Reklama

Reklama

Vojenský veterán Hank Deerfield se snaží spojit se svým synem, který by měl být zpátky na základně po návratu z mise v Iráku. Dozvídá se však, že zmizel a nikdo netuší, kde by mohl být. S tím se ale Hank nechce smířit, a proto sám pátrá po synovi. Čeká jej však poznání, o které možná ani nestál. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Recenze (351)

Matty 

všechny recenze uživatele

Po ohromném úspěchu oscarové (a přeceněné) „osudové mozaiky“ Crash, kdy by mnozí čekali další efektní drama s hvězdným obsazením, přichází Paul Haggis s komorním psychologickým snímkem o zvláštním stavu, v němž uvízla americká společnost, paralyzovaná příliš dlouho trvající válkou v Iráku. Pátrání vysloužilého vietnamského veterána, vojáka tělem i duší, po zmizelém synovi, nese rovněž rysy detektivky. Očekávání napínavého thrilleru se vám však může krutě vymstít – režisér sice respektuje pravidla krimi filmů (objevování nových důkazů, výslechy svědků, odhalení pachatele), ale své pozvolné vyprávění staví hlavně na dialozích. Na můj vkus na dialozích příliš precizně vybroušených, následně naštěstí „zlidštěných“ přirozeným herectvím některého z charismatických herců. Těm samozřejmě vévodí Tommy Lee Jones, dobrej americkej táta, který si myslí, že rozumí současnému světu, ale postupné odkrývání pravdy ho přinutí přijmout jinou, drsnější realitu, než na jakou byl zvyklý. Zajímavá spirálovitá struktura filmu nás nutí všímat si detailů, neboť každá postava má ve scénáři své pevné místo a svým dílem přispívá k vykreslení titulního údolí Elah, stavu mysli, kdy váháme, kdo je Davidem a kdo Goliášem. Po pomalejším rozjezdu mě film zcela pohltil a různými tu šikovně (tajemný balíčk), tu méně šikovně (postupné posílání videí, zbytečná akční scéna) zakomponovanými „šponovacími“ prostředky držel v napětí. Otázky typu „proč detektivka Sandersová s takovým zápalem pomáhá chlápkovi, který jí nejspíš není moc sympatický?“, brzy odvane čas, zážitek z posledního, nejvíce skeptického záběru přetrvá. Nad očekávání výjimečný snímek. 80% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Radiq, BoXBe ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Takovýhle filmy svět potřebuje aneb halóóóóó mozku je někdo doma ? Přestaň se flákat a pojď se mnou popřemýšlet o válce, o mladých lidech v ní, o armádě, o diskrimanci žen na pracovišti, o současné Americe. Neboj se mozku, nebude to bolet , já jsem totiž film, který tyto témata k zamyšlení umí podat poutavě, nebudeš v tom sám vážený mozku s tebou v tom budou lítat skvělý a charismatický Tommy Lee Jones a neméně skvělá a charismatická Charlize Theron. No a tak se jednoho dne stalo, že i můj mozek ukončil na chvíli svou dlouhodobou dovolenou a přemýšlel, kladl si otázky, hledal odpovědi, trošku se děsil toho, kam to všechno jednou může zajít, ale byl hrozně rád, že našel zaměstnavatele jako je Paul Haggis. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Paul Haggis JE geniálny scenárista a rovnako dobrý režisér. A keď má poruke výborne hrajúcich a typovo presne obsadených hercov, vznikne vynikajúci film. Iste, Elah nie je žiadna strhujúca jazda. Za miernu rozvláčnosť je však odmenou komplexná a skvostne košatá "detektívka o irackej traume", ktorú sa oplatí sledovať a oplatí sa o nej rozmýšľať. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výbornej Tommy Lee Jones a Charlize Theron. Ale u Charlize je to spíš zase klasika. Ta by si pro film snad nechala i zlomit nebo amputovat nohu, jenom aby šokovala. Takže klasika. Příběh už zase taková klasika není, i když ta podstata je stále dost aktuální. Hlavně teda v Americe. Ale posrali si to sami. Je divný si uvědomit, že Amerika je vlastně pořád s někym ve válce, ale když to tak chtěj mít a myslej si, že tím ochráněj svět, tak ať s tím pokračujou. Možná to nějakej smysl má, ale ty filmy už začínaj bejt pomalu otravnější a otravnější. ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Tommy Lee Jones pátrá po svém zmizelém synovi a zjišťuje, že armáda už není taková, jaká bývala. Režisér oscarového Crashe natočil velmi působivou ale na sledování poměrně náročnou psychologickou detektivku o tom, kam až je člověk schopný zajít, aby zjistil pravdu a co všechno musí udělat, aby se s pravdou vyrovnal. Vynikající herecký výkon Tommy Lee Jonese, působivá kamera a inteligentní scénář dělají z V údolí Elah velmi dobrý film, i když pomalé tempo může být pro leckoho nepřekonatelnou překážkou ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $23miliónovTržby USA $6,777,741Tržby Celosvetovo $29,541,790Tržby za predaj DVD v USA $3,190,350 //počet predaných kusov 172,050║ nemá to ten správny spád, ktorý by chytil pozornosť diváka a tak troška zbytočný menoslov známych tvári, ktorý tu nemajú patričné využitie /40%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Paul "Crash" Haggis si vybral jako svůj další film na americké poměry docela kritické dílo. Tommy Lee Jones se jako bývalý voják vydává hledat pravdu o smrti svého syna a potkává nekompromisní Charlize Theron, která opět svůj krásný obličej a tělo vyměnila za mnohem méně půvabné rysy policejní detektivky v džínách. Příběh je pomalý, ale herecké obsazení stále divákovy má, co ukázat a ten se příliš nenudí. Bohužel to je asi vše, protože kritika i kdyby byla oprávněná tak je stále příliš krotká, aby něco změnila a nebo výrazně upozornila. Paul Haggis, který také napsal scénář, je na snímku velmi a dodává celému filmu klid a smysl v dialozích. Pro ne-amerického diváka, který si neprošel a nevnímal boj v Iráku, jako ti, kteří tam měli své děti možná nikdy nedokáže docenit váhu a vnitřní hloubku tohoto citlivého snímku a to se přesně týká mě. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Paul Haggis .. Zvláštní detektivní reflexe války v Iráku. Paul Haggis dobře pointuje, jak dílčí části, tak celý příběh, ale jistým klišé se prostě nevyhne. Alespoň to není tak nepravděpodobně vykonstruované jako v Crash. Celý film se drží v přízemní, šedivé, civilní atmosféře, bez výrazných výkyvů nahoru či dolů a je především stavěný na hercích, protože mnoho pasáží je dějově dost chudých. Tommy Lee Jones hraje postaršího, věčně bez úsměvu zamyšleného, vyšetřovatele skvěle. Sekundující Charlize Theron je taktéž výborná, ostatní větší jména (Brolin, Franco) jsou spíše do počtu, už jen zanedbatelnou délkou jejich scén. Haggis by se měl držet radši těchto niterně amerických témat.. 75%. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Stejně jako se na válku v Iráku bude nahlížet jinak za 20 let, tak i tento Haggisův film přišel moc brzy a bude chvíli trvat, než bude doceněn. Společenská kritika o to naléhavější, že na nikoho nesvaluje vinu, nikoho zbytečně neglorifikuje, jen předvádí, že se to "strašně posralo". A tak to zřejmě cítí většina americké střední třídy. Dokonce ani závěr s vlajkou mi nepřišel trapný, byť jsem ho podvědomě očekával. Silné volání o pomoc, které zřejmě zůstane nevyslyšeno... ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Haggis se rozhodl natočit další film o tom, že válka je pro lidskou psychiku špatná věc, ale bohužel v něm nepřinesl nic nového. Tommy Lee Jones sice předvádí solidní minimalistické herectví a Charlize Theron už zase dokazuje, že není jen pěkná tvářička bez talentu (Už to dávno víme, vrať se proboha k sexy rolím!), ale nějaký silnější zážitek se nekoná, protože jsme to už všechno viděli jinde a kapku lepší. 7/10 ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Paul Haggis. Již svou režijní prvotinou dokázal, že v něm něco je. U Crashe si to však pohnojil místy příliš vykonstruovaným frontálním útokem na city. V případě jeho nového filmu je třeba přiznat, že se poučil a od velkých emocí a desítek školometských příběhů přešel do pozvolného, takřka až rozjímavého, vyprávěcího tempa, ve kterém výrazněji netlačí na pilu (snad pouze scénu s držením ruky ve vaně si mohl odpustit). Co mě překvapilo je, že si vybral látku jakou jste již na plátně viděli tucetkrát. Kriminálka ve stylu Generálovy dcery s důrazem na postavy a v podobě, která obvykle zaujme Akademii. Ze začátku mi vadil ten násilně naroubovaný "irácký" přesah. K tomu, že válka je svinstvo a dělá s lidma divy by šlo použít i poněkud méně doslovného příměru. Tentokrát to však není vyloženě laciné, je to s citem natočené a od všech bravurně minimalisticky zahrané. I ty nejposlednější vedlejší role jsou skvěle vystihnuty. In the Valley of Elah není bezchybným filmem. Není dokonce ani typem snímku, který by ocenilo tak široké publikum jako Crash. Má spoustu vad na kráse, ale obsahuje v sobě strašně sympatický staromilský "klid". Navzdory všem mým výtkám se mi to líbilo. A sám sobě musím přiznat, že moc. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Zadumaný starý pardál Tommy Lee Jones pátrá po zmizelém synovi a to v nejlepším filmu co se týče deziluze z války v Iráku. A to se to prosím v Iráku ani neodehrává. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Po uřvaně hysterickém a tezovitém CRASH přichází Paul Haggis s umírněnou a rozjímavou reflexí války v Iráku a do čela nežánrového detektivního příběhu staví další ze svých sociálních typů, nositelů určitého statutu. Zatímco Maggie v MILLION DOLLAR BABY patřila do nižší vrstvy a kluci z VLAJEK NAŠICH OTCŮ zase do nižší střední, válečný veterán z V ÚDOLÍ ELAH představuje na předměstí žijící střední konzervativní vrstvu, která se není schopna vnitřně smířit s intervencí do Iráku._____ Myšlenka o Davidovi a Goliášovi (Elah je místo, kde se odehrál jejich souboj) naroubovaná na mladé kluky - vojáky - posílané do boje za Ameriku vyznívá do prázdna, ovšem závěrečné gesto "volání o pomoc" je naléhavé a chytré, nejen z hlediska myšlenkového vyjádření, ale i celkové výstavby a rámování filmu. Promítání VÚE spolu s REDIGOVÁNO na festivalu v Benátkách snad ani nemůže být náhoda - oba filmy totiž říkají, že oficiální média nám zatajují pravdu a podstatná je analýza obrazu, která nám onu pravdu, popř. "vrstvy" pravdy odkryje._____ Zajímavý a zábavný je i paralelizmus s coenovskou TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ, což jsou oba filmy, z kterých vyprchal život a nesou se v poklidném, až mrtvolném tempu, které vypovídají o tom, že proměna země v agresora má své kořeny v žánrech a žánrové postavy (ať již je to westernová a thrillerová nebo policejně-detektivní) zasazují do našeho světa. VÚE se tak bez klišé a schémat neobejde a vlastně je i komentuje. Ale přestože má po ruce Haggis i na malém prostoru famózního Brolina a výborného Tommy Lee Jonese i za kamerou Rogera Deakinse - tedy lidi, s kterými spolupraccovali Coeni na TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ (o "servírce" z bistra z VÚE a sekretářce z TZNPS ani nemluvě), nenatočil postmoderně zábavné umění, ale přespříliš klasický film, který není pro mladý. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,Váš syn se nevrátil na základnu…“. ,,Já ho najdu!“ …. A tak T.L.Jones pátrá a hledá. Nemá to jednoduché, protože mu nemá kdo pomoci. Jen Ch. Theron je jeho nadějí, ovšem i ta by bez jeho rad byla ,,nahraná“, a film by mohl trvat třeba dva dny, a stejně by nikdo nic nevypátral. Poradí jednou, dvakrát, …., pokaždé. A tak postupně zjišťují, že armáda je schopna čehokoliv, berou se v ní drogy a válka každého psychicky poznamená. Pokud jde o armádu – věřím všemu. Postava T.L.Jonese je však pro mne ,,glorifikována“ a celé pátrání, včetně veškerých zjištěních, slušně řečeno divné. Nic na tom nezmění ani fakt, že se podobný příběh skutečně stal. Ale třeba vás to donutí přečíst si ten pravý příběh z údolí Elah, o skutečném souboji Davida s Goliášem. Z citového hlediska mne víc chytlo drama Odsouzeni k boji. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Na rozdíl od mnoha jiných uživatelů jsem neměl ani za mák pocitu, že by byla tímto filmem válka v Iráku představena zásadně jiným způsobem než nám ji servírovala média. Naopak, bez nějaké nápaditější vnitřní provázanosti klade za sebe jednotlivé špatnosti - umírají tam naši chlapci, naši chlapci mění se v mučitele, situace se nevyvíjí pozitivně a jsme agresoři. Proč jsme agresoři, za co se umírá a jak se mění vojáci v mučitele, to vše patří mezi otázky, kterými se film zabývá pramálo. V údolí Elah mi příjde jako sestřih večerních zpráv a politických komentářů, které by poskytl libovolný člověk z ulice. Zřejmě se to ale zdálo málo a tak se přidává i agitace ve prospěch rovnosti pohlaví a kritika neopodstatněných rasových předsudků, ačkoliv nenápadněji (naštěstí) poddaná než v předchozím Haggisově filmu Crash. SPOILER - Kdo by si myslel, že se mýlím, nechť vzpomene na scénu, v níž otec předpokládá, že je jen přirozené, když odhalí (mylně, jak se ukáže) vraha v hispánci. KONEC SPOILERU. Ani v rovině kriminální mě film neuspokojoval, protože z této kostry až příliš zřetelně vystupují společensko kritické hroty. Neschopnost policie jde ruku v ruce se snahou šéfů a politiků odhodit horkou bramboru v podobě brutální vraždy směrem k někomu jinému. Ani zcela všednímu, byť ne špatnému výkonu věčně zachmuřenému Jonesovi a cílevědomé, pevné, aktivní Theron nehodlám přisoudit přízvisko herecký koncert. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tentokrat se sice Haggis nevytah jako v pripade Crashe, ale i tak to je hodne nadprumerna kriminalka. Nejvetsi problem asi je, ze v podstate neprinasi nic novyho, to spojeni s armadou je jen takovy ozvlastneni a navic zaverecny odhaleni, kdo je vrah, je dost neverohodny. No a ke vsemu je tu asi 20 minut naprosto zbytecne protahovanej konec. Ale jinak si nemam vicemene na co stezovat. Film sice plyne pomalu, ale je natocenej fakt paradne, takze to cloveka zaujme. Navic Tommy hraje perfektne, toho bejvalyho vojaka mu verite a neni to zadnej pochcanek. Theron jsem malem nepoznal, ale taky podavala slusnej vykon. Celkove dobry 4*. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Další válečná PTSD depka, tentokrát s Haggisovým civilnějším přesahem a rukopisem, který však není o nic míň zdrcující v tom, jak dopady války vyobrazuje. Ke konci se vzhledem k tématu trochu zbytečně tlačí na emoce, kamenná tvář Tommy Lee Jonese naštěstí propouští jen kapky krve, nikoli slz, takže to ve finále nesklouzlo k ničemu horšímu. O dva roky mladší Mariňák shodou okolností taky nasnímanej Deakinsem je ale přece jen jinde. 8/10 ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Do detektivky balená reakce na Irák. Stará vojna T.L. Jones pátrá po zmizelém synu vojákovi, aby v závěru přehodnotil svůj vztah k tápající vlasti. Romantický obraz války už je v myslích mnoha američanů dávno ten tam, tady na blízkém východě nakonec zabředli do podobně demotivujícího bezvýchodna jako kdysi ve Vietnamu. A jaké je to jako film? Možná až moc pozvolné (zvýšit tempo by neuškodilo), ale ten dopad tam nakonec je a své poselství to sdělí. 7/10. [HD] ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Film o surové vraždě syna - vojáka po návratu z války a ještě drsnější příběh o irácké válce. A jedno obyčejné vyšetřování, na kterém participuje i táta zabitého vojáka. Postupně se vynořují nehezká válečná videa a z hrdinných vojáků se stává cynická válčící zvířata, která na jednu stranu jako Goliáši drsně ubližují Iráčanům, na stranu druhou jsou z nich vyděšení vojáci Davidové, kteří však nejsou až tak stateční a nechtějí zemřít. Na můj vkus z filmu až příliš vyčnívalo typické americké sebemrskačství, které bych si například u Němců nedovedl představit. Výrazný je výkon Tommy Lee Jonese v roli otce zavražděného syna. Nenudil jsem se, ale - alespoň pro mne - to ani nebyl nějaký výrazný filmový zážitek. Trailer: http://www.csfd.cz/film/228109-v-udoli-elah-in-the-valley-of-elah/videa/ ()

Reklama

Reklama