Reklama

Reklama

12:08 Na východ od Bukurešti

  • Rumunsko A fost sau n-a fost? (více)

Obsahy(1)

22. prosinec 1989. Celá země sleduje v televizi v přímém přenosu, jak rozzuřený dav přinutil rumunského diktátora Ceaușesca uprchnout v helikoptéře z Bukurešti. V klidném městečku na východ od hlavního města, šestnáct let od tohoto historického dne, majitel místní televizní stanice pozve do talk show dva hosty, aby se podělili o své vzpomínky na ony slavné revoluční chvíle. Prvním je starý důchodce a občas Santa Claus, druhý je učitelem dějepisu, jehož celý plat právě pozřely dluhy za alkohol. Společně vzpomínají na den, kdy provolávali heslo „Pryč s Ceaușeskem!“. Až jeden telefonát televizního diváka zpochybní proklamované hrdiny, kteří možná tehdy spíše nasávali někde v baru nebo dělali přípravy na Vánoce, než se bouřili v ulicích... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (73)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Hledání podstaty minulosti v současnosti jako fraška o třech trpících hlavách. Byla revoluce ve 12:08 na východ od Bukurešti, nebo nebyla? Rozsvěcí se lampy náhle, nebo postupně? První komediální polovina zalomená do porumboiuovské letargie televizní debaty, v níž se tři aktéři točí v kruhu nemohoucnosti, urážek a vlastních narativů. Byla by to prdel, kdyby to nebylo z hlediska post-soc společností tak přesné. (V takovém ÚSTRu by se mělo povinně promítat 1x denně místo ranní hymny) ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Ohniskem tohoto nenápadného, ale důsledného a geniálně pointovaného, snímku, který z rozespalých nejistot probouzí své hrdiny příležitostí vyslovit se k osudovým událostem Rumunska, je temný dialog před slepým okem televizní kamery, v němž se zpřítomňuje všeobecné zlhostejnění pravdy a lži. Dokumentaristicky založený rozhovor se mění unylým chladem moderátora v nenápadný výslech a (zřejmě) instruovanými telefonáty otevírá cestu nové společenské proměně, novému ohledávání dna. ()

Reklama

L_O_U_S 

všechny recenze uživatele

Je vidět, že ani Rumuni pořádně neví, co s tou divnou revolucí z roku 89. Nikoho nezajímá, neví se, jestli vůbec proběhla, a jestli, tak zda lze její aktéry považovat za hrdiny. A pak se dozvíte, že za Ceaușesca bylo líp, že příslušníci tajné policie dnes vesele podnikají, že sídliště jsou v zimní podvečer pořád stejně hnusná a lidi chlastají dál. (647., 6. VI. 2011) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Napínavá uzemňující dramata z jedné místnosti se odehrávají nejčastěji v soudní síni. Tato rekonstrukce událostí a objasňování historické pravdy byla zajímavým překvapením s pocitově podobným příběhem z televizního studia v průběhu přímého přenosu diskusního pořadu. Pomyslný proces s hostem, tvrdícím ve svůj prospěch verzi odlišnou oproti všem ostatním svědkům nemá svého soudce, vlastně ani obžalovaného v tom pravém slova smyslu, ale dopustil-li se pan Manescu veřejných lží, po skončení se možná přeci jen stává odsouzeným s dírou ve svědomí, a možná i několika dalšími lidí v okolí...? Pro cizího diváka je tento film i zajímavým exkursem do revolučních událostí koncem roku 1989 v další krajině bývalého východního bloku. Také oceňuji výrazný satirický ráz (místy až s přesahy do hořké komedie), stejně jako poselství snímku, který rozehrává důmyslnou charakterní hru jedince ve vztahu k společenským dějinám, ale i nevyhnutelného zaujetí vlastního postoje ve významném okamžiku. Zdlouhavý úvod filmu přes 35 minut (i spolu s úplným zakončením) ve stylu Benninga nebo pozdního R. Anderssona mi moc nesedl, stejně jako u zmíněných tvůrců mi to připadalo jako série někdy více, někdy méně zajímavých a někdy i téměř nic neříkajících statických záběrů a kdyby zůstal v takovém duchu celý film, asi bych nedal víc, než 2 hvězdičky. Přestože ty záběry nám něco řeknou o budoucích postavách, často mě moc upoutat nedokázaly. Od momentu přesunutí do televizního studia je to zdařilá politická satira, které bych se nebál dát i plný počet, kdyby jí nebrzdilo to všechno před tím. A protože jsou podobně originální a nekompromisní satirické filmy dost vzácné, stejně jako u Číňanů v Paříži přidám 4. hvězdičku, minimálně do té doby, než neuvidím něco formálně i obsahově podobného ražení a zároveň jako celek vyrovnanějšího. [75%] ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Celovečerní debut Cornelia Porumboia, ověnčený cenou z Cannes, je skutečně hodně originální politickou satirou. Koncepce snímku, kdy rozdělení příběhu do dvou souměrných polovin, dělá formu tak trochu experimentální, přičemž hlavně druhá půle ,,live vysílání" v televizním studiu je skutečně sama originálem. Záměrně nepodařené nájezdy kamery, amatérské moderování i televizní přenos, neúměrně dlouhá stopáž vidlácké talk show atd. daly vzpomenout na dřevní doby porevolučního televizního vysílání i u nás, jak je známe ze začátku 90. let minulého století. Satirický přesah celého vyprávění ale zastiňuje předešlé - je v celkovém marasmu socialistického satelitu vůbec možné najít morálně nepokřiveného hrdinu? Stěží... Podobné filmy: Smrt pana Lazaresca ()

Galerie (3)

Zajímavosti (2)

  • Náměstí s radnicí se nachází ve východorumunském městě Vaslui, kde se odehrává i děj filmu. (L_O_U_S)
  • Snímek získal mj. dvě ocenění na MFF Cannes 2006 a na Evropských filmových cenách byl nominován na Cenu publika. (POMO)

Reklama

Reklama