poster

Bakaláři (TV seriál)

Komedie / Rodinný / Povídkový

Československo, 1971, 566x52 min

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Vladimír Menšík, Martina Menšíková, Nina Popelíková, Nelly Gaierová, Martin Růžek, Ota Sklenčka, Iva Janžurová, Miloš Kopecký, Josef Bláha, Luba Skořepová, Alena Vránová, Dana Hlaváčová, Miloš Nedbal, Jaroslav Kepka, Stella Zázvorková, Břetislav Slováček, Jaromír Hanzlík, Daniela Kolářová, Josef Dvořák, Antonie Hegerlíková, Viktor Maurer, Zita Kabátová, Kryštof Nohýnek, Marcela Nohýnková, František Kovářík, Míla Myslíková, Miroslav Masopust, Ilja Prachař, Martin Štěpánek, Miroslav Horníček, Libuše Pospíšilová, Jan Mervart, Ladislav Běhůnek, Jana Štěpánková, Josef Abrhám, Milena Dvorská, Josef Bek, Jan Potměšil, Magda Reifová, Jaroslav Kuneš, Zdeněk Řehoř, Ludmila Roubíková, Veronika Dostálová, Martin Nezval, Jiří Kováč, Patrik Hezucký, Marek Cisovský, Michaela Dudová, Michaela Poláková, Ota Filip, Radka Stupková
(další profese)
  • WANDRWALL
    **

    Povětšinou příběhy či příhody lidové, dobové, ale nepochybně kvalitněji napsané, zrežírované i zahrané, než jsou dnešní pokračovatelé, kteří talentem i odborností výrazněji zaostávají.(19.8.2010)

  • paascha
    ***

    Nejhorší byly ty kecy mezi filmy, hra s brýlemi a malé televizní sázení, jinak pár dílů si dodnes pamatuju, třeba Pyžamo s Bláhou:-)(18.7.2011)

  • 5150
    ***

    Hodnocení epizod abecedně: Anténa 80%, Babička 70%, Buchty 60%, Cukrárna 50%, Doktor a bubeník 70%, Fotbalová odysea 70%, Host 40%, Hračička 70%, Hrachová polívka 70%, Intuice 40%, Jeskyně 50%, Jožin 80%, Karafiát 60%, Kino 70%, Krabička 60%, Kravata 60%, Křeček 60%, Linecké pečivo 50%, Listonošky 80%, Logik 40%, Marie 50%, Myš 50%, Nevěra 40%, Nevěsta 70%, Obrázek 60%, Párek 70%, Poklad 40%, Pokušení 60%, Potvrzení 70%, Prášky 40%, První pohled 70%, Přírůstek 60%, Pyžamo 80%, Rytíř 60%, Silvestr s dědou 50%, Stopař 60%, Stopařka 40%, Syn 80%, Širák 40%, Štěstí 70%, Tatínek 50%, Telegram 60%, Trapas 60%, Úraz 60%, Vedoucí 70%, Viktorka 30%, Vše pro dámu 60%, Výfuk 60%, Výhra 50%, Zavazadlo 70%, Zázračný lékař 50%, Zkouška 60%, Zuby 70%(22.2.2013)

  • - Divácké příběhy jsou plné silných témat. Pisatel v dopise často popíše skvěle vypointovanou úsměvnou historku nebo svůj život, drama, které až vyráží dech. Film z toho ale nevznikne. Jen cit a dokonalá řemeslnost zkušeného dramatika ho dovede vystavět tak, aby z něj byl televizní scénář. V letech 1971–1980 jich Jaroslav Dietl napsal 168. Zpočátku vyžadoval, aby se mu dostaly do rukou všechny dopisy, které od diváků přišly. I jediná věta pro něj mohla být impulsem, který ho vedl k napsání příběhu, do něhož dosadil své osoby a děj. Kvantum dopisů mu pomáhala číst celá jeho rodina, ke konci požádal Libuši Pospíšilovou, aby zapojila své studenty z FAMU. Přesto mu to nedalo a často zalovil i v těch odložených. Aby se ujistil, že nezapadl příběh, který by stál za to. Během dlouhého vývoje Bakalářů se stávalo, že přišli jiní scenáristé a chtěli nahlédnout do diváckých dopisů v očekávání, že najdou hotový příběh. Většinou je odkládali s tím, že jsou to bláboly a divák je grafoman. Onu „zlatou žílu“, kterou skrývá zemina v podobě hromady bílých obálek, jak říkal, dovedl najít jenom Dietl. (Paity)

  • - Když dramaturgyně Alena Berková připravovala výběr z nejlepších bakalářských příběhů, záměrně sáhla do archivu z let 1971–1980, kdy se na nich podíleli Jaroslavové Dietl a Dudek. Když oba odešli, protože jim začala být těsná dramaturgická klícka, která striktně Bakaláře tlačila nejen do veselé noty, ale navíc čím dál tím více do politických námětů, přestal být pořad tím, čím býval v dobách svého největšího lesku. Potvrdilo se rčení, že se dvakrát nevstoupí do téže řeky. Připravit šest pokračování, které obsahuje tři povídky, představovalo nejen neskutečné množství hodin strávených prohlížením archivních snímků, ale také hodiny práce ve střižně. „Říkala jsem si, že tu jsou velmi dobře – scenáristicky, režijně i herecky – zpracované příběhy a že by stálo za to vybrat ty nejúspěšnější a znovu je přinést divákům. Napadlo mě, že by je mohla moderovat Martina Menšíková. Aby to byl takový dialog dcery s otcem, který už bohužel není mezi námi," vzpomíná Alena Berková na podnět, který ji před dvěma lety vedl k tomu, znovu oprášit Bakaláře. Tehdy ještě žil Jaroslav Dudek a s jejím nápadem po krátkém váhání souhlasil. Jenomže třicet let staré příběhy přece jenom potřebovaly určité úpravy, aby byly zajímavé i pro současného diváka. A tak přišla na řadu ona střižna, kde se třeba patnáctiminutový příběh upravil na osmi devítiminutový. „Žijeme v jiné době a jiném tempu. Vyžaduje ho i film. Když jde žena z kuchyně do ložnice, nemusíme už ji sledovat, jak prochází předsíní a obývákem," zdůvodňuje to Alena Berková. „Noví" staří Bakaláři pod zkušenou střihačovou rukou omládli, tak jako omladí odbornou rukou zahradníkovou přistřižený keř. V této svěží podobě se objevili roku 2001 v obnovené premiéře na obrazovkách. (Paity)

  • - První tři večery moderoval Miroslav Horníček. Před úvodním záběrem mu režisér Dudek sundal brýle, položil je na scénář a nasnímal je v detailu. Vznikla tak znělka, kterou si všichni pamětníci dobře vybavují. Jenomže pak tehdejší vedení usoudilo, že je Horníček příliš intelektuální a nařídilo jeho přeobsazení. Režisér Jaroslav Dudek se kvůli domu pohádal s dramaturgyní Libuší Pospíšilovou a těsně předtím, než vztekle praštil sluchátkem, jí řekl: „Víte co, Libuško, tak si to dělejte sama!" Ta pět minut nato volala, že šéfredaktor souhlasí a Dudek málem omdlel. Jako kompenzaci nakonec přiobsadili Vladimíra Menšíka a od té doby uváděli Bakaláře dva. Z Miroslava Horníčka zbyly jen ty brýle. (Paity)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace