poster

Světla v soumraku

  • Finsko

    Laitakaupungin valot

  • Francie

    Les lumières du faubourg

    (Francie)
  • Německo

    Lichter der Vorstadt

    (Německo)
  • slovenský

    Svetlá v súmraku

  • anglický

    Lights in the Dusk

Drama / Krimi

Finsko / Německo / Francie, 2006, 78 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Janne Hyytiäinen, Maria Järvenhelmi, Maria Heiskanen, Ilkka Koivula, Sergej Doudko, Andrei Gennadiev, Arturas Pozdniakovas, Matti Onnismaa, Sulevi Peltola, Antti Reini, Neka Haapanen, Santtu Karvonen, Sesa Lehto, Jukka Rautiainen, Jukka Salmi, Heikki Heimo, Erkki Lahti, Pihla Penttinen, Helena Vierikko, Jari Elsilä, Vesa Häkli, Jouni Kosenius, Marko Helmi, Janne Ajanti, Tommi Korpela, Clas-Ove Bruun, Joonas Tapola, Nauri Nykänen, Panu Vauhkonen, Jukka Ropponen, Jukka Uhlgrén, Katri Korander, Mika Tuokkola, Jarmo Haapanen, Bobby Nieminen, Roger Nieminen, Mitja Tuurala, Teemu Väisänen, Svante Korkiakoski, Roy Rosenblad, Silu Seppälä, Pertti Sveholm, Juhani Niemelä, Juha Springare, Tommi Hytti, Pasi Kokkoniemi, Mika Roiha, Kati Outinen, Anna-Maria Klintrup, Jarmo Hemilä, Matti Oinonen, Arto Reinikainen, Pertti Wilska, Kari Lehto, Lassi Halme, Risto Jeronen, Esa Nenonen, Ismo Ahola, Arto Korkeakoski, Jarkko Käpynen, Ari Levomäki, Kari Lindström, Mika Lindström, Heikki Metsämäki, Tapio von Müller, Sami Ruuskanen, Markku Tirronen, Panu Tuomikko, Pertti Lahtinen, Aarre Karén, Ari Härkönen, Juri Inno, Alpo Seppälä, Marco Taskinen, Mika Tuuhea, Marja Packalén, Kari Pulkkinen, Maj-Lis Doktar, Outi Mäkelä, Päivi Paldan, Risto Haimelin, Tuulikki Moilanen, Peter von Bagh, Jussi Arhinmäki, Carl-Erik Calamnius, Janeck Bachmann, Mika Frilander, Helvi Hatavara, Matti Heino, Tomi Heino, Reima Heiskanen, Erkki Hiltunen, Tauno Holmström, Matti Hyvönen, Meeri Kiukas, Toivo Koivisto, Aarno Kuussalo, Liisa Lehikoinen, Lars Lindström, Alpo Nousuniemi, Keijo Nyrhinen, Sinikka Usvamaa, Pentti Viljakainen, Raimo Virrantuomi, Konsta Väänänen, Gustaf Schildt, Niina Alijoki, Willmar Andersson, Ritva von Bagh, Maria Candia, Matti Castreu, Pentti Eskelinen, Teemu-Veikko Eskelinen, Swati Goyal, Merri Haanpää, Suvi Hanni, Eira Heinämies, Janne Hietanen, Henna Himanen, Hanne Huhtala, Juice Huhtala, Sami Hyrynkangas, Olavi Ikonen, Karoliina Jokinen, Orvokki Jokinen, Aino-Maria Jolkkonen, Hanna Jurtti, Pertti Kainulainen, Atte Kallio, Elina Kallio, Susanna Kauppi, Reijo Kiiramo, Svante Knuus, Juha Koistinen, Seppo Koivula, Hanna Konttinen, Kaisa Kukkola, Antti-Matti Kupiainen, Venla Kuuluvainen, Saara Kähönen, Antti Laitila, Rami Laitinen, Pekka Lappalainen, Juuso Leivonen, Kiira Leppik, Kimmo Lindeman, Jukka Lång, Tero Manu, Markku Martinmäki, Linda Melen, Ilona Merikanto, Olli Miettinen, Hannu Mikkonen, Rino Morgenstern, Viveka Morgenstern, Lasse Männistö, Eeva Niemi, Jouni Niemi, Harri Oxnäs, Matti Pai, Reeta Pankka, Hannu Partanen, Marjo Pekkanen, Antti Peltomäki, Kimmo Piekkola, Ilkka Pitkänen, Esa Puolakka, Harri Pärnänen, Jarkko Pärssinen, Paula Rahtu, Martti Raita, Kati Raivonen, Kalle Rantala, Hannu Rantalainen, Eliisa Reenpää, Jukka Repo, Elina Riihivaara, Olli Rinne, Anna Rombach, Sampsa Rönkkönen, Aki Rytkönen, Timo Rytkönen, Marika Räty, Tuula Saastamoinen, Vesa Saksanen, Sandra Salminen, Kimmo Salonen, Pentti Seppänen, Kimi Siitari, Liisa Sipponen, Timo Snellman, Veera Snellman, Mina Solonen, Markku Suarez, Juha Suokas, Kaisu Tervonen, Sari Tervonen, Aleksi Tilli, Matti Toivio, Henna Tolvanen, Pekka Tuhkanen, Hannu Turtiainen, Ilkka Tyynelä, Oili Tähkäpää, Sari Uutinen, Anssi Valkonen, Lassi Vierikko, Anssi Virtanen, Jukka Willandt, Anna Yli-Penttilä

Producenti:

Aki Kaurismäki

Střih:

Aki Kaurismäki

Scénografie:

Markku Pätilä

Masky:

Nadja Delcos

Kostýmy:

Outi Harjupatana
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • rawen
    ***

    Kaurismaki už tady hodně vaří z vody. Oproti jeho starším filmům je to opravdu jen odvar, scénář je slabší, hlavní hrdina ničím nezaujme... Poznáte že je to Kaurismakiho práce (podobné postupy, Kati Outinen za pokladnou) - je ale škoda, že si povzdechnete "tohle už není ono"... 5/10(13.1.2007)

  • Shadwell
    ****

    Členové Vídeňského kruhu, navazující na jednoho z nejvlivnějších filozofů 20. století, Ludwiga Wittgensteina, se shodovali, že spousta filosofických problémů vlastně neexistuje, jsou to nesmysly povstávající z nedbalého užívání jazyka, z představy jazyka jako obrázků či značek připevněných na věcech. Podobně chápe omezenost jazyka Kaurismäki. Proto jsou veškeré dialogy v jeho filmech tak nezvyklé a nepřípadné. Jde o to, že v jazyku přemýšlíme o našem světe, ovšem toto přemýšlení je chybné, a to do té doby, než přezkoumáme jazyk samotný. Mimo zmíněné využívá Kaurismäki dvojí metodiku „sledování“ postav. Kameru zapíná tehdy, kdy ji většina režiséru vypíná. Tím pozoruje postavy v momentě, kdy nevedou bohatý život jejich hollywoodských protějšků A pokud ji přece jen zapíná ve stejném momentě, deformací scény na evropský způsob vtlačuje postavy do nesocializovaných, mentálně retardovaných (a o to zábavnějších) figur, jakou byl divoký chlapec z Aveyronu nebo dívka Genie.(3.11.2008)

  • gudaulin
    *

    Ke komorním sociálně laděným melodramatům Aki Kaurismäkiho jsem vstřícný a pár z nich jsem nadělil 4*. V případě Světel v soumraku svou tvůrčí metodu a styl nezměnil, ale dotáhl do extrému jeden ze svých typických tvůrčích rysů, tzn. zájem o outsidery nejrůznějšího ražení. Světová kinematografie je plná nýmandů, zoufalců a ztroskotanců, kteří jsou ale obvykle vybaveni nějakými sympatickými rysy, takže jim fandíte minimálně proto, že je vám těch nešťastníků líto. Koistinen zdaleka není tím největším outsiderem, na jakého v dnešní kinematografii můžete narazit, takový Max Horowitz z filmu Mary a Max od Adama Elliota je na tom nesrovnatelně hůř, ať už jde o jeho osamělost nebo celkově bezútěšnou existenci, a přece je vám ta postava nepoměrně bližší a držíte jí palce. U Světel soumraku je problém, že hlavní hrdina je jednoduše sebestředný blb. Byl jím kdykoli v minulosti, je jím dnes a už po několika minutách je vám jasné, že jím zůstane i kdykoliv ve vzdálené budoucnosti. A za všechny své kotrmelce, neschopnost komunikace a sebereflexe si může jen on sám. To je potom ovšem pocit ztotožnění s takovou postavou záležitost pro masochisty. Pokud vašeho hrdinu mlátí a vy pomstychtivě říkáte "Vražte mu ještě jednu a konečně ho doražte, ať už to má za sebou", není něco v pořádku. Celé by se to ještě dalo brát jako rozbor určitého lidského typu, kdyby dějový vývoj odpovídal logice postav. Celé je to vlastně režijní konstrukt, protože nebylo nutné posílat Koistinena do vězení a nebylo nutné ho zbavit dalšího zaměstnání. Prostě to tak režisér potřeboval a nechtělo se mu vymýšlet zápletku, která by vývoj nasměřovala dál. Celkový dojem: 25 %.(22.11.2010)

  • Houdini

    Zlatá Palma - výběr(16.9.2006)

  • francis
    ****

    Film o loserech a outsiderech kolem nás i v nás. Slabost je někdy možná síla, nebo spíš přednost. Záleží na úhlu pohledu. Není vždycky nutný bojovat. Někdy je totiž lepší prohrát, ale zůstat sám sebou. Líbila se mi nejednoznačnost většiny hlavních postav a samozřejmě Kaurismäkiho typickej úspornej styl, ve kterým trpělivě a pomalu staví příběh a lehce poodhaluje svý hrdiny. Stejnou trpělivost pak vyžadujou Světla v soumraku i od diváka.(27.4.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace