poster

Kdo zabil elektromobil?

  • USA

    Who Killed the Electric Car?

Dokumentární

USA, 2006, 92 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Hal_Moore
    ****

    Who Killed the Electric Car? sice není tak úderný jako dokumenty Michaela Moorea, vážnost jeho sdělení je však stejně důležitá, ne-li ještě důležitější. Rád si vždy u podobných dokumentů udělám vlastní pohled na věc, tady snad ale vlastní pohled neexistuje. Je nad slunce jasnější jak naftařské nadnárodní společnosti a srabácké automobilky prakticky zamezily pomalý přesun z ovzduší znečišťující technologie na technologii ekologičtější. Do dnes už jsme naší planetu mohli nechat alespoň trochu vydechnout, leč zatím se nám to nepodařilo.(29.7.2010)

  • gudaulin
    **

    Typický příklad aktivistického dokumentu, který se opírá o propracované konspirační teorie. Ty mají ve vysoce individualistické americké společnosti tradičně nedůvěřující centrální vládě a vzdáleným institucím své významné místo. Česká spisovatelka Iva Pekárková ve své knížce 6 miliard Amerik tomuhle tématu věnuje celou kapitolu. Film tvrdí, že nebýt konspiračního spiknutí ze strany amerických automobilek a především General Motors, mohla dnes významná část amerických automobilů být poháněna elektřinou. Je to samozřejmě nesmysl, který správně vystihl už uživatel mortak. Pokud chcete zavést novou technologii, musíte překonat obrovské množství překážek, mohutně investovat a taky výrazně riskovat, protože kdykoliv může někdo jiný přijít s jiným technickým řešením a obchodním modelem, které vás převálcuje. A to všechno nestačí, vaše technologie musí být k použití zralá. V Evropě máme příklad masivního využití fotovoltaických elektráren, které se udržují díky obrovským dotacím a politickému zvýhodnění. Kdyby se měl spotřebitel rozhodovat sám na základě nabídky a poptávky, trh s elektřinou ze slunečních elektráren se zhroutí ze dne na den. Díky státním dotacím to zdánlivě nebolí a to, že Evropa ztrácí konkurenceschopnost oproti zbytku světa, který zjevně stejné ideály nesdílí, si dokáže spočítat jen málokdo. Americké automobilky nebyly na novou technologickou revoluci připravené a v 90. letech nebyly ani obecně v dobré kondici, protože neodhadly nástup úsporných vozů a převálcovala je do značné míry asijská konkurence. Kdyby technologie elektromobilů byla zralá k využití, mohl ji ve světě uvést v platnost kdokoliv jiný a získat tak proti americkým výrobcům konkurenční výhodu. Zralá ale nebyla, protože drtivá většina spotřebitelů se rozhoduje prakticky a nebude si kupovat výrazně dražší vůz s podstatně omezenějšími vlastnostmi. Jsem zaměstnancem firmy, která se snaží elektromobilitu uvést v realitu v ČR, tak vím, o čem mluvím. Tenhle dokument prodává po vzoru ekoaktivismu místo argumentů emoce a roztlemené tváře amerických celebrit. Celkový dojem: 40 % za jinak vysoce profesionální dílko.(30.12.2012)

  • Hellboy
    ****

    Zajímavý dokument, který vysvětluje, jak byla zabita elektrická auta. Šlo to vlastně poměrně lehce a úspěšně - vždyť kdo o nich dnes ví.. V tomto směru je dokument působivý, například pohled na šrotování zcela nových, kvalitních, plně fukčních a ekologických vozidel je opravdu smutný. Naštěstí v podobě hybridních aut je tu určitý příslib do budoucna, což nic nemění na faktu, že byla obrovská chyba zmizet elektrická auta..(9.5.2008)

  • Marek1991
    *****

    Jediné, čo mi pri tomto filme nejde do hlavy, že to vysiela aj televízia Nova, taká Markíza len nedávno strašila (mimochodom sú vlastnené rovnakou korporáciou), že čím viac sú autá elektrické, tým je väčšia šanca, aby sa na ne nabúrali hackeri a boli by ľahšie manipulovateľné a ukradnuteľné. Tento dokument je podľa mňa vyvážený, nedáva vinu len ropným spoločnostiam, či vláde, ale aj nám ľuďom, čo je pravda, lebo ľudia sú konzervatívni tam, kde by nemali byť, ale pokiaľ ide o privatizácie, hlúpe módy, tam sú liberálni a preberajú hlúposti. Nechápem, prečo tí, ktorí o tom tak hovorili, sa stále usmievali, keď už nejde priamo o životy ľudí, ale nepriamo, tak je to smiešne? Och! Potrebujeme viac Davidov na boj s Goliášom, potrebujeme myslieť dopredu a nebáť sa nových vecí aj keby sme mali vymyslieť nové odvetvie, ako bolo povedané, len keďže to má veľa múch sa toho bojíme, bojíme sa nových vecí, lenže neuvedomujeme si, že aj tie časom prejdú vývojom, len im musíme dať možnosť, aj s tými batériami to tak bolo a hľa v roku 2006 by zabezpečili v tých autách dojazd aj 400, či 500km a čo tak dnes? Určite viac. To, že za problém sú len Američania nie je pravda, také spoločnosti a lobby sú aj inde, v Číne, Rusku a to bude najväčší problém, potrebujeme zachrániť planétu a stále to odkladáme, lebo sme závislí na rope a k zmenšujeme ponuku, tak nám stúpa cena ropy, z ktorej závisí skoro všetko, hlavne potraviny a preto treba, čím skôr odtrhnúť ceny potravín od búrz, aby sme nespôsobili pri odklone od ropy humanitárnu katastrofu! Ak je tento dokument manipulatívny, tak v pozitívnom zmysle, čo tiež nie je najlepšie, lebo môže skresľovať realitu, napriek vytváraniu nadšenia, avšak utvrdil ma v maličkostiach na názoroch na mojich neobľúbencov Busha, či Reagana, vlastne väčšinou republikánov. Podľa mňa tento film je výborný, nikoho nepoškodzuje, hovorí pravdu, ja som to hltal, lebo s ním súhlasím.(28.11.2012)

  • mortak
    **

    Typický aktivistický dokument, který spíše než na fakta sází na emoce. A ty se nejlépe vytvářejí pocitem ohrožení, kdy ve tmách stojí mocná ZLÁ organizace, zde ropná, která brání PRAVDĚ vyjít na povrch. Ve skutečnosti se celé to "spiknutí" jmenuje konzervatismus. Lidé jsou v jádru velmi konzervativní, a nové technologie přijímají s velkou nedůvěrou (mimo gadgetů typu mobily). V současné době má GM velmi propracovanou "road map", co se týče elektromobilů a hybridů, ale vzhledem ke krizi nemůže dávat na výzkum tolik, kolik by bylo potřeba. Mluvil jsem s jedním z jejich vývojářů, který se snaží prosadit větší komerční využití elektromobilů, ale všude se setkává s konzervativními argumenty. Bohužel, "red necks" si elektromobil nekoupí, ať se Tom Hanks snaží, co může. Problém je v myšlení lidí, nikoliv v jakémsi spiknutí ropných společností. Ty jen kopírují vox populi. Mimochodem, elektromobily zmizely po první světové válce nikoliv díky nějakému spiknutí, ale prostě proto, že spalovací motory byly výhodnější pro armádu. A že smrdí a znečišťují ovzduší, to ve válce nehrálo žádnou roli. Jen dvě hvězdičky za nechutně povýšenecký postoj - je tu pár osvícených, ale skoro všichni obyvatelé Ameriky jsou otroci reklamy a loutky v rukách ropných společností. Zajímavé mínění o spoluobčanech.(5.10.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace