci Slámov DEDINSKÝ UČITEĽ bol podľa mňa poriadnym krokom dozadu, škoda. Viac na mojom ex-blogu: http://ivokucera.blog.sme.sk/c/165918/Stastie-100.html(20.5.2007)

  • Lynn
    *****

    Jak dopadnou letošní Lvi je, myslím, jasné. Jestli je dostane někdo jiný než Sláma a Morávek (Hrubeš a Mareš), tak ať se jde Vachler bodnout! Štěstí je neuvěřitelně geniální film - Aňa Geislerová je vpravdě odporná, potkat někoho takového ve svěm životě, tak se ho vážně bojím. Tatiana Vilhelmová je tu pro mě v dost neobvyklé poloze "světice" a Pavel Liška hrající svého obvyklého Idiota mi kupodivu nebyl ani trochu protivný (což mi od jisté relace na Rádiu DeeJay dost je). K tomu musím připočítat i výbornou režii (zde mě zase mile překvapil Bohdan Sláma, protože jeho předchozí film mne zas tolik neoslovil) a scénář, na kterém je nejmrazivější, že si na realitu nehraje. Sociální realismus filmu vychází z každodenní skutečnosti, kterou při troše pozornosti můžeme vídat všude okolo sebe. Vzpomenout si zaslouží i maskéři a neherci, nebýt jich, film by nikdy nevyzněl tak opravdově. S neherci umí Sláma pracovat výtečně, pořád mi totiž není úplně jasné, kdo byl neherec a koho "jen" zručně namaskovali. A nakonec stojí za zmínku i kamera, syrová jako celý film. Nikde zbytečný záběr, nikde zbytečný střih či cokoliv, co by tohle pečlivě vystavěné dílko odeslalo do vod nižších než 5*.(11.10.2005)

  • Ony
    *****

    Velmi pěkný a inteligentní film o tom, jak jsi jednou dole a jednou ještě níž. Atmosféra je podobně studená jako v Divokých včelách. Velmi podobné (a naprosto skvělé) je i herecké obsazení. Film je možná trochu roztříštěný do osudů více hrdinů, ale stejně jako Slámův debut působí velmi silně a autenticky. O výkonech jednotlivých herců by se dalo říci mnoho (pěkného). Pavel Liška tentokrát nepůsobí tak přitrouble jako ve většině svých rolí.(1.12.2005)

  • kleopatra
    ****

    Na Štěstí jsem byla hodně zvědavá, ale zároveň jsem se bála avizovaného "za dobrotu na žebrotu" a kolem dvd chodila doma velkým obloukem. Černobílost ženských povah jsem sice úplně nezbaštila, ale Toník "ať půjdeš kamkoli a uděláš cokoli, vždycky tě budu milovat a budu tu pro tebe" si mě omotal kolem prstu řádsky. Bála jsem se zbytečně, Štěstí bylo prosté, lidské a velmi poctivé.(14.9.2006)

  • - Na festivalech v San Sebastianu, Anges, Athénách a Montrealu oceněn jako Nejlepší film. (M.B)

  • - Pouť, na které se natáčelo, byla postavena naproti Baumaxu v Mostě a každý člověk, jehož obličej byl v záběru kamery, dostal 500,- Kč. (Pulos)

  • - Zdeněk Raušer (Jája) nemluvil svým hlasem. Předaboval ho Roman Zach. (Marsik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace