Reklama

Reklama

Spejblovo filmové opojení

Krátkometrážní / Loutkový
Československo, 1931, 30 min

Scénář:

Josef Skupa

Kamera:

Jan Stallich

Hudba:

Rudolf Kubín

Hrají:

Josef Skupa

Obsahy(1)

V únoru 1931 byl v pražských ateliérech AB, v tzv. pivovarské zahradě na Vinohradech, za jediný den podle Skupova námětu v režii Václava Kubáska natočen film Spejblovo filmové opojení. Statický záznam divadelně koncipovaných scén, zbavený malebnosti skupovských inscenací, nemohl postihnout osobitý půvab loutek. Zůstal jen archivním dokumentem a kromě úryvků použitých při pozdějších vzpomínkových pořadech se na veřejnost nikdy nedostal. Příčinou neúspěchu byla režisérova nezkušenost v zcela novém žánru, nefilmová statičnost kamery, nevyzkoušená zvuková aparatura, a především ryze spekulativní přístup producenta k této práci, který určoval nejen co nejúspornější výpravu, ale i nepochopitelně krátkou natáčecí dobu... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

Prubner 

všechny recenze uživatele

První zvukové filmové vystoupení S + H není moc šťastné. Uspěchanost se na filmu promítla dost negativně, vypadá to, jako by tvůrci (hlavně Skupa) neměli scénář a museli improvizovat. Dialogy jsou dost špatné a nepropracované, přesto se povedlo několik dobrých vtipů. A loutkoherci dobří jako vždy. Jako archeologická záležitost - proč ne ? ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Zatímco skutečný filmový debut si Spejbl a Hurvínek odbyli ještě v němé reklamě v roce 1930, toto je jejich první mluvící a zvukový film. Půlhodinová hra doplněná skvělým foxtrotem Rukulíbám, milostpaní jest příjemná a zábavná. Pokud dodnes máte rádi Skupův hlasový projev na deskách, ve filmu vás doslova okouzlí. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Spejblovo filmové opojení není úchvatným loutkovým představením, ale mžikem a zajímavostí z historie loutkového filmu. Plzeňské loutkové divadlo se startem doby zvukového filmu nadšeně vtrhlo do pražského filmového ateliéru, aby nedokázalo využít možný potenciál k úspěchu. Josef Skupa jako režisér, loutkovodič a hlasový instrument Spejbla s Hurvínkem, Václav Kubásek jako zkušenější filmový režisér, a u akce nescházela ani Josefova manželka Jiřina Skupová. Horší je to s příběhem, lepší s náladou a přístupem. Spejblovo filmové opojení je tak filmovou pikantností kdysi velice slavného loutkového páru Hurvínek - Spejbl. Mimochodem, co někteří vůbec nepochopili: Spejblovi nejde o žádné nalezení životní partnerky! ()

P. J. D. 

všechny recenze uživatele

Jde samozřejmě o úplné začátky, ale přesto je zajímavé sledovat, jak se proměnily okolnosti i předpoklady po stránce tvůrců i samotných diváků. Z dnešního hlediska mi to zas tak vtipné nepřipadá a ani příběhově ne nějak extra zajímavé, ale zase na druhou stranu nejsem původní dobový divák - toho to třeba mohlo bavit. Přesto vše, pokud zvážím, že si snímek nedokázal udržet svou laťku a nestal se tak mezi-generačně "přijatelný" (ve smyslu stejným způsobem přijímaný - např. schopností zaujmout, co tehdy mohlo být vtipné dnes působí úsměvně či třeba i trapně), nevyhnu se jeho hodnocení jako čistého průměru. Nejhorší je, že Hurvínek a Spejbl si jakoby prohodily role - to působí poněkud nepřirozeně a to i vzhledem k ostatním filmografickým počinům, ale i divadelním hrám (Hurvínek je až nepřirozeně vzorné dítě a Spejbl se stylizuje do role nerozvážného Dona Juana - co hůř, nepůsobí v té roli nějak vtipně, ale spíš uboze). ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

První dochovaný český zvukový „animáč“ (přesněji řečeno živý záznam loutkového představení) trpí na to samé, na co nemalá část Skupových gramodesek se Spejblem a Hurvínkem pro dospělé – až dryáčnické hlasové pitvoření a výkyvy v kvalitě humoru od docela inteligentních fórů s dobovým společenským přesahem po „košilaté“ podbízivé nevkusy. A bohužel se ta půlhodina strašně vleče. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama