poster

Bourneovo ultimátum

  • USA

    The Bourne Ultimatum

  • Německo

    Das Bourne Ultimatum

  • Slovensko

    Bournovo ultimátum

Akční / Thriller

USA / Německo, 2007, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kulmon
    *****

    Tolik jsem se na tento film těšil a naštěstí jsem se nezklamal a byla to opravdová bomba! Matt Damon potřetí a potřetí výtečně. Tato série jde kvalitativně nahoru a možná škoda, že Damon se od případného čtvrtého dílu distancoval. Pro něj možná dobře, ale co my fanoušci? Co mi malinko vadilo byly neskutečně rychle střídané záběry, které trochu narušovaly pozornost. A to samé co mi vadilo u předchozích dílů. Necelé dvě hodiny je skutečně málo. Ale jinak výborný superakční film s mým nejoblíbenějším hercem!(8.5.2009)

  • Houdini
    ****

    Oscar 3 : Střih, Zvuk, Zvukové efekty(22.1.2008)

  • Douglas
    *****

    Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu.(5.9.2007)

  • Flipper
    *****

    Hlavne čakanie rozdelilo ľudí na viaceré tábory s akými budú pristupovať k Bournovi. 1) prvá skupina brala posledného Bourna ako revolúciu v Hollywoode, ktorá vychádza zo známich spôsobov natáčania filmu a jeden z najprogesívnejších filmov vôbec. 2) Druhá skupina neznáša podľa nich amatérske zobrazovanie akcie pomocou ručnej kamery a domienievajú sa, že film mohol natočiť aj epileptik. 3) Tretia skupina je zmiešaninou týchto dvoch a od roku 2002 čakala na naznačovane posledný film a brala (a berie) ho ako solídne zakončenie.___ Nepatrím ani do jednej skupiny, preto som si to premyslel takto. Môj názor je, že Greengrass chcel urobiť niečo väčšie ako Supermancy, ktoré vyznie oproti tomuto ako naháňačky Toma a Jerryho (sú dobré, ale omrzia). Ultimatum je stavané na všetko alebo nič. Chce byť väčšie a niekedy odporuje zdravému rozumu (konečné naháňačky), chce byť kamerovo nápadnejšie a diváka krátke strihy nemusia vždy baviť. laického diváka bude uchvacovať vynaliezavosť a hnevanie sa šéfa CIA, fajnšmekri, zase budú detailne analyzovať každý záber a Damonovú mimiku. Ja som bol celkom rád, že sa s tho nestalo žensko-udobrovacie klišé, (aj ekď záverečný úsmev Julie Stiles je veľavravný) som rád, že som nenudil a keď to zhrniem nie je to také dobre ako Bourne Identity, ale od Supermancy je to skok pred, preto ani hodnotením nemôžem ísť vzad (podobne ako Bournovo zbesilé auto v uliciach New Yourku). PS: Spoločnosť Yahoo! si trhá valsy, lebo Bourne robí reklamu Google, ktorý zase vo filme použil.(18.11.2009)

  • KarelR
    *****

    Jason se vrací v plné síle a znovu dokazuje, že Bond by se musel hodně ohánět, aby z něj po jejich střetu něco zbylo. Greengrass si konečně našel zlatou střední cestu ve svém mávání kamerou a dopřává nám akci, která je přiměřeně futuristická i přiměřeně old-school. V tom všem běhá mlčenlivý Damon, který znovu perfektně ztvárnil agenta bez minulosti, jenž kombinuje svou nesnesitelnou touhu po informacích s užitím chladné logiky a mlácením najatých zabijáků nejbližší literaturou. Jediný akční hrdina, který k tomu, aby byl zatraceně cool, nemusí hláškovat. Musí jen být na plátně.(24.11.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace