poster

Bourneovo ultimátum

  • USA

    The Bourne Ultimatum

  • Německo

    Das Bourne Ultimatum

  • Slovensko

    Bournovo ultimátum

Akční / Thriller

USA / Německo, 2007, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *****

    U málokteré akce si tak zřetelně uvědomíte, že film je (o) pohyb(u). 90% Zajímavé komentáře: imf, Cervenak, kikuka, Rocky88, -dRaGoN-, Dero, stephano(1.9.2007)

  • Radyo
    ****

    Kamera, klapka aaa..... AKCE! Takhle nějak bych shrnul celou Greengrassovu trilogii. Poslední Damonův "Bourec" se asi nejvíce u mě přiblížil k 5 hvězdičkám, už už si na ně i sahal, ale o chloupínek to nevyšlo. Nicméně Matt Damon je fakt dost dobrej akční hrdina, to se musí nechat, zastiňuje i leckteré protřelé veterány, kteří na podobném typu rolí vystavěli svou kariéru (ne, jména po mně nechtějte, a nesviťte mi tou lampou tak do očí!). A abych nezapomněl - pěkný štěk si tady odehrál i nedávný Niki Lauda alias Daniel Brühl. ;-) P.S. Takhle nějak podobně, jako ve filmu možná vypadá ta slavná NSA i po Snowdenově odhalení. Jen se o ní o něco více ví (asi o 1%) a o dost více mluví (asi o 99%).(9.12.2013)

  • Enšpígl
    *****

    V očekávání vyjímečného filmového zážitku jsme se tentokrát do kina i učesal. Ovšem to co přišlo za adrenalinový akční uragán jsem prostě čekat nemohl . Paul Greengrass se totiž rozhodl, že nám nedá perfektní film, ale že nás do toho filmu rovnou dostane a šlehne do nás tolik adrenalinu, že budeme potom chcát prdelí, žrát nohama a ušima postavíme mrakodrap. Naháněčka na nadráží má přeci jen jednu chybu, musí být totiž promítána ve společnosti lékaře, který Vám zajístí umělé dýchání, protože tahle scéna vám dech ne vyrazí, ale doslova vykopne. Akce v Maroku ve stylu výbuch,motorka, přestřelka, přeskoky z okna do okna zakončená soubojem muže proti muži, který sám o sobě je udělanej tak, že nemá v týhle galaxii obdoby, tak takhle část filmu, to už je prostě na orgasmus. Ostatně sotva tahle "marocká akční šleha" skončila, tak mě kámoš pošeptal do ucha " Ty vole, mě se z toho snad postavil". Já měl úplně strach se kouknout na cibule, kolik je hodin, že mě v tom tryskovým tempu ulítnou. Jestli mě někdo začne tvrdit, že bez dechu může člověk bejt jen několik málo minut, tak je to kec. Bez dechu člověk dokáže být 111minut, přesně tolik totiž trvá nejdokonalejší adrenalinovej akční koncert filmového plátna - Bournovo ultimátum. Jelikož jsem u jiných filmů kritizoval Matta Damona, musím chlapsky říci, že jsem se pletl. MATTE DAMONE, smekám před tebou svou občas nosící kšiltovku a hluboce se ukláním, protože jsi svým hereckým výkonem dokázal stvořit úplně novej typ akčního hrdiny, typ ze kterýho seru modrý hovna, typ chlapa jehož jednání je tak sexy a tak stylový, že promění všechno kolem sebe jen v bezvýznamnou kulisu. Tenhle film mě prostě totálně rozhodil můj účes, ale zase mám jasno komu pošlu při svátku všech zamilovaných svou Valentinku.(6.9.2007)

  • Douglas
    *****

    Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu.(5.9.2007)

  • DaViD´82
    *****

    "I remember... I remember everything." Kruh se uzavírá, Matt Damon opět zarytě mlčí a David Webb alias Jason Bourne se do třetice vrací na plátna kin. Třetí Bourne není o nic lepší než ten druhý. Nutno však dodat, že není ani o píď horší. Je trochu více akčnější, má narozdíl od svého staršího kolegy pořádný závěr, opět má tempo jako žádný jiný žánrový snímek, strhující akci, výtečné herce, výbornou technickou stránku, hafo scén kdy se kaskadéři zajisté řádně zapotili, nápadů na rozdávání a... a vůbec těžko popsatelné kvality snad v každém ohledu. Jedna takřka bezvýznamná muška by se však tentokrát našla. A to, že Greengrassovo pojetí Jasona Bourna v několika momentech přeci jen vykrádá sebe samo. Ovšem čert to vem, když vás to zcela pohltí a nepustí ani dlouho po projekci. Ethan Hunt i James Bond se sice ve svých nových nasazeních do akce vydali směrem, který nastolil druhý Bourne, ovšem i přes jejich nadstandartní kvality zůstali hluboko v jeho stínu. A na tom se nic nemění ani po tomto ultimátním zážitku. Naštěstí. ♫ Hodnocení OST: 4/5(24.8.2007)

  • - Spoiler: Počet mrtvých ve filmu je 5. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Ve Vosenově kanceláři můžete na stole zahlédnout autobigrafickou knihu Billa ClintonaMy Life“ a v Clintonově kanceláři pro změnu „Long Walk to FreedomNelsona Mandely. (HellFire)

  • - Když Jason Bourne (Matt Damon) míří na Dr. Hirsche (Albert Finney), mění se mu v ruce pistole z Glocku 17 na SIG Pro SP2022 a zase zpět. (Maulincio)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace