poster

Útěk z vězení (TV seriál)

  • USA

    Prison Break

  • slovenský

    Prison Break: Útek z väzenia

Thriller / Drama / Akční / Krimi

USA, 2005, 81x42 min

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrají:

Dominic Purcell, Wentworth Miller, Robert Knepper, Amaury Nolasco, Sarah Wayne Callies, William Fichtner, Wade Williams, Peter Stormare, Rockmond Dunbar, Robin Tunney, Stacy Keach, Paul Adelstein, Silas Weir Mitchell, Lane Garrison, Muse Watson, Holly Valance, Marshall Allman, Danay Garcia, Kim Coates, Michael Rapaport, Robert Wisdom, John Heard, Michelle Forbes, Camille Guaty, Diana Scarwid, John Billingsley, Phillip Edward Van Lear, Kurt Caceres, Mac Brandt, Leon Russom, Patricia Wettig, Christian Stolte, Robert Pralgo, Matt DeCaro, Frank Grillo, James Zahn, Callie Thorne, Kevin Dunn, Kristin Lehman, Jessalyn Gilsig, Jodi Lyn O'Keefe, JB Blanc, Kaley Cuoco, Al Sapienza, Cullen Douglas, Lea Coco, Reynaldo Gallegos, Michael Gaston, Dameon Clarke, Michael Cudlitz, Mark Harelik, Julio Cedillo, Barbara Eve Harris, Adina Porter, Reggie Lee, Chris Vance, Carlo Alban, Laurence Mason, Alexandra Lydon, Shannon Lucio, Michael O'Neill, Cress Williams, Reese Madigan, Tara Karsian, Dale Waddington, Heather McComb, Brian Poth, Demi Lovato, Stacy Haiduk, Keith Szarabajka, Mike Gomez, Graham McTavish, Mark Pellegrino, Denise Crosby, Kathleen Quinlan, Titus Welliver, John S. Davies, Channon Roe, Sala Baker, Crystal Allen, John Getz, Scott Alan Smith, Gianni Russo, Ricki Noel Lander, Jude Ciccolella, Ted King, Chelcie Ross, William Mapother, Jon Huertas, Alex Fernandez, Bonnie Burroughs, Lori Petty, Chris Bruno, Danielle Campbell, Joseph Sikora, Rey Hernandez, Ray Austin, Tony Denison, Marco Rodríguez, Aisha Hinds, Daniel J. Travanti, Dot Jones, Kirk B.R. Woller, Brandon Molale, Jesse D. Goins, Anthony Azizi, Brandon Tyler Russell, Richmond Arquette, David Precopia, Joe Sabatino, Andrew Rothenberg, Dominic Keating, Ian Bohen, Morgana Shaw, Raphael Sbarge, Mike Foy, Castulo Guerra, Stuart Greer, Jimmy Gonzales, David Starzyk, Jonh McIntosh, Brett Brock, Rich Komenich, Alex Meneses, Ranjit Chowdhry, Reno Wilson, Michael McGrady, Anthony Starke, Jennifer Hetrick, Tracy Letts, Allyn Carrell, Jonny Cruz, Pete O. Partida, Jason Konopisos, Dan Braverman, Van Quattro, Larry Jack Dotson, Arianne Martin, J.J. Perry, Mike Bacarella, Gerardo Davila, Summer Selby, Jeff Perry, Justin Meeks, David Born, Luis Rolon, Scott Jaeck, Tina Holmes, Joe Minoso, Randy Flagler, David Clennon, Romy Rosemont, Dane Rhodes, Kenneth Wayne Bradley, Derek Phillips, Ramón Franco, Dylan Kenin, Marcus Hester, Amy Aquino, Lidia Porto, Steve Coulter, Bruno Gunn, Bruce A. Young, Daniel Zacapa, Cynthia Kaye McWilliams, Kristin Malko, Dylan Minnette, Katie A. Keane, José Zúñiga, Derek Ray, Allison Tolman, Clint Jung, Jim Klock, Karin Anglin, Kurt Naebig, Katherine Willis, Kelvin Han Yee, Charles Baker, Werner Richmond, Crystal Mantecon, Darin Heames, Dendrie Taylor, Lanette Fugit, Ravil Isjanov, Rachel Cerda, Sufe Bradshaw, Grover Coulson, Rebecca Spence, Christopher Berry, S. E. Perry, Tim DeZarn, Sam Medina, Megan Henderson, Steven Chester Prince, Todd Terry, Andrew Sensenig, Wilbur Fitzgerald, Ian Patrick Williams, David Grant Wright, Deanna Dunagan, Gabriel Luna, Marc Macaulay, Keith Diamond, Nick Roth, Ron Gonzalez, Eddie J. Fernandez, Geoffrey Rivas, Preston James Hillier, Jason Douglas, Zachary Laoutides, Carlos Guerrero, Matthew Tompkins, Elimu Nelson, Ashley Boettcher, Linara Washington, Frank Maharajh, Braden Moran, Davi Jay, J.D. Evermore, Ron Yuan, Alec Rayme, Evan Gamble, Conor O'Farrell, Joey Oglesby, Maria Serrao, Ben Loggins, Josh Ridgway, Daniel Ross Owens, Kevin Sizemore, Edrick Browne, Terry Dale Parks
(další profese)
  • novoten
    ***

    1. série - 80% - Velmi umně vyrobená dramatická šablona se slabším rozjezdem a přílišnou schematičností zhruba poslední třetiny (věčné "Máme problém" je k zbláznění). Jinak se na ale na tenhle nervák dívá skoro až samo. Infarktové situace, velesympatické postavy na straně dobra a naopak nevypočitatelní záporáci na druhé straně barikády, to všechno v relativně uzavřeném prostředí plném nečekaných nástrah dává dohromady příjemnou a úchvatně napínavou jednohubku. 2. série - 90% - Všeho je víc, akce je na každém rohu a změna uzavřeného prostředí za širé pláně plné nástrah zcela převrátila vyprávěcí postup. Ale i když je každá situace za vlasy přitažená, ďábelský Mahone je prakticky všudypřítomný a všechno často závisí jenom na neskutečné dávce štěstí a Kellermanově nevyzpytatelnosti, já se neskutečně bavím. Taková dávka překvapujících situací a chvil, kdy jsem za hrdiny dýchal ale víceméně nešla překonat. O to víc, že ze scénáře je jasně patrné, že právě tady měla cesta obou bratrů skončit. Bohužel jsem ale netušil, jak se již zanedlouho celý seriál rozsype. 3. série - 50% - Co se muselo stát, stalo se. Velká část diváckého spektra odsoudila uvěřitelnost a zábavnost seriálu už u předchozí řady, já naopak vydržel a o to víc narazil v dalším pokračování. Z většiny dlouhodobých postav se staly loutky, na které unavení scénáristé věší poslední zbytky nápadů a nově příchozí charaktery jsou katastrofou. Nelogických rébusů kolem Whistlera je příliš mnoho, nikdo z party kolem Lechera nemá ani špetku charismatu a Sona jako taková je ve své všudypřítomné předrsnělosti zoufale stereotypní. Ani občasný dějový veletoč nic nevyřeší a hlavní linie se vždy poslušně vrátí do zaběhlých kolejí, aby vyvrcholila naprosto směšným a ubohým finálovým dílem. U dalšího pokračování jsem ale být chtěl, protože jsem doufal, že návrat k "otevřenému prostoru" může být pro seriál poslední injekcí. 4. série - 40% - Když srdcovky nevědí, kdy skončit, je to škoda. Když vás bývalé srdcovky svým dějem nutí na ně nadávat, tak už je to snad i tragédie. A přitom poslední kapitola nezačala vůbec špatně. Scénáristé těžko mohli udělat lepší krok než definitivně škrtnout všechno související se Sonou nebo Whistlerem a samotná zápletka ohledně Scylly se dlouho vyvíjela jako solidní nosný příběh. S odchodem jedné z důležitějších postav se ale všechno začalo horšit. Ostatní se proměnili v ostudně zjednodušelé figurky s extra hloupými dialogy a zásadní zvrat se změnou strany klíčového charakteru pak všechno poslal nejníž, jak to šlo. Raději nudu v Panamě než každodenní změny stran. Celý Prison Break se tak na samém konci změnil v trapné divadlo, během kterého nechci ani vidět postavy, které jsem dříve obdivoval. A dodnes mě vytáčí, že největší frajer celého seriálu je ve finálním díle degradován na pouhé deus ex machina. Závěrečná desetiminutovka mohla přijít na konci druhé série a celý seriál mohl zůstat nesmrtelný. Takhle ho už nikdy nebudu chtít vidět. Bez úvodních pár dílů a definitivního finiše to mohlo s finální sérií dopadnout ještě daleko hůř.(31.5.2008)

  • Faye
    *****

    Seriál začíná amatérským přepadením banky. Poté je banka obklíčena policii a Michael Scofield je zatčen a následně odsouzen na 5 let do státní věznice Fox River, kde na svoji popravu čeká Lincoln Burnows.... jeho bratr (odsouzený za zabití bratra viceprezidentky.). Takže je ve vězení, s čerstvým tetováním, vzděláním ve stavebnictví, technickým myšlením a především má informace. Ví o každém důležitém vězni. A nastupuje cestu vzájemných úsluh a zkoušek důvěry. S jediným cílem, dostat svého bratra, o jehož nevinně je přesvědčen, z vězení. Naplánoval každý krok, všechny eventuality „Všechny možnosti? Možná máš plány tady toho místa, ale něco ty plány neukazují ..... lidi.“ Ano, lidi jsou velká, nevyzpytatelná neznámá vždycky! A nejenom ti ve vězení i mimo něj se hraje vysoká hra. Napínavé, chytré, strhující. V rozhodování mezi 4-5* mně pomohl okouzlující kukuč a chlapecký úsměv Wentwortha Millera. Ten kluk by mě utáhnul na vařený nudli :-).(21.2.2006)

  • mysicka
    ***

    přátelé, tento seriál je pro mě o chlup lepší než odložené případy a o maličko horší než ztraceni.. takže tak.. kdyby byl na nově v odpoledních hodinách, zkoukla bych asi víc dílů, ale čekat na to do půl desátý a ještě tím ztrácet čas, když jde na čt2 liga mistrů, tak to fakt ne.. jooo a ještě vzkaz pro chytráky, kteří mají patent na to, po kolikátém díle se má seriál hodnotit: hodnotim po druhém a půl díle a seru na vás!!:o)(4.10.2007)

  • Boss321
    *****

    V současnosti jde nejspíš o to nejlepší co můžete mezi seríály vidět. Obvzláště první sérii považuji za naprostou bombu. Celý seriál má neskutečný spád a nepostrádá ani akci ani překvapující momenty. Jasných pět hvězdiček.....(25.9.2007)

  • kiddo
    *****

    (Hodnocení je za 1. sérii, neb ač nejsou následující sezóny naprostým odpadem, pořád si odmítám připustit, že k té katastrofě vůbec došlo.) 1.série 5*: revoluce, scénáristická a stylová genialita, již mám namemorovanou. Chytře se staví na kombinaci prostředí, vynikajících postav, pomalu dávkovaných příprav na útěk a komplikací; veškeré překážky jsou očekávatelné a jsou logickým a pravděpodobným vyústěním toho, co se stalo dříve. Pole, kde se může odehrávat další děj, je soustavně rozšiřováno i rafinovanou distribucí informací – jelikož jsou nám poskytovány informace, ke kterým hlavní postava nemá přístup, zvyšuje se tím napětí té které scény, jelikož my ze své pozice domnělé vševědoucnosti nevidíme způsob, jak problém vyřešit. Tím, že jsou nám ale zároveň upírány informace, ke kterým hrdina přístup má (a ke kterým přístup zároveň logicky mít musí), nenabude výsledné rozuzlení nikdy podoby deus ex machina. 2. série 3,5*: Jelikož se 1.série zaměřovala cele na přípravy na útěk a detektivní linii a vzorec „překonáváme v omezeném prostředí malé překážky jednu po druhé“ již nelze aplikovat, musela se 2.série vzdát v podstatě všeho, kvůli čemu jsme si zamilovali 1.sérii. Zmizela výhoda uzavřeného prostoru a s ní i kompaktnost, neboť jedna událost již bezprostředně neovlivňuje druhou, ale tvoří samostatnou dějovou linii. 2.sérií začíná ten velký průser jménem snaha o kulervoucí akci, na niž dojela 4.série, neupřu jí ale body za rozvíjení morálních úvah: Co vše lze záchraně bližního obětovat? Osobní integritu a morálku? Bezpečí a život druhých lidí? Lze utéct z vězení a nevzít si z něj kousek s sebou? Je možné žít mezi zločinci a sám se zločincem nestat? 3.série 3*: Dá se shrnout jedním slovem: meh. Na jednu stranu se vracíme do starých kolejí, navíc obohacených o exotičnost a o poznání větší drsnost, na tu druhou zase mizí určující faktor vševědoucího geniálního hrdiny; zatímco v první sérii mohl Michael rozvíjet plán A K TOMU reagovat na nové události, zde už jenom reaguje. Nelze taky opomenout vzrůstající překomplikovanost, obehranost a opět, grr, všemocnou Společnost. Aspoň že to bylo milosrdně krátké. 4.série 1*: Tolik lidí nevstalo z mrtvých ani v Bibli. Všechny otravné tendence obou předchozích sezón byly akcentovány k nesnesitelnosti: Sára je ještě otravnější a neschopnější a její vztah s Michaelem je tak prost sexuální chemie, že ho nejsem schopna vnímat jinak než jako sourozenecký/mateřsko-synovský. Vzrůstá počet mrtvol, stupidních zvratů, měněných motivací a logických děr, jimiž by projel ne tank, ale tanková brigáda. Zdůrazňování akčního podtónu vede k tomu, že na každou epizodu připadá něco mezi 5 a 186 mrtvolami, zároveň se ale nedá říct, že by násilí bylo působivější (rozhodně ne ve srovnání s 1.sérií, kde šok a zhnusení dokázalo navodit pouhé použití zahradnických nůžek). Projekty, které by dříve zabraly celou sérii a neustále by se potýkaly s lidským faktorem a vnějšími obstrukcemi, se zde odehrávají v rámci jednoho dílu, jejich příprava trvá hodinu a jsou provedeny bezchybně ve stylu Dannyho parťáků; nemám z principu nic proti, jen to jaksi popírá všechno, co jsme doposavad viděli. Nostalgie je budována stylem „pamatuješ, co jsem ti řek ve vězení to odpoledne, co jsme už osm dní v řadě kopali díru?“ Rostoucí diskrepanci mezi tím, jaký vztah máme k určitým postavám my a jaký ostatní postavy, která se výrazněji začala projevovat v 2.sérii, „řeší“ scénáristé tím, že při interakci postav jsou zohledňovány nikoli minulé vztahy, ale pocity diváků. Příkladem za všechny budiž Bellick, odporný neschopný hajzlík, který si nikdy ničím nevysloužil důvěru svých „kolegů“, my s ním ale soucítíme a máme ho rádi, a tak ho tedy budou mít rády i ostatní postavy. A poslední hřebíček do rakve: všemocná Společnost, která řídí vše a všechny. Jsem tak trošku alergická na propagaci konspiračních bludů, které obhajují pozici „za všechno mohou ti nahoře, já jsem kvůli nim naprosto bezmocný, na nic nemám vliv, jsem ovládán a jediný způsob, jak se zbavit svých pout, je násilným převratem. Pak teprve zavládne mír a blaho.“ Je mi líto, považuji to za pozici pro ufňukané líné neschopy a rozhodně neschvaluju očividnou snahu PB tyto lidi v jejich sentimentu podporovat, ba si dokonce vychovávat nové vzorky. Být Američan, jsem docela uražená závěrečným naznačováním, že ve zkorumpovaných USA plných zlých oportunistů může pořádek zjednat pouze neschopná OSN. The Final Break 2*: viz trojka: meh. Původní koncept byl jednak vydojen jak kozy sešlé čtyřicítky, jednak nemůže fungovat napasován na devadesát minut. Sprosťácký bonbonek na konec: Michaelův osud nemůže mít nijak zvláštní emocionální dopad, neb již víme, že bude plně nahrazen svým synem Michaelem. Asexuálnost vztahu Sára-Michael tedy zůstává, všichni jsou spokojeni a nikdo o nic nepřišel. Bože, jak já tenhle seriál nenávidím.(8.8.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace