poster

Temný úsvit

  • USA

    Rescue Dawn

  • Slovensko

    Temný úsvit

  • Slovensko

    Pasca v džungli

Akční / Dobrodružný / Drama / Válečný

USA, 2006, 126 min

Režie:

Werner Herzog

Scénář:

Werner Herzog

Hudba:

Klaus Badelt
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • movie
    ****

    Christian Bale je tu neskutečně přesný. Naivní snílek Dieter Dengler i po sestřelení v Laosu doufá ve štastný konec, uteče ze zajetí a doslova se proseká celou Laoskou džunglí aby mohl zase létat. Výborné. Na své téma dost netradiční.(30.8.2008)

  • Malarkey
    ****

    Výborná práce, nádherná krajina a důkaz, že Werner Herzog film netočil v žádných ateliérech. Tohle byl skutečný Vietnam a Christian Bale v něm byl skutečný sestřelený pilot, stejně tak jako Steve Zahn, od kterýho bych to v žádným případě nečekal. Škoda toho, že film se občas dost táhne a otevírá prostor zdejší krajině. Krajina by byla úžasná, ale přecijenom je to film a ne žádný dokument. Ale to Werner Herzog umí. Přitom film samotný je naprosto dokonalá práce s výborným příběhem a neskutečně drastickým, nečekaným a brutálním závěrem. Dlouho se mi nestalo, že bych si danou scénu musel desetkrát za sebou opakovat a zjišťovat, jestli jsem viděl dobře. Bylo to maso, skutečná válka, skutečná atmosféra džungle, kam bych se jen tak vypravit nechtěl, ale stálo to za to.(13.3.2010)

  • Boogeyman
    ***

    Docela mě zaráží, jak vysoko je tento film hodnocen, osobně jsem ho musel dokoukat nadvakrát, protože spánek mi byl po polovině vyprávění přednější než zvědavost nad osudy hlavních hrdinů. Přitom začátek byl slibný a poté co s Balem spadlo letadlo a on se octl zcela sám uprostřed džungle plné nepřátel, na spaní jsem neměl ani pomyšlení. Jenže pak se hlavní hrdina dostane do zajateckého tábora a veškeré kouzlo je pryč. Nejen, že tam potká naprosto příšerně napsané postavy spoluvězňů, ale děj sklouzne do laciné béčkovosti a patriotismu za který by se nestyděl ani Rambo II („nepodepíšu, Amerika mi dala křídla“, útěk naplánován na Den Nezávislosti…). Některé scény jsou tak příšerně hloupě natočené, až jsem se musel usmívat (jeden příklad za všechny - SPOILER: když už Balea konečně vyzvedne vrtulník, vyběhne na břeh, kde před chvílí ještě stál, banda vietnamčíků, kteří zamíří na vrtulník - střih na chlapíka co ve vrtulníku obsluhuje kulomet, jak několikrát vystřelí - střih na bandu vietnamčíků, před kterýma zacáká voda, vietnamčíci utečou zpět do džungle…no působí to maximálně směšně)! Bale je výborný herec, ale jeho extrémní herecký styl mi víc než snahu o maximální věrnost připomíná docela nebezpečnou formu masochismu. Navíc osobně se při pohledu na vychrtlého herce zamyslím nad tím, jaký je to vůl, než abych se díky tomu víc vžil do postavy. On celý film mi trošku přišel jako Baleova exhibice, co všechno je ochoten pro realističnost filmu udělat. Vedle hubnutí tu ještě baští živé červy, nebo na sebe nechá přicucnout pijavice, úplně zbytečně. Aby totiž bylo poznat že se nejdná o atrapy, jsou scény s pojídáním červů a pijavicema dlouhé a nuceně snímané tak, aby byla pohybující se havěť v jednom záberu s Baleovým pohublým obličejem. A asi nejvíc zamrzí, když vidíte, co všechno byli nejen Bale, ale i ostatní vyžle ochotni podstoupit kvůli takovému průměrnému filmu…Co se nakonec stalo s druhou skupinkou uprchlíků? Koho to zajímá?(19.7.2008)

  • sniper18
    ****

    Je to celkom dobrá vojnovo ladená dobrodružná dráma. Má dosť dobrý príbeh o vojenskom pilotovi, ktorý je počas zdanlivo jednoduchej vojenskej akcie zostrelený a skončí uprostred laoskej džungle. Tu je čoskoro zajatý a odvedený do zajateckého tábora, no rozhodne tu nehodlá zostať a začne so svojimi novými priateľmi plánovať útek. Lenže problémom nie sú len vojaci, ale aj nehostinné prostredie. Spracovanie sa mi páči, už od začiatku to pôsobí dobrým dojmom a tento pocit sa ma už držal po celý čas. Síce si myslím, že prakticky z každej časti sa dalo získať ešte o trochu viac, hlavne časť v zajateckom tábore mi prišla skôr len čakaním na útek, takže na tom podaní života niekoľkých zajatcov a ich väzniteľov si mohli dať ešte trochu viac záležať, ale nie je to zase väčší problém. Aj tak ma všetky tri hlavné fázy filmu odohrávajúce sa v Laose bavili, pričom najviac asi tá na úteku, kde si už musia postavy siahnuť až na dno, pričom jedna scéna mi prišla úplne nečakaná a takmer mi vyrazila dych a celé to ukončí príjemná záverečná časť. Myslím si, že aj jednotlivé žánre sa mohli podať ešte o niečo lepšie, pretože akcia, dramatické momenty, emócie alebo napätie mohli byť trochu výraznejšie, ale zase aj toto prevedenie mi sadlo a tak si nemôžem moc sťažovať. Herecké obsadenie je na tom dobre, Christian Bale v hlavnej úlohe to s ľahkosťou ťahá po celý čas, k tomu zaujímavé postavy zajatcov, hlavne Steve Zahn a Jeremy Davies, len tí väznitelia mi prišli úplne priemerní, až na jednu výnimku to mohli byť aj zaujímavejšie postavy. Réžia a technická stránka sú celkom slušné, síce ako som spomínal, dalo by sa to ešte dotiahnuť takmer vo všetkých smeroch, ale bavil som sa, vizuálna stránka je v poriadku, má to aspoň obstojnú atmosféru, pozerá sa na to dobre. Takže síce na pomery tohto typu filmu o úteku z väzenia, prípadne zajatia sa jedná skôr len o priemer, keďže konkurencia je až príliš silná, ale aj Temný úsvit určite stojí za pozornosť a svoj účel splní. 70%(18.12.2013)

  • ORIN
    *****

    Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), tímtéž způsobem je vyprávění opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film ala Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah.(17.2.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace