Reklama

Reklama

Kdo zabil elektromobil?

  • USA Who Killed the Electric Car?
všechny plakáty
Trailer

VOD (1)

V roce 1996 se v Kalifornii objevily plně funkční elektromobily, které splňovaly potřeby téměř všech řidičů. O dvanáct let později nezbyly na tato futuristická auta nic než vzpomínky. Kdo je zodpovědný za jejich zmizení, byl v tom opravdu zásah mocných, nebo je na vině jenom nízká poptávka a nepochopení uživatelů?

Dokument přináší pohled na jednu z epizod elektromobilů, které jako alternativa nezaostávají vlastnostmi za benzínovými auty, naopak je v mnoha ohledech předhánějí. Proč tedy světové automobilky nenabízejí tuto levnější variantu, se kterou můžeme jezdit již od několika desetihaléřů za kilometr? Následující dokument předkládá spoustu argumentů, proč jsou elektromobily trnem v oku snad úplně všem zúčastněným stranám kromě uživatelů. Jenže o uživatele jde už na posledním místě. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (55)

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Who Killed the Electric Car? sice není tak úderný jako dokumenty Michaela Moorea, vážnost jeho sdělení je však stejně důležitá, ne-li ještě důležitější. Rád si vždy u podobných dokumentů udělám vlastní pohled na věc, tady snad ale vlastní pohled neexistuje. Je nad slunce jasnější jak naftařské nadnárodní společnosti a srabácké automobilky prakticky zamezily pomalý přesun z ovzduší znečišťující technologie na technologii ekologičtější. Do dnes už jsme naší planetu mohli nechat alespoň trochu vydechnout, leč zatím se nám to nepodařilo. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Typický příklad aktivistického dokumentu, který se opírá o propracované konspirační teorie. Ty mají ve vysoce individualistické americké společnosti tradičně nedůvěřující centrální vládě a vzdáleným institucím své významné místo. Česká spisovatelka Iva Pekárková ve své knížce 6 miliard Amerik tomuhle tématu věnuje celou kapitolu. Film tvrdí, že nebýt konspiračního spiknutí ze strany amerických automobilek a především General Motors, mohla dnes významná část amerických automobilů být poháněna elektřinou. Je to samozřejmě nesmysl, který správně vystihl už uživatel mortak. Pokud chcete zavést novou technologii, musíte překonat obrovské množství překážek, mohutně investovat a taky výrazně riskovat, protože kdykoliv může někdo jiný přijít s jiným technickým řešením a obchodním modelem, které vás převálcuje. A to všechno nestačí, vaše technologie musí být k použití zralá. V Evropě máme příklad masivního využití fotovoltaických elektráren, které se udržují díky obrovským dotacím a politickému zvýhodnění. Kdyby se měl spotřebitel rozhodovat sám na základě nabídky a poptávky, trh s elektřinou ze slunečních elektráren se zhroutí ze dne na den. Díky státním dotacím to zdánlivě nebolí a to, že Evropa ztrácí konkurenceschopnost oproti zbytku světa, který zjevně stejné ideály nesdílí, si dokáže spočítat jen málokdo. Americké automobilky nebyly na novou technologickou revoluci připravené a v 90. letech nebyly ani obecně v dobré kondici, protože neodhadly nástup úsporných vozů a převálcovala je do značné míry asijská konkurence. Kdyby technologie elektromobilů byla zralá k využití, mohl ji ve světě uvést v platnost kdokoliv jiný a získat tak proti americkým výrobcům konkurenční výhodu. Zralá ale nebyla, protože drtivá většina spotřebitelů se rozhoduje prakticky a nebude si kupovat výrazně dražší vůz s podstatně omezenějšími vlastnostmi. Jsem zaměstnancem firmy, která se snaží elektromobilitu uvést v realitu v ČR, tak vím, o čem mluvím. Tenhle dokument prodává po vzoru ekoaktivismu místo argumentů emoce a roztlemené tváře amerických celebrit. Celkový dojem: 40 % za jinak vysoce profesionální dílko. ()

Reklama

liuk 

všechny recenze uživatele

Investigativní dokument hledající viníka zastavení prodeje a výroby elektrických aut. Je jím samotný GM, ropařské společnosti, americká vláda, prodejci, samotní odběratelé? Pro takový názorový dokument je strašně těžké nepřepadnout do vod lživých, vykonstruovaných. Do těchto vod tento sice tak úplně nespadne, ale jeho neustálá pruda do všeho benzínového je na konci završena skoro až jakoby mimochodem tvrzením, že v Japonsku se už hybridní auta používají dlouho a jejich podíl roste. A jelikož veškerá technická globalizace pochází z Japonska, tak bych to rozhodně neviděl tak černě jako se pan režisér snaží. A stejně by bych radši viděl dokument How to Kill a Car? protože mám veškerých aut už opravdu po krk. ()

Genero 

všechny recenze uživatele

Jsem vděčný všem mužům a ženám, kteří vyvinuli to nezměrné úsilí a zabili elektromobil. Vidina, že musím hnusnou a nevzhlednou plechovku píchnout v kuchyni do zásuvky pokaždé, když vyrážím, řekněme do Opavy, mě právě nenaplňuje optimismem. A to si ještě vezměte, že ten kabel za sebou potáhnu jako za vysavačem přes celou magistrálu a po Dé jedničce, navíc při mém štěstí bouchne zase v Kladně-Dubí trafostanice a od Jihlavy budu tlačit… Jistě sami uznáte, že není mužnějšího pocitu, než když dáte za tři, sešlápnete plyn až k podlaze a celým kokpitem vašeho Fáčka se rozlije ta opojná vůně benzínu, seškvařené pryže a vyjetého oleje. Tak na co elektromobil? ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Pro mě další jasný důkaz, že v USA je možné všechno. Velmi dobré je, že tento dokument nehází špínu jen na ropné konglomeráty, ale i na nabubřelé zákazníky, kteří si chtějí honit ego v obrovských, bubínkyrvoucích korábech a současně nadávají na smog. Kdyby vás zarazila jména mezi herci v tomto dokumentu vězte, že všichni tito jezdili elektrickým vozítkem a dokud měli možnost, dokonce za něj i bojovali. ()

Reklama

Reklama