Režie:
Marc ForsterKamera:
Roberto SchaeferHudba:
David ArnoldHrají:
Daniel Craig, Olga Kurylenko, Mathieu Amalric, Judi Dench, Giancarlo Giannini, Gemma Arterton, Jeffrey Wright, David Harbour, Jesper Christensen (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Nekonečná pouť za spravedlností napříč celým světem tentokrát Jamese Bonda (Daniel Craig) svede dohromady s krásnou, ale prudkou Camille (Olga Kurylenková). Ta ho zavede k Dominicu Greenovi (Mathieu Amalric), bezcitnému obchodníkovi a hlavnímu šéfovi tajemné organizace Quantum. Když Bond odhalí spiknutí, jehož cílem je ovládnout jeden z nejdůležitějších světových přírodních zdrojů, musí manévrovat v minovém poli plném zrady, podvodů a vražd tak, aby Quantum zastavil dřív, než bude pozdě! (HBO Europe)
(více)Videa (9)
Recenze (1 665)
po zrození Bonda nového tisíciletí, který byl představen v Campbelově Casinu přichází dokončení Bondovy cesta za pomstou jediné ženy, kterou miloval (zajimavé, že mi to přijde už jen takové formální, těch žen už ale bylo ;-)) A musím smutně konstatovat, že toto dokončení přes všechny ty předpoklady stát se další úžasnou nezapomenutelnou podívanou nakonec ničeho nevyužilo a dokonce už úplně odbočilo od Bonda. ano je to tak, z agenta Jejího Veličenstva se stal prachsprostý bijec z nějakého předraženého akčního thrilleru. Žádné "zbytečné" připomínky toho, že to 007 opravdu je, a že tam dají nějaké debilní opičiny (žena v ropě) mně rozhodně nevytrhe z bídy. nebo spíše nevytrhne odtud tento film. A to po trailerech vypadal tak nadějně. Jenže režisér nejenže všechno nejspíše zakopal (po úvodní "nejlepší" automobilové honičce jsem zůstal sedět s otevřenou hubou? Nejdelší předtitulková scéna? Ale kdeže. Jen obyčejná akční scéna bez jakékoliv špičkové scény okořeněná jedině tím, že její součástí je Aston Martin (RIP)) A tohle utrpení pokračuje celý film, Bond akorát musí vystřídat všechny možné honičky, honí se po schodech, na motorce, v lodi, v letadle a na konci WTF souboj s bossem jak s nějaké hry. Úplný závěr taky rozhodně nepotěšil. Takové dovětky by v Bondovi určitě být neměli. Ještě že Olga Kurylenko vypadá opravdu mnamozne a hlavně, že se nenechá svést Bondem. To bylo docela novátorské, žel znovu zakopané druhou Girl Arterton.. A kdyby ta scéna, když už tam musela být, měla nějaké emoce a byla delší ;-)) Nic. Zločinec nemá na Cifru ani náhodou, je to takový zbytečný panak, který slouží jen jako zdržení, nemluvě o tom, že jeho geniální plán je přízemní až běda. ještě že tam byl ďábelský Mr. White, od něho by se mohli ostatní učit, jeho scéna výslechu je úžasná a v ní asi jedinkrát funguje ten Forsterův divný způsob prolínání scén, který asi má Bondovi dát nějakou hloubku. Marcu, podívej se na Martina.. ten to dokázal mnohem lépe a nemusel ve filmu mít děsivé nepřehledné scény jako ty v tom divadle.. Takže slabší 4 a to jen díky tomu, že Craig i M stále bodují a vyskytuje se tu CIA agent a postavy z minulého dílu. takhle to dokážu považovat za sice nepodařený, ale přece jen doplňující.. ehm doplňek. A ta okopírovaná bournovská kamera mně potěšila občas taky. Jako akční film tedy ano, ale Bonda zbytečně nezmiňujte. PS: úvodní bondsong o třídu horší než v Casinu.. Stejně jako jeho podklad. ()
Videl som budúcnosť akčného žánru. Marc Forster si jednoducho povedal, že sa s tým nebude srať a urobí z Bourna pomalý film. Revolučný spôsob strihu už v geniálnej úvodnej scéne jasne naznačuje, že treba naštartovať vnímanie a uvedomiť si, že začalo nové tisícročie. Kto chce dlhé zábery a plynulé prechody, nech si užíva oldschoolovú "jungle chase" v štvrtom Indym alebo potkýnavú útrednú naháňačku z Temného rytiera. Quantum prichádza s koncepciou sekania mikrosekundových záberov, ktoré zdanlivo nenadväzujú, pretože sú medzi nimi vynechávané iné mikrosekundové zábery. Chaos? Práve naopak - brilantná práca, ktorá núti divákov mozog, aby si dopĺňal tie chýbajúce kúsočky a skladal si celkový obraz akčnej scény v hlave. Iste, mnohí sa nechytajú. Chápem a je mi týchto divákov ľúto, pretože už tento rýchlik nestihnú (podobne sa nečudujem môjmu otcovi - dôchodcovi, že má bordel z Matrixu). Výsledkom tohto spôsobu strihania a celkového podania akčných scén je neuveriteľná rýchlosť a intenzívny tlak na diváka - naposledy som takto brzdil o sedadlo pred sebou, keď Jason uháňal ulicami Moskvy na žltom moskviči. Kým akcii tlieskam, so scenárom je to horšie. Iste, stále je to ČISTÁ BONDOVKA (samozrejme upgradovaná o Craigovo poňatie postavy v štýle "menej hlášok, viac lámania kostí"), ale občas trochu zadrháva alebo emocionálne nefunguje (smrť jednej postavy má byť dojímavá - nie je - a jedna postava je tam len kvôli efektnému odkazu na staršie diely). Celkovo som si však vôbec nie istý všeobecne panujúcim názorom, že je Quantum "slabšie ako Casino". Čo mu na CR chýba v scenáristickej prepracovanosti, to bohato doháňa výdatným akčným nátlakom a dobre prehĺbeným vzťahom Bonda a M. Teším sa na "trojku". ()
Řekl bych, že tradiční popíjení ´Martini´ je u nového Bonda asi už přežitek, Daniela Craiga bych tipoval tak na nějaký energetický nápoj.____Když jsme vyšli z kina, kamarád to glosoval slovy: „Člověče, nespletli jsme se? Nebyli jsme náhodou na Hulkovi?“ Nespletli, ale je fakt, že bondovská ležérnost, elegance, důvtip, nadhled a typické ironické glosy šly se sveřepým Craigem asi nadlouho do háje. Zvířecím ekvivalentem řečeno, Bond byl vždycky u mě něco jako vlčák pohodář (s vyjímkou Daltona), zatímco Craigův Bond je čistokrevný rvavý pitbul :o) Nestěžuji si, pouze suše konstatuji, ale tohle nově nastavené bondovské universum mě moc nebaví. Nicméně jako ryze akční biják docela obstojné. ()
Pořád ještě nevím, jestli nazvat váhavým střelcem Bonda nebo jeho loutkáře. Forster je silný v kramflecích, když jde o citová pnutí (scénář jimi však nečekaně šetří), ale stamilionový rozpočet a autorský dohled nad filmem jako celkem mu protéká mezi prsty. Humorným vložkám chybí styl, akční scény vypadají jako nešetrný copy&paste odjinud a celý film spíš kličkuje než postupuje vpřed, bičován nepřehledným střihem a scénářem, který se snaží vejít všude. Abych parafrázoval samotný film... nový Bond má dlouhé prsty, ale nikde nezanechá výraznější otisky. V kontrastu se špičkovým řemeslem od Martina Campbella je to zklamání, Quantum postrádá jak sošné tělo, tak zajímavou duši. Nad vodou ho drží jen osvědčená značka a příslib do budoucna. Samotnému Craigovi se totiž proti všem mým výčitkám plave neskutečně lehce. Držím mu palce, ale nahoru je tentokrát dávám jen hodně opatrně. ()
Po klidném, soustředěném a plnohodnotném shlédnutí zvyšuji svoje hodnocení. Moje hlavní výtka, že se nedostává na propracovanější Bondovy pohnutky, je fuč. Forster tam dostal přesně tolik psychologie, kolik příběh potřeboval a Bondovo vnitřní přerodové dilema skryl do druhého plánu. Nazývat 007ku terminátorem může jen člověk otupený současnou popkornovou produkcí a neschopný číst mezi řádky. Pokud Campbell daroval agentovi Jejího Veličenstva právo zabíjet a lidské nitro, Forster mu odňal jednoznačný svět a recept na identifikaci dobra a zla. Škoda jen, že Dominic Greene má na plátně tak málo prostoru, Amalric ho dokázal bez zbytečného přehrávání ztvárnit báječně – už ne jako jasného padoucha, ale jako chlápka, který balancuje na hraně ve světě, kde už se nedají vést jasné hranice. Kde se musí lézt do postele s padouchy, protože hodní kluci vymřeli. A James? Skutečně ho žene dopředu jen jeho služba jako ostatní Bondy? To sotva. Ale cesta pomsty se čirou náhodou kryje s cestou menšího zla (nejmenšího množství útěchy). Dobře zvolený duet s charismatickou Kurilenko vrcholí dvojí katarzí – jedna z postav pomstu nachází, druhá zřejmě definitivně nachází sebe sama. Nicméně Forster rozhodně nenatočil žádný akční přívěšek Casina, což člověk ocení až po bedlivém shlédnutí. Např. fantastická souhra Bond-Mathis či roztomile mateřský vztah M k 007če dokazují, že Marc zůstal sám sebou a dokázal do příběhu vnést komorní emoce a cit pro detail. Moment, kdy se muž velkého světa Bond ocitá mezi trpícími bolivijskými farmáři je skvostný, protože tematizuje pouť Bonda od nedotknutelného Dandyho k proletářskému ranaři, který krom utrpení dokáže i vidět konsekvence svých činů a rozeklanost tzv. dobra v současném světě. Je smutným paradoxem, že na snad nejkomorněji pojatého Bonda produkce vysolila takovou sumu (vidět to skutečně není, protože Forster i ty neefektnější akční scény podává jako estetickou říkanku o mnoha chytrých detailech a precizním tempu). Můj dojem je jednoznačně pozitivní, Quantum Of Solace je cosi jako komorní psychologický akční film, který v rámci typicky "nízké" zápletky pracuje s netradičně "vysokými" prostředky. Působí mnohem víc přemýšlivě nežli divoce. Škoda, že Forster nedostal svých 20 minut navíc a tím pádem byl nucen jinak velmi procítěnému tónu vyprávění vnutit až příliš drastický střih. I díky soundtracku, který ještě víc jde pod povrch a kašle na efektní dunění, dávám pět hvězdiček. Tuhle Bondovku určitě nedocení každý, ale z mého pohledu je to jedna z nejlepších a určitě ta nejvíce se vymykající zvyklostem. ()
Galerie (149)
Zajímavosti (69)
- Gemma Arterton (Strawberry Fields) vedle filmu natočila reklamu pro Avon na parfém 'Bond girl 007'. (Ozo)
- Hudbu k filmu vytvořil, stejně jako k předchozí bondovce Casino Royale (2006), David Arnold. (-Marc-)
- Efekt volného pádu, kdy Bond (Daniel Craig) a Camille (Olga Kurylenko) musí vyskočit z letadla, se natáčel v největším vzduchoplaveckém větrném tunelu na světě, který je v britském Bedfordu. Jeho průměr je téměř 5 metrů. (kapsomut)
Reklama