Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 086)
Už od názvu jsem očekával, že budu s hlavními hrdiny prožívat každý den, který jim zbývá do závěrečného třicátého, ale nestalo se tak. Bohužel zpracování mě příliš nevtáhlo a necítil jsem mezi přechody ze 17 dne na 29 nějaký rozdíl. Muži byli pouze více zarostení a žádné kruhy pod očima či unavenost z nejistých nocí nebyla. Upíři vypadají hrozivě, ale potulováním se kolem kamer a ukazování svých čelistí někdy vyznívalo komicky a Danny Huston jako vůdce upírů nevypadal věrohodně a svou roli nezvládnul. Když pominu předvídatelnost a mnoho logických chyb nebo místy špatný dialog, tak se snažím vrhnout na pozitivní věci filmu jako je Josh Hartnett(který je výborný), na závěr filmu(který mě připadal trošku srandovní, ale vycházející slunce vše napravilo) a pár vydařených šokových scén, které moc neuznávám, spíš preferuji atmosférické horor, který tento není. Odcházel jsem z kina převážně zklamán a mé hodnocení je 2,5 hvězdičky... ()
Ne, ne a ne, tak takle by to neslo Slade. Na film jsem byl celkem zvedavej, ne nijak megalne, ale presto jsem se tesil a i tak me film docela zklamal. To, ze se film odehrava behem 30 dnu nekde za polarnim kruhem je uplne fuk, protoze tu nevidime zadny, ze by hrdinove jedli, spali, srali a podobne a sup najednou je den 7, sup den 19 atd. Navic Slade zrejme nikdy neslysel o gradaci napeti nebo budovani atmosfery, takze se celej film jen tak tahne, akorat obcas je prerusenej nejakou masakralni scenou. To je asi tak jediny, co se povedlo, treba pohled z vejsky na vyvrazdovani nebo akce v tom sneznym buldozeru jsou fakt libovy a reziser se s nakym litrem krve navic nesere, takze to se mi libilo. Ale to je tak asi vse. Co se tyce hercu, Hartnett spatnej neni, jen by zkratka potreboval bejt jeste krapet starsi, furt je to takovej kluk. No a co se tyce samotnejch upiru, tak az na par vyjimek vypadaj smesne a cumi, jak kdyz jim umrzly koule, vydavaj naprosto dementni zvuky a jejich materskej jazyk je k smichu a to se ani nezminuju o tech "moudrech" co pronasej. No a o samotnym pribehu nema cenu mluvit, jedno klise za druhym, logicky chyby (krev ani za mesic nezasnezi atd.) a nejaka psychologie postav veskrze zadna. Kdyby to byl aspon sviznej akcni film s prvky hororu, ale tady az na tech par krvavejch scen fakt nic neni, takze jsme se docela nudil. Navic tu neni skoro zadna hudba. Promarnena sance. ()
Ale jo, nakonec se z této zběsilé počítačové zábavy vyklubalo něco, na co se dalo v celku pěkně koukat. Jedeno klišé sice střídá druhé a od začátku se dalo vytušit jak to dopadne, navíc jsem neustál přemýšlel, jak ty parchanti vlastně fungují, prostě jakou mají fyziologii (profesionální deformace), tím jsem tam taky objevoval množství chyb, ale to je snad u tohoto typu filmu pochopitelné, ba i očekávatelné. Tyto filmy, kde základem je zběsilý střih a neustálé třesení až házení s kamerou opravdu moc nemusím, navíc když se to smíchá se spoustou, někdy až moc okatých, počítačových efektů. I proto to ze záčtku vypadalo na takové 2 hvězdy, ale díky zajímavému námětu a především houstnoucí atmosféře se odvážím přidat i tu třetí. 55% ()
Moje pocity ze Sladeova pojetí velmi svérázně nakresleného a na mě osobně na pohled ne zrovna příjemně působícího comicsu jsou dost rozporuplné. To už tak ale se mnou bývá, když mi někdo naservíruje úvod, který svou atmosférou připomíná do vnitřností hluboko zaťaté spáry Carpenterovy Věci, pak to přiživí neskutečně makabrózním masakrem v měřítku při zachování takových podrobností nepříliš často vídaném a pak už to až do konce jen tak chladí něčím, co ze zásady nenazývám horrorem, neboť jediným klacíkem šťouchajícím do diváka je to, jak na pohled hnusní jsou zde přítomní vampejři (Podotýkám, že jsou naprosto úžasně nechutní;)). Ano, sem tam se sice objevil záběr či věta, která navodila na mé tváři uznalý úsměv, ale jinak jsem většinu času přemýšlel nad tím, proč ten, jenž stojí v čele svého lidu na počátku nového tažení proti našemu lidu, musí pořád vypouštět z huby takové nesmysly a proč se věci dějí tak podivuhodně jako se dějí. Mám radost z toho, že některé záběry vypadají jako oživlé stránky z té drsné knížečky, kterou si pamatuju z jednoho svého velmi oblíbeného hradeckého knihkupectví, ale některé věci naopak na plátně nefungují ani zdaleka tak jak si tvůrci zřejmě přáli. Jediné co zbývá říct je, že Melissa George je stále ta bad bitch pusinka jakou si pamatuju z Alias;) což sem sice vůbec nepatří, ale na druhou stranu je to pro mě argument hovořící ve prospěch jedné poměrně krátké polární noci. Nakonec tedy vyštrachám ze svého kapsáře 70% a budu čekat, jestli to příště třeba nebude lepší. ()
Rok 2006 měl nekompromisní řezničinu Hory mají oči, což byl nejvydařenějši hororový remake a nejlepši horor toho roku, 30 dní dlouhá noc je nejlépe uchopenou adaptací comicsu za poslední roky a nejlepšim hororem roku 2007. (Aniž by obsahovala jakýkoliv sociálně-politicko-kritický osten, stačí metažanrová podívaná par excellence). Rodriguez, Snyder a Satrapiové by se povinně měli podívat, jak se adaptuje comics do filmové podoby, přičemž se zachová jeho look a přeloži se jedna řeč (komiksová) do té druhé (filmové) a dynamika a drajv se neztratí, navíc všechny odchylky od comicsu jsou k dobru věci a děj i postavy v něm dělají plastičnějšim(i). Chce to přitom jenom tak málo: trochu saturovat barvy, začit ustavujícím velkým celkem, poté prostřihnout na pečlivě komponovaný záběr s chytrým rámováním a dle comicsového políčka rozestavenou postavou a dát kameře volnost a hybnost, nechat ji propojit dvě políčka do jednoho promyšlenou jízdou. _____ S čistým svědomím můžu řict, že takhle povedená upířina tady nebyla od Near Dark, upířina, která si je vědoma svého předobrazu a silně z něj těží v budování heterosexuálního vztahu hlavní dvojice, jenž je obrácen na ruby, a takhle atmosferická a nekompromisní podívaná tady nebyla od Mlhy. Co sejde na tom, že dialogy jsou horši a plné klišé, když je pronášejí herci, kterým to - a překvapivě včetně zarosteného Harttneta - věřim a co na tom, že ty přechody mezi jednotlivými dny ubírají filmu na efektivitě, když hororů, v nichž patnáctiletí kluci sekají o dobrou polovinu let mladšim holčičkám hlavu sekyrou, je tak zatraceně málo... ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Aljašské městečko Barrow skutečně existuje. Nachází se na úplném severu USA, jen tisíc kilometrů od severního pólu, a patří k nejstudenějším trvale osídleným místům na Zemi. Dokonce se v něm údajně dějí věci tak podivné, že inspirovaly děj filmu - ostatně stejně jako dlouhé období polární noci, díky němuž obyvatelé Barrow žijí až 60 dnů v naprosté tmě. Filmaři ovšem ve skutečném Barrow nenatáčeli, vytvořili si ho na Novém Zélandu. (virus10)
- Natáčení trvalo 70 dní. (Chatterer)
- Eben Oleson (Josh Hartnett) je jediná postava vo filme, ktorá má fúzy. (FromHell)
Reklama