Reklama

Reklama

Zidane, portrét 21. století

(festivalový název)
  • Francie Zidane, un portrait du 21e siècle (více)

Obsahy(1)

Zinedine Zidan jeden z největších fotbalistů co chodil po fotbalových trávnících.V tomto dokumentu je zachycen zápas španělské La Ligy, kdy je Zidane po celou dobu fotbalového utkání v němž hájí dres velkoklubu Realu Madrid středem pozornosti. (sheen)

Recenze (17)

Dadel 

všechny recenze uživatele

Záznam fotbalového zápasu, během kterého sledujeme téměř výhradně pouze Zinedina Zidana. Na "film" jsem šel především proto, že k němu měla znít hudba od Mogwai, bohužel tam zní jen něco přes půl hodinu, a všechny skladby jsou střiženy podle stejného mustru. Zbytek jsou reálné zvuky stadionu. Ať už máte Zidana rádi nebo ne, po zhlédnutí filmu ho nebudete chtít už nikdy ani vidět. Zajímavý experiment, to ano. A jako brainwashing přímo vynikající (ke konci jsem už jen tak tupě zíral). Ale umění? Nikoli. Film bych doporučil jen Zidane-fetišistům a dále té hrstce z vás, co dobrovolně zkoukla všechny Cremastery od Barneyho až do konce. SPOILER!!!!: Zidane naštěstí dostal červenou kartu, takže film mohl skončit o něco dřív. ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Tak jsem to dneska videl a je to hodne slabe. Nezaujme to vubec nicim, v podstate 90 minut zaberu na cloveka, ktery chodi a plive kolem sebe, obcas se rozebehne a na konci dostane cervenou kartu. Jedinym kladem ju hudba Mogwai, ale ta hraje tak patnact minut dohromady. Velke zklamani. Byla to neuvěřitelna nuda a to po všech stránkách. Celé okolí nechápalo a pospávalo. I takovýhle nápad, téměř jistě dopředu odsouzený k záhubě se dal aspoň zajímavě vizuálně ztvárnit, ale tady nebylo jediný záběr, který by byl hoden zapamatování. Nehledě na to, že Zidane je občas strašný magor a měl by si zajít k psychiatrovi. Dadel: naprostý souhlas ve všem. Cremaster jsem viděl jeden a to byl o snad ještě horší než tohle. Jen škoda, že tu červenou kartu dostal asi dvě minuty před koncem. ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Viděla jsem omylem. Spletla jsem si kino a ještě byla změna programu. Ale zvládla jsem tenhle film do konce. Za mé zklamání by si zasloužil odpad!, ale jako experiment... No, kope to kluk pěkně... ()

SLOTH 

všechny recenze uživatele

tak tenhle film neni filmem ale umenim gordon douglas je uznavany umelec ktery pracuje s pohybem prostorem a tak... nejde o to jestli vas film bavi ale jde o to ze fotbal je o 22 lidech a najednou se zameri jen na jednoho! zidane byl vybran jako nekdo kdo inspiruje lidi tim ze se zivi necim co ho bavi a proto byl vybran prave on tohle si rozhodne nezaslouzi tak male hodnoceni ()

whitas 

všechny recenze uživatele

Píše se rok 2005 a probíhá běžný zápas španělské La ligy, Zidanovi ujedou nervy a nechá se vyloučit – poslední záběry dokumentu. O rok později hraje Zidane svůj poslední zápas kariéry, v 90. minutě se nechá vyprovokovat a opět vidí červenou kartu – poslední okamžiky v jeho kraiéře. Jak symbolické. ________________________ Neustálým pozorováním Zidana se dá snadno odvodit jeho styl. Svým pojetím částečně dokazuje, že patří do starší generace. Spíš podrží balón než by se ho rychle zbavoval, podobně jako Berkamp či Overmars. Ovšem v jeho případě to neznamená zpomalení hry, ba naopak. Zidan prokazuje neuvěřitelný přehled. Bez míče vypadá jako by se po hřišti jen procházel, ale když dostane slovo, dokáže rychle a neomylně přesunout hru dopředu, přečíslit soupeře či najít spoluhráče ať už je kdekoliv na hřišti. Je zajímavé sledovat takřka bezešvé a bleskurychlé přechody mezi tím, jak se zapojuje do hry. Minutu se tváří, že ho hra snad ani nezajímá, načež udělá tři rychlé pohyby a na hřišti je rázem všechno jinak. Při neustálém pozorování Zidana si můžeme také všimnout jeho zvyků během hry. Např. časté tření špičky (pravé) kopačky o trávník, utírání potu z nosu a z hlavy. Během hry nedává najevo prakticky žádné emoce. Zdánlivě se zdá že má pod kontrolu celou hru i své emoce, že má jakýsi nadhled. Ovšem zdání může klamat. Stejně nečekaně, jako se Zidan zapojuje do hry, tak umí také vybuchnout. Ideálně to dokumentuje závěr tohoto portrétu, stejně jako jeho zkrat v již zmiňovaném finále Mistroství světa, kdy udeřil hlavou do hrudi italského obránce Matteraziho. _____________________________ Po formální stránce nemůžu nevyzdvihnout práci se zvukem. Jeho realizace funguje na několika rovinách, mezi kterými dokument přepíná, nebo je prolíná. Slyšíme diváky, poté pokřikování hráčů, pak hudbu a do ní Zidanův dech. Později slyšíme hráče, jak kráčí po trávníku, dokud neprořízne klidnou zvukovou kulisu písknutí rozhodčího do píšťalky. Obraz také využívá několika různých perspektiv. Kamery jsou rozmístěny nejčastěji podél postraní čáry (většina záběrů je proto mírně z podhledu), ale ke slovu přichází také televizní kamery ze své klasické perspektivy, jak ji známe z živých přenosů. Vztahy mezi záběry nerozvíjejí žádné nové kvality, pouze si jakoby předávají štafetu ve sledování Zidanovi postavy. O to víc pak vynikne patrně jediný formální odkaz k hranému filmu – point of view. Kamera zabírá v detailu hráčovu tvář, který přelétne očima tribunu. Tento záběr vystřídá pohled na světla rozmístěná po střeše stadionu. Samozřejmě nemůžeme ztotožňovat Zidanův reálný pohled s perspektivou kamery umístěnou mimo hrací plochu, jde však o výjmečnou komunikaci mezi dvěma záběry, tak ji známe z klasické kinematografie. Role režiséra by v tomto projektu mohla ustoupit do pozadí, přisoudíme-li hlavní uměleckou odpovědnost kameramanům, kteří si sami alternativně volí, jak hráče zabírají, rámují, zaostřují, či jakým způsobem zachycují jeho pohyb. Kromě podílu na finálním sestřihu vidím velkou invenci tvůrců v záběrech, které vyplňují dobu mezi oběma poločasy. Je třeba si uvědomit, že do každého z poločasů, vstupujeme jako diváci se zcela jinými předpoklady a vzorci vnímání. Zpočátku sotva tušíme, co přesně máme očekávat, snažíme se vytěžit informace o utkání, vydíme však stále jenom Zidana. Do druhého poločasu už vstupujeme s tím, že víme jak tento dokument pracuje a objektivní zápasová fakta již ustupují v našem vnímání do pozadí. Mezi poločasová pasáž pak staví zápas úplně do nového kontextu, který způsobuje jakýsi percepční šok a krátkodobé ochromení prozatimního modu sledování. Na chvíli nás nutí přemýšlet mimo hranice samotného zápasu. Experiment je to určitě zajímavý, mám-li se na něj ale podívat z hodnotícího hlediska, pak mi zde chybí větší využití kamer z hlediska jejich umístění a pohybu. Kamery jsou statické a většinou nepřináší žádné nečekané či nezvyklé záběry. Autoři plně nevyužili ani potenciál klasického televizního přenosu, který např. při zápasech Ligy mistrů zahrnuje pohyblivou kameru na kolejnici za postraní čarou, jindy užívá také kamery pohybující se na lanku nad hrací plochou. Myslím že hlavní umělecký význam tohoto díla je v jeho ojedinělosti, a nepředpokládám, že na něj v blízké budoucnosti někdo naváže. () (méně) (více)

sellsakul 

všechny recenze uživatele

Neviem, či tento nemý dokument mal vôbec zmysel, ale zbožňujem Real Madrid, takisto Zidana a nevadilo mi sa 90 minút pozerať na to, čo mám veľmi rád aj bez zvuku v podstate :-) A navyše to bol Zidanov posledný zápas a tie emócie po ňom aké boli na štadióne (chcel by som tam byť vtedy) pre mňa 5* ()

WinstonS 

všechny recenze uživatele

Originální námět? Nenechte se vysmát. Už v roce 1971 nechal Hellmuth Costard po celý zápas snímat pohyb George Besta (skvělý fotbalista, který dojel na chlast - jak typicky britské) v utkání proti Coventry City. Ale tohle je iné kafe. Sedmnáct kamer namířených na holohlavého génia, t.č. ve službách Bílého Baletu, zprostředkovává divákovi nevšední podívanou, v níž během utkání nesledujete míč, ale výhradně pohyb Zidana, jenž je brilantně sestříhán a nechybí v něm dynamické či zdánlivě nudné pasáže. Mimochodem, Zizou je muž bez emocí - jeho nenucená elegance či líná kočkovitost, jenž se v mžiku mění v instinkt dravé šelmy, je ohromující. Méně ohromující však nakonec je dojem, který si z dokumentu odnesete: bavil mě asi třicet minut, poté upadal do stereotypu a už se z něj nevymanil. Nicméně za pokus to stálo. ()

panmroz 

všechny recenze uživatele

nevim, jesli bych to ješte víc neocenil, kdyby tam byla ta tradiční fotbalová časomíra...ale to je detail. výbornej projekt, doufám, že nikoho nenapadne zopakovat tento princip někde...jinde... ()

KubiiiCZek 

všechny recenze uživatele

Tohle asi dokážou ocenit jenom fanatičtí fanoušci Realu Madrid nebo studenti umění. Pro normální smrtelníky docela nuda. :) ()

Dm1tr1j odpad!

všechny recenze uživatele

Vážne zlý dokument..ani v portréte keď nevidno najsignifikatnejší čin v jeho kariere tak je to na poču portrét zpackaný. ()

Názorožec 

všechny recenze uživatele

po přečtění některých příspěvku nemohu nereagovat. Co je komu do toho jestli hrajete fotbal nebo co si myslíte o Zidanovi? 1) není to film 2) není to dokument 3) není to fotbal!!! Tedy rozhodně ne v běžně vnímaném smyslu... A pokud si to někdo od toho sliboval je to JEHO chyba. Dougles Gordon je britský videoartista a současné umění prostě není pro masy... (což ostatně výtvarné umění nikdy nebylo ať si to přejete nebo ne) Samotný koncept je jednoduchý - vzít nejpopulárnější sport planety pak jednoho z nejlepších hráču té doby a nechat ho natočit skvělými kameramany (dílem čistě sportovními) ve stopáži jednoho zápasu. Samotný název díla Zidane - portrét 21. století je prostě skvělý a nutí k zamyšlení. Zidan sám je velice vděčný objekt, který působí že je v podstatě pořád myšlenkama jinde (což asi není). Skvělý byl i střih z poločasu zápasu, který mohl evokovat přepínání televize v čase reklam.... Ale finální střih, hudba, zvuky stadionu, zvuky chůze a běhu po trávníku, zvuky ticha, zvuky komentátorů, kamera zabírající zidana, pohledy na stadion, detaily a meditativní kometáře... Já byl nadmíru spokojen! mimochodem mi ta hudba místy připomínala kytaru Neila Younga z Dead mana. ()

P/\/EL 

všechny recenze uživatele

je to docela zajmavý umělecký koncept, ale nevěřím, že tak moc originální....řada věcí se točí na řadu kamer....jasně..tohle určitě nebyl zadarmo.....to je docela dost hodin záznamu....kolik? 17 kamer? všecky filmový....35 mm, no..je to risk....člověk nikdy neví, pude mu to tenhle zápas vůbec.......tak rozpočet určitě jak průměrnej českej filmeček..nevím....dozistit musim......jinak...Zidane si mohl člověk užít asi nejlíp pěkně naživo..s vlastním dalekohledem, popř.teleobjektivem...apod.. jasně...jsme na filmovém serveru, ne na art serveru.... Zdálo se mi to docela nudné...už na první dojem....už podle trajleru.......nechci se nikoho dotknout, ale fotbal bývá velice často docela nudný sám o sobě.....protože jsem náročnější konzument, tak si často u tévé řikám, proč to ta nova i čt točí na tak málo kamer......postupem času...s příchodem HDéčka....už to člověku tolik neva...ale......... No, řada lidí už na to narážela, že kamery jsou statické a ne moc kůl umístěné.....nj, prostě se tvůrcům nedostalo moc prostoru...no.......Jen tak pro zajmavost...zvuk a tak..takové ty serepetičky..slyšel sem, že měli speciální dálkový mikrofony od NASA pučený.....atd.. ()

Reklama

Reklama