poster

V pasti

  • USA

    Hard Candy

  • Slovensko

    V pasci

Thriller / Drama

USA, 2005, 103 min

Režie:

David Slade

Scénář:

Brian Nelson

Kamera:

Jo Willems

Hudba:

Harry Escott

Producenti:

Jody Allen

Střih:

Art Jones

Kostýmy:

Jennifer Johnson
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dadel
    *****

    Důkaz, že kvalitní psychothriller se dá udělat i se dvěma lidmi, jedním domem a bez krvavých efektů jako v SAW.(29.11.2006)

  • gudaulin
    *

    Česká spisovatelka a cestovatelka Iva Pekárková ve své knize Šest miliard Amerik popisuje pokus, který podnikli před lety novináři, když se snažili dokázat, že americkou společnost zachválila lhostejnost k bližním. Na lavičku v parku posadili 7letou plačící holčičku a z úkrytu v křoví natáčeli na video, co se bude dít. Kolem holčičky procházely desítky lidí, ale místo, aby ji oslovily nebo udělaly poplach, pokračovaly v cestě a pokud možno ji co největším obloukem obešly. Po dlouhé době dítě oslovila cizinka. Pekárková dále vysvětluje, že s výjimkou těch nejhorších čtvrtí je prakticky nemožné potkat děti, jak si hrají jen tak v přírodě nebo na ulici. USA totiž už desítky let sužuje vlna hysterie ohledně úchyláků a pedofilů, kteří nemají nic jiného na práci než zneužívat, znásilňovat a mordovat nebohá děťátka. Děti už odmalička musejí žít v bezpečných bublinách tvořených domem se zahrádkou a autem, které je případně odveze do jiné bezpečné bubliny. Děti jsou přesvědčované o tom, že jakýkoliv cizí dospělý se jen třese, aby jim mohl ublížit, a pokud se k nim kdokoli přiblíží, mají volat o pomoc. Většina dospělých si tak vůbec nedovolí ani pomoci dítěti v nesnázích, aby případně nebyli obviněni z pokusu o jeho zprznění. Jakkoliv už řadu let klesá počet případů kriminality v dané oblasti, vlna hysterie se spíš stupňuje. Je nemyslitelné vstoupit na dětské hřiště bez vlastního dítěte, je nadmíru nebezpečné fotit na ulici nebo v parku v místech, kde by mohly chodit i děti, protože vás kdokoli může obvinit z pedofilie a takové obvinění se bere smrtelně vážně a velmi obtížně se toho cejchu člověk zbavuje. Vzácností nejsou ani případy lynče, kdy dojde k nějakému nedorozumění. Žijeme ve světě, který má hodně rozkolísané hodnoty, a ve filmech a seriálech leckdy fandíme úspěšným zločincům, klidně i sériovým vrahům. Odpor k těm, co ubližují dětem, je tak jednou z posledních oblastí, na které se dokážou lidé shodnout, a tak se toho chopili svatouškové, kteří se kdykoli ochotně postaví do řady, aby začali jako první kamenovat. Tahle kampaň se všemi negativy se mimochodem přelila už i do západní Evropy, kde je momentálně hodně módní hledat v životopisech známých osobností a především politiků cokoli, co by naznačovalo, že mají k pedofilům a k dalším sexuálním deviacím jakýkoli jiný než tvrdě odsuzující postoj. Film V pasti se veze přesně na vlně téhle hysterie. Ač vysloveně nemorální, to vůbec nejodpornější na něm je, že se tváří jako obránce těch slabých, zkrátka jako by byl morálně na výši. Je to přitom podivný konstrukt, kde 18letá holka, která na 18 taky vypadá, hraje 14leté děvče, které má myšlení dospělé ženy. Mám dceru, která je momentálně ve věku hrdinky, a to, co se mi pokouší věšet scénárista na nos, je s prominutím hovadina. Pedofil se chová a uvažuje taky jinak, než si Slade představuje a Wilson hraje... Navíc, a především, jen výrazná menšina pedofilů se dopouští zneužívání. Ostatní si vystačí se svými představami, které v řadě případů přetavují do umělecké formy. Pedofily s největší pravděpodobností byli např. náš Foglar nebo Lewis Carroll. Jediné, co zůstává pozitivní na filmu, je herecký výkon obou hlavních postav. Pro Ellen Page to byla vstupenka do světa kinematografie, kterou využila na 100 %. Bohužel film sám o sobě vzhledem k tomu, jak negativní pocity ve mě vyvolal, ode mě nedostane víc jak 25 %.(12.11.2013)

  • Reiniš
    ****

    Rafinované.Skvělé výkony i postavy a znepokojivý příběh. Pod nenápadným zevnějškem se skrývá velký film.(5.3.2011)

  • Jossie
    ***

    Nemohla jsem si pomoct, ale hlavní hrdinka mi postupem času lezla na nervy čím dál víc a to by možná v tomhle druhu filmu neměla a navíc to co bylo na filmu v první půlce zajímavé, bylo nakonec příliš dlouhou stopáží až přehnané. Vadilo mi také přiliš mnoho otázek, které zůstaly nevysvětleny. Jinak herci byli výborní a příběh sám o sobě ušel. Až na tu uvěřitelnost.(3.10.2006)

  • Subjektiv
    *

    OBSAHUJE SPOILERY. Ellen Page jakožto sadistická zrůda chrlící ze sebe kulometnou kadencí drsňácké řečičky. Taková Dextřička. Vlastně hůř, ten si to tak neužíval, ten tak nedával najevo, jak moc ho ta převaha těší. Pevně doufám a křehce věřím, že autoři si tenhle aspekt Hayleyiny povahy uvědomují, ba záměrně jej vytvořili. Jenže k čemu to je dobré, sledovat uchyláka v područí uchylačky? Mám si tu podívanou snad užívat jako si v minulosti davy (a někde možná i dnes) užívaly veřejných poprav (kvůli čemuž se nakonec ukáže, že Jeff je vinen)? Nebo vidět, že nemáme být jako oni, pedofilové? Má snad tvrdej bonbónek pedofily vystrašit (pokud ano, tak checht)? Film vlastně pedofilii, její oběti, pedofily ani pomstu - nic z toho a prakticky nic dalšího - doopravdy netematizuje. +++++ Hard Candy nelze IMHO brát vážně. Snad by bylo možno si film užít jako nápaditě zpracovaný střet dvou pošahanců. Jenže ejhle, Pastička je užvaněná, užvaněná skrze šklebící se držku Ellen Page, není se v ní pro co napnout, neboť utrpět v ní může, vlastně musí, bestie, jedna, druhá, nebo obě. Kamera se střihem nám v některých momentech (rvačky, prohledávání domu) svým třesem a krátkostí záběrů tvrdí, že teď je to dynamičtější než jindy - což ale s děním úplně neladí. Barevné filtry a efekty se řídí stavem vědomí té postavy, která je na tom hůře (většinou tedy pana fotografa) a tam stylová invence prakticky končí. Odporný a zároveň nudný film. Téměř odpad. +++++ P.S.: Doporučuji komentář gudaulina.(5.10.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace