Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokud ji nepoznal, byl štít jeho jediné lože a meč jedinou milenkou... Evropa jedenáctého století byla roztříštěna na mnohé malé útvary, kde se jen těžko dalo žít v bezpečí a harmonii. V této době posílá normanský vévoda Vilém svého nejvěrnějšího rytíře Chrysagona de la Crux (C. Heston) do Bohem zapomenutého kraje plného močálů a bažin, aby bránil zdejší poddané proti fríským nájezdníkům z moře. Dorazí právě včas, aby na poslední chvíli odrazil útok fríského knížete, jenž kdysi přivodil zkázu jeho rodině. Frís sice unikne, ale rytíř si ihned získá na svou stranu místní. Když se usadí, zamiluje se do prosté dívky Bronwyn (R. Forsythová), která má několik dní před svatbou. Chrysagon neodolá touze po dívce a dle místních zvyklostí se dožaduje svého práva první noci. V den její svatby je odvedena do jeho věže, ale za rozbřesku se jí Chrysagon nehodlá vzdát. Tím si znepřátelí své poddané, kteří si poté přivedou na pomoc jeho nepřítele… (Česká televize)

(více)

Recenze (45)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film si vyslúžil pochvalu za znázornenie historického prostredia, na strane druhej je postavený na mýte - právo prvej noci je historikmi dávno vyvrátené, je to legenda. Hlavní hrdinovia sú ale výrazne odpudiví a hrncové účesy len pridávajú na tom, že žiadnu romantiku, ktorá má inak v podstate plynúť z polovičného znásilnenia, tu divák necíti. Inak je film na dnešnú dobu nemotorný a ťažký na pozeranie. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,...MOKRÁ SMRŤ JE ZUBATÁ ROVNAKO AKO SUCHÁ." __ Najvýraznejším atribútom filmu je jeho originálny námet a celkový obsah, miestami sa predsa len vyžadujúci väčšie ponorenie do hĺbok pekne načrtnutých ustupujúcich pohanských rituálov a anglického národného mysticizmu, ktoré by len naplno podporili skvelo vybraté prostredie chladného bažinatého kraja a dokonale tak dotvorili atmosféru Anglicka 11. storočia. A aj keď je bojovník v poslednej tretine úchvatnou pastvou pre každého milovníka postarších historických filmov, réžia bezchybná nie je a celkovo prvá polovica je v zopár miestach šuchtajúca sa. To je však typický nešvár veľkoprodukcie 60. rokov. Aj napriek nejakým tým chybičkám Schaffner, majúci svoje najväčšie diela ešte len pred sebou, stvoril nanajvýš solídnu ,,neveľkofilmovú" historickú snímku, ktorej istá zabudnutosť spočíva predovšetkým v tom, že prišla už s krížikom po funuse, kedy postupne prestali mať diváci o podobné filmy záujem. Nehorázne zlou je zvuková stránka inak slušného českého dabingu a oko príliš nepoteší tiež zbytočná a nepekná zadná projekcia v niektorých exteriérových scénach. (118. hodnotenie, 12. komentár k filmu) ()

Reklama

golfista 

všechny recenze uživatele

Nově dosazený správce hradu a k němu příslušné vesnice se nečekaně zamiluje do "své" poddané a podstoupí kvůli lásce boj nejen proti barbarskému nepříteli. Film odehrávající se celý v jediných exteriérech (hrad a jeho okolí) stojí a padá s výkonem Charltona Hestona. Kvalita odpovídající spíš TV filmu. Franklin Schaffner si za pár let spravil chuť slavnou "Planetou opic". ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dalsi Velkofilm, tentokrat tematicky v 11. storoci, kedy v Zapadnej Europe /ale len tam/ mali stredoveke Ius Primae Noctis, ktore sa v nasich koncinach /Slovensko a Cesko/ nespomina nikdy - taxa zenich nasral na slachtu, ktora toto pravo si uzurpuje. Teda aspon vo filme si to uzurpovala., a to tak, ze velmi. Kazdopadne kulisy posobia dojmom praveho stredoveku, herci tiez navleceni v stredovekych stach, dialogy na urovni, Schaffner sa pred slavnou Planetou opic vydal na uspesny vylet do stredoveku, dopadlo to viac nez dobre. Tie suboje si treba vychutnat, kvalitne natocene to je : 60 % ()

jonyyy 

všechny recenze uživatele

Ze začátku jsem byl zklamaný a čekal jsem něco epičtějšího, než jen dvě hodiny v malé veničce v bažinách, ale když začalo dobývání věže, stálo to opravdu za to. Navíc mi připadalo, že si Hestonova banda při obraně počínala i docela logicky, akorát se mi nezdál ten počet těch kopí a šípů, co tam měli. Ale jinak poměrně originální historická záležitost. 71% ()

Galerie (25)

Zajímavosti (12)

  • Charlton Heston vo svojej autobiografii „In the Arena“ rozpráva o tom, ako sa odhodlaný mladý Steven Spielberg niekoľkokrát pokúsil preniknúť na scénu, aby sledoval natáčanie, ale zakaždým ho vyhodili. Režisér Schaffner ale nakoniec ustúpil a povolil mu vstup, nech sleduje, čo sa nakrúca. (Arsenal83)
  • Viacerí recenzenti v tom čase poznamenali, že Richard Boone a James Farentino boli zle obsadení – Boone vyzeral skôr ako kovboj vo westerne, no a Farentino, aj keď mal byť francúzsky roľník, nedokázal sa zbaviť svojho brooklynského prízvuku. (Arsenal83)
  • Stredoveký historik Andrew E. Larsen ocenil podobne ako kritici realistické zobrazenie fyzických predmetov a sociálnych vzťahov danej doby. Tvrdí však, že filmová prezentácia pohanstva medzi nevoľníkmi je extrémne prehnaná a že právo prvej noci je len mýtus. Kritizoval tiež romantizáciu filmu v tom, „čo je v podstate znásilnenie“, pričom dodal, že – hoci k takýmto znásilneniam v tom čase dochádzalo – neboli právne nijako ukotvené. (Arsenal83)

Reklama

Reklama