Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    *****

    There's more than one way to lose your life to a killer. Fincher střídá vždy ambicióznější tituly s těmi oddechovými, žánrově ale brilantními, a tak po Vetřelci 3 přišlo Sedm, po Sedm zase Hra a po ní Klub rváčů následovaný Úkrytem. Zoadiac se řadí mezi ty ambiciózní a je z nich nejlepší. _____ Film otevírá dlouhý, až depalmovský záběr s jedoucím vozíkem se spisy do kanceláře a dá se říct, že Zodiac tak svou pevnou, ale trochu rozvleklou a literární strukturou vyprávění nejvíc zaujme ty, kteří toho moc o skutečném případu neví. Fincher skvěle evokuje dobu 70. let prostřednictvím vhodně vybranýh písňových hitů, které zní převážně ve scénách vražd, u nichž to s krvavostí a násilností není až tak žhavé, jak se před premiérou napovídalo._____ Vlastně se jedná o další charakterovou studii izolovaného a svou prací pohlceného jedince, jaké známe z předchozích Fincherových děl, zbavenou jakéhokoliv psychologizování (což kvituji s povděkem a na atmosféře to ještě přidává). Z Finchera se stává další cinefil, který žije pro film, což dokazuje diskuzí o hororových snímcích a záběry z kina (promítá se Drsný Harry, který byl Zodiacem silně inspirován).___ Stylistická stránka zde slouží výhradně vyprávění, a tak nečekejte žádné libové průlety zábradlím či uchem hrnku, herci jsou rozestaveni v mizanscéně buď tak, že z ní vyčnívají, nebo se v ní naopak ztrácí (to dodává na intenzitě).___ Zamrzí akorát uspěchaný (nečekal bych, že to u skoro tříhodinového filmu napíšu) konec, kdy se snímek přehoupne z výtečného dramatu k až moc doslovnému thrilleru (o co by to bylo působivější bez povinných faktografických titulků na závěr!). Výslednému hodnocení hodně napomáhá i správně minimalistická hudba._____ Jinak všichni podávají excelentní výkon, Jake Gyllenhal by si sice zasloužil víc prostoru, ale Robert Downey Jr. v nejlepším slova smyslu připomene postavu Marka Wahlberga v Departed/Skryté identitě. Akorát je nutné si navyknout na to, že tohle není žádný hračičkářský film, ale old-school odvyprávěná podívaná, která svým černým humorem a působivými pasážemi (telefonát do studia, scéna s dítětem či taxikářem a u vody - vlastně každá vražda) bere dech.(11.4.2007)

  • T2
    *****

    „ David Fincher bol v mladom veku jedným z tých čo zažili na vlastnej koži terorizovanie obyvateľov Kalifornie, Zodiacom. V danom pamätnom okamihu sedel v školskom autobuse, ktorý musela doprevádzať policajná hliadka po Zodiacovom výstražnom liste, že zaútočí na autobus plný detí.“ _Režisér David Fincher sa nám po dlhých rokoch čakania vracia s ďalším thrillerovím skvostom a tak po nie úplne vydarenom Úkryte nám dáva konečne zabudnúť na veľmi dlhé čakanie po kvalitnej snímke. Fincher je majster tej najdusnejšej atmosféry aká len môže byť v thrilleroch, doslova neprekonateľný sa stáva jeho druhý režisérsky film s názvom Se7em(Se7en) ale s pocitom maximálnej spokojnosti môžem povedať že s filmom Zodiac sa k spomínanému thrilleru najviac priblížil. V podstate postava Zodiaca predstavuje takého Johna Doe zo 70.rokov - obidvaja po sebe zanechávajú stopy ale len také nápovedné aby sme zistili čo majú ďalej v pláne, svoje kruté činy majú pevne v rukách tak aby boli stále nad vecou a nad celým systémom opodstatnením v nemohúcnosti polície vypátrať detailnú stopu na vraha, aj keď sú detektívi vďaka predhodením stopám/návnadám len o krok za ním, stále majú eso v rukáve a priamy vztyk s políciou sa pre nich stáva hrou na mačku a myš. Fincher nás prevedie dejovým úsekom začínajúc rokom 1968, keď Zodiac začal posielať listy do novín s postupným prehupnutím cez takmer celé roky 70., počas ktorých môžeme sledovať ako si počínali s týmto tajomným vrahom detektívi od polície a novinári lúštiaci zložité rébusy. Niektoré dejové línie sú tak zručne natočené že máte pocit akoby ste boli priamo v dianí. Spomeniem hlavne prvý stret Zodiaca s dvomi mladými teenegermi sediacich v aute odstavenom na kraji lesíka, kde navôkol nie je žiadnej inej duše okrem nich, je natočený tak citovo chladno že vás najprv nečakaný výstrel zo zbrane úplne prekvapí a v momente vás zmrazí, tak akoby ste to v skutočnosti prežili alebo skôr stáli pred hlavňou pištole. Rozhovor Zodiaca so psychiatrom sediacim v štúdiu televízie je natočený tak brilantne, že vás rázom posadí z kresla kinosály priamo do stredu diania medzi hlavnými aktérmi rozhovoru, až tam ucítite chladný prístup a prešibanosť Zodiacovej mysle. Na všetkých scénkach je vidieť, že tie roky čo strávil Fincher študovaním dokumentov o Zodiacovi, sa veľmi zúročili v tom ako detailne dokázal vykresliť charakter masového vraha. Najviac údajov čerpal z knihy Robert Graysmitha, ktorého vo filme stvárnil Jake Gyllenhall. _Herecké obsadenie je postavené hlavne na výkone mladej hereckej nádeje akou je Jake Gyllenhaal ten hrá stále dumajúceho Graysmitha, ktorému prípad Zodiaca asi najviac poznačil život, ďalej sú tu herci vo vedľajších postavách napríklad v poslednej dobe opäť prebudený a vynikajúco hrajúci Robert Downey Jr. ako Paul Avery, Mark Ruffalo ako detektív David Toschi, Brian Cox ako psychiater Melvin Belli a nakoniec spomeniem v poslednej dobe dosť často obsadzovaného Eliasa Koteasa ako policajta Jacka Mulanaxa. Všetci spomínaný sa svojej šance predviesť herecké umenie chopili v tom najlepšom svetle ich prejav vo filme je nezabudnuteľný, dokázali nám priniesť atmosféru zo 70.rokov. _Hudba vo filme je hlavne v doprovode piesní z obdobia kedy sa dej odohráva, pod hudbou sa podpísal neznámy David Shire , taktiež kamera bola pre mňa z dosť neznámym človekom ako je Harris Savides ale zas o to prekvapujúcejšia a musím len uznať kvality tohto kameramana, takpovediac bolo to skoro dokumentárne snímanie. U Finchera si pamätám že dosť často preferoval hudbu od Howarda Shore a kameru s Dariusom Khondji ale zmena mu vyšla a prospela. ║Rozpočet $65miliónovTržby USA $33,080,084Tržby Celosvetovo $84,785,914║ (pre vysoký rozpočet si film nezarobí na seba ale treba povedať že aj tak investované peniaze sa použili na jeden z najlepších thrillerov v histórii kinematografie, film Zodiac je umelecké dielo a nie komerčák a pokiaľ pri udeľovaní Oscarov nebudú mať klapky na očiach cena pre najlepší film pôjde do rúk Finchera ) ▐ Tržby za predaj DVD v USA $21,057,229 //počet predaných kusov 1,128,602/videl v kine 2x: 100%/(5.1.2008)

  • Matty
    ****

    Zatím žádná Fincherova kombinace beznaděje, cynismu a sadismu nebyla ve všech ohledech dotažená tak jako Zodiac, vtahující odhalení toho, proč nedošlo k žádnému odhalení. Scéna sledování taxíku z boží perspektivy by mohla být emblémem režisérova odtažitého přístupu k postavám. Nenechá je žít osobní životy, neustálým střídáním perspektiv (vyprávění se drží toho, kdo měl v dané době přístup k novým informacím) nám neumožní proniknout k nim blíže. Ať se nacházejí v terénu, doma nebo v baru, ať jsou Vánoce nebo všední den, stále řeší Zodiaka. Pokud ve filmu ale paradoxně něco prodělává očividný vývoj, pak ne vyšetřování, ale postavy, které ztrácejí nervy, elán a odstup. Nejen jejich posedlost honbou za odhalením pravdy, ale také styl filmu ze všeho nejvíc připomíná Všechny prezidentovy muže, jiný faktograficky procedurální thriller. Architektura redakce San Francisco Chronicles, mimořádná hloubka mimořádně dlouhých (a myšlenkové procesy v jejich úplnosti zachycujících) záběrů, převážně statická kamera, vysilující sběr a analýza informací – to všechno jsou reminiscence Pakulova filmu (a mnoha dalších dramat a thrillerů z konce 60. a začátku 70. let), který nás navzdory podobnému průběhu ve výsledku utvrzuje v tom, že systém funguje. Zodiac nám sice přesnými údaji o místě a času opakovaně slibuje zásadní odhalení, které zásadně ovlivní průběh pátrání, ale ve skutečnosti jde jen o další slepou uličku a další projev režisérovy obsese detaily (včetně ohlídání si toho, aby v určitý den a čas hrálo v rádiu totéž, co z něj lidé tehdy skutečně mohli slyšet). Jindy prosluněné město květinových dětí se ve Fincherově neo-noirovém pojetí stává temným labyrintem, z něhož nevede cesta ven a v němž namísto systému vládne chaos, čemuž odpovídají i vraždy nezapadající do žádného vzorce. Namísto modrozelených filtrů vizuálně sladěnému filmu dominují odstíny žluté, barvy posedlosti. Právě posedlost je společně se zájmem o přenos informací (viz prolog zachycující cestu dopisu) leitmotivem snímku. Význam mediálního zprostředkování informací a nutnost probírat se zas a znovu neskutečným množstvím dat (Graysmith v závěru de facto přešetřuje to, co bylo vyšetřeno v prvních dvou třetinách filmu) posouvá faktům věrnou rekonstrukci čtyřicet let starého vyšetřování do informačně přesycené a médii ovládané přítomnosti. Nadčasový je Zodiac také díky stylistické odměřenosti. Fincher se tentokrát nesnaží být za každou cenu cool, šetří složitými pohyby kamery i CGI berličkami a veškerou pozornost koncentruje na postavy a to, co si sdělují. Režisérský perfekcionista tím při analýze zodiakovské mytologie prokazuje podobnou oddanost faktům jako jeho hrdinové. Obdivuhodné, náročné a zasluhující vícero zhlédnutí. 85% Zajímavé komentáře: Nathalie, Bluntman, Marius, castor, Othello, Maq, Triple H, Frankie(25.9.2014)

  • Djoker
    ****

    Pokud se člověk nenechá odradit některými zdejšími komentáři a přepálenou stopáži, tak rozhodně nebude litovat. Dlouho to vypadá, že film je jen suchým dokumentem. To jsem si myslel i já. Atmosféra však pomalu houstla, a pak přišla závěrečná sekvence, při které jsem nestačil popadat dech. Když se na scéně objevil Jake, tak jsem mu věřil každé slovo. Opravdu to je jedna z jeho nejlepších rolí.(5.2.2010)

  • Houdini
    ****

    Zlatá Palma - výběr(18.5.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace