poster

Protektor

  • anglický

    Protector

Drama / Romantický / Válečný

Česko, 2009, 98 min

Režie:

Marek Najbrt

Kamera:

Miloslav Holman

Hrají:

Jana Plodková, Marek Daniel, Klára Melíšková, Sandra Nováková, Jan Budař, Martin Myšička, Josef Polášek, Jiří Ornest, Simon Schwarz, Leoš Noha, Tomáš Žatečka, Jan Řéhák, Richard Stanke, Tomáš Měcháček, Dana Marková, David Máj, Pavel Kryl, Adam Kubišta, Petra Nesvačilová, Robert Geisler, Tomáš Bambušek, Marie Ludvíková, Jan Lepšík, Jan Ptáčník, Václav Neužil ml., Žaneta Filípková, Edita Zákravská, Eduard Jenický, Roman Slovák, Thomas Zielinski, Jan Jankovský, Kamil Švejda, Petr Cholt, Vítek Březka, Lenka Zogatová, Štěpánka Ludvíková, Radek Vašín, Martin Mičan, Martin Hladík, Luděk Pokorný, Daniel Chalupa, Viktor Janč, Jana Jančová, Miroslav Pluháček, Hana Prokešová, Iveta Ptáčníková, Jiří Roháček, Blanka Roháčková, Jaroslav Kantor, Ladislav Šindler, Zdeněk Pazourek, Jiří Toufar, Marie Cichá, Robert Soukup, Kateřina Sorejsová, Ivo Machalík, Bohouš Maceček, Jan Janda, Marek Němec, Jiří Hajdyla, Philiphe Schenker, Roman Vejdovec, Ondřej Matějka, Ludmila Hroudová, Mikuláš Lubomírský, Michal Dalecký, Barbora Halamová, Jiří Jelínek ml., Kamila Kalousová, Štěpán Rusín, Ida Sovová, Čeněk Koliáš, Pavel Vítek, Richard Němec, Marta Vítů, Nikol Kouklová, Karolína Machová, David Czesany, Tomáš Pospíšil, Vojtěch Novák, Kryštof Lubomírský, Tadeáš Lubomírský, Daniel Sidon, Miroslav Bambušek, Miloš Černoušek, Veronika Rašťáková, Marie Pilátová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    *****

    Po druhém zhlédnutí s klidem prohlašuji, že se jedná nejen o nejlepší český polistopadový film, ale pro mě osobně i jeden z nejopojnějších kinozážitků letoška, který je - stejně jako VEŘEJNÍ NEPŘÁTELÉ - o vztahu skutečnosti a fikce a - stejně jako HANEBNÝ PANCHARTI - o kinematografii (tj. i produkci a promítání) dané doby. Nejedná se o další chcípáčkovský český film a na nedávnou minulost a jedince v ní se nenahlíží smířlivě, s porozumění: hrdinové mění role a nosí masky (oproti AMERICKÉM GANGSTEROVI ale nikdo nedojede na svou žánrovost, nýbrž na svou neochotu či neschopnost hrát různé role a vydávat se za někoho jiného), historie je zde traktována skrze média - film a rozhlas. Na rozdíl od (výborného) NORMALu, u kterého je styl taktéž nositelem různých významů, není PROTEKTOR formální nápodobou filmů či trendů dané doby: přestože typologie písma i způsob záběrování (většinou velké celky, polocelky a detaily, figurativní střihová metoda záběr-protizáběr při dialozích) by tomu nasvědčoval, film se vůči prvorepublikovým a protektorátním snímkům vymezuje. Děla to prostřednictvím řeči - jak té filmové (nespolehlivý flashforward v úvodu, paralelní střihová skladba dominující vyprávění, svícení, kdy se postavy ztrácejí v pološeru, ahistorická elektronická hudba, důmyslné užití diegetických zvukových efektů, na jejichž podnět reaguje kamera, popř. dialogy či monology předznamenávající následující scénu), tak jazykem postav (viz stylizované promluvy postav filmu ve filmu a autentická řeč ve filmu samotném). Nečekejte ale slast z podlehnutí iluze (VEŘEJNÍ NEPŘÁTELÉ) či potěchu ze síly filmu schopného přepsat historii (HANEBNÝ PANCHARTI), protože tohle cinefilní vyznání, zahalené kouřem drog, je zničující: plátno reflektující počínání protagonistů je exploatováno a obraz vybělen, z mrtvých jsou jen stíny a hudba (rytmizující dění) a zvuk utichnou. 10/10(21.9.2009)

  • Tosim
    ****

    NEJSEŠ NEMOCNEJ? Čekal jsem všechno, moje chyba, byl jsem malinko zklamán pomalejším tempem a částečně i obrazy. (Angažovaný?) film s brilantními dialogy, kterému se vážně povedlo zachytit lidi a dobu. V současné české produkci zjevení. KOMU NENÍ RADY, S TÍM NESPÍM.(16.11.2009)

  • Tsunami_X
    *****

    Těžko tenhle film můžu hodnotit hůře, když bydlím v Holešovicích a ve světlíku u nás taky visí kolo. Už dlouho jsem neviděl něco tak mrtvého, co by mě zároveň dokopalo k duševnímu uspokojení. Najbrt upletl z hovna bič a okupovanou Prahu nasázel do deseti interiérů a pěti exteriérů takovým způsobem, že se před plátnem zaklínáte, aby vám toho ukázal víc a zároveň z toho máte šílený strach. Někomu ta mnohovrstevnatost v příběhu možná přijde tristní a ono se taky není co divit. Kolaboranti, ženská ve špajzu, rozpadající se manželství a náckové všude kolem. Jenže nic z toho se nevyvíjí očekávatelným způsobem a čas od času přijde perfektně vypointovaná facka, která vás srazí ze židle s úderností nadrženého fricka a vy si můžete začít otírat popel z hlavy, protože pochybovat se v tomhle případě nevyplácí. Vlastně je to celé jednoduché a viděli jsme to mnohokrát jinde. Lidi jsou svině, spát s někým dalším se musí a v dobré víře se z nás může rychle stát ta největší kurva na okrese. Někdy je ale celý život o jedné větě. Nebo o jednom filmu.(19.10.2009)

  • Tom Riddle
    ****

    Příjemně bizarní fraška o židovské herečce, které nechybí chucpe (pozn. autora komentáře, chucpe - zdravá židovská drzost), o jejím manželovi, kterému chybí prakticky všechno (třeba páteř..), o rozkošně laciné hláškující štětce, zasněném cinefilu/fotografu amatérovi a dalších podivných existencích na kulisách jednoho z nejodpornějších období historie lidstva.(2.9.2009)

  • Dudek
    ***

    Protektor je pro mě překvapivě poměrně špatně uchopitelný film a po jednom zhlédnutí jsem si dlouho nebyl jist jaké hodnocení mu přisoudit. Důvodem jsou dva diametrálně odlišné pohledy, kterými musím k filmu přistupovat. Tím prvním je hodnocení děje, ze kterého jsem nebyl nijak nadšen. Pokud z kostry odejmeme všechna ta okrasná cingrlátka, zůstane nám poměrně triviální kostra, která nemá nápaditosti ani co by se za nehet vešlo. Sonda do života dvou manželů, mezi které je vlivem nově nastupujícího režimu vražen „zátaras“ (překážka či jak to nazvat), dnes již nikoho příliš nepřekvapí. O to hůře, že tenhle snímek ve své hlavní dějové lince nepřichází s žádnou nečekanou odbočkou a dopajdá k rozhodně ne nečekanému konci (trestu?). Jenže je tu i druhá rovina a ta je příjemně osvěžující a pro mě i velmi překvapivá. Protektor je ve svém pojetí doby velmi moderní. Podobně jako např. Marie Antoinetta se nebojí používat současných výrazových prostředků k zobrazování minulosti. Nejde tu jen o elektronický hudební doprovod, ale zejména o chování a obecnou mluvu jednotlivých postav, které jsou svým vyobrazením velmi blízké dnešním lidem. Přiblížení doby tak probíhá pouze díky kostýmům, prostředí a dobovým reáliím (těm se ovšem nepodřizuje!). Ve výsledku na mě tento nadmíru sympatický počin působil jako příjemná, jemně přidrzlá divadelní inscenace obohacená o moderní přístup, nejsem si však jist, nakolik je potlačen onen český element, který znemožňuje přijetí filmu v cizině.(4.5.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace