Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Renton
    ****

    Scénář: Jonathan Nolan, Christopher Nolan .. Precizně chladná podívaná. Jenže plné doušky hodnocení dávám za plně uspokojivé počiny. A jelikož jsem šel především na nového Nolana, nemohu být spokojen maximálně. Kampak se vytratila brilantní psychologie hlavní postavy? Resp. do jakého pozadí se nám dostává hlavní postava vůbec? Tím chci říct, že mi vadí odbočení od vytyčeného směru předešlým dílem, kdy v jednotlivostech Dark Knight letní blockbusterové sezóně téměř kraluje, ale jako celek se nakonec svému Začátku maximálně pouze rovná, žádný nový orgasmus se nekonal (třebas oproti Wanted, kde jsem vřel blahem s každou minutou). ___ Technickou stránku netřeba obsáhle komentovat, akce je na Nolana ucházející, triky a efekty náležitě povedené, zato hudba a střih je místy pokulhávající za svými možnostmi. Jelikož je upozaděn Batman/Bruce, tak Christian Bale nemá možnost se plně předvést a ani jeho hlas zde není tak mrazivým. Tak se předvádí ostatní - Aaron Eckhart a, ano - Heath Ledger je skvělý a především originální Joker (nemá cenu opakovat stokrát omletou pravdu) a zvláště jeho fenomenální odchod z nemocnice považuji za jednu z těch dílčích - geniálních - scén filmu. Škoda, že nám není více odkryto jeho nitro. ___ Celý příběh je rozsáhlý, zahuštěný dějem, který pochoduje kupředu, jenže místy zbytečně zkrácený, přeplněný postavami (druhý záporák je spíše nadbytečný), rychlými zvraty a nefunkčními emocemi. Zamrzí také „divné“ sonarové finále proložené sociálním pokusem, oboje bych si dovedl představit na podlaze střižny. Naštěstí hodně zachrání mnohé vtipné dialogy v silnějším poměru těm fádním. ___ Bratři Nolanové teď každopádně budou v Hollywoodu hodně vlivná dvojice, doufám, že ku prospěchu diváka (trojku vyloženě nežádám, i když by bylo zajímavé vidět, co po takovém úspěchu lze udělat – když pominu vysedávání na hoře dolarových bankovek, jak nám je předvedeno ve filmu a čeho si oba nyní mohou do sytosti užít v reálu - tomu se říká skutečná schopnost přetavit comicsové sny do reality :-)). ___ Každopádně, lahodných drobků obsahuje Dark Knight mnoho a rozhodně si je v nejbližších dnech rád vychutnám znovu a třeba obrousím i ty ostré hrany, které je spojují (__ dodatek měsíc a půl po první projekci: tak ani třetí kino projekce nedokázala obrousit jisté hrany a tak zůstávám na silných, v(d)ěčných čtyřech *)… 85%. _ BlackBox projekce(4.8.2008)

  • Superpero
    *****

    Když jsem to poprvé viděl v kině, byl jsem dost ospalý a proto jsem to neocenil. Teď po čase po druhém zhlédnutí musím uznat, že je to film který utkví a který jsem rozhodně neviděl naposled. Precizně natočený a bravurně zahraný. Dostávalo mne, že i ty nejmenší role hrál nějaký prvotřídní herec (akorát ta Maggie Gylenhaal mě nijak neuchvátila a byl bych radši kdyby tam byla Katie Holmes). Scénář je vypilovaný a motivace postav perfektní. Pak je tu samozřejmě dnes již kultovní Ledgerův Joker, který nemá chybu a opět se to ocení na víc zhlédnutí. Furt vás totiž bude bavit. Two face proti němu neměl šanci vyznít, i když se Eckhart snažil.(12.8.2008)

  • Viktooorka
    *****

    tak s odstupem času, jsem se pustila do přemýšlení o tomto filmu.. proč rozdělil lidi na dvě části.. TY co jsou jeho obdivovateli a TY co si nezískal a nechápou čím je tak vyjímečný :) já se škatulkuji do obdivovatelů.. všechny díly Batmana od Tima Burtona zbožňuji.. líbí se mi jeho podání.. příme převedení Batmana coby superhrdiny, v temném opravdu temném Gotham city.. ale pan Nolan se pustil do projektu, uděla z Batmana "obyčejného" muže.. muž, který pomocí bojového umění a spouty peněz ze sebe udělal symbol.. tím udělal úplně nový příběh.. i když je děj stále o tom samém :) a jak jsem psala už od dob mého útlého dětsví byl Batman legendou.. Batman v podání Christina Bale se mi zaryl do podvědomí a když končil s kartou Jokera, byla jsem zvědavá jak to dopadne. Říkala jsem si: „Nikdy se nesnažte překonat Jokera v podání Jacka Nicholsna!“ A jak to dopadlo?? Temný rytíř je za posledních pár let, jeden z nejlepších filmů, co jsem viděla.. Heath Ledger se postaral o excelentní podívanou. Jeho smích slyším pořád a díky němu tu s námi zůstane na hodně dlouho. Ještě teď mě mrazí, když si vzpomenu na to, jak jsem byla zaražená v sedačce a s napětím koukala. Akčnost, zábava, hrůza a údiv nechybí. Slovy se nedá popsat, jak je to mistrovské dílo.(31.3.2009)

  • Shadwell
    *****

    Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob.(7.8.2008)

  • POMO
    *****

    Tri mesiace hľadal Zimmer ten správny tón, vyjadrujúci Jokerovo šialenstvo, zákernosť a zlo. Jednotónový motív, ktorý vyvoláva zimomriavky a spolu s výkonom Heatha Ledgera je rovnako silným aspektom filmu ako všetko ostatné dokopy. Warneri pred pár rokmi dúfali v oživenie ich polomŕtvej komiksovej ikony. Nolan nesklamal, na základe dobrých ohlasov sa uistil že ide dobrým smerom… a tentoraz sa rozhodol pritlačiť na pílu, dostať nás na kolená a stať sa nie kráľom komiksového filmu, ale noirovej kriminálky s komiksovými koreňmi. Tento film je pre Warnerov náplasťou na komerčnú ranu zo Speed Racera a dlhodobo sa zaradí medzi najvýznamnejšie tituly ich knižnice. THE DARK KNIGHT je po všetkých stránkach 2 až 3 krát dynamickejší, vybrúsenejší, temnejší a epickejší než Batman Begins. Takže minimálne 8 hviezdičiek.(17.8.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace