Reklama

Reklama

Chuť melounů

  • Česko Umíněné mraky (festivalový název) (více)
Trailer
Erotický / Drama / Muzikál / Komedie / Sci-Fi
Tchaj-wan / Francie, 2005, 114 min

Obsahy(1)

V zatím posledním filmu režiséra Tsai Ming-Lianga je řada prvků, jež se objevily i v jeho snímku z roku 2001 Kolik je tam hodin? (byl uveden na MFF Karlovy Vary v sekci Horizonty oceněné filmy). Dívka jménem Shiang-Chyi se vrací z Francie domů a v Tchajpeji zjišťuje, že celé město trpí nedostatkem vody. Náhodou se setkává s prodavačem hodinek Hsiao-Kangem, jehož zná z dřívějška, a něžná romance pokračuje v jejím bytě. Dívka ovšem netuší, že Hsiao-Kang nyní točí pornografické videofilmy a že přímo v sousedství se dějí podivné věci a setkávají se tam podivní lidé. Co se stane, když jim Shiang-Chyi zkříží cestu? Útržkovité filmové vyprávění je protkáno živými a imaginativními hudebními sekvencemi, které diváky vzdalují od tajemných věcí, odehrávajících se v dívčině bytě. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Diskuze

daEmoNickY

daEmoNickY (hodnocení, recenze)

uvodem) Charlosina ma krasny komentar. Tak ji preju, az se priste zakousne do tohoto filmu, tak at ji zustane v puse ne nepopsatelna pachut melounu (jako minule) ale treba i nejake to semeno.

1) Zaber co obsahuje {porno v tv, aziatku, mrtvolu} je nerozbaleny bonbonek, co natesi kazdeho divaka. A tim myslim kazdeho, film totiz obsahuje nekrofilii.

2) Proc nekteri tvurci nevysvetluji sva dila {smysl, ucel ...} ? Take proto aby na ne vubec nekdo sel a pak tam marne(?) hledal skryte smysly. Ne ze by to hledani bylo k nicemu ...

3) Po dlouhem badani (dlouhem protoze informace staly za hovno) jsem dospel k zaveru ze Zanry tu jsou protoze "lidi maji proste radi pribehy", vychloubani (znaji li dany zanr a ostani ne) a vykecavani se. To, jak jsou zanry nepresne a jak je zarazovani do nich neustale pretrasano to jenom dokazuje. (Viz. nesoulad v tom zdali kamera v minimalistickych filmech "klouze" po scene nebo ne.)

Nastesti je mozne zanry pouzit k uvazovani o dile. Nicmene je treba znat vyhody, nevyhody a pripadna jejich reseni pomoci daneho zanru.

Na tomto serveru je mrte pribehu a pohadek http://sacred-texts.com/ . Napriklad odveka pravda vyjadrena timto prislovim "2x nevstoupis do teze reky" se da opsat timto pribehem http://sacred-texts.com/shi/jft2/jft206.htm . "Ismus" by se urcite taky nasel .

4) Je ten film jako pecko dobry nebo ne? Za dobry pecko povazuju to, co se natocilo v http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Age_of_Porn .

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Obecně? Už je mi to jasný. Právě tomuhle klouzání se totiž zdá se minimalistický filmy vyhejbaj. V Chuti melounů je na takovej film dost složitej děj i charaktery postav, tak to zřejmě bude důvod, proč to Tsai natočil právě tímhle způsobem. Řekl toho hodně na malém prostoru a podle mě to není nic proti ničemu. Jen to je trošku nezvyklý. Mě to při sledování rozhodně nevadilo. Vyštrachal jsem DVD a přidal ho do fronty k neviděnejm filmům. Ještě mě ale čeká verhoevenovskej maraton :-)

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Jasně. Netvrdím, ale, že by se v Chuti melounů v jednom záběru dělo víc věcí najednou, ony tam spíše prostě najednou jsou zachyceny, tak nějak pasivně. Přesně jako na té první fotce. Takových scén je ve filmu opravdu hodně. To klouzání jsem myslel obecně, ne speciálně u minimalistických filmů...

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Aha, tak to jo :-) Ale vždyť tam většinou nejsou scény, kdy se v záběru děje víc věcí najednou, ne? Tady končím. K další diskuzi na tohle téma bych si musel Chuť melounů trošku oživit, abych nekecal kraviny. Klouzání z jednoho předmětu na druhý mi nijak v paměti neutkvělo. Naposled jsem viděl jeden Maďarskej minimalistickej film ke konci LFŠ a tam myslím žádný klouzání nebylo. A dřív byl až Febiofest a tam už si takový detaily nepamatuju. U jednoho filmu si vybavuju jeden záběr, kdy se kamera pohybovala horizontálně krajinou a na konci záběru do záběru vstoupil hlavní hrdina, ale takových scén tam určitě moc nebylo.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Minimalismus jako takový mi definovat nemusíš. Jsem historik umění a tohle je můj denní chleba. Dokonce i Bressonovy filmy vcelku znám. Zmíněný "antiestetismus", který tak výrazně cítím v Chuti melounů, jsem v nich nenašel a nezdá se mi, že by byl nějak charakteristický pro minimalistickou tvorbu jako takovou. Rozhodně ne pro výtvarné umění, kde by se spíš dalo mluvit o opaku. Minimalismus tam je poměrně výrazně estetický a libuje si právě v dodržování základních kompozičních principů, například požívání zlatého řezu atp. Dlouhé statické záběry samozřejmě jsou klasickým minimalistickým filmovým prostředkem, ale charakterističtější je IMHO plynulé klouzání kamery z jednoho předmětu na druhý než snaha ty věci významově natěsnat do jediného filmového políčka, jako je to v Chuti melounů.

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Nevím proč zrovna tuhle scénu natočil tak jak ji natočil, ale v minimalistických filmech většinou převládají dlouhé statické záběry, případně kamera zabírá jeden objekt v jednom bodě při pohybu. Škoda že tu je tak málo fotek, jen jedna nemuzikálová a žádná statická. Ty jsou vizuálně rozhodně nejhezčí. Co se koukání na porno týká, tak obsahově to vyznívá minimalisticky, ale běžně se (co jsem zatím viděl) v pozadí nic důležitýho neodehrává. Tohle ale není typickej minimalistickej film. Bohužel si už kompozici scény nepamatuju. Budu se na to muset podívat.Wikipedie minimalizmus definuje jako umělecký směr, který se v 50. letech 20. století objevil v sochařství a malířství a postupně se rozšířil i do dalších oblastí, především hudby ale i architektury, designu, filmu, literatury či filosofie. Vznik tohoto směru bývá vysvětlován jako reakce na subjektivní pojetí abstraktního expresionismu. Minimalistická díla bývají vytvořena z elementárních atributů, používají většinou jednoduchou geometrickou formu a bývají prezentována jakoby nezúčastněně. Použití jednoduchých prostředků slouží pro dosažení maximálního účinku. Odstranění všeho nepodstatného umožňuje divákovi, posluchači nebo čtenáři intenzivně vnímat základní a důležité složky díla.Co se ale filmu týká, tak je tam zmíněnej jen filmař Robert Bresson a na anglické stránce není vůbec nic. Tohle ale v podstatě vystihuje i filmy. Plus dlouhé scény, minimum mono/dialogů a jednoduchý až žádný děj. Koukni třeba na http://www.csfd.cz/film/209505-mrtvi-muertos-los/ . Mrtví jsou prostě o tom, že hlavní hrdina po propuštění někam jede. Vizuální lahůdka s dlouhými záběry venkova a nádherný přírody, Je tam třeba několikaminutovej záběr jak pluje v loďce po řece nějakou džunglí nebo čím a ta loďka je naprosto statická. To musel být strašně složitý na natočení. Viděno na Dvojce, tak snad to někdy budou opakovat. Nebo si to stáhni/kup. S výtvarným minimalizmem zkušenost nemám a z hudby jsem viděl jen ukázku z koncertu japonskýho kytarovýho kvarteta.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Taky proto jsem to "amatérsky" dal do uvozovek. Spíš jsem tím chtěl vyjádřit to, že filmy tohoto druhu (alespoň se mi to tak zdá) programově pomíjí takovou tu složitě a vynalézavě, svrchovaně esteticky komponovanou scénu. To, co se dá vidět třeba u Felliniho, Antonioniho, nebo Kurosawy. Příklad: Když se člověk podívá do fotogalerie tady na CSFD, tak to dobře ukazuje první fotka. Z hlediska klasické kompozice to je naprostý paskvil i když významově odůvodněný a velmi hluboký. Nebo třeba taková ta scéna, kdy Shiang-Chyi kouká v televizi z velké blízkosti na porno a vzadu leží mrtvá nebo umírající dívka (to všechno zabíráno širokoúhlým objektivem). Z hlediska kompozice naprostý rozvrat, významově ovšem samozřejmě zásadní informace. Někdy se podobných "postupů" dopouští amatéři při snaze natěsnat do jedné scény všechno podstatné, proto jsem tenhle postup charakterizoval jako "amatérský". Popravdě řečeno nevím, je li-tahle určitá "antiestetičnost" programově jdoucí po významu a pomíjející kompozici charakteristická pro minimalistický film. Nejsem filmový teoretik. Znám minimalismus ve výtvarném umění a v hudbě. Jaká je tedy definice minimalismu ve filmu a co všechno lze jako minimalistický film charakterizovat?

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Šandík: Takhle už to chápu. Na hodnocení vlastně ani moc nezáleží. Spíš se cení, když si ho člověk dokáže nějak rozumně obhájit. Film už jsem dlouho neviděl, ale řekl bych, že kamera a kompozice se moc neliší od běžnejch minimalistickejch snímků. Amatérsky to určitě nepůsobí. Jen nevím, jestli jsi viděl i nějaký jiný minimalistický filmy. Přes zdánlivou amatérskou jednoduchost a strohost mají tyhle filmy velmi složitou kompozici a řemeslně náročný dlouhý záběry.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Na muzikálových scénách? Dvě věci. Zaprvé ta muzika sama o sobě. Tohle hudebně rozhodně není není můj šálek čaje ;o) Druhý důvod je ta stylizovanost. Film sám o sobě působí velmi bezprostředně. Je to dáno jak způsobem vedení kamery, úhlem záběru, kompozicí, která často působí téměř "amatérsky" (tím nemyslím, že by to točil amatér, ale prostě to není klasicky komponovaná scéna), kontaktním zvukem, nepoužitím hudby jako podkresů atp. A do toho najednou ostrým střihem vstoupí něco, co je pravým protikladem, po všech stránkách maximálně stylizovaná záležitost. Nespojuje se mi to dohromady. Připadá mi to jako příliš násilné přechody z jednoho do druhého. Jistě to vytváří účinný kontrast, to ano, ale IMHO to rozbíjí vyznění celku...

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Šandík: Chápu jak to myslíš. Co člověk to jinej pohled. Po tom co jsem v kině viděl Shortbus a čistokrevný péčko ze sedmdesátejch let (dvakrát), tak už mě pár neosobních erotickejch scén nerozhází. Rozhodně ty scény nejsou pornografický, i když se odehrávaj při natáčení porna. Když budu citovat ze svýho komentáře: Celý je to o osamělosti, odloučení, lásce ústřední dvojice a neschopnosti navázat vztah. Pornografickej sex je pro zobrazení osamělosti poněkud neobvyklej, ale velmi výstižnej. Co ti vadí na muzikálovejch scénách ale opravdu nechápu. Je to velmi originální prostředek pro přiblížení psychickýho rozpoložení postav a utváření atmosféry. Nevím o tom, že by někdo využil muzikálové scény takhle invenčně. BTW charlosinin komentář se mi taky moc líbí.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Xeelee:
Já "konzervativní věci" taky zrovna nemiluji ;o) Jde spíš o to, že jsem zkrátka ovlivněn svým evropanstvím. Na Chuti melounů mi například velmi vadila jeho "pornografičnost". A to ne proto, že bych chtěl být prudérní. Není to tak, že bych u toho "vrněl blahem" a pak se tvářil pohoršeně. Je to přesně naopak. Připadalo mi to velmi silné, velmi znepokojivé, ale asi nejsem zvyklý takové věci vídat v kině. Určitě bych se na tenhle film nedokázal dívat například se svojí manželkou nebo dokonce dětmi. Emotivně bych to nedal. Měl bych silný pocit čehosi nepatřičného, nevhodného. Samozřejmě nejde jenom o tu "pornografičnost". Důvodů, proč jsem z filmu cítil především rozčarování bylo víc. Například ty "hudební vstupy". Asi nejsem zvyklý podobné věci vídat ve vážně míněných filmech (pokud to tedy nejsou vážně míněné parodie ;o)

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Šandík: OK, já to beru. Jestli ale něco nemám rád, tak to sou konzervativní věci. A tak obecně mám rád asijskou produkci. Snad až na Wuxia.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Xeelee: Mě se minimalismus taky líbí, v tom "problém" není. Třeba takové Mlčení od Bergmana nebo spousta filmů od Antonioniho, to je přesně moje krevní skupina, i když pro hodně lidí "se tam nic neděje". Spíš mi nějak vadilo, že ten minimalismus je tak nějak hrozně tělesnej. Asi to souvisí s tím, že asijská kultura přistupuje k sexualitě v mnoha ohledech jinak než ta evropská. Berou sexualitu bezprostředněji, není tak tabuizovaná a potlačovaná. Samozřejmě jde i o jiné roviny než jenom o tohle. Evropská kultura tak nějak víc zdůrazňuje "duchovní" rozměr. Nechci k tomu dělat nějaká znamínka, nějaké + nebo -. Jenom tohle máme jinak, alespoň já, asi jsem vážně konzervativní ;o) Ale samozřejmě respektuju tvých pět hvězdiček. Lidé jsou různí a je to tak dobře ;o)

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Šandík: Mě se ale líbila i ta minimalistická forma a základní děj bez přesahů. Pět hvězdiček jsem dal i po prvním shlédnutí, kdy jsem zdaleka ne všechno pochopil, jak už jsem tu psal.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Xeelee: Ale jo, on to není nesmysl. Všechno to co se na plátně děje má nějaké symbolické obsahy. Neumím přitom odhadnout, zda-li divák odkojený asijskou kulturou některé věci nečte jinak nebo líp než my, ale mě se četly dost obtížně a to si možná neskromně myslím, že jsem vcelku vnímavý... Mám dojem, že tohle režisér takříkajíc "kapánek přeťáp". navíc si myslím, že symbolické obsahy samy o sobě k silnému diváckému zážitku nestačí. Film přece není nebo by neměl být jen jako křížovka, kde je základní věcí doplnit tajenku...

Xeelee

Xeelee (hodnocení, recenze)

Pustil jsem si Chuť melounů podruhé a musím říct, že mi došla spousta věcí, včetně úzkého provázání muzikálových scén s dějem a závěr, který jsem poprvé nepochopil a teď mi jeho význam úplně vyrazil dech. SPOILER: Symbolická soulož s mrtvolou, mentální spojení s milovanou osobou (vyjádřené vzdycháním Shiang-Chyi místo mrtvoly) za zdí a ještě k tomu za mřížemi, která vše sleduje, patří mezi nejsilnější scény, vyjadřující osamělost a odloučení, jaké jsem zatím viděl. No a pak ve strhujícím závěru dojde po psychyckém spojení ke spojení fyzickému, kdy Shiang-Chyi s Hsiao-Kangem k sobě konečně našli cestu. Spojení ale proběhlo přes zeď s mřížemi, takže není jisté, jestli se jedná o happy end nebo ne. Když jsem závěr pochopil, tak mi málem taky ukápla slzička jako Shiang-Chyi a v nepopsatelném stavu jsem civěl na monitor dokud nedoběhly titulky.

Kámen

Kámen (hodnocení, recenze)

Myslel jsem,že co do stupidity ,se nic na světě jihoamerickým telenovelám nevyrovná...ó,jak jsem se spletl.Myslím,že odpad je ještě příliš lichotivé hodnocení.

Horác

Horác (hodnocení, recenze)

Taková pěkně barevná úchylárna. Fisting s melounem je jistě zajímavý.

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Reklama

Reklama