poster

Mongol - Čingischán

  • český

    Mongol

  • Kazachstán

    Mongol

  • Rusko

    Монгол

    (Rusko)
  • Монғол

  • slovenský

    Mongol - Džingischán

  • anglický

    Mongol: The Rise of Genghis Khan

Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Kazachstán / Německo / Mongolsko / Rusko, 2007, 120 min

Režie:

Sergej Bodrov

Scénář:

Sergej Bodrov
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • teutates
    **

    Tomuto snímku chýba pompéznosť a výprava západných,avšak tento má zase iné prednosti!Lyrika a reflexia,ktorá historickým prevedeniam častokrát chýba tuna naplno pracuje.Réžia nepostráda zmysel pre detail tak ako historické fakta!Avšak toto mi rozhodne nestačí,čakam viac!Mongol je chaotické prevedenie s chabým scénarom a nezmyselnou výpravou!Súhlasím s názorom,že toto si Chan nezaslúži.Toto"dielo"nepripomína jednotný celok...(najväčší kameň úrazu)(31.5.2008)

  • Slarque
    ***

    Většinu zachraňuje exotičnost hrdinů i exteriérů a povědomí diváka o tom, co z mladého Temüdžina vyroste. Natočeno je to naprosto profesionálně, ale příběh si tak nějak nahodile skáče od doby, kdy bylo hlavnímu hrdinovi devět let, až po rozhodující bitvu s posledním chánem, který měl šanci mu ve sjednocení Mongolů zabránit. Mezi tím byly mezery, které nebylo čím zaplnit.(4.6.2008)

  • monolog
    ***

    Není to špatnej film, výprava, obsazení, exteriery, bojové scény, hudba, to všechno je přinejmenším dobré. Jenže je tu naprosto nezvládnutý scénář. Čingischán se po celý film nechává někým zajímat, věznit nebo porážet. Potom 15 minut před koncem své ženě a dvěma kukaččím dětem, kteří jediní jsou s ním, řekne, že ví, jak Mongoly sjednotit a po zatmívačce stojí v čele tisícihlavé armády a žene se do bitvy. Jak kdyby se Rusové pokusili sestříhat dvacetidílný seriál do 100 minut a pět dílů se jim přitom někam zatoulalo. Přesto než se Temudžin dostane do druhého zajetí, je to i po dějové stránce dobrý film. Jenže potom se dostane do zajetí znovu a znovu a znovu a... Prostě a jednoduše, pochybuju, že by člověka, kterej celej život strávil tím, že se toulal po stepi a tak různě padal z jednoho zajetí do druhýho, že by někoho takovýho následovaly desítky rozhádaných kmenů. Ale možná se pletu... A samozřejmě je tu ještě ten mystický konec, kdy se Temudžin jako jediný nebojí bouřky a tak před ním celá armáda padne na prdel. Jo, takže sbohem a díky za všechny ty ryby.(7.6.2008)

  • klerik
    ****

    Nevyvážený veľkofilm, ktorý má fantastické akčné scény ale jeho epizódovitosť ho dosť rozbíja a nebyť práve akcie je to z počiatku aj dosť nudné a opakujúce sa. Temüdžin je frajer, ktorý si vie diváka získať, ale celé je to len akýsi nedopovedaný útržok... Televízny ATTILA s Gerardom Butlerom bol o niečo lepší...(23.10.2008)

  • Tetsuo
    ****

    Nedá mi to, aby neřekl, že ten film není ani tak historický, jako spíš mytologický, a že ty "chyby" a "nedořečenosti" a "divné střihy" jsou prostě součástí mytického vyprávění. Nerad bych se pletl, ale je to natolik systematické, že v tom těžko nespatřovat záměr. (Viz recenze na Aktualne.cz)(21.4.2008)

  • - Ruský režisér postavu Temudžina riadne idealizuje, mongolskému obyvateľstvu hrá na patriotickú strunu. Tí si ho už po stáročia uctievajú a dodnes je pre nich symbolom národnej identity a zakladateľom ríše Mongolov. Postavili mu 40m sochu v hlavnom meste (jedná sa o najväčšiu jazdeckú sochu na svete) a pomenovali po ňom svoje letisko. Počas obdobia komunizmu bol Džingischán často označovaný za reakcionára. Odhalenie pamätníka v roku 1962 pri príležitosti 800. výročia jeho narodenín viedlo ku kritike zo strany Sovietskeho zväzu a vyústilo dokonca v odvolanie vtedajšieho tajomníka vládnucej komunistickej strany v Mongolsku. Po páde režimu sa so zavedením demokracie v 90-ych rokoch chánova symbolika tešila húževnatému obnoveniu. Obyvatelia Mongolska dnes bežne hovoria o sebe ako o "deťoch Džingischána" a o Džingischánovi ako o "otcovi Mongolov". Jeho meno alebo podobizeň nájdeme v Mongolsku na rôznych produktoch, likéroch, uliciach, budovách alebo bankovkách. Vyvolalo to dokonca diskusie, aby z dôvodu vehementného používania tohto symbolu nedošlo k trivializácii. Čo sa týka krviprelievania, Mongoli považujú historické záznamy písané mimo Mongolska za skreslené a zaujaté voči Džingischánovi, kde masakrovanie je zveličené a jeho pozitívna rola podceňovaná. (PeterJon)

  • - Jednotlivé lokace byly mezi sebou různě vzdáleny. Štáb mezi nimi vytvořil provizorní cesty, které pak zůstaly jako místní silnice. (Rodriguez)

  • - Scénář věrně vychází ze starých legend, ale zároveň tvůrci nenápadně odstranili z příběhu některé důležité části, třeba:
    1) Že už jako třináctiletý zavraždil svého nevlastního bratra (záminkou byl spor o kořist z lovu, avšak ve skutečnosti šlo o postavení v rodinné hierarchii). Film mu však takovou lačnost po moci nepřipisuje.
    2) Že k titulu Čingischána (Vládce světa) se dostal přes mrtvoly svých někdejších spolubojovníků Džamuchy a Togrul-chána. Avšak film samozřejmě rozepři dává za vinu jim.
    3) Taktéž se nedozvíme, že Temüdžin nelítostně vyvraždil kmen Tatarů, prý to byla pomsta za zákeřné otrávení jeho otce. Ovšem pokud příběh o vraždě nevznikl až následně jako záminka či omluva za tatarskou genocidu.
    4) O Čingischánově povaze nejlépe vypovídá Barbar Conan. Jeho odpověď na otázku, co je v životě nejdůležitější: "Rozdrtit nepřátele, hnát je před sebou a slyšet nářky jejich žen!" je totiž doslovným citátem výroku vládce Mongolů. (Rodriguez)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace