poster

Sépie a velryba

  • Česko

    Oliheň a velryba

  • USA

    Squid and the Whale, The

  • Slovensko

    Sépia a veľryba

Drama / Komedie

USA, 2005, 81 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ***

    Ze začátku se mi film líbil. Jeho posmutnělá atmosféra mi padla do noty, chování postav bylo věrohodné, můj zájem zjistit, co s nimi bude dál nemalý. Dál s nimi moc nebylo, začali se chovat zvláštním způsobem, vlastním mnoha postavám z mnoha nezávislých amerických filmů (slovíčko „weird“ jej vystihuje dokonale). Začali se mi odcizovat a najednou mi bylo lhostejné, kam směřují a jak skončí. Začala mě otravovat nezáživná režie (i těch sedmdesát minut je hodně!), laciná symbolika a scény, které nejspíš měly vzbuzovat smích právě a jenom svou nepatřičností. Mou pozornost dále udržoval pouze výtečný soundtrack (s četným výskytem písní od Pink Floydů) a víra ve strhující finále, které mě přiměje přehodnotit žebříček svých životních hodnot (nebo něco podobného). Konec úmyslně mnoho neříká, je stejně mlčenlivý a náznakový jako většina filmu, takže si každý může říct, že v tom jistě byla nějaká hluboká myšlenka a s dobrým pocitem jít spát. Sépie a velryba nepřináší nic nového, pouze o některých problémech pojednává s větší otevřeností. Jakoby tvůrci vykřikovali „hele, my máme koule ukázat dvanáctiletého masturbujícího kluka!“. Je to ubohé? Není to ubohé? Značí to automaticky kvalitní umělecký film? Nedokáži posoudit. Stejně tak nedokáži posoudit, jak moc dobře tady hrála moje oblíbená herečka Laura Lynney, ale troufl bych si tvrdit, že moc. A Jeff Daniels byl taky „pravdivý“. 70% Zajímavé komentáře: Nick Tow, d-fens(21.4.2008)

  • Houdini
    ***

    Oscar 1 nominace: Scénář(4.2.2006)

  • Nick Tow
    **

    Ani v najmenšom nezdieľam nadšenie svojich hodnotiacich kolegov. Už úvodná scéna rodinného tenisového zápasu (obrazová metafora toho, kto bude s kým a proti komu hrať v priebehu filmu) mi pripadala lacná a schematická - a tento pocit ma málokedy opustil celých ďalších 80 minút. Z dialógov celý čas šuští papier, údajná realistickosť a civilnosť postáv mi skôr zaváňala topornosťou a ďalšia VEĽKÁ metafora s krádežou pesničky Pink Floyd (akože neschopnosť postáv žiť svoj život autenticky) je už vyslovene z rodu trápnych. Najtrápnejšou je ale postava Bernarda, ktorého "literátsky" jazyk by aj v paródii na pseudointelektuálov pôsobil prepísknuto. Veru, miestami som až neveriacky krútil hlavou. Ten film je totiž natočený rovnako nepodarene, ako nepodarene žijú svoje životy jeho protagonisti.(4.8.2006)

  • Morien
    ***

    Tak jsem si to nechala rozležet a jsem připravena plivat názory. Předně - nemám ráda Pink Floyd a tím jde část působivosti filmu už od začátku mimo mě. Za další - Baumbach jako by se trochu rozpačitě/bezradně nemohl rozhodnout, o čem chce vyprávět. Bere si zápřah, jakože objektivně o celé rodině a tak, ale potom to očividně nedodržuje. Třeba matka, na rozdíl od všech ostatních členů rodiny, nikdy není sama, vždycky jenom s někým z mužů, a tito muži ji nikdy nenechají mluvit o tom, o čem by ona sama chtěla doopravdy mluvit, vždycky s ní mluví jenom sami o sobě. A hlavně všichni pořád mluví - a o nesmyslech, bleh. Já vím, že to je z velké části záměrně, ale stejně. Chtěla bych tam víc takových scén, jako když na konci otec říká, že by si mohli o všem pohovořit u jídla, a matka se místo slovního vyjádření nekontrolovatelně rozesměje. Linka mladšího bratra v průběhu značně zeslábne a na konci z pointy vymizí, protože ve skutečnosti Baumbach nejvíc chce mluvit o démonu, kterého si otec nad sebou vyrábí ze svého ega a slabošství, způsobu, jakým tímto démonem kazí a tráví staršího z bratří, a způsobu, jakým se z toho starší bratr snaží nevymanit nebo vymanit. Z tohoto úhlu mi přijde líto, že se Baumbach začaroval do toho nemastného neslaného indie žánru, který mu nedovoluje se nijak pořádné rozšoupnout, protože to je regulérní horor a jako takový bych to chtěla vidět vyprávěné. To mě přivádí k myšlence, že on je spíš asi doopravdy spisovatel nebo scenárista, ale ne úplně režisér, protože (kromě zkratky, což se mi zase ale líbilo) nepoužívá filmovou řeč a filmové prostředky, všechno ukazuje jako na divadle.(6.11.2016)

  • T2

    Rozpočet $1,5miliónaTržby USA $7,372,734Tržby Celosvetovo $11,098,131(17.3.2010)

  • - Příběh je natočen na 16 milimetrový film, převážně ruční kamerou. (Terva)

  • - Laura Linney dostala scénář od Erica Stoltze už v roce 2000 během natáčení filmu The House of Mirth (2000). Okamžitě účast přijala. (Cheeker)

  • - Pink Floyd a jejich Hey You je ve filmu na pozadí slyšet několikrát. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace