Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tombac
    ****

    Před projekcí Království jsem si též kladl otázku, co na tom Bergovi někteří tak mají. A jasnou odpověď jsem nedostal. Schématická historka, kterak se agenti FBI vydali mezi Araby vyšetřovat jeden masakr, přičemž jim tam samozřejmě byly zpočátku házeny klacky pod nohy, je zpracována po většinu filmu veskrze standardně (s vydatným přispěním ruční kamery) a tyje především z exotického a díky muslimským fanatikům nebezpečí plného prostředí. Byly by to silné tři hvězdy, kdyby od výbuchu na dálnici Berg nenavázal na povedený začátek a nezahájil menší lítou městskou řež, která i prostřednictvím užití obligátních RPG evokuje frenetický Black Hawk Down. Slušné, ale že by mě to nějak válcovalo... 7/10(13.9.2007)

  • Cervenak
    *****

    Alah je veľký a doprial mi vidieť tento film deň po strašnom útoku na Benazir Bhuttovú, takže to celé pre mňa získalo stopercentnú autenticitu. Napínavé po celý čas a záverečná polhodina je väčší adrenalín ako Bournova Moskva, fakt že hej. Berg je skvelý režisér a jedného dňa to pochopia aj ľudia ako Adrian ;-).(19.10.2007)

  • DaViD´82
    ***

    Nesdílím v našich končinách uměle vytvářený kult kolem Petera Berga. Považuji ho za solidního rutinéra, který si rozumí s technickou stránkou a umí dát filmu tempo nikoli však již vtáhnout do dění. Ovšem jméno producenta budí pozornost. Posuďte sami - Michael Mann. To již slibuje mnohé, že? Království není akčním filmem a již vůbec není filmem "hamburgerovsky americkým", tedy v rámci mezí jak jen potencionální blockbuster může být. Neříká tak, ani tak. Člověk lehce uvěří, že to jak se věcí dějí v tomto díle, tak tak nějak by asi probíhaly i ve skutečnosti pokud by tým FBI skutečně asistoval při vyšetřování v arabské zemi. Naštěstí se to nezvrtlo ve velkorozpočtovou epizodu CSI s naivními domorodci a neomylnými, skvělými američany. Vše od politických kliček přes rozdělení pravomocí až po rozdíl kultur, je zde zpracováno celkem realisticky. Přesto má Království jeden zcela zásadní problém. Nejsou jím však herci, kteří jsou výteční a obvzláště ti arabští v čele s Ashrafem Barhomem v roli Faríse Al Gházího. Ten problém je násilně a zcela zbytečně naroubovaná závěrečná akční vsuvka. Nechápejte mě špatně ona je vynikající, syrová a strhující... Jenomže pouze sama o sobě. Působí jako patnáctiminutový sestřih toho nejlepšího z Black Hawk Down, jen prostě zcela ničí vyznění celého snímku a zapadá do něj jako... No prostě vůbec. Což je škoda, protože dobrá je, pouze měla být ve filmu zcela jiného ražení. Alespoň, že poslední dvě věty Království dojem napraví a příjemně předešlé dění "vypointují".(12.10.2007)

  • Renton
    ***

    Scénář: Matthew Michael Carnahan .. Peter Berg se moc nezměnil, ani nepolepšil. Sice si vzal na paškál ožehavé aktuální téma, ale to podání… Suprová je historicky-popisná úvodní titulková sekvence, následována politicky naléhavou zápletkou. Tu ale vystřídá heroický nástup čtyřech statečných agentů FBI do zasažené oblasti, kde se pomoci nudného vyšetřování, patetických rozhovorů s dětmi či místními prokoušou až k akčně laděnému rozuzlení. Tady má film alespoň nějaké grády, ovšem žádná oslavná óda mne nenapadá. Vždyť jde jen o pár, muslimy masakrujících, kulo/raket přestřelek. Tuto část lze oproti jiným přesto pochválit neboť je co sledovat bez náznaků ubíjejících situací. Berg (resp. Mauro Fiore) snímá dění současným stylově roztřeseným postupem, což v některých opravdu špatně podaných záběrech až irituje. Herci, kromě drsných výrazů, nemají moc co hrát, zato hudba Danny Elman hraje mnohde a výtečně. Výstižnost paralelní kompozice s poslední větou je jediným odvážným, smutně pravdivým momentem - klid zde bude asi až ropa dojde (jenže to pak nebudou mít za co kupovat vodu, že..!).(6.12.2007)

