poster

Šifra mistra Leonarda

  • USA

    Da Vinci Code, The

  • Slovensko

    Da Vinciho kód

Mysteriózní / Thriller

USA, 2006, 149 min (Director's cut: 174 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    ***

    Šifra mistra Leonarda je geniální komedií, a kdyby její tvůrci otočili a začali ji divákům prodávat jako parodii na sebe sama, jsem přesvědčena, že by se bleskově stala kultovním počinem. Bez náznaku jakékoli škodolibosti či rozhořčení vůči tomuto výtvoru jsem se během promítání upřímně a víc než dobře bavila a těch údajně natahovaných 150 minut uteklo bez jakékoli sebemenší stopy nudy. Problém v mém hodnocení spočívá v tom, že zkrátka nejsem schopna hledět na Šifru jako na regulérní vážný film a tak ho taky vnímat, tudíž mě berte kapku s rezervou. Řemeslně zdařile zvládnutému snímku hází polínka pod nohy hlavně Howardova otrocká režie a úděsně odfláknutý scénář. Ten je po okraj napěchovaný sáhodlouhými vysvětlovacími monology a nechtěně zábavnými replikami, přičemž aby se toho stihlo odkecat co nejvíc, musí být postavy ponechávány až nelogicky dlouho na jednom a tom samém místě (vrchol představuje úvodní pasáž v Louvru, kdy se zcela svobodně pohybují po baráku hemžícím se policajty, aniž by jejich přítomnost pro ně představovala sebemenší problém). Detektivní pátrání je překotné a překomplikované a nijak zvlášť v něm nezáleží na tom, aby se divák k rozřešení dopracoval postupně a sám, a tak mohl pochopit, o co vlastně jde (nepočítám-li, že hlavní pointa je patrna od poloviny filmu). A jelikož je příběh skutečně spletitý, hází scénář do děje jednu zvratovou bombu za druhou, aniž by jevil sebemenší náznak dávkování, a v tomto pojetí by Šifře slušela spíš plocha seriálu. Samotná zápletka je sice zajímavá a poutavá, nicméně nemá (nebo by pro soudného člověka aspoň neměla mít) sebemenší šanci šokovat a překvapit. Tvůrci si křesťanství krotce berou do huby, aniž by nabourávání jeho podstaty vystavěli aspoň na nějaké jeho znalosti, tahají z něj spíš ono atraktivní středověké pozlátko a využívají je ke krvavému ztvárňování křesťanských ikon, čímž se vzdáleně blíží podobně koncipovaným Purpurovým řekám, a zabíjejí tak i sebemenší potenciál věrohodnosti. Je to podané tak špatně, že to nutně vyznívá jako naprostá blbost. Nijakých zvláštních hereckých kreací se nedočkáme, není na ně místo. Audrin přízvuk je k sežrání a pochybuji, že by někdo jiný dokázal dodat takový esprit i sousloví „magic dishes“. McKellen si to zvrhle užívá, Jean Reno se ze své letité stagnace co do výběru rolí už asi neprobere a Bettany, třebaže sám o sobě uhrančivý, po zasazení do rámce filmu působí, řekněme trošičku trapně. Všudypřítomný humbuk je dle mého naprosto zbytečný, jelikož se jedná ve všech směrech o průměrnou, zcela neškodnou blbinku, na kterou se s chutí podívám znovu. BTW, feministky určitě nadchne McKellenova promluva ohledně nadvlády žen :-P.(12.6.2006)

  • novoten
    ****

    Napínavý a dostatečně propletený kousek, který bylo svého času nebezpečně módní kritizovat. Tradičně výborný Hanks, krásná Audrey a ďábelský Bettany v příběhu atraktivním, jak po historické, tak po současné, i vztahové či náboženské stránce. Na první zhlédnutí bez znalosti předlohy je ale na pozornost diváka náročný až příliš a až při tom druhém si lze v poklidu doplnit souvislosti.(28.7.2006)

  • KevSpa
    ****

    Nemůžu si pomoct, ale mně se to prostě líbilo.:-) Film v podstatě odpovídá knize, až na několik málo změn a hafo dějových zkratek jde o doslovný převod knihy na plátno. To zároveň znamená, že určité směšné (často i nechtěně) okamžiky na plátně zůstávají. Příliš mi to ale nevadilo, po dlouhé době mě mile potěšilo, že se někdo nesnaží o volnou adaptaci, ale o doslovný přepis. Sice to působí staticky, ale já jsem od toho ani nic jiného nečekala. Film zkrátka odráží svou předlohu, která je jednoznačná pitomost (byť čtivá) a těžko z ní šlo vykřesat něco víc. (70%) - Poznámka pro ty, co mají těžký spánek z toho, že tu od začátku pendluju mezi 3* a 4*: Názor rozhodně neměním, pořád zůstávám na 70%, ale poté, co jsem film zhlédla ještě dvakrát, se prostě spíše příkláním k současnému hodnocení. Až bude na CSFD vícehvězdičkové rozpětí, nebudu muset hodnocení průběžně měnit.(17.5.2006)

  • kleopatra
    ***

    Kniha se mi nelíbila. Ne tak proto, že to byla slátanina, ale ten primitivní literární jazyk mě ubíjel. S tím jsem šla do kina - že hůř už být nemůže. A nebylo. Naopak, film měl atmosféru, spád - dokonce takový, že jsem někde nestíhala a litovala neposkvrněné knihou, kteří museli být často mimo dějovou mísu. Ale jinak jsem vlastně spokojená a myslím, že 2* si Howard nezaslouží - snaha byla. A hlavně (!) jsem neslyšela ani jednou větu: "Konečně to do sebe začlo zapadat", která v knize nechyběla snad na každé straně, ale přiznávám, že v místech návštěvy u Teabinga mě přemohl mikrospánek, takže kdoví.(14.6.2006)

  • Adrian
    **

    Presné, až otrocké držanie sa predlohy s jedinou výnimkou (mobil internet namiesto knižnice ;-) ), čomu bolo podriadené takmer všetko - od remeselne ale i nudne odvedenej réžijnej práci až po mdlé herecké výkony takmer všetkých zúčastnených (na čele s Hanksom). Úmorná doslovnosť niektorých sekvencií je aspoň prekrývana na posluch príjemne mrazivou hudbou. Filmový i knižný Da Vinciho kód trpí tým istým syndrómom - spočiatku, vďaka téme, pútavé "čtivo", ktoré však s ubiehajúcimi minútami (stranami) iba defiluje, ale citovo zaangažovať nedokáže. Indiana Jones nového milénia sa zatiaľ nekoná... ;-)(17.5.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace