Obsahy(1)
Fantaskní atmosféra světa japonských transvestitů a gayů konce 60. let minulého století se prolíná s dalšími dobovými subkulturními fenomény a projevy bouřlivé doby. Pop-artové zrcadlo přináší pokřivený obraz reality, v němž se míchají dokumentární pasáže s expresivními výjevy. Dílo, které se co chvíli obrací k divákovi i k sobě samému, pulzuje bujarou energií a experimentální svobodou projevu. Komplexní satira na dramatickou dobu zahalená v hávu gay parodie sofoklovského mýtu a oslavy osvobozující sexuality. Obsazení snímku vedle neherců a reálných postav opoziční kultury vévodí debutující transvestita Peter, který později ztvárnil postavu šaška v Kurosawově eposu Ran. (Febiofest 2007) (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (9)
Naprosto zvláštní a částečně i zapomenutý film z dob našich rodičů z konce šedesátých let, kteří někteří jedinci neumějí pobrat či jej nepochopí. Zpočátku jsem se neuměl v něm vyznat. Hodně složitý a zároveň jednoduchý, pitoreskní ale i bizarní. Chvíli se můžete smát a potom se zase bát. Excelentní, děsivý, na svou dobu hodně moderní, částečně jakoby dokumentární, retro. No ... je v tom těžké se orientovat, ale hned jsem cítil, že se dívám na něco hodně se vymykajícího, zasahující mou mysl. Dávám vysoké hodnocení a podotýkám, že Peter (Pîtâ) ve svých sedmnácti letech je v některých scénách úžasný a podpořen dobovou módou a stylem vypadá opravdu v obličeji jako nějaká velmi zajímavá dívka ... 4x9 ()
Další z příkladů japonské experimentální tvorby, která měla, alespoň dle zástupců, které jsem ke své smůle viděla, zůstat navždy pohřbena nejméně tisíc li pod zemí a rozhodně jeden z nejlepších filmů na pseudointelektuální onanii. Snaha bořit konvence a šokovat i za cenu stvoření dokonalé patlaniny z něj přímo čiší. Střídají se zde zdlouhavé a zcela nesmyslné scény erotické, večírkové a quasidokumentární, občas jsou proloženy plytkou debatou o smyslu života, transexuality a vysokých podpatků. Opakující se momenty (jízda autem, obraz vraždy etc.) diváka děsí, neboť se v průběhu sledování začíná obávat, že to, co se před ním děje, je navždy. Celé je to korunováno stupidní ukázkou gore s nůžkami a utrpení je poté již naštěstí vykoupeno tolik očekávánými závěrečnými titulky. Přísahám, už nikdy nepůjdu na film naslepo. ()
Film tak srostlý s dobou svého vzniku - přinejmenším ve formální rovině - že by bylo zbytečné vyjmenovávat všechny kinematografické postupy druhé poloviny 60. let, které by film nekombinoval. Nutno však podotknout, že je kombinuje umně a elegantně - překvapivý fakt na celovečerní prvotinu. Stran filmařských postupů se snad dá namítnout, že zjevná inspirace evropskou a zejm. francouzskou artovou kinematografií je na japonský film snad přílišná. Obsah je skvěle propleten s formou především jednou z ústředních myšlenek týkající se identity a zraku: Ony LGBT postavy, nucené se spolehnout v ustavení vlastní identity na zprostředkování zraku (je to jejich vzhled a pohled, který je (ne)diferencuje od mužů) jsou neustále vrhány před nejistotu a nespolehlivost tohoto smyslu (vysvětlující scéna na vyhlídkové věži) - neustále stárnoucí, neustále i přes make-up mužům se podobající, neustále ztrácející svou ženskou masku - zkrátka, neustále stavěny před nespolehlivost toho, na co a jak se právě díváme. A zkrátka, i divák je stavěn před naprosto stejné dilema díky použití oněch znejišťujících metafikčních/ kvazi-dokumentárních technik, jež suplují jeho zrak. ()
"Duša jedinca dosiahne úplnosť prostredníctvom neustálej negácie.". Potvrdenie vlastnej identity, masky vymedzujúcej realitu jedinca v spoločnosti a jej postoj k nej, oidipovský komplex. To všetko v japonskom "novovlnnom" čiernobielom filme. prináša popri príbehu gay transvestitov, odhalenie režisérskeho štábu, dokumentárne vsuvky o protestoch proti prítomnosti US armády v ríši vychádzajúceho Slnka, vkladanie obrazov, ich rozostieranie, pár filozofických úvah, divoké večierky plné trávy a iných psychedelík - tu zaujalo používanie očných kvapiek orálne, či navodenie stavu premietaním zvlneno poohýbaných záberov polície. Poznámka:. V japonskom filme som asi prvýkrát videl odkaz na slovenský film. V 17. minúte sa objaví záber na plagát filmu Jánošík (r. Paľo Bielik, Československo 1963) s rovnomenným nápisom a podobizňou Františka Kuchtu v roli národného hrdinu. Vďaka tomuto prepojeniu si japonská psychedelická mätež vyslúžila o hviezdičku viac, než si zasluhuje. ()
Docela zajímavý japonský experiment s velmi jednoduchou dějovou linkou ("variace na Oidipův příběh"), která je však celkem umně zpřeházena a snad je i o to zajímavější. Mladý gay-transvestita a jeho nepříliš šťastný osud se špatným koncem (v závěru se dokonce dočkáme nějakého toho menšího gore á la Andaluský pes). Režisér snímek ozvláštňuje náhlými přerušeními scény a ukázáním štábu, či párem menších interview svých (ne)herců s otázkami typu "jak se ti ta role hraje". Zajímavé, leč zapomenutelné. ()
Galerie (12)
Photo © Carlotta Films
Zajímavosti (1)
- Stanley Kubrick označil snímek za jednu z hlavních inspirací při natáčení Mechanického pomeranče (1971). (Zdroj: Mezipatra)
Reklama