poster

Šifra mistra Leonarda

  • USA

    Da Vinci Code, The

  • Slovensko

    Da Vinciho kód

Mysteriózní / Thriller

USA, 2006, 149 min (Director's cut: 174 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Douglas
    *

    Pominu-li argumentační pomýlenost tvrzení některých kritiků, že "film je dobrý, protože vše, co je na něm špatné, bylo už v knize," musím s nimi navíc nesouhlasit. Snímek se vůči knize stylisticky i narativně vymezuje a jakákoliv podobnost vychází spíše z povrchního srovnání příběhů. Nadsazený akcent předlohy totiž nahradil akcent mysticizující, což radikálně mění vyznění a žánrový příběh je reprezentován bezmála jako náboženský obřad, v němž není primární informace samotná, ale proces jejich zdánlivého podávání. __ Jakkoliv je literární předloha z mnoha důvodů výrazně problematická (= blbá), je evidentně psaná s jistým hyperbolickým nádechem. Inscenuje tak velká konspirativní odhalení či (pseudo)seriózní setkání odborníků stejně okázale jako žánrově determinované scény bičování, neustálých úniků, rituálních vražd nebo řešení zašifrovaných zpráv. Střídání těchto dvou diskurzů tvoří společně s atraktivním vnímáním historie feministickou optikou tvoří formální dominantu knihy… __ Příznačné pro obměnu narace a stylu je už úvodní sekvence, v níž postava A honí po Louvru s pistolí postavu B, aby z ní dostala nějaké informace a pak ji zabila. V knize je situace inscenována jako žánrová a narativně ustavující. Subjektivní popisy pocitů a myšlenek postavy B tvoří klíčová čtenářská vodítka pro uchopení následujícího děje. Filmová podoba týž scény je natočena hlavně prostřednictvím dlouhých detailů na obrazy na zdech, které jakoby nezúčastněně (a s nimi i divák) shlížely na anonymní muže pod sebou. Finále scény film nakonec rozmělní v nesmyslné a kontraproduktivní paralelní montáži se scénou následující. __ Nahrazení žánrovosti a narativity falešným mysticizmem nakonec filmu umožňuje pod rouškou transcedence ohladit všechny ideologické hrany předlohy, takže v něm nejsou velká tajemství, zásadní konspirativní odhalení, proticírkevní pasáže, feministické čtení minulosti a ve výsledku ani žádné postavy, tvořeny v knize především reprezentací výše zmíněného. Vznešená inscenace ničeho zpomaluje čas, postavy mluví pomalu, šifry samotné jsou ve výsledku marginální a ačkoliv hrdiny neustále někdo honí, vždycky je dost času na dlouhý dialog (např. scéna, v níž padouch ve stínu počká, než si dopovídají, a teprve potom zaútočí). __ Nejpodivnější "vyprazdňující" modifikací však prošlo trojí finále, jež v knize vychází z řady vodítek v předchozích pasážích. Ty však snímek postrádá a inscenuje "první" finále jako moment zásadní spirituální katarze, kdy kamera ve spirálách za doprovodu burácivé hudby oblétá hrdinu, před nímž z prostoru nesmyslně vystupují digitální objekty (ačkoliv implicitně jde o prostou logickou dedukci). Podobný model pak film aplikuje v posledních minutách, kde je ještě intenzivnější, protože musí zakrýt absurditu celé scény, když hrdina největší tajemství odhalí náhodou při holení. Výsledkem je hvězdně obsazený hollywoodský blockbuster, který tradiční narativní model (už sám o sobě v knize hrozně nefunkčně uchopený) zcela vyprázdnil a nahradil falešnou mystikou (korelující s otravně "sugestivní" hudbou).(31.8.2010)

  • woody
    **

    Tak dlouho jsem se už dlouho ze srdce nezasmál. Myslím, že časem řada scén zkultovní a je jen otázkou času, kdy bude zparodována celá Šifra. Kupříkladu už ta první scéna. Děda běží po Louvru a místo aby chytl nejlehčí obrázek, on si vybere několika metrové plátno a těžce ho sundává ze stěny... Další "Job 38:11" třísk babu po kebuli :-) Sivý filmeček. Hlavně ten trojnásobný závěr... Záporáci chyceni. Už se těším dom... Ale kdepak, ještě musíme odhalit božského potomka - tipněte si kdo to byl. Nemusíte ani číst knihu, uhodnete to co se postava objeví poprvé na plátně.. Slušné dobře končíme. Ale kdepak, ještě budeme několik minut hledat ... Já už jsem vlastně vypustil co. A v domnění, že bude následovat odhalení ještě několka point to Ron utne. Zrada! Pošlu na ně albínského mnicha aby je zbičoval do krve :-) Film tak hloupý až mě rozesmál a za to a za Iana ty dvě hvězdičky v klidu dám. S náboženství a kontroverzí a tím vším kolem to nemá nc společného. Knihu jsem nečetl takže kvalitu převedení taktéž nehodnotím. Je to škoda. Ode mně jakožto milovníka konspirací a záhad by jste čakali víc, leč filmaři na to neměli.(24.5.2006)

  • Lima
    **

    Howard je v tom nevinně. Lépe děj, ve kterém se primárně mluví a mluví, asi zfilmovat nešel. I herci solidně odváději v rámci svých možností to, co jim umožňoval scenář (Hanks i ta Tautou byli v pohodě, o McKellenovi ani nemluvě). Dokonce ty dvě a půl hodiny utekly celkem rychle. Proč tedy 2*? Problém je v blábolivé předloze a logicky z toho i scenáře. Brown plete jablka s hruškami, historii s bájemi, vytváří jako obratný manipulátor konspirační teorie, které se sice krásně poslouchají (a čtou), ale jsou v jádru vycucané z prstu a spíš než ke kontroverzi mají blíže k hlouposti (ale co bych čekal od člověka, který si ve své ´Digitální pevnosti´ plete bity s bajty, že ano). Jak si mám potom užít takový film, když to, co mi předkládá - od myšlenky až po nevěrohodné postavy - je jeden veliký nonsens (v závěr, při odhalení pointy, jsem už jenom čekal, že se tam někde objeví Monty Python a zazpívají nějakou písničku). Veliké tržby chápu, vydatná mediální a reklamní masáž dokáže divy ("Film století!" apod.), spíše se divím - tohoto "Danikena pro chudé" se prodalo 60 milionů výtisků? No proti gustu žádný dišputát a každý má to, co si zaslouží, pravdaže.(27.5.2006)

  • mandes
    *

    rozpocet $125 million trzby celosvetovo $758,239,851(11.11.2006)

  • Chupacabre
    **

    Dvě hvězdičky, ovšem pouze za hudbu, filmu jsem nějak nepřišel na chuť !(25.11.2007)

  • - V roku 2008 sa filmom inšpiroval 25-ročný muž, ktorý sa v rímskom kostole pokúsil dobodať 68-ročného kňaza Caina Calitriho. (Raccoon.city)

  • - Sám francouzský ministr kultury poskytl filmovému štábu povolení pro natáčení uvnitř Louvru. (Siriuss)

  • - Autor knižnej predlohy Dan Brown a jeho manželka si počas autogramiády vo filme zahrali malé cameo. (Greenpeacak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace