Režie:
Mikael HåfströmKamera:
Benoît DelhommeHudba:
Gabriel YaredHrají:
John Cusack, Samuel L. Jackson, Mary McCormack, Tony Shalhoub, Len Cariou, Andrew Lee Potts, Isiah Whitlock Jr., Benny Urquidez, Johann Urb, Angel Oquendo (více)Obsahy(2)
Pokoj 1408 nemá moc hezkou pověst. Je to jediný pokoj hotelu Delfín, ve kterém se už téměř dvacet let neubytoval žádný zákazník. Není čemu se divit, když lze v jeho historických záznamech nálézt dvanáct sebevražd a třicet takzvaných „přirozených“ úmrtí. Když k tomu připočteme drobné nehody některých pokojských (záchvaty smíchu, záchvaty pláče, mrtvice, slepota), které pokoj udržovaly čistý a obyvatelný, není se opravdu čemu divit. Pan Olin (Samuel L. Jackson) jakožto ředitel tohoto malého newyorkského hotelu příběh pokoje 1408 velice dobře zná, a proto se všem případným zájemcům snaží pobyt v něm ze všech sil rozmluvit. Spisovatel Mike Enslin (John Cusack) se však psaním hororových povídek živí a nikdo a nic mu jeho noc v pokoji 1408 nevezme. Vždyť strašidelné pokoje jsou jen směšné hlouposti jako všechna ta místa, na kterých už strávil noc - o kterých psal. Navíc by mu chyběla jedna kapitola do jeho nové knihy. Vyzbrojen svým věrným diktafonem Sony se tedy vydává do čtrnáctého patra, které je ale ve skutečnosti patrem třináctým. Do pokoje 1408. Do pokoje, jehož součet čísel dává dohromady číslo třináct…
První verzi povídky 1408 Stephen King vůbec neměl v plánu dokončit, protože měla sloužit pouze jako dodatek v jeho částečně autobiografické kinze O PSANÍ, prý aby předložil konkrétní příklad toho, o čem v celé knize žvanil. Povídka však Kinga natolik pohltila, že ji dokončil a vydal jako součást audiokompilace BLOOD & SMOKE. Velice lákavého scénáře se pak chopil švédský režisér Mikael Håfström (ZLO). King sám říká, že povídka ho, zvláště v audiopodobě, opravdu děsí, uvidíme, jestli její fimová podoba bude děsit i nás. (3DD!3)
(více)Videa (2)
Recenze (946)
Tradičně nudná tuctovka. Strašidelné to vlastně ani moc není a přijde mi, že je to celé postavené na dost chatrných základech, které při sebemenším divákově šťourání neudrží ani zbla. Způsob jakým se Enslin vypořádá se svým pokojovým problémem je děsivě vtipný (hlavně ubožákovy cynické průpovídky), stejnou měrou na mně dolehlo i rádoby šokující finále. Ale John Cusack je bezva. Uděluji 3 děsuplně-rozpačité umrlčí hvězdy a podotýkám, že na opakovačku se rozhodně nechystám. ()
„Hotelové izby sú vôbec dosť nepríjemné miesta, nemyslíte? Len si predstavte, koľko ľudí spalo v tej posteli pred tým, než ste sem prišli. Koľkí boli chorí? Koľkí sa nachádzali na pokraji šialenstva? Koľkí spáchali samovraždu?“ Možno jedna z najlepších adaptácií Stephena Kinga. Kým iní len opisovali (CUJO, ZELENÁ MÍĽA), vklad scenáristov do IZBY 1408 je neporovnateľne výraznejší: poviedka nemá ani štyridsať strán, pričom prvé stránky tvorí Kingov príhovor, prvú polovicu JEDEN dialóg a zvyšok halucinogénne scény, ktoré ani schopný režisér s tristomiliónovým rozpočtom nedokáže nakrútiť (možno ak by žil Kubrick...). Znepokojivá atmosféra a sústredený John Cusack robia svoje, takú „hororovo pochmúrnu“ náladu som necítil od deväťdesiateho deviateho (ŠIESTY ZMYSEL). Scenár je ku koncu síce prehnane chaotický, zmätený, prekombinovaný a otravný, ale napriek tomu (a i vďaka roličke démonického Samuela L. Jacksona) idem na 80%. Kino Považan 2007 ()
Čekal jsem cynického hrdinu zavřeného v lekacím pokojíčku. A dostal jsem cynického hrdinu s traumatem v minulosti zavřeného v zákeřném pokoji, který umí vylekat tak, že u vás nečekané návštěvy v tu chvíli opravdu nebudou vítány. I v hororovém žánru se zkrátka najde jednou za čas překvapení, které vám z hlavy jen tak nevyleze a které byste si i přes tu nepříjemnou dávku strachu jednou klidně dali znova. Cusackův očistec si tohle privilegium zaslouží. ()
Håfström je paběrkující zoufalec, jemuž by měl někdo okamžitě sebrat režisérskou průkazku. K čemu je dobré že dokáže tvořit opravdu hezké obrázky, když není schopný dát dohromady ani jednu originální scénu, která by nezaváněla metrákem klišé a nepáchla nepříjemnou rutinou. Situaci musí zachraňovat přesný, leč dost nesympatický Cusack a po Hadech v letadle znovu těžký motherf*cker Jackson. Pokoji 1408 chybí vlastní styl, lepší budování napětí a vlastně i fungující scény stísněnosti a děsu. U hororu by se měl člověk přece bát věcí na plátně a ne toho, že film potrvá další zdlouhavou půlhodinu. P.S. Scénárista by si za těch pět konců zasloužil vypráskat ocelovou tyčí. 5/10 ()
Ach jo. Trailery naslibovaly hory doly. Mikael Hafstöm však ukázal málo. Příliš málo. V posledních letech jsem dlouho čekal na podobný horor. Na začátku všeho byl potenciál, dále slušní herci, kteří byli jistotou, že postavy budou slušně zahrané. Dále tu byl režisér, který nedokázal zrovna natočit hit roku, ale byl (a je) jistě kvalitnější než např režisér Fantastické čtyřky, Tim Story. Trailery napověděly a bylo jasné, že půjde o kvalitní vizuální podívanou, která nám snad pocuchá nervy a na konec nás i usadí. Bohužel se prokázalo, že potenciál a prokletí knížek pana Kinga je přesně úměrný. Pokud Kingovu adaptaci netočí Darabont většinou skončí špatně. Musím však uznat, že všichni aktéři se snažili a film má v několika okamžicích opravdu velkou šanci být výborný. Naneštěstí je těch okamžiků velmi málo. Chce to větší snahu a odhodlání riskovat, protože v dnešní době diváka nevystraší mrtvá holčička ani samo zapínací rádio... Zmrzlý pokoj a záplava však jsou hezkými okamžiky, které budou zapomenuty v chaotickém a pomalém snímku, který si na horor spíše hraje než aby jím byl. (viděna Director Cut verze tak ať se Mikael nevymlouvá :)) ()
Galerie (21)
Zajímavosti (29)
- Příjmení jedné z prvních obětí pokoje bylo Grady, tedy stejně jako jedna z postav ve filmu Osvícení (1980), který se také odehrával v hotelu a který byl také natočený podle předlohy Stephena Kinga. (Siriuss)
- Do role Lily byla původně obsazena Kate Walsh, ale kvůli natáčení seriálu Chirurgové (od r. 2005), kde hraje Dr. Addison, musela od projektu odstoupit. Role poté připadla Mary McCormack. (Karlos80)
- Sekera, ktorou sa na konci filmu jeden z hasičov prebúrava do izby, je tá istá, ktorú použil Jack Nicholson (Jack Torrance) vo filme Osvietenie (1980). Oba filmy sa nakrúcali v rovnakom štúdiu v Londýne. (rador)
Reklama