  • Tetsuo
    ***

    Žhavě aktuální, politicko-akční drama o ropě, teroristech, chrabrých agentech FBI a (některých) hodných Arabech. Aneb Syriana pro konzervativní teenagery se zálibou ve střílení. __________________________ Nejprve dostaneme videoklipově zhuštěnou lekci o historii Saúdské Arábie a jejích vztahů s USA během 20. století a pak jsme svědky vícefázového teroristického atentátu, při němž v Rijádu zemře mnoho nevinných Američanů včetně dětí. Po tomto prologu následuje rozprava mezi agenty FBI doma za mořem, jestli zasahovat, či ne, a vzhledem k tomu, že to agent Ronald Fluery (Jamie Foxx) a agentka Janet Mayesová (Jennifer Gardnerová) berou osobně a nenechají se odradit byrokratickými překážkami, vymyslí se finta, jak obejít zákazy nadřízených a letí se do Arábie. Tam následuje druhý akt – samotné vyšetřování plné administrativních a kulturních překážek – líčený ve velmi realistickém, až trochu, a nejspíš záměrně, zdlouhavém duchu, po němž jsou již téměř všichni v sále krvelačně nadržení, aby propukla akce. A ona v posledním aktu skutečně propukne a je to maso. ________________________ Otázka je, kdo a proč může být takovým snímkem uspokojen. Členové oscarové akademie, kvůli jejichž krátké paměti před vyhlašováním nominací se údajně zdržovala premiéra, nebo teenageři, kteří rádi hrají počítačové hry a u filmů jako Syriana se pekelně nudí?_______________ Zjednodušeně se dá říct, že filmy si můžeme pracovně třídit na ty, které nám mají přinášet poznání, a na ty, které mají přinášet požitek. Anebo možná přesněji na ty, které nám umožní svět lépe pochopit, a na ty, které ze světa dělají podívanou. Království režiséra (a herce vedlejších rolí) Petera Berga chce zastat obě úlohy a jde na to zostra hned od úvodních (výtvarně originálních) titulků přes dějovou expozici až po úplný závěr, kde se dozvíme „velké poselství“ obou stran konfliktu, jež je ovšem opět příslibem další krvavé podívané. Člověk si až se zvrácený potěšením vzpomene na čtvrtého Ramba..._____________________ Teď trochu vážně. Nemyslím si, že nelze za žádných okolností stvořit dílo, které by mohlo mísit žánrové potěšení z akce, a přitom by mohlo něco vypovídat o našem, tedy reálném, a nikoli jen filmovém světě. Bez dlouhého vysvětlování: přijatelný je pro mě Spielbergův Mnichov, kde spolu s hrdiny toužíme po pomstě a postupně nám dojde, že zabíjení nikam nevede, přinejmenším, pokud se vžijete do kůže hlavní postavy. Přijatelné je pro mě rovněž V jako Vendeta, což je comics, který používá nadsázku a alegorii k tomu, abychom si uvědomili, jakou moc mají masky a symboly, co je hrdinství a co je svoboda. Jeden film říká, že odplata za terorismus se sama může zvrhnout v teror, a druhý film, že terorismus někdy může sloužit dobrému cíli. Žádné z těchto děl nelevituje ve společenském vzduchoprázdnu a je jasné, že se obě dočkají nesouhlasných reakcí, obviňování ze zbabělosti či naopak nezodpovědnosti. Pořád však jak Mnichov, tak Vendetu můžeme brát jako umělecká díla svého druhu. _________________ Království však lze těžko při plném vědomí označit za něco jiného než ideologický film, který se maskuje tu za umění (politické drama popisující dnešní složitou dobu), tu se zablyští jako adrenalinový akční nářez a občas sklouzne k lehkému kýči. Ať už se totiž na počin producenta Michaela Manna a scenáristy Matthewa Michaela Carnahana díváme z jakékoli stránky, vždy z toho vyjde rafinovaná či otevřeně militantní výzva k odplatě, v níž se všechna komplexnost historických a ekonomických souvislostí smrskne na boj (bílého amerického) muže či ženy proti (arabskému umouněnému) muži. Spravedlnost se tedy odehrává na čistě fyzickém a emocionálním základě několika okamžiků a nepřekročí myšlenkový rámec „to máš za to, hajzle“._______________________ Musím uznat, že řemeslně precizní a střihová kompozice obrazů a zvuků Království ve mně vyvolává silné fyzické vibrace. Tohle Peter Berg umí a přinejmenším od vzniku Světel páteční noci (2004), kde nabídl dech vyrážející scény ze zápasů amerického fotbalu, jej fandové akce mají rádi. Mně osobně taky brutalita nijak nevadí, absurdita akce mě baví (a tady nepřekračuje mez, že jeden agent zvládne postřílet deset oručníkovaných zakuklenců), nemyslím si navíc, že filmy mají masový propagandistický vliv na publikum, jen se mi prostě nelíbí, když se mnou někdo manipuluje. ________________ Pokud nejste citliví na to, že každý film s politickým tématem nutně šíří nějaký politický názor a Království vyhovuje vašemu vidění světa, možná si i tak všimnete, že polodokumentaristicky věcné scény nepasují dohromady s rodinnými výjevy, kde otcové hladí své synky po hlavách a říkají jim, jak je milují. Okázalá ambicióznost Království nejenom škodí, ona hlavně ukazuje, jak pod vší tou snahou být zároveň politicky korektní (dáme tam jednoho nesmírně sympatického arabského policistu, aby bylo jasné, že nejsme rasisti) a zároveň si rýpnout do vlastních řad (američtí úředníci jsou srábkové) se ukrývá primitivní westernový příběh o tom, že správní chlapi se nenechají odradit od toho, aby dělali správnou práci. A dlužno dodat, že Jamie Foxx umí přesvědčit, že je správný stoprocentní chlap, a totéž se daří i hranaté Jennifer Garnerové._______________ Nevím, koho volí producent Michael Mann (Miami Vice), ale zdá se mi, že podporuje vládní snahy o to, aby represivní složky přitvrdily. Nevím také, nakolik si Peter Berg, který předtím režíroval bezstarostné taškařice Šest pohřbů a jedna svatba a Vítejte v džungli, uvědomuje, že brousí do vážnějších vod, kde si s videoherní estetikou nevystačí. Jen vím, že jsem chtěl vidět lepší film.(13.2.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace