Reklama

Reklama

Rigoletto

  • Západní Německo Rigoletto
Drama / Hudební
Západní Německo, 1982, 128 min

Obsahy(1)

Rigoletto (Ingvar Wixell) je šašek u dvora. Pánové si ho velmi dobírají a on s nimi také jinak nejedná. Nejvíc se mu znelíbil Vévoda z Mantovy (Luciano Pavarotti), který se mu zdá příliš prostopášný, pyšný a rozpustilý. Rigoletto má dceru Gildu (Edita Gruberová), kterou ale drží v tajnosti, protože nechce, aby jí někdo ublížil, aby se tím pomstil Rigolettovi. Neví ale, že mu za Gildou chodí právě Vévoda z Mantovy, který ale Gildě namluvil, že je jen chudý student. Gilda mu propadá a zamilovává se do něj. I on k ní má nějaký cit. Po peripetiích Gildu unáší a Rigoletto se mstí, protože si myslí, že Gilda byla zneuctěna. Domluví se tedy s nájemným vrahem, aby Vévodu zabil. Jak to všechno dopadne? Podaří se Rigolettovi pomstít čest svou i čest své dcery?
Rigoletto je jedna z nejznámějších oper G. Verdiho. Kdo by neznal, dnes snad již notoricky známou, árii Vévody "La Donna E Mobille", která nemůže chybět v repertoáru žádného tenoristy. (naxicka)

(více)

Recenze (12)

Davered 

všechny recenze uživatele

S filmovymi verzemi oper je to osidne--na jednu stranu nabizeji bohatsi vizualni podivanou prekracujici hranici divadelnich prken (v tomto pripade je obzvlast pusobiva plavba na rece ve tretim dejstvi), na stranu druhou casto spolehaji na ponekud trapne zirani hercu primo do kamery. Filmovy Rigoletto je navic znacne odpudivy a vulgarni, jeho postavy az absurdne slizke. Tim padem nelze citit moc sympatii k Rigolettovi a predevsim Pavarottiho Vevoda neni herecky presvedcivy, nebot je za slizouna po celou dobu (cimz jeho odhaleni v zaverecnem dejstvi ztraci na pusobivosti). Idealni neni ani zvukova kvalita, orchestr je prilis upozadeny a zpev, obzvlast Pavarottiho, je misty na hranici kriku. Vysledek je tak sice slusny, ale idealni zpracovani Rigoletta hledejte jinde. ()

Mukunda 

všechny recenze uživatele

Hudebně je to, jak jinak, skvělé. Vídeňská filharmonie odvedla excelentní práci a Pavarotti válí. Výprava je také skvělá a snímek se tak dá považovat za docela úspěšné převedení opery do filmu, a tedy za pokus o přiblížení této hudby širšímu publiku. Jedinou slabinou jsou herci, kteří, ač vynikající zpěváci, herci moc nejsou. Prostopášného vévodu bych snad Pavarottimu věřil, chudého studenta už ale méně, a když byl v třetím dějství opěvován coby mladík Apolónovi podobný, musel jsem se smát. Ona i ta Gilda byla docela šeredná. To jsou ale detaily, které musíme spolu s nedostatkem hereckého umu odpustit, protože zde má vizuální stránka jen dokreslit, podtrhnout stránku hudební, což se daří. ()

Reklama

GMVajgl 

všechny recenze uživatele

Jedná se o velmi přesné zfilmování opery, takže kdo nepatří mezi nadšené milovníky řízeného hejkání a vřískání v tóninách nebezpečných pro křišťálové sklo, tak bude 100% zklamán (jako já), protože "La donna mobile" je asi jediné známé a pozoruhodné, čemuž by se dalo říkat melodie nebo i píseň. Zbytek je zoufale zdlouhavý. Zdejší vysoké hodnocení (86%) je dílem velmi úzké tržní niky právě takových operních nadšenců. ()

Repulsion 

všechny recenze uživatele

Naprostý nesouhlas s Elle :) A skoro ve všem, včetně názoru na Ponnellovu Carminu Buranu, kterou považuji za vynikající. Rovněž toto provedení Rigoletta je výborné. Pavarotti je ještě docela mladý, ne ještě tak tělnatý a role prostopášného knížete mu dokonale sedí. Wixell jako Rigoletto je rovněž skvělý. Gruberová v roli Gildy úplně nesplňuje představu oslnivé krásky, ale holky, která právě vylezla z kláštera, dokonale. Celý film nese nezaměnitelný rukopis Ponnelleho, který si vždy potrpěl na kostýmy, masky/líčení a bujarou výpravu, která by, od někoho jiného, mohla snad působit až kýčovitě. Tady ne. ()

elle 

všechny recenze uživatele

Jean-Pierre Ponnelle si mě prozatím nezískal jako operní režisér. Snad mimo Carminu...Některé jeho nápady jsou úchvatné, ale postavit film na obsazení Ingvar Wixell, Pavarotti, Gruberová pro mě není šťastné. Pavarotti si vystřihl na koncertních pódiích slavnou árii vyšperkovanou vysokými tóny (které ani v původní partituře nejsou) mnohokrát, většinou s úchvatnou lehkostí a krásou. Na jevišti už takový úspěch nemíval, protože prostě na jevišti většinou herecky statoval a opera není jen koncertní provedení árií. Ani Pavarotti ani Gruberová nepodávají herecký projev, který by obstál na filmovém plátně. Na jevišti se ještě ledacos odpustí, ale film odhaluje jejich hereckou topornost, kterou neodpouštím ne jim, ale tomu, kdo je tam obsadil. Wixell celkem jde, ale vlastní děj trochu padá už s tím, že podivná Gilda (Gruberová v děsné paruce, která doráží její vzhled dívčí Gildy v nesplnitelný sen) z nějakého důvodu věří, že tělnatý Pavarotti je chudý studentík. Nepravděpodobnost celé situace vyvstává na povrch s brutální směšností. Přesto hodnotím kvalitu zvukové stopy, krásu interiérů a nádheru kostýmů (když odhlédnu jak se vyřádili na "milenecké dvojici"). Jsem zde možná nespravedlivá, možná příliš přísná, ale je to úžasná opera s nádherně prokreslenou barytonovou rolí a oni to prostě zahodili kvůli obskurní exhibici Pavarottiho. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama