poster

Ráj hned teď

  • Francie

    Paradise Now

  • Německo

    Paradise Now

  • Slovensko

    Raj hneď teraz

Drama / Krimi / Thriller / Válečný

Palestina / Francie / Německo / Nizozemsko, 2005, 88 min

Režie:

Hany Abu-Assad
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    Velmi zajímavé drama, které se dívá na nepřehlednou situaci v palestinsko-izraelském konfliktu z hlediska západního diváka zcela neznámým palestinským pohledem, autentickým pohledem sebevražedného atentátníka... Struktuře vyprávění sice dost chybí větší vykreslení motivace mladých Palestinců, důvody jejich jednání jsou tu jen zběžně nastíněny, a ne přímo pojmenovány, ale i přesto je tento pohled obohacující. Vychází z něj totiž poznání, že mladí sebevražední atentátníci jsou v podstatě docela obyčejní lidé, které plodí smutné okolnosti a šikovná manipulace jejich okolí, ne žádná krvežíznivá monstra... Je škoda, že expozice se trochu zadrhává a dramatickou složku se v úvodu nepodařilo úplně optimálně rozvinout, ale postupem času film graduje a stává se silným a přesvědčivým... Pohledy z druhé strany jsou obecně velmi důležité a prospěšné a vhled do tak složité problematiky, jaká panuje v židovsko-arabském konfliktu, je maximálně přínosný... Pro Evropana hodně důležitý a reflexivní film...(17.6.2008)

  • POMO
    ****

    Prekvapivo nielen premýšľavý, ale aj naozaj napínavý a nečakanými zvratmi poháňaný thriller, dynamicky spracovávajúci veľmi komornú a citlivú tému. Povedal by som, že ide o divácky rovnako atraktívny námet ako Greengrassov UNITED 93, akurát sledujúci opačnú stranu barikády. Snímke dominujú skvelé herecké výkony dvojice hlavných protagonistov. Samotný pohľad jedného z nich je najsilnejšou zbraňou filmu a tie oči sú nie náhodou tým posledným, čo vo filme uvidíme. K politickému postoju sa vyjadrovať nebudem, pretože pláva mimo moje obzory, no vzťahové linky medzi postavami (najlepší kamarát, milovaná žena, matka, mŕtvy otec) fungujú výborne. Škoda len, že logika sa občas tak drsne podriaďuje drajvu príbehu. Nebyť logických prešľapov, mohlo to byť za 5*.(28.5.2007)

  • Jordan
    ****

    tu by som si dovolil poukázať na film Sometimes in April. Paradise now tiež rieši tému vraždenia a politického zabíjania medzi palestínčanmi a izraelčanmi, lenže podáva to cez osudy svojich hlavných hrdinov, cez fiktívne postavy. oboznamuje nás s aktuálnou vojensky politickou situáciou, podáva štúdiu vzťahov, atmosféru miesta, ale nie je to dokument. je to predsa len fiktívny film na pozadí reálnych situácií. Preto tento film spomedzi týchto dvoch, ktoré sú si v podstate podobné, hodnotím ako filmársky zlvádnutejší. Každopádne pri hodnotení takýchto filmov je človek postavený pred ťažkú otázku - musí sa vyznať v politickej situácii, musí mať vlastný názor a rozhodne musí vedieť oddeliť, kedy hodnotí FILM a kedy sympatizuje s obeťami a kedy hodnotí reálnu situáciu. A to je veľmi ťažké. Ako film bol Paradise now naozaj dobre natočený s úžasnými hereckými výkonmi(1.7.2006)

  • gogo76
    ****

    Koprodukčný film od palestínskeho režiséra, je filmom o dvojici samovražedných atentátnikov, na ktorý sa hrnuli chvály, no zároveň i kritika. Ak sa nebudeme hrabať v politike a budeme ho vnímať len ako film, tak je určite výborne zvládnutý po všetkých stránkach. Poteší scéna s pokazenou kamerou, čo určite pripomenie Cameronove Pravdivé klamstvá, no hlavný dôraz sa kladie na psychické rozpoloženie oboch mladíkov, ktorí sa chystajú spáchať atentát. Jeden je pevne rozhodnutý, druhý pochybuje... Kto čaká krvavé atentáty, bude sklamaný. Ide tu hlavne o pocity a psychiku. Mnoho záberov je silných aj preto, pretože snímajú tú najsilnejšiu zbraň akou herci disponujú, a to sú oči. Nie nadarmo film končí dlhým a hlbokým záberom do očí atentátnika.... 80%.(4.2.2009)

  • gudaulin
    ***

    Ráj hned teď je výsostně politický film, kde umělecká forma pokulhává za společenským sdělením, tzn. za vylíčení situace v okupovaných oblastech západního břehu Jordánu z pohledu palestinské strany. A řekl bych, že i hodnocení diváků bude v tomhle případě hodně kopírovat jejich politické postoje k Palestině a Izraeli. Ono by stálo za to porovnat palestinský problém s tím irským, protože i Palestinci mohli mít v minulosti vlastní stát nepoměrně větší, než jsou dnešní okupovaná území, a vlastní blbostí, nacionalistickým radikalismem a systematickým selháváním svých elit přišli o strašně moc, což se pochopitelně do tohohle filmu nevešlo. Irové po několika porážkách zvolili cestu bolestného kompromisu a dlouhodobého rozdělení země, aby se mohli radovat ze státní existence a samostatného vývoje. Ještě nedávno byla reálná možnost vzniku samostatné Palestiny, která sice nedosahovala té rozlohy, kterou si Palestinci a jejich předáci představovali, ale byla solidním základem pro další rozvoj. Ostatně my bychom mohli mít pro izraelský - uznávám, že docela vychcaný a rozhodně ne altruistický - postoj pochopení, když jsme využili historického omylu německé menšiny ve 30. letech a hezky jsme se jich nadobro zbavili. Že to je praktické a užitečné, nepochybuji, obávám se ale, že to není moc košer. Celkový dojem: 60 %.(7.11.2012)

  • - Jedná se o první palestinský film nominovaný na Oscara. (Hejtmy)

  • - Českou stopou ve filmu je vůz Škoda, který se objevuje v 53. minutě. (Rugero)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace