Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (217)
Je fakt, ze tohle je drobet slabsi, ale jen misty. Uvodni prednaska je tradicne perfektni, obzvlast ukazka ze hry pro indiany a zachrana v podobe Jmeli. Co se tyce hry, tak nez se dostanou do Afriky, je to skvely. Jenze pak je bohuzel prilis velka pozornost na kanibaly, ktery delaj kraval a vyrvavaj a misty je to spis otravny. Nicmene i tady se sem tam najde nakej skvelej vtip. Dost mozna nejslabsi hra DJC ale o fous to na tech 5* precejen bude. ()
Tentokrát budu asi za suchoprda. Čtrnáctá a posléze patnáctá hra byly bohužel velký úpadek. Pár dobrých vtipů (sestřelený sup - aktovka, žraní žab atp.) bohužel zastínilo spousta vtipů poněkud nevtipných a také hodně dost do očí bijících výpůjček z jiných her (jmelí dost připomínalo zvědavého invalidu Frantu Karáska, stejně tak jsme už ve Vyšetřování ztráty třídní knihy viděli nerudného technika; celý námět Čechů putujících do cizích krajin už tu byl v nesrovnatelně lepším Cimrmanovi v říši hudby). Mám takový pocit, že se po revoluci cimrmani snažili až příliš horlivě příbližit „průměrnému českému divákovi“, a možná že průměrného českého diváka trochu podcenili, i když reakce publika byla jako vždy kladná. Řekl bych, že Svěrák tomu dává 50 % zábavy, ale dokonce ani to tentokrát bohužel nestačí. ()
Nejdřív jsem si myslel, že se to ponese v duchu výpravy při Dobytí severního pólu. Přednáška tomu nasvědčovala a byla docela vtipná. "Vnučka inženýra Holého, paní Marie Huňatá, rozená Holá... chchch". Začátek hry tomu nasvědčoval, ale pak přiletěli do Afriky. A od té doby šlus. Myslím, že je blbé, když ve hře Afrika je ta část o Africe trapná. Pár solidních fórků se tam ještě najde, ale je to takové jakési nemrlé... a trvá to až do konce. Moc mě to nepotěšilo. "Copak Zlatovláska, ale jmelí!" ()
Pro mě znatelně nejslabší kousek. Úvodní seminář je sice v podobném duchu jako u těch lepších her, ovšem v Africe velice abstinuje klasický cimrmanovský humor a je zde použit spíše ten povrchní, který se tolik nedostane pod kůži a jen málokdy se směju nahlas. Příběh byl taky dost slabý. Jednoaktovky mám prostě radši. ()
,,V komoře není náboj, v komoře je myš.“ Tady už nezbylo z cimrmanovského humoru vůbec nic. Je tu jen samé křepčení, tanečky, říkanky a ten nejjednodušší humor, který není vtipný. Z úvodní přednášky podal průměrný výkon pouze Svěrák. Brukner a Rumlena byli tragičtí a můj oblíbený Weigel měl pouze krátký a bohužel také nudný výstup. Samotná hra je téměř bez děje, celé počínání na jevišti je statické, dialogy děj neposouvají, pouze dochází k nedorozuměním, která byla otravná. Představitelé divochů hráli mizerně, Brukner taky a Weigelova a Rumlenova role byla špatně napsaná. Aspoň Svěrák odehrál něco, na co se dalo i dívat. Celkově vzato se jedná rozhodně o nejhorší hru od DJC, co jsem viděl. ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Jedná se o první hru z repertoáru DJC, kde z úst Bořivoje Pence zazní slavná otázka ohledně příbuzenstva pánů Žáby a Pulce. Druhá hra, kde zazní tato slavná otázka, je Afrika (2004). (TomasSlach)
- Úryvky ze hry jsou použity v dokumentu o Zdeňkovi Svěrákovi Tatínek (2004). (mnaucz)
- Hlas muže, který se během úvodního semináře ptá, zda je možné, aby se porouchalo všech dvanáct válců vzducholodi, patří režiséru Smoljakovi. (MatyM)
Reklama