Reklama

Reklama

Gympl

Trailer
Česko, 2007, 110 min

Předloha:

Tomáš Houška (kniha)

Kamera:

Marek Jícha

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Haluzová, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy (Eva Holubová) a další kantoři dle svých představ formují nebohé studenty na poněkud zkostnatělém gymnáziu. A tak málokoho studium opravdu baví a zajímá. Petr (Tomáš Vorel jr.) a Michal (Jiří Mádl) do školy raději nechodí a když tam náhodou zavítají, tak celé hodiny prospí, neboť po nocích malují graffiti. To je to jediné, co je kromě holek skutečně baví. Nebezpečné výpravy na střechy domů, ilegální pronikání do útrob metra, dramatické lezení na komín… Napětí, riziko dopadení a honičky s policií jsou opravdové, zábavné i kruté. A tak není divu, že se jejich bezradní rodiče (Zuzana Bydžovská, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková) věčně stresují a občas se v zájmu dostudování svých nezvedených potomků spojí s profesory. (Česká televize)

(více)

Recenze (1 226)

Cival 

všechny recenze uživatele

Pořád se nemůžu zbavit pocitu, že je Mádl úplně někde jinde než 99% českých herců. I Gympl táhne, hlavně ve chvílích, když se v něm perou chytlavé pouliční imprese a marné komediální pokusy ze školního prostředí. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

Jistě. Nemá cenu si namlouvat, že Vorel kočíruje svůj povoz přehledem s přehledem a bez chyb a že Gympl netrpí všemi neduhy současné české kinematografie (především špatně nasazené postsynchrony - aka Vorlův trademark - vsazené do úst neherců mě fyzicky bolely). Jen mám dojem, že snaha o to být cool a věrný v Gymplu pozvolna přestává být pouze snahou. Prakticky tu chybí nosný příběh a silnější dramatický oblouk, který by se v závěru uspokojivě uzavřel, ale jednotlivé fragmenty "nočních jízd" fungují jak pro laika, tak pro zasvěceného. Hlášky ze školní půdy jsou pochopitelně úplně mimo a vůbec si těžko umím představit, že někde může fungovat takový gympl. Mádl s Matonohou jsou výborní, Schmitzer zdatně sekunduje situačními výlevy a Vorel mladší... sakra, vážně překvapil. Mimochodem, kdyby všechny české filmy vypadaly řemeslně jako poslední půlminuta Gymplu, už bych se v kině možná nikdy nestyděl. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Gympl je v podstatě strašná blbost. Ale na druhou stranu - není to zas tak dlouho, co jsem navštěvovala jeden takový ústav, který měl taky takové dlaždičky a barvu na zdech, takové učitele a i pár týpků z řad studentstva by svoje obrazy v tomhle filmu našlo. Navíc když se na to podívám jako na film pro "mladé" a začnu srovnávat s českou (Snowboarďáci, Rafťáci v lepším případě) nebo i zahraniční (Prcičky, Holky to chtěj taky) produkcí filmů o dospívajících a pro dospívající, Gympl jim prostě o třídu uniká a troufám si říct, že se u něj pobaví i odrostlejší diváci, kteří ještě nezapomněli na svá studentská léta. Dokonce i od jednoho učitele jsem slyšela, že nejdřív se mu to nelíbilo, ale pak se mu ten film v hlavě rozležel a došlo mu, že je vlastně jen lehce nadsazený a takhle to v našem školství funguje. Tolik upřímnosti dostat z kantora - no klobouk dolů! ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Když už z těch neživotných karikatur vypadne něco, co by mohlo působit na pocity a názory normálních lidí, je to smeteno něčím, co vypadá, jako vystřižené z Kameňáku. Velká škoda už proto, že to nebyla nuda, vtipy se netočily např. jen kolem sexu a vypráví to o něčem, co český film pozoruje z hodně velké dálky. Mladí herci jsou v pohodě, z těch ostatních velice vyčnívá jen Zuzana Bydžovská. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Ač v graffiti nespatřuji žádné velké umění a gymplu jsem vyhnul obloukem, jsem přeci jenom i dva roky po opuštění středoškolských lavic rád za to, že je to v nich stále stejné a ještě dlouho bude. Problém spíš vidím v tvůrčí chtěnosti generační výpovědi, která ale nemůže fungovat díky často až grotesknímu humoru, do nějž Vorel film tlačí příliš násilně (camea sklepáků, rozhovory s tahem na hustou hlášku). Slabší, ale přesto zasloužené, 4*, s myšlenkou na to, jak to budu vidět za deset let. PS: Mádl je neskutečný, světlá budoucnost české herecké špičky mu už teď otevírá dveře. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem od tohodle filmu prakticky nic, takže mě ani nepřekvapil, ani nezklamal. Těžko hádat, nakolik byly gymnazistické scénky věrnou kopií životních reálií a nakolik si je scénárista vycucal z prstu, nicméně místy to bylo docela "hustý" a nechtěl bych být pedagogem na škole s takovým studentstvem. :-) Celkově ale průměr - graffiti i s ním spojený styl života mě fakt nijak zvlášť nebere... Ale nejsem asi cílová skupina tohoto filmu, takže co už nadělám. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Po delší době jsem opět podpořil Českou kinematografii tím, že jsem se odhodlal vydat do Prahy a v pohodlí kina shlédnout film, ze kterého jsem měl strach a hlavně z hudby, kterou připravil přední představitel hiphopu v Čechách, tedy Wich. Já jako odpůrce tohoto hudebního stylu měl co dělat, abych v kině vůbec vydržel a neutek s brekem na záchod uklidnit své pocuchané nervy. Gympl je překvapivě povedená tragikomedie, kde jsem se občas zasmál, ale z té dramatičtější stránky jsem potěšen zas tak nebyl. Gympl je totiž film těžce o ničem, jde v něm akorát ukázat život několika málo lidí na gymplu, kteří si ve volném čase užívají života trochu jinak a akčněji než je zdrávo. Musím ale řícít, že pan režisér tu atmosféru zvládnul na výbornou, možnu mu k tomu dopomohl jeho syn, který herecky roste s jeho filmy a špatný herec z něj rozhodně není. Stejnak ale nedokáže něco co Jirka Mádl zvládá naprosto bravurně, zahrát cokoliv jakkoliv tak důvěryhodně až se divákovo oko zapotí. Koneckonců jsem rád, že jsem se na Gympl vydal. Dlouho jsem neviděl povedený český film jako je tento. Nebýt muziky, kterou osobně nesnášim a holek, který pořádně nevěděj co hrajou a jsou filmu spíš na obtíž možná bych ještě trochu přilepšil. Takhle je to povedená komedie, s řadou výborných herců, která po delší době v naší zemi má co nabídnout. Jenže se nemohu zbavit dojmu, že je cílená jen pro určitou skupinu lidí, kterou já nejsem. --- Nezajímá je literatura, nezajímá je nic. Válku na ně ! ()

T2 odpad!

všechny recenze uživatele

Rozpočet CZK23miliónovTržby Celosvetovo $2,876,011║ nechapem ako to mohlo takto uspieť __Nič horšie a nudnejšieho som Českej produkcie nevidel, nehorázna somarinka, kde sa dohromady nič nedeje a tobôž sa to ako že chce tváriť miestamy komicky ale na tomto sa ani len trošku pousmiať nehrozí, nehorázne sklamanie a týmto zatiaľ končím s návštevami kina ohľadne Českých filmov, nedá sa nič robiť ale čo dosť to je dosť. Kamera miestamy až zbytočne moc experimentálna - záberami nič nehovoriaca a dvojica Vorel a Madl maximálne na pohlad otravná a nezáživná. Hlavná vec že tam napchali teen-sex. /videl v kine: 2%/ nič otravnejšie som v kine nevidel ()

imf 

všechny recenze uživatele

Je to tak ujeté, až je to zábavné. Člověku skoro přijde líto, že se Vorel Jr. a Mádl pokoušejí hrát, když je to absolutně marné. V téhle grotesce je všechno smeteno všudypřítomnou absurditou, šustivými dialogy a bezděčnými gagy. Jestli to Vorel natočil ze srandy, tak je génius, jestli to myslel vážně, tak je blázen. Ta hranice je tak tenká, že jí nedokážu rozlišit. Naštěstí pro něj. :) ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Vorla mám rád a jsem spokojený, že mu vyšel i projekt, který já jsem osobně od počátku považoval za absolutní nesmysl. Jenže kupodivu se tahle sonda do života sučasných teenagerů nenechala zastavit ani režisérovou nerozhodností, zda být autentický, nebo zda se poddat typické sklepácké stylizaci naprostého přehrávání. Mádl je perfektní a naprosto přesvědčivý, Vorel jr. sice poloviční, přesto slušný. Staří kozáci tak na půl, třeba Holubová, Bydžovská, Schmitzer, Matonoha, ty bych označil za opravdu výborné, Hanák a sklepáčtí boys jedou zase na vlnách Kouře... prostě se to neslučuje. Vorel pracuje s polo-karikaturou, místy bych řekl, že Gympl sakramenstky odpovídá (i zvoleným jazykem, i hereckými polohami), jindy zase sklouzavá do prvoplánové snahy "být o všem, ať to stojí, co to stojí" (ta sebezraňovací epizoda je vážně na přesdržku). Gympl fakticky není dokonalý, ale místy je výtečně natočený, místy výtečně sehraný a místy mrazí. Na mnoha místech rozesmívá, leckde i za cenu křeče. Fakt je, že jsem se 105 minut dobře bavil Vorlovou perspektivou současné mládeže, která není ani příliš dospělácká, ani příliš dětinská. Je... no prostě vorlovská. A to říká vše. 70% ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Jsem přesvědčen, že Tomáš Vorel nestudoval gympl. Určitě ne dnešní gympl, ale jeho představa jak to a si vypadá je velmi zajímavá a zvláštní. Všechny klišé jdou ruku v ruce se zaujetím tvůrců, kteří se snaží spojovat jejich vyznění v něco nového a nečekaného a to se jim daří. Nevyhneme se sprostým žákům gymplu, kteří pro sprosté slovo opravdu nemusejí ani pohnout prstem. Ani tupí učitelé, kteří buzerují a jsou buzerování tu nejsou výjimkou a to ani nemluvím o evergreenu od dob Samotářů, minimálně jednoho stále zhuleného studenta. Nadsazenost je silně patrná, ale nepřekáží. Jen doufám, že to nikdo nebude brát jako pohled do skutečného života. Dostane se na řadu i policejní akce, v které se většina diváků opravdu pobaví u drsných slov padající na odznak Policie České republiky, která také nejde zrovna daleko pro pár facek a kravatu kolem krku (a tím nemyslím dárek pro lepší vzhled zločince...). Na jednu stranu trapné, ale přesto zábavné. Herecky skvěle obsazené, ale přesto to není přehlídka geniálních výkonů. Gympl je film mnoha tváří, který dává každé skupině diváckého obecenstva něco. Trochu sexu, trochu hulení, nějakého teplouše, "něžného" pana třídního, drzou lehkou holku co ráda ukáže svá hezká prsa, nějakou tu citlivku co se zamiluje do hlavní postavy, hlavní postavu, která je ze všech nejtvrdší a tak dále. Přehlídka klišé končí a nejde neříct, že jde o jednu z nejlepších teenagerských komedii široko daleko. V ČR bezkonkurenční vrchol, který se bude líbit, ale jinak nevyrovnané a zábavné shlédnutí několik známých a neznámých hereckých výkonů v koláži ze života studentů gymnázia. Snowboardáci a raftáci atd jen tiše mohou závidět, alespoň nějakou kvalitu, kterou proti nim Gympl rozhodně má. Po delší době, jdu na dvě, protože mezi špatnými českými filmy je Gympl jen o něco méně špatný... Nejsem drzí, jen upřímný. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Tomáš Houska, Pavel Nosek, Tomáš Vorel .. Na gymnázium jsem nechodil, hip-hop nemam rád, sprejerům nefandím, ze školy už taky nějakej ten pátek jsem, ale určité stereotypy a problémy školních let jsou, jak vidím, pořád stejně nahovno... Tomáš Vorel se tímto filmem do spousty z nich strefuje, ale svým pojetím nijak neuzavírá nakousnutá témata natož něco řeší. A je to správný přístup - mladistvá blbost často sama vyprchá a většina těchto „extra drsných“ teenagerů stejně pohltí systém a udělá z nich neškodné jedince. Což je někdy škoda - jenže jak dopadnou „ti naši“ se můžeme jen dohadovat. Přesto nebo právě proto není Gympl vůbec špatný. Naopak, mnohé momentky potěší, pobaví, často upřímně rozesmějí. Škoda, že se snímek topí v podivném režijním stylu, který by chtělo více doladit, někdy nepříjemným snímání herců a uši deroucím postsynchronu. Dále a to nejvážněji klopýtá na nevyrovnaných hereckých výkonech či dialozích - obé, převážně výmluvně přesné, sem tam vystřídá pořádná absurdní špatnost. 65%. ()

larelay 

všechny recenze uživatele

No nebola to az taka tragedia, ako sme dufali :) A Madl je proste uplne ina liga. ten chalanisko ziari. Celkom som sa pobavila. A to, ze som vydrzala tu hudbu a navyse som si pri nej aj cupkala dupkala, nemozem dat menej ako tri. Gympl za nasich cias bol sice narez, ale az takto nemusel pan reziser prehanat. Ale asi to bol ucel. ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Jestli byl záměr tvůrců takový, že se bude divák celou stopáž smát, tak uspěli. Bohužel se asi měl smát s nimi a ne jim. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Gympl...takhle rozporuplný film jsem tedy nečekal. Mám rád Tomáše Vorla stejně jako jeho estetiku vzešlou z podhoubí divadla Sklep, předposlední Skřítek mne doslova nadchl, ale Gympl se nějak vymyká zažitému očekávání... Co nabízí? Leitmotiv Vorlových posledních třech filmů (Cesta z města, Z města cesta, Skřítek), tedy útěk z města a návrat k přírodě, se vytrácí a nahrazuje ho bytostně městská, ba civilizační tématika - fenomén graffiti. Obhajoba tohoto progresivního uměleckého stylu je asi nosným pilířem celého filmu. Reakce na šedou, odcizenou anonymitu města, na život uvnitř betonu a skla, generační vzpoura realizovaná jako už tolikrát v historii s živelnou vervou a s ideály dovolujícími bořit cokoliv. To staré, nezajímavé, nudné, šedivé... Vorel se ale v další významové rovině pokusil reflektovat jakousi krizi rodinných hodnot a rodinného života v současném Česku a projektuje cosi jako sociální sondu mapující schémata uvnitř rodin - rozvedená matka - samoživitelka (vynikající Zuzana Bydžovská), otec arogantní a všehoschopný podnikatel využívající svého vlivu (trochu stereotypní Jan Kraus). dominantní otec psychicky tyranizující svou rodinu (přesný Tomáš Hanák)... Jako jsou narušeny vazby uvnitř rodiny, tak je narušena i integrita světa mladých, kteří si jen stěží mohou tvořit civilizačně funkční hodnotový žebříček... Tomu odpovídá i symbolický obraz školy, v níž takřka není jediný normální pedagog, trefně zkarikované typologie českého učitele/ky není daleko od reality (mladý progresivní pedagog nezapadající do systému, který se marně snaží změnit, češtinář důchodového věku bazírující na klasických prvorepublikových humanitních hodnotách, fyzikář žijící v zajetí svého vidění světa, školník mající problémy s agresivitou...). To vše by doposavad bylo zcela v pořádku a Tomáš Vorel měl zřejmě ještě ve stádiu psaní scénáře zaděláno na strhující a hluboký film. Jenže... s takto nastaveným rastrem si zřejmě nerozumí klasická herecká výbava herců z okruhu divadla Sklep, kteří s oblibou přehrávají a karikují své postavy do absurdních rozměrů (Šteindler, Holubová, Zbrožek, Trojan, Marhoul, jakož i Matonoha...), mladší herci už mě nepřesvědčili téměř vůbec (vyjma obou hlavních hrdinů - Tomáš Vorel ml. i po Skřítkovi znovu přesvědčuje, že je dobrým hercem a hlavně Jiří Mádl mimo svou zažitou škatulku dokazuje, že je hercem výborným - jeho arogantní ,,spratek" byl zahrán dokonale...), některé pasáže a dialogy pozbývají svým ztvárněním na autenticitě a věrohodnosti (mnohé scény ve škole, především nadaný matematický génius dabovaný?! někým jiným, rvačka nahých slečen ve vaně...), film se místy nepodařilo režisérovi udržet v dynamickém tempu a občas hodně nudí (opět především neautentické školní scény...), hodně se ale povedla hudba (Wich i SuperCrooo k téhle scéně i generaci sedí...) a především akční scény z nočních grafitti bojovek. Každopádně osobně si myslím, že Tomáš Vorel starší své velké téma v tomhle filmu nezúročil. Graffiti scéna, stejně jako dnešní mladá generace, si ale takovéto filmy zaslouží... jen houšť! () (méně) (více)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Já nejsem drzej, já sem upřímnej." Já taky. Je to sračka. Zpočátku. Časem se to však výrazně zlepšuje až po skvělou druhou polovinu. Vorel dost sází na to, že vás celou dobu nechá tápat, zda to myslí vážně nebo ne. Chvilkama se to veze na vlně grotesky ze Skřítka, pak jsou tu fragmenty dramatu, teenegerské komedie a nespočtu dalších stylů a žánrů; a to mnohdy v rámci jed(i)né scény (kupříkladu Mádlův nasupený odchod ze školy). Největším záporem, krom žánrové neurovnanosti, je usedlá forma, která je spíše jak z filmu pro pamětníky než pro náctileté. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Je to svěží a zábavný, což je víc než se dá říct o zbytku filmů v tomhle státě. Mádl je borec, Vorel jr. hraje chvílema dobře, ale když promluví, tak mu to žrát nebudete. Je dobře, že se Vorel nebojí trochu agresivnější režie, tudíž ten film vypadá přirozeně (kamerový vychytávky a hip hop to je to co naše kinematografie potřebovala). Já dostal mnohem víc, než jsem čekal, takže palec nahoru. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

To se musí zažít…. Svět není jen černej nebo bílej. To se za mých mladých let snažili tvůrci vyjádřit kupříkladu snímky Proč? nebo Třetí patro. Filmy o mladých se mají točit pro mladé a je jedno jestli o fotbalových ultras nebo sprejerech. Hlavně by se s tématem měli ztotožnit a třeba přijmout i nějakou moudrost. V podobném duchu vidím Gympl: je o nás o všech, o rodičích, dětech, škole, společnosti. A jsou li role napsány tak, že mnoho věcí může připomínat realitu (ať už hláškami, chováním kantorů či rodičů), nejen že to dokáže pobavit, ale možná to povede i k zamyšlení. Třeba i to, že ,,v lochu tě někdo vomrdá a budeš mít po prdeli“, může mít nějaký efekt. Na snímku lze nalézt chyby (čtyři hvězdy si asi nezaslouží), ale JÁ jsem a budu rád za každý další ČESKÝ alespoň takovéto kvality. Přeci jen NAŠE děti vyrůstají v Čechách a ne v Americe. A když už to má být verbež a zločinci, tak si o nich dokážeme natočit film sami. Proto je fajn, že film neoslovuje jen ty mladší, ale i mne. Alespoň se mohu zamyslet nad otázkou ,,jak se to stane, že dospělí chlapi čumí na holky jako uchylové“? ()

LIVINGDEAD odpad!

všechny recenze uživatele

Na tento film jsem se díval pouze proto, protože v něm hrála Eva Holubová a tu já miluji! Kromě ní a Tomáše Hanáka, to byly otřesné herecké výkony! Hrůza - divadlo bylo proti tomu Hollywood! A Tomáš Vorel mladší je děsně nesympatický amatér. ()

Reklama

Reklama