poster

Princ z Persie: Písky času

  • USA

    Prince of Persia: The Sands of Time

  • Slovensko

    Princ z Perzie: Piesky času

Akční / Dobrodružný / Fantasy / Romantický

USA, 2010, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    ***

    Newell to umí s herci – na uličnický a jiskřivý duet Gyllenhaal / Arterton je radost se dívat – nicméně Newell to zoufale neumí s epickou omáčkou. Už v Potterovi to bylo citelné, když nejvtipnější a nejpůsobivější na něm byly některé konverzace. Princ z Persie nasazuje sterilitě korunu. Marné efektní kouzlení s "jako-herní" kamerou, parkúr zazděný střihem, souboje nijaké a prkenné. Některé záběry k nesnesení umělohmotné místo toho, aby byly pohádkově kouzelné. Přesto všechno jsem se u filmu velmi uspokojivě bavil. Jako pohádka to funguje (díky hercům), jen ten pocit umělohmotné nezávadnosti prostředí limituje fantazii v rozletu. Princ z Persie je taková pěkná disneyovská figurka, co neurazí. Někdy potěší, jindy prohopká kolem, aniž by vůbec vytrhl z letargie. Škoda, ten potenciál tu byl – a nemalý. Přinejmenším Jakeovo telecí pojetí mi v ranku akční fantasy bude scházet.(1.9.2010)

  • Shadwell
    **

    Tento film je asi taková záhada jako ucpanej hajzl pro instalatéra. Krach Prince z Persie na všech frontách může překvapit leda ty, kteří neznají Newellovo portfolio. Záhadou zůstává totiž jedině to, jak se tvůrce, který třicet let idloval u polozapomenutých televizních projektů, nachomýtl k sezónním blockbusterům. Vůbec mám dojem, že bychom po nevydařeném duu Princ z Persie a Souboj Titánů měli přehodnotit stanoviska, který jsme zaujmuli k Verbinského pirátské trilogii. Ta představovala vážně míněný pokus o vpašování surrealismu a avantgardy do Hollywoodu, který kupodivu vyšel. Kritiky si sice stěžovaly na logické díry v příběhu a anarchistické dialogy – jenže o to právě tvůrcům běželo. Vezměme si ty dvě mezihry ve dvojce nebo zachraňování Jacka z Pirátů trojek ze 40. minuty, takový intermezzo odbočující z příběhový větve nebylo ani v Mannově Miami Vice, který nechal odvážně vyjet Farella a Li Gong na více než dvacet minut „ven z příběhu", jednoduše se sebrat, a odplout v motorovém člunu za tancem a sexem mimo práci. Opustit vyprávění kvůli projížďce, není to náhodou modernistické gesto? Občas zazní, co se komu může líbit na Gameru a vysokonapěťovým Cranku… tyhle filmy si nevypůjčují prvky z videoher, ale jsou videohrami potud, pokud zavrhují filmové postupy a parametry. Na rozdíl od Prince z Persie, který je ale špatný z mnoha dalších důvodů, ponejvíce proto, že nefunguje dokonce ani jako blockbuster vyvolávající silné emoce nikoli zápletkou a vcítěním do postav příběhu, ale přemírou současných stimulů (bombardování místo dojímavého pohnutí). ____ Jestliže se v televizních seriálech z 90. let často uvozovala interiérová scéna záběrem na exteriér, v Princovi je totéž, jen ten záběr není velikostí celek, ale velký celek, poněvadž jsme na půdě blockbusteru, kde je vše ve velkým měřítku. Dramaturgicky jde ale o totéž. Nelze se ovšem zbavit pocitu, že krásný velký celky nedrží pohromadě s pohublým děním. Jednoduše se tu staví na hlavu zásada, která velí skloubit práci jak na environmentu, tak na jeho obyvatelích. Tady zůstává u prvého, pochopitelně proto, že to neměl na starost chvastoun a mastičkář Newell, ale grafici s výtvarníky a lidi přes výpravu. Ta písnička je pořád stejná: buďto nabízí film monstrózní lokace a prázdné nitro postav, anebo monstrózní nitro postav a prázdné lokace. Do první kategorie patří tzv. expanzivní filmy, všechny ty historický fresky jako Spartakus, Ben Hur, Kleopatra, včetně týhle srágory, do druhý existenciální bergmanovský rozpoložení. Pak jsou tu samozřejmě géniové jako Scorsese, který dbá v Letci jak na prostředí, tak na postavy. Je to nicméně hlavně režisér, kdo dává filmu výslednou sjednocující podobou, kdo je zodpovědný za konečnou kvalitu a usměrňuje rozkošatělý štáb. Proto je Tango a Cash pravděpodobně nejlepší akční buddy komedie vůbec, protože za ní stál virtuóz Končalovskij, velká ruská duše, žádná fajnovka, co šoféruje v rukavičkách a voní si auťák papundeklovým stromečkem, ale režisér, který před americkým exilem sesbírával ceny v Cannes a byl tudíž s to vtisknout béčkové story prvojakostní parametry. Ze stejného důvodu je postmoderně střižený Poslední akční hrdina x-kát lepší než koncepčně příbuzný projekt Expendables, protože Sly není při vší úctě ani McTiernan, ani scénárista kalibru Shanea Blacka, který stál namátkou za meta-noiry Posledním skautem nebo Kiss Kiss Bang Bang. Pracant a rutinér Newell do téhle smetánky zatím nepatří, bude-li kdy vůbec. Ačkoliv moc talentu nepobral, je k neutahání, je to typ člověka, kterého jeden den pohřbíte, abyste ho druhý den našli dočista exhumovaného pospávat na vašem zápraží. Na áčkový blockbustery nicméně nemá, neboť – jak říkával můj tatínek – z psa slanina nebude, a když se s nima spustí, vylejzaj mu z toho narozený mrtvoly bez srdce a bez koulí, a hlavně bez chuti. Něco jako prošlá paštika. (Bouřlivý potlesk.) Marnost nad marnost, všechno nad marnost! (Pochvalné výkřiky a souhlasné volání ze všech stran.) Otče, odpusť mu, neboť neví, co činí.(6.10.2010)

  • gudaulin
    **

    Písky času jsou velice hezký příklad toho, jak se dají ve filmovém průmyslu utopit peníze, když si producent myslí, že všechno zmůže velkolepá výprava, triky a pohlední herci v hlavních rolích. Jenže samotný příběh je nevýrazný, nepropracovaný a postavy se v něm ztrácejí. I takoví herci jako Ben Kingsley jsou trestuhodně nevyužití, takže jsem brzy cítil nudu a ospalost. Samozřejmě dámy mohou obdivovat bicepsy bojovníků a róby filmových krásek, pánové zase řinčení zbraní, ale to nic nemění na mém přesvědčení, že Písky času jsou zároveň ztrátou času. Celkový dojem: 45 %.(6.3.2011)

  • imf
    ***

    Jake je prkno, Gemma má sex-appeal primalexové stěny, ale když se ten film rozjede, hrozně těžko se do něj strefuje, i přes chatrný scénář a vcelku neinteresovaného Newella. Ten se veze na písečné vlně obřího rozpočtu, slušně zabydlené mytologie (film vždy podrží vedlejší postavy, které dodávají humor i texturu děje) a dobrodružného feelingu, který nesmáznou ani Gyllenhaalovy telecí pohledy, ani roztřesené akční scény, ve kterých někdo zoomoval víc, než by bylo zdrávo. V režii někoho jiného by to možná bylo dospělejší a snesitelnější, ale Bruckheimerova ruka je naštěstí celkem pevná. Až tržby zřejmě rozhodnou o tom, jestli se dočkáme dalších pokusů, ale napoprvé to jakž takž vyšlo jak po stránce blockbusterové letní omáčky (v souboji s Titány Prince o notný chlup vede), tak co se týče herní adaptace (dost nevěrné, míchající dohromady Prince a Assassins Creed). Teenageři budou spokojení, hráči nebudou utíkat a labužníci nestihnou díky razantnímu tempu krvácet.(24.5.2010)

  • viperblade
    ****

    Víš, co se říká o mužích s velkým mečem, že? Já bych to na takový průser, jak zde někteří uživatelé píší, neviděl. Jistě, film je předvídatelný, co si budeme povídat. Akce je místy trochu nepřehledná, ale ne vždy. A že Piráti z Karibiku (obzvlášť první díl) jsou opravdu někde jinde, to je taky každému jasné. Přesto jsem bavil. Sympaťák Jake Gyllenhaal tvoří s nevšední kráskou Gemmou tak skvělou dvojku, že filmu odpustíte všechny chyby a necháte se jen unášet na vlnách písku. A pokud si k tomuto připočítáte skvělého Kingsleyho a hláškujícího Alfreda Molinu (viz. hláška na začátku mého komentáře) tak vám vyjde, že Princ z Persie je dokonalý případ blockbusteru. Sednout si do kina (před obrazovku) na dvě hodiny přepnout mozek do polohy "off" a jen koukat na pěknou krajinu, krásnou Gemmu a kochat se výbornou hudbou. To je vše, co po vás film žádá. A pokud na tyto podmínky přistoupíte, tak byste neměli být zklamáni. Já nebyl, a proto filmu můžu dát poctivých 80 %.(23.8.2010)

  • - V únoru 2008 byla na konkurz pozvána íránská herečka Golshifteh Farahani. Byla však zadržena na letišti íráckou policií a zbavena možnosti opustit zemi na šest měsíců, protože hrála ve filmu Ridleyho Scotta Body of Lies. (HellFire)

  • - Ve filmu je řečeno, že dýka dokáže vrátit čas přesně o 60 vteřin. Když ji Dastan použije poprvé, vrátí čas o 32 vteřin a podruhé je to 23 vteřin. To nám dělá 55 vteřin. Po doplnění písku je dýka použita dvakrát. Dastan s ní vrátí čas o 16 vteřin a Tus o dalších 44 vteřin. Sečteno a podtrženo to dělá přesně 60 vteřin. (HellFire)

  • - V roku 2010 sa herci Alfred Molina a Toby Kebbell stretli v dvoch filmoch, okrem Princa z Perzie to bol aj Čarodejov učeň. (HUMOOOO)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace