poster

Krajina přílivu

  • Kanada

    Tideland

  • slovenský

    Krajina prílivu

Fantasy / Drama / Thriller / Horor

Kanada / Velká Británie, 2005, 122 min

Režie:

Terry Gilliam

Kamera:

Nicola Pecorini

Producenti:

Jeremy Thomas

Střih:

Lesley Walker

Scénografie:

Jasna Stefanovic
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • liborek_
    ***

    Tideland je krásně úchylný, fantaskní a neskutečně divný film, s nepopíratelně skvělou Jodelle Ferland a vynikajícím Jeff Bridgesem. Fantazie nemá hranic... Je to vtipné i smutné, pestré a... A hlavně kapku morbidní, ale ruku na srdce: Není tahle novodobá Alenka, která připravuje rodičům herák a poté se sama (trochu jinak) toulá barevným světem vlastní představivosti..., není tahle holka úžasná...? :-) Tideland má výbornou atmosféru a chvilkama jsem váhal mez 3 a 4 *. Tento Gilliamův kousek se mi líbil víc než Kletba bratří Grimmů, ale zase na druhou stranu úplně odvázaný jsem z toho nebyl. Od Terryho mám radši jeho starší filmy, ale ani zde se jeho imaginace a tvůrčí cit nezapře. 3 a 1/2 *(7.12.2006)

  • mandes

    Tideland(28.8.2009)

  • dzej dzej
    ***

    Druhý tripový výlet Terryho Gilliama. Zatímco Strach a hnus v Las Vegas představoval manickou fází tripu, Krajina přílivu je temnou depresivní polovinou jízdy (viz. např. přelidněnost hazardpole Las vegas vs samota opuštěného venkova). Drogové rauše otce a matky souzní s temnou patologickou fantazií malé hrdinky Jelizy-Rose. Krajinu přílivu lze vnímat mj. jako rekviem za dětskou fantazii - nejen pro její temnou deformaci u Jelizy-Rose, ale také pro její absolutní ztrátu ve světě dospělých. Všechny dospělé postavy fimu se se ztrátou fantazie nedokáží vyrovnat a snaží se jí uměle navodit drogami nebo nahradit obbsesemi či fetišem. V šíleném světě Krajiny přílivu tak Jeliza-Rose na půdorysu pohádkového příběhu (smrt rodičů v úvodu, postupné potkávání bizarních postav a kontakt s nimi, vnitřní cesta hrdinky...) prochází za pomocí schizofrenních dětských her těžko identifikovatelným časem a prostorem a stále silněji zpívá labutí píseň svého dětství. Krajina přílivu je bohužel přliš v zajetí narativní i formální subjektivnosti, stejně jako v umanuté fixaci na hlavní hrdnínku. Je to zvláštní, ale film přeplněný (zvrácenou) fantazií je velmi nudný a nestravitelný. Gilliam možná až příliš rozeznívá temné stránky duše, divák se podvědomě brání a hledá únik z takto definivaného filmového světa. Možná se mu tento experiment pouze vymknul z rukou... PS - opuštěný dům a vycpaná zvířátka = krásný odkaz na Hitchcockovo Psycho.(13.1.2007)

  • kiddo
    ***

    Terry Gilliam vytáhl Alenku z říše divů, obdařil ji divokou nezřízeností Petra Pana, do vínku jí přidal fantazii hodnou heráčníka na tripu a stvořil překrásně morbidní šílenost, která bohužel ke konci nedokázala ukočírovat sama sebe. Úhelným kamenem Tideland je pokřivená dětská představivost (naznačovaná permanentně nahnutou kamerou) která pootáčí naše vnímání Jelizy-Rose ze zulíbáníhodného andílka do amorálního zmetka, podivínské sousedky do nymfomanské čarodějnice, z hraček dělá pouhé amputované hlavy a z otce vysušenou mumii na dovolené. A kamenem, který filmu pro změnu láme vaz, je, že sám není věrný své vlastní filmové realitě, a jak snímek pokračuje, stále víc s ní ztrácí kontakt. Morbidita filmu se postupně přesouvá z funkčního bojiště „krásky v nesnázích“ na pole pohádky, jejíž ujetost není zas až tak úplně nová (proč mě jen při projekci neustále napadalo srovnání s knižní variantou Řady nešťastných příhod?), svěžest zpracování se otupuje a atmosféra začne působit povážlivě upoceně. V závěru pak už Gilliam nedodržuje ani svoje nově zvolené schéma pohádkového příběhu s uměle naroubovanými fantaskními prvky a Tideland mění v přepjatou křeč urvanou ze řetězu, která se nehodí ale už vážně nikam, a mně nezbylo než čekat, kdy že se to tedy Alenka probudí a to vypravěčovo děsné selhání tak aspoň trochu obhájí. Neobhájila, zastyděla se a vlezla do králičí nory.(20.10.2006)

  • B!shop
    ****

    Dalsi psychedelicka jizda od uchylaka Gilliama, ale tentokrat se s timhle kouskem do historie nezapise. Problem filmu je, ze je vicemene dost stereotypni, ma prestrelenou stopaz a nema poradnej pribeh. Ale nemuzu rict, ze bych se nudil. Atmosfera je perfektni, misty hororova a misty skoro az moc psycho a zadna z postav, ktera se ve filmu objevi, neni moc normalni a Jeff Bridges je tady fakt vostrej. Ale hlavni hvezda tu je Jodelle Ferland, ktera ma fakt velkej talent, protoze i pres slabsi scenar film tahne ku predu a verite ji kazdou scenu. Sice se nejedna o nejaky uchvatny dilko, ale slabsi 4* si zaslouzi.(13.12.2007)

  • - Brendan Fletcher byl obsazen do role Dickense, aniž by ho režisér Terry Gilliam někdy osobně potkal. Viděl ho pouze na videokazetě a tam mu tak učaroval, že mu nabídl roli. (Chatterer)

  • - Schránka u domu nese jméno "M. Cullin", což je odkaz na autora knihy Mitche Cullina, podle níž je film natočen. (Chatterer)

  • - Film s malým rozpočtem si Gilliam náležitě užil. Film ovšem propadl a celosvětově utržil v kinech pouze půl milionů amerických dolarů. (Pumiiix)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace