poster

Velký Gatsby

  • USA

    Great Gatsby, The

  • Československo

    Veľký Gatsby

Drama / Romantický

USA, 1974, 144 min

  • viperblade
    ***

    Těsně předtím, než jsem šel do kina na remake, jsem si sehnal tento film. Proč? Na tohle je jednoduchá odpověď - podívejte se na ta jména. Robert Redford s Miou Farrow v hlavních rolích a scénář měl na starosti Francis Ford Coppola. Jen při čtení titulků jsem se na film opravdu těšil, a proto mě mrzí, že mě film do jisté míry zklamal. Píšu "do jisté míry" protože hned po skončení bych mu těch 70 % i dal, protože ten závěr se mi opravdu líbil, ale po pár týdnech, kdy jsem film viděl, si pamatuju spíše tu vleklou atmosféru a nevýrazné herce (Redford i Farrow měli naštěstí spousty lepších rolí, které jim sedly) než na těch pár opravdu skvělých scén. The Great Gatsby je přesně ten typ filmu, které stačí vidět jednou. 60 %.(18.6.2013)

  • togaf
    ***

    Atmosféra, kostými a prostředí jsou výborné, bohužel otrocké převedení knihy na plátno nefunguje. Mia Farrow a Robert Redford jsou sice krásní a Mia dokonale protivná, ale dívat se na ně přes dvě hodiny nudí.(16.12.2011)

  • MikO_NR_1909
    ***

    Mám rozhodne väčšiu slabosť na klasickejší štýl, než rozhárané preplácané blockbusterové adaptácie a preto DiCapriov Gatsby je proti toľkej nalíčenosti v mnohom odpudivý. Lenže ani Claytonova verzia nie je nijak zázračná a Coppola nedodal kúzelnej predlohe takmer žiadny mystifikačný ortieľ, film nepracuje s tajomnom a lavíruje okolo bežnej poviedkovej osi. Tá začne byť sterilná a ku koncu vyprcháva ako šumivý šampus. Zaujímavo vedená vizuálna stránka a odovzdaní herci z naservírovaného nedokázali zhmotniť v čosi skvostné až nezabudnuteľné. S danými prostriedkami sa to ale dalo, pretože hybridné zoskupenie rozprávača nezaujatého i prvej osoby dával umelecký priestor pre realizáciu, ale k tej napokon nevzišlo.(7.8.2016)

  • dopitak
    ****

    Tento komentář je společný pro všechny tři existující filmové verze, dopustím se v něm jejich srovnání a může se tak spolu s hodnocením ještě několikrát měnit. Verze 1949: Mělo to být velké, ale není. Škoda exteriérů, které příliš smrdí ateliérem. Gatsbyho minulost je tu flashbackově zobrazena ve stylu gangsterky, postava vypravěče Nicka se s Gatsbym pere o divákovu pozornost a tříští sympatie, o které scénáristům, ořezávajícím slavnou literární předlohu k obrazu svému, zjevně dost šlo (důkazem je poslední záběr na Gatsbyho ruce, pomalu sklouzávající do bazénu, a tady se zase nabízí paralela s DiCapriovým Jackem z Titaniku :-). Poválečný Gatsby není zklamáním, ale ani výhrou. Verze 1974: Téměř hodina stopáže k dobru proti poválečné verzi je znát, z knížky se tak do filmové adaptace dostalo víc, a ruku na srdce, i fakt, že představitelé hlavních postav jsou známí (přinejmenším Redford a Farrow), hraje ve prospěch Claytonovy režie. Samotný Gatsby (Redford) se ve filmu objeví mnohem později než Alan Ladd v roce 1949. Na druhou stranu, téměř dvě a půl hodiny udržet pozornost prakticky nejde, tempo vyprávění proto kolísá, je tu příliš mnoho zpocených čel. Překvapivý prostor dostává Karen Black v roli nevěrnice Myrtle Wilsonové, výtečný je Bruce Dern, moc pěkná Lois Chiles. Verze 2013: Ne ne, spektákl už byl definován Moulin Rougem a je krajně nevhodné se k němu vracet. Umělejší je snad už jenom domeček pro Barbie od Mattela. Více v mojí externí recenzi pro kult na konci května.(12.5.2013)

  • Ducharme
    *

    Snímek zcela otrocky kopíruje povrchní aspekty Fitzgeraldovy literární předlohy. Vše je propracováno do detailu – domy, kapela, účesy a oblečky, či žvásty zbytečných vedlejších postav, které jsou do snímku násilně vecpány snad jen kvůli režisérovu maniakálnímu přesvědčení, že cokoli opomenout by byl hřích. Ono místy rozkošné vizuální ztvárnění však časté nepochopení postav a s ním spojený mizerný výběr herců neskryje. Zahrát panáka Gatsbyho, který by měl veškeré pocity a pohnutí vyjadřovat očima a mimikou, se jinak skvěle uhlazenému Redfordovi nepodařilo. Mia Farrow udělala z postavy sice pitomé, na papíře však snesitelné, postavu, jejíž afektované výlevy nelze přejít ani při vypnutém zvuku. Bruce Dern jako Tom Buchanan je důkazem režisérovy přehnané snahy o ukázkového omezence. Největším krokem vedle je však Karen Black v roli Myrtle. Marně jsem pátrala po jakémkoli náznaku přerodu z blbounovy špindíry od benzínky v šelmu z města, který je pro jeji postavu a chování určující. To, že místo plnoštíhlé dračice vybrali pohublou šmudlu, radši přehlížím. Snad jen pro ňoumu Carrawaye nemohli vybrat nikoho lepšího, než věčně vyjeveného Watersona od kterého se nějaké to herectví snad ani očekávat nemůže. S takto mrzkým základem pak už nepřekvapí, že vztahy mezi postavami – především ten mezi Gatsbym a Daisy – postrádají náboj a vyznívají úplně jinak, než-li tomu bylo v předloze. Z Velkého Gatsbyho se tak stává slizem potřená romance, kterou již tisíckrát ožmoulal a vyplivl kdejaký tvůrce červenoknihovní a na kterou je radno rychle zapomenout.(5.9.2011)

  • - Jack Nicholson dostal nabídku zahrát si roli Gatsbyho, ale odmítl, jelikož nebyl spokojen s původní volbou Ali MacGrawové do role Daisy. Do stejné role se uvažovalo i o obsazení Steva McQueena, ten ale rovněž odmítl. (CrypzzXD)

  • - Kostýmy pro film navrhl Ralph Lauren. (Amellie)

  • - Práva na zfilmování románové předlohy F. Scotta Fitzgeralda koupil v roce 1971 producent Robert Evans, který chtěl do role Daisy obsadit svou tehdejší manželku Ali MacGrawovou. Jelikož kvůli zdržení zapříčiněnému výměnou scenáristů bylo natáčení odloženo, přijala MacGrawová roli v akčním thrilleru Útěk (1972). Během tohoto natáčení se zamilovala do svého hereckého kolegy Steva McQueena a Evanse opustila. Ten roli Daisy nakonec svěřil Mie Farrowové. (CrypzzXD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace