Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Blizzard
    *****

    Plný očekávání, avšak se zdravým odstupem jsem spolu s přítelkyní vstoupil do sálu jednoho pražského multiplexu, kde se na plátně již rýsovalo logo DC Universe. Naše skromná a oblíbená mini soutěž spočívající v hádání názvů filmů podle trailerů se tedy nekonala a akční jízda očekávaného letního "blockbusteru" mohla konečně začít. Již komplexně zpracovaná úvodní scéna bankovních lupičů s maskami klaunů dala tušit, že se bude jednat o propracované dílo do nejmenších detailů. Batman, se všemi těmi svými high-end udělátky a "mad dog" Joker s hláškami "Let’s put a smile on that face!" a "Why so serious?" mě nenechaly ani chvíli napokoji. O hereckých výkonech bych asi řekl jen to, že Jack Nicholson je sice ve své roli Jokera jedinečný, ale Heath Ledger dal této postavě nový rozměr. Jeho specifické chování a mimika obličeje, pohrávání si s jazykem jako ještěrka nebo časté olizování připomínající stařenu bez zubů jsou vlastnosti, které této postavě přidaly na psychické labilitě. U Batmana mi při jeho dialozích trochu neseděl přílišný chrapot, Bale je ale v roli milionářského štramáka a zároveň pronásledovatele gothamského podsvětí opět skvělý a jen potvrzuje své kvality. Zato obličej Harveyho Denta mi po jeho malé nehodě přišel jako vystřižený z Mumie. Trocha kritiky ještě neuškodí, u scény s kamionem jsem výrazně postrádal jakoukoliv variaci hlavního motivu a nečekal jsem, že právě zde bude v uvozovkách hluché místo, hudební složka tak nepodpoří obraz a neumocní tím tu akční stránku odehrávající se před očima diváka. Tím můj výčet drobných nedostatků končí a na nového Batmana nelze než pět chválu. I přes delší stopáž vše uběhlo strašně rychle a já si na konci promítání přál prožít výmaz posledních 152 minut mého života, vrátit se zpět na začátek filmu a celé to prožít neposkvrněn znovu. The Dark Knight svými křídly rozvířil vlnu veder a přinesl nám trochu toho čerstvého vzduchu v podobě nového netopýřího kultu a to především díky chytře napsanému scénáři, brilantně zahranými postavami dvojice Joker a Batman (Morgan Freeman, Michael Caine a Cillian Murphy jsou jako obvykle na slušné úrovni), pěknému finále na motorce a samozřejmě skvělému hudebnímu doprovodu tentokrát od dvojice Hans Zimmer & James Newton Howard. Kdybych měl zhodnotit celkovou situaci po konci projekce a porovnat ji s nadšenými ohlasy před ní, řekl bych, že se jednalo o 90% pravdy a zbylých 10% je hype, ale současná pozice - Top 250: #1 na IMDB je lehce nadhodnocená a jistě bude časem klesat. Po další projekci však musím jít s hodnocením na plný počet. (10/10)(31.7.2008)

  • Faidra
    *****

    V gothamské verzi slabikáře stojí, že Bruce Wayne má tajemství, Batman má pomalu víc imitátorů než nepřátel, Rachel má rozdělené srdce, Harvey Dent má Rachel a Gotham má nového bílého rytíře bez netopýří tváře. Ale tak jako jsou bílí rytíři ohroženi potemněním na každém kroku a nejen proto, že v heraldice rytířům tak blízké bílá rovná se stříbrná a černání stříbra je přirozený proces, tak je lidská duše v každém okamžiku své existence ohrožována pokušením, nad kterým se ne vždy dá po wildeovsku zvítězit podlehnutím, protože nejsvůdněji vonícím pokušením je často nejprovařenější, leč stále bezchybně fungující klišé - nebohá paní pomsta, a každá hra i po odkrytí všech karet ohrožována nevyzpytatelností těch, kteří drží karty v ruce; a jak to vypadá, přebývající žolík, karta proklatě divoká, drží v ruce logiku hry a postupně každého protihráče a přinejmenším z poloviny je věrný svému prohlášení, že není zrůda, je jen v předstihu... protože v předstihu je značném. A Batmanovi, unavenému partiemi zločineckými i soukromými, které už nejdou končit s klidem rutinním a karty z toho nevinit, že mezi ním a ní se propast stále hloubí, nezbývá než spojit síly se strůjcem svého štěstí a doufat, že Harveyho trumfové eso s tváří ukončí hru o lidskou duši Gothamu, a oběma nezbývá než zapomenout na pokusy být rytířem důstojným srdcové dámy - jenže zapomenout na dámu je nejen negalantní, ale někdy též osudově chybné. Stejně jako svět řádu, pravidel, příčin a následků nemá na vybranou a musí klopýtat ve stopách pevně řízené anarchie a nelidsky vychytralého šílenství, nemá na vybranou divák, vlečený jako soumar sourozeneckým duem Nolanových a nucený snášet další nálože hry bez pravidel, otázek bez odpovědí a tempa bez oddechu, další nástrahy vtipálka s jaksepatří prořízlou pusou a další pokusy obstát ve světě různě vybarvených rytířů, dam jejich srdce a komorníků střežících s klidem Angličana bílé i temnější lži, který tak skvěle funguje i po přesazení do našeho světa mafiánů, kmotrů, amerických gangsterů a nelítostných soubojů o psích odpoledních ve špinavých ulicích. A divák to snáší ochotně a rád, protože přinejmenším v mém případě věří tomu, že ve světě, kde jsou touha po spravedlnosti a šílenství často jen dvěma stranami stejné falešné mince, vzdor všem, kteří za místo, kde se nalézá současná kinematografie, označují tu část těla, která se nejdůvěrněji stýká se sedadlem, stále vznikají filmy, které inkriminovanou část těla zarážejí do sedačky ještě hlouběji. I když v mém případě se též lehce distancuje od mánie kolem nesporně oslnivého výkonu Heatha Ledgera a dvoj(troj?)jedinou hvězdou snímku je pro ně výkon Aarona Eckharta a osud státního návladního, který se přesvědčí o tom, že nastavení druhé tváře je pojem značně... dvojznačný a skutečnou hvězdu Heatha Ledgera vidí někde úplně jinde. I still believe in Harvey Dent, but it was nice to know you, Ennis Del Mar...(26.9.2008)

  • Matty
    *****

    „Ha! Ha! Ha! Chi! Chi! Chi! Cho! Cho! Cho!“ Poměrně (na hollywoodské poměry poměrně dost) chytrý scénář bratrů Nolanových dává přiměřený prostor všem hercům, z nichž všichni hrají špičkově. Všechny významnější role přitom vyzobaly hvězdy, o nichž jste již bezesporu dříve slyšeli. Tvůrci si nejspíš mohli dovolit obsadit přesně toho, kdo jim pro danou postavu přišel nejvhodnější a výsledkem je jeden z castingově nejvýživnějších amerických filmů za hooodně dlouhou dobu. Každá postava má přitom své opodstatnění, nikdo zde není jenom na nadhazování vtipů nebo pro okrasu. Například kratičký výstup Cilliana Murphyho výborně dotváří závažnost Temného rytíře – zákeřný zloduch z předchozího filmu zde slouží jenom jako lehký předkrm, Batman je svými schopnostmi i ambicemi zjevně dál. Batman, „no limits“ hrdina přímý a s černobílým chápáním spravedlnosti, musí nyní čelit „no rules“ padouchovi maximálně nevypočitatelnému, vyskakujícímu jako čertík z každé škatulky, do kterého byste se ho pokusili vecpat. Joker žádné hodnoty neuznává. Náhoda rozhoduje, chaos vládne. Ledgerův Joker není lepší než Joker Nicholsonův, je jiný. Z jeho poloretardovaného řečnického projevu a smíchu na poslech stejně příjemného jako zvuk brzdícího vlaku, naskakuje husí kůže. Scény jeho konfrontace s kýmkoliv patří k těm nejlepším z Temného rytíře, činí jej extrémně znejišťujícím (co je dobro?) a srovnatelně intenzivní jako tlukot srdce, když vám maniakální pošuk drží v koutku úst ostrou břitvu. Střet světa nelidských superhrdinů a arcizlosynů se světem policajtů, soudců a kriminálníků je také střetem komiksové nadsazenosti s realismem klasických gangsterských filmů, k nimž některé záběry poměrně jasně odkazují (Joker je jakýmsi zdegenerovaným potomkem Veřejného nepřítele a Zjizvené tváře). Nolan nadále usiluje o vyšší míru uvěřitelnosti i v precizně vybudovaných akčních scénách. Do akce při každé příležitosti zapojuje také kameru, jejíž pohyby pomáhají „zakčnit“ dialogové scény, jež pak mohou hladčeji přejít do skutečné akce. Přesněji do skutečných akcí, neboť málokdy je najednou rozehrána pouze jedna akční rovina vyprávění. Častěji je prostřiháváno mezi třemi ději, které spolu souvisí, gradují společně a jsou dokonale přehledné. Co vytknout? Kdybych chtěl být povýšeneckým a zlým cynikem, vysměji se Batmanovu hlasu á la barový zpěvák s rozedmou plic a relativizaci věčného souboje dobra a zla (zemřít jako hrdina, nebo to dopracovat na padoucha?), které je věnován celý stopadesátiminutový Temný rytíř, jakkoli by totéž dokázal zkušenější mongolský režisér rozpitvat mnohem lépe na prostoru sedmdesáti minut, s dvěmi herci a jednou kozou. (Polus, Bratislava) 90% Zajímavé komentáře: Adrian, hirnlego, Cervenak, Visáč, JohnnyD, lakikaki, Triple H, JohnFarst, poet(28.7.2008)

  • Nathalie
    *****

    Plnokrevné a zakrvácené antické drama, jen v pouti za hledáním lidské přirozenosti si protagonisté nasazují vysvětlující a matoucí masky, a snad proto mu říkáme comicsová adaptace. Nolan se ptá, kde leží ona hranice mezi předurčeností a zda existuje úzeMí svobodné volby, akcentuje dobu post-demokracie a jejích slabin, kterých využívÁ terorismus, vrací se v postavě Jokera, jakési Amélii naruby, k zvráceně hravému Nihilismu a portrétuje nejhlubší propastI v temnotě svých postav. Má dost odvahy, aby svého maskovaného arcihrdinu, TEmného rytíře, učinil vedlejší postavou a amorfní nádobou, která se tvaruje podle potřeb anarCHií zmítaného GothAmu. A v té temnotě, těsně před rOzbřeskem, ustupuje od HobbeSovy teze a věří ve světlo. Dokud se neozve šílený smích. A pak druhý. Ve světě, kde neexistují pravidla, nelZe věřit, ve světě, kde je porušena spoLečenská smlOuva, se začíná i mafiánská klika bát. Svět strachu je světem nejistoty, kdy může přijít rána od kohokoli. Spirála bezpečnosti se začíná roztáčet, čím více strachu máme, čím méně věříme, tím větší nebezpečí na sebe přivoláváme, říká Nolanův hrdina s tváří, rytíř na bílém koni. Obětovat principy sebezachování, svobodu bezpečnosti, spravedlnost statu quo? Možná za několik desetiletí budou vědci zkoumat kulturní reflexe postmoderní doby. Snad poprvé je ale obraz zranitelného a zraněného světa zašifrován do filmových políček s netopýřím emblémem. Hlubinná psychologie. Duch doby. Why So seriOuS? P.S. Temný rytíř je neopakovatelný, protože je to nehrdinský film, v jehož soukolí nás semelou dva záporáci. 90%(12.8.2008)

  • tron
    ****

    „Noc býva najtemnejšia pred úsvitom.“ BATMAN ZAČÍNA sa mi predsa len páčil o troška viac, povedzme o 20%. TEMNÝ RYTIER je možno až zbytočne dlhý, čo mu umožňuje odvádzať divákovu pozornosť od hlavnej dejovej línie („príbeh dvoch trajektov“, hongkonská odbočka), pričom paradoxne zvraty, úzko súvisiace priamo s dejom, sú načrtnuté a možno až škodlivo nedokončené (korupcia v Gordonovom zbore). Akčné scény stále nie sú Nolanovou silnou stránkou (finálna akcia v mrakodrape je tak nezrozumiteľná, že som ju poriadne nepochopil ani po dvoch reprízach) a pomerne veľa „čudných náhod“ tomu tiež nepomáha (čo by sa stalo, ak by ten obrovský afroamerický väzeň ovládač hodil tak nešikovne, že by sa mu ho nepodarilo vyhodiť do rieky?). Na strane druhej, Nolan sa nebolí likvidovať postavy, aké sa v „bežnom hollywoodskom filme“ nelikvidujú a celkovo je faktom, že TEMNÝ RYTIER je vynikajúci komiksový veľkofilm s myšlienkou. Film sa nebojí polemizovať o Dobre, Zle a veciach „medzi nimi“. Ponúka sériu asi už kultových scén (ceruzka) a tvrdých hlášok („Prečo si taký vážny?“ alebo „Ten to už asi nerozchodí.“). Strhujúcim vrcholom, kvôli ktorému snímka odsýpa svižne, je mrazivý Joker Heatha Ledgera a jeho desivé monológy na tému „Vieš, odkiaľ mám jazvy?“. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/komiksovy-film/508-temny-rytier-8o- Kino Považan (2x)(1.11.2008)

  • - Při scéně, kdy Batman (Christian Bale) zastaví kamion s Jokerem (Heath Ledger), chtěl režisér Christopher Nolan použít co nejméně počítačových efektů, a tak byl pod návěs kamionu umístěn obrovský píst, který byl poté počítačově odstraněn. Situaci zachycovalo najednou 7 kamer. (cpt.Lachtan)

  • - Jokerův (Heath Ledger) make-up údajně navrhl sám Ledger, který na něj použil běžnou kosmetiku z drogérie. Ledger také sám navrhl, že by Joker měl mít po celý film ruce špinavé od make-upu. (misasin)

  • - Spoiler: Scéna, v ktorej vybuchne budova nemocnice, sa nezaobišla bez problémov. Budova skutočne vybuchla, ale ešte predtým nastal skrat, ktorý výbuch omeškal. Heath Ledger (Joker) si však zachoval chladnú hlavu, keďže si uvedomoval, že výbuch ďalšej budovy si nemôžu dovoliť, a tak až do výbuchu improvizoval. (Kub_ees)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace