poster

Mariňák

  • USA

    Jarhead

  • Německo

    Jarhead - Willkommen im Dreck

  • Slovensko

    Mariňák

Válečný / Drama / Životopisný

USA / Německo, 2005, 125 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • genetique
    ****

    Ani sa nedivím, že prečo bol tento film pre Amíkov taký rozporuplný, keď im sa všetko dostáva do mozgov v tom najružovejšom obale a pochopiť to vedia iba sami vojaci. Takisto ako aj o zverstvách, čo tam páchajú. Vojaci sú pri návratoch oslavovaní za hrdinské činy, ktoré často ani nespáchali a keď aj áno, tak kvôli nim často podliajú depresiám. Ale cez to všetko skvelý film, skvelý Gyllenhaal, ktorého si začínam pomali obľubovať, a Foxx. Výborný scenár a pohľad na vojnu v zálive, ktorá mnohím, ako každá iná vojna priniesla často len obety. 75%.(24.4.2006)

  • molotov
    *****

    Protiválečný film o čekání na válku, která pro někoho vůbec nepřišla. Působivé vizuálně, skvěle zahrané a vynikající soundtrack.(25.5.2006)

  • Slasher
    ****

    Gyllenhaal jde jako mariňák ostřelovač do války v Zálivu. JARHEAD je pro mě o marnosti dnešního moderního ozbrojeného konfliktu, kde běžný řadový voják znamená úplné nic. Pokud jde do toho nabuzen s tím, že sejme pár nepřátel v boji za vlast a s trochou štěstí pojede s dobrým pocitem zpátky (s takovou idylickou představou bych do toho chtěl jít já) domů, tak ne. Bude se nudit, možná i ztrácet hlavu, pochybovat, přesně jako v tomto filmu. Rok budete žít jak hovado a pak je za 4 dny hotovo, aniž byste jednou vystřelil. Není to o akci, ale spíše psychologii, a tento film (ač peckou jsem ho neshledal) určitě stojí za podívání - celkově podnětné k zamyšlení, plus pár silných momentů. A zahráno hezky. 7,5/10. "The Bible says 'Thou shalt not kill.' But hear this: FUCK THAT SHIT!"(30.7.2010)

  • Isherwood
    *****

    Vážných pohledů na válku, jako peklo na Zemi, je v kinematografii habaděj. Odlehčených zábavných satir už je poněkud těžší se dopátrat. Ale dívat se na válku bez kapky sentimentu a přitom si zachovat sarkastický tón o tom, že „válka je vůl“, i když je v ní nuda? Sam Mendes prodělal žánrovou metamorfózu a místo rodinných krizí si všímá negativních dopadů bojového konfliktu na jedince, aniž padne jediný výstřel. Už od úvodu na buzerplace, který svým způsobem parafrázuje Kubrickovu Full metal jacket, přes nekompromisní nalévání ideologie do mozků vojáků, kdy je před veřejností potřeba navěky prohlašovat, jak je důležité bojovat za svou vlast, až po samotné (ne)setkání s nepřítelem, kterým v tomto případě nejsou irácké jednotky, ale vlastní frustrace z nebetyčné nudy a nekonečného čekání. Když Swoff myslí na svou holku, divák má chuť jít a poplácat jej soucitně po ramenou, když za trest čistí latríny, radši se odvracíme. A když obloha zčerná a z nebe začne padat ropný déšť, musí každému docvaknout, že horší už to být nemůže. Pak se nám vybaví vzpomínky na setkání s osamělým koněm či kolonu Hummerů putujících pouští a chceme kameramanu Rogeru Deakinsovi pozlatit ruce. A jakákoliv rozprava Foxx – Gyllenhall nám napovídá, že současná herecká generace má svá esa. a já si začínám říkat, že jít do války nebylo zrovna to nejšťastnější rozhodnutí.(15.4.2006)

  • DaViD´82
    *****

    Narukuj! Strýček Sam si tě žádá! Bude ti u nás dobře, zastřílíš si, zabiješ pár neamerických parchantů, svou vlast ochráníš a i najíst ti dáme... A nebo ne? Nuda v poušti neboli Sam Mendes potřetí. A opět o něčem jiném a zcela jinak než ve svých minulých počinech. Tentokrát přichází se sugestivně syrovým pohledem na život mladého mariňáka během první války v Iráku. Ten nejdříve projde drilem a celý natěšený je nasazen do války kde se nic neděje a jeho vysněná akce nepřichází, jen hlídkuje uprostřed písečných dun a čeká a čeká... A čeká. Film je sice jen slepencem jednotlivých scének (zvláště ta kdy se vojáci dívají na Apokalypsu mi jen tak z hlavy nezmizí, ostatně jako spousta dalších), ale i tak či právě proto je působivý. Navíc je do celkového vyznění přidána řádná dávka sarkasmu a satiry. Technická stránka je precizní (ano, kamera je skoro neskutečná; scéna s koněm uprostřed hořících naftových polí je dokonalost nejdokonalejší), použitá hudba taktéž. Herci jsou, jak již je u Mendesových filmů dobrým zvykem, do jednoho skvělí. Mendesova režie opět dokonalá, invenční a hýřící nápady. Kapitola sama pro sebe je Jake "Donnie Darko" Gyllenhaal, který opět dokazuje, že je jedním z největších talentů současné zaoceánské kinematografie. Pohled na nudu uprostřed moderního válečného konfliktu a dopad, který to zanechalo na jeho účastnících je o to zajímavější a mrazivější, že stejný pocit dokáže aspoň z části přenést i na diváky.(20.2.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